Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, mei 22, 2007

Bezoek aan de counselor

Om onverklaarbare redenen word ik om kwart over vijf al wakker! Ik zie Cosmo nergens, dus ik vraag Rick, waar hij is. Slaapdronken antwoordt hij: "Katja's kamer, toch?". Maar in Katja's kamer zie ik geen hond.

Ze zouden hem toch niet buiten hebben gelaten? Maar buiten is hij ook niet, waar dan wel? Ik besluit Katja's kamer nog eens te checken en dit keer zie ik een heel stoute hondenkop met een blauw en een bruin oog opkijken! Waar ligt hij? Juist, op Katja's bed, heerlijk tussen haar en het raam in. Wat een ondeugd en Katja helpt zo niet mee aan de opvoeding!

Hierna kan ik de slaap niet meer vatten en dat komt mooi uit, want ik moet er vroeg uit. Rick en ik hebben een afspraak met Katja's high school counselor, Sia Knight.

Een counselor is, denk ik, vergelijkbaar met een decaan (hebben ze die nog?) in Nederland. Alleen zijn zij niet in dienst van het schooldistrict, maar van de county. Dat is belangrijk, want zo kunnen ze onpartijdig advies geven in bijvoorbeeld een geval van onenigheid tussen een leerkracht en een leerling.

In mijn "carriere" als moeder van schoolgaande kinderen heb ik de counselors van onschatbare waarde bevonden. Als een kind gepest werd of anders moeilijkheden had op school belde ik de counselor en die sprak dan met de desbetreffende kinderen of leerkrachten en het probleem werd zonder uitzondering opgelost. Niets dan lof dus over de counselors!

Vandaag gaat onze vergadering niet over een probleem, maar over Katja's college keuzes. We praten daar anderhalf uur over. Ms. Knight is zwanger van haar eerste kind, maar ze belooft Katja er zoveel mogelijk te zijn volgend jaar, ze heeft echt hart voor "haar" studenten.

Ten eerste bespreken we Katja's cijfers (of liever letters in dit systeem) nu en haar GPA (Grade Point Average). Hoe dat laatste wordt berekend is me nog steeds een raadsel, maar dat van Katja is, vooral dit jaar, goed: 3,7 (hoogste officieel is 4,0).

Haar vakkenkeuze voor volgend jaar (AP Engels, AP Government, AP Psychologie, trigonometrie/math analysis (ook wel algebra 3 genoemd), Jaarboek (waar ze deze zomer een heel kamp voor moet doorlopen), Natuurkunde Honors en Spaans) wordt ook goedgekeurd.

Wel wordt Katja op het hart gedrukt goed te blijven werken, veel seniors denken, dat als een college ze geaccepteerd heeft, ze er zijn. Dat is niet zo, colleges kunnen nog tot het laatste moment hun aanbod intrekken!

Jeetje, hoe anders gaat dit, dan in Nederland! We kijken naar de lijsten van vorig jaar, met welke scores werden studenten geaccepteerd? Er wordt gekeken naar GPA, hoeveel AP klassen, de SAT scores (waarvan ze de eerste donderdag zal weten, ik ben heel benieuwd) en veel meer!

Voor haar favoriete school, Virginia Tech, (die een GPA van 3,5 of meer vereist) moet Katja een "persoonlijke verhandeling" schrijven. Hierin moet zij zichzelf min of meer verkopen: wat heeft zij de school te bieden, hoe ziet zij zichzelf als student. De meeste scholen vragen om een opstel, waarin de "persoon" van het kind naar buiten komt, zodat ze hun beslissing niet enkel gebaseerd op academische cijfers maken.

Aan het begin van de herfst zal Katja haar eerste inschrijvingsformulieren in moeten zenden. En dan maar hopen, dat ze aangenomen zal worden in een college, dat ze leuk vindt! De counselor raadt haar aan zich bij zes scholen in te schrijven: twee, waarvan ze zeker weet, dat ze geaccepteerd zal worden, twee, waarvan dat niet zeker is en twee, die eigenlijk te hoog gegrepen lijken, maar je weet maar nooit.

Als Virginia Tech niet lukt, wil Katja het liefst zo ver mogelijk weg en dan vooral naar Michigan State University, waar Rick ook heen ging. Dat is zo'n twaalf uur rijden hiervandaan (terwijl er hier in Virginia prima scholen zijn!).

Voor mij voelt dat veel te ver weg en niet nodig. Het zal nog een lange, lange weg worden, voor we volgend jaar augustus onze dochter verhuizen naar haar nieuwe onderkomen!

Om mijn lezers/lezeressen niet te vervelen, zal ik het hierbij laten. We bespreken nog veel en veel meer, over in de staat en buiten de staat etc. etc. Pas anderhalf uur later nemen we weer afscheid van Ms. Knight. Er zullen volgend jaar nog heel wat bijeenkomsten over college volgen! Wat een avontuur is dat ook weer!

Thuis loop ik gauw een eindje met Cosmo. Hij mag nog niet zover wandelen, maar ik merk wel, dat hij zich verveelt! Hij is heel stout thuis en morgen ga ik toch een stukje verder, zodat hij zijn afleiding krijgt. Dan is hij een stuk rustiger.

Om tien over tien heb ik afgesproken met Kirsten bij Whole Foods. Het is alweer zeker een maand geleden, sinds we elkaar voor het laatst zagen! Inmiddels zijn zij naar Austin, Texas geweest en is Kirsten alleen terug naar Denemarken gegaan om de vijftig jarige huwelijksdag van haar ouders bij te wonen. Aan gesprekstof dus geen gebrek en de tien kilometer zijn zo gelopen.

Gauw koop ik wat spullen voor ons avondeten en ben net op tijd thuis voor Laura. De massage is zeer pijnlijk, maar hopelijk gaat die helpen, want alles zit weer muurvast! Laura zet ook meteen in haar agenda, wannneer wij op reis zullen zijn, gelukkig zal ze dan op de katten kunnen passen!

Daarna douche ik en dan ben ik zo overweldigend moe, dat ik me in een stoel op deck plant met de laptop. Cosmo is druk en Dave, de beagle hierachter, blaft zonder te stoppen.

Cosmo gaat met hem spelen en opeens hoor ik een plons! Cosmo blijkt met zijn achterwerk in de vijver terecht te zijn gekomen! Oh jee, dat kan niet met zijn litteken! Maar het is wel een grappig gezicht, als ik niet zo bezorgd was, zou ik een foto hebben gemaakt. Hopelijk vindt hij nu die fontein minder, want het is geen water liefhebber! Gelukkig lijkt zijn wond er niet door aangetast.

Saskia komt thuis, ze moest allerlei vergaderingen bijwonen over de SCA verkiezingen. Jeetje, dat wordt serieus genomen! Kai, als altijd de makkelijke in huis, is enkel blij, dat zijn slang gisteren gegeten heeft.

En Katja heeft een ceremonie om toe te treden tot de Spanish Honor Society achter de rug. Om hier lid van te worden is een hele eer, de ceremonie was volgens Katja "cheesy" (overdreven, dus).

We eten weer lekker buiten, het is perfect weer! Dan kijken we American Idol en daarna ga ik meteen naar bed!

20 reacties:

Annemiek zei

Wat een gedoe he met die colleges, ik vindt het maar heel moeilijk en de jongens ook om die keus te maken. Hier is het vooral "I don't know" als je vraagt wat ze willen.
Ik vindt altijd dat er vanuit sommige hoeken zo'n stress komt alsof het hele leven staat of valt bij de keuze van college.
Katja haalt wel een lading op zich, maar als ze dat zelf wil, power to her!

Anoniem zei

Ik volg de perikelen over de college keuze met vee intresse, Ik heb nog even, maar is zo voorbij.

Jeetje waarom wil ze zo ver weg? Ik krijg het al warm als ik daar aan denk zeg.

gr Petra

Anoniem zei

En ik dacht dat een profiel kiezen voor 4 VWO al ingewikkeld was...!
Onze oudste zoon Koen (14) weet zeker dat ie na z'n eindexamen in de USA wil gaan studeren, gelukkig is dat nog 3 jaar weg!

Anoniem zei

Hoi Petra,
Ik vind het erg interessant om over colleges etc. te lezen. Het is zoveel anders dan hier dus ik lees het graag. Voor Katja heel veel succes met de keuze. En Saskia heel veel succes met haar verkiezingen.
Groetjes,
Christa.

kastelke zei

Petra, ook wat mij betreft ga je me niet vervelen met te spreken over de keuze van colleges of vakken voor de high school.
Knappe dochter, met zo'n zwaar programma en dan nog zo'n schitterende resultaten halen!
Is het eigenlijk mogelijk om twee world languages te volgen in je high school?

Anoniem zei

Kleine kinderen worden groot. Wat lijkt het moeilijk als Katja volgend jaar het huis al uit gaat en dan nog zo ver weg ook. Succes met het maken van de juiste keuze.

Anoniem zei

Goh, al anderhalf jaar van te voren moeten beslissen wat je wilt gaan doen...ik kwam er pas een half jaar van te voren achter (wat vrij laat was volgens mij) maar er bleken medestudenten te zijn die zich een maand voor het eerste studiejaar nog aangemeld hadden. Wat een systeem bij jullie zeg....

Wanneer je naar college gaat in Amerika, betekent dat ook dat je direct uit huis gaat? Al is de campus om de hoek? In Nederland is het namelijk een 'nieuwe trend' om thuis te blijven. Ik moet zeggen dat het mij best bevalt en het scheelt zowel de ouders als de student veel geld.

Anoniem zei

Ik vind het heel interessant om te lezen over de colleges en highschool. Hoe meer verhalen hoe liever :) Wat goed dat Katja lid mocht worden van de National Spanish Honour Society. Ik heb even op de webpage gekeken, "sponsored by the AATSP". Grappig, ik ben afgelopen zomer naar een congres in Salamanca geweest dat georganiseerd werd door de AATSP. Het was super goed georganiseerd daar.

Anoniem zei

Hier noemen ze een councelor een mentor, Paula krijgt die ook op de havo. Daar kun je inderdaad ook met problemen heen m.b.t omgang met medeleerlingen (als het niet goed gaat dan...). Wij zijn ook heel benieuwd, voor ons is dit weer een nieuwe fase. De tijd gaat veel te snel. Succes met de studie keuzes en verkiezingen (ze hebben het maar druk bij jullie).
Groetjes Ludy.

Anoniem zei

Ik lees regelmatig dat Highschool te vergelijken is met een Mavo opleiding en College met een Havo opleiding. Zijn dit typische negative Nedelandse anti Amerika verhalen of niet?
Ik sta er altijd weer versteld van als ik de nederlandse krant lees en de reakties die mensen geven op de verhalen die Amerika betreft. Echt heel triest.
Onze hond is nu 6 jaar maar is ook 'geholpen' toen hij 6 maanden was en mocht gewoon elke dag volop wandelen en bewegen en hij heeft daarnaast geen kap hoeven te dragen en dat kleine sneetje met de hechtingen was niet eens met het blote oog tezien. Groetjes, Mona aan de Westkust.

Petra zei

@Elke -- Theoretisch kun je denk ik wel twee talen kiezen, maar in de praktijk is het beter van niet. Colleges kijken naar een vreemde taal en verder naar grote varieteit in de gevolgde vakken.

@Gina -- Je hoeft nog niet te kiezen, wat je wilt gaan doen, maar je moet je opgeven bij de universiteiten, waar je graag heen wilt. Wat je uiteindelijk wilt gaan studeren hoef je pas na het tweede jaar van college te kiezen. En ja, de meeste studenten gaan uit huis, puur, omdat de meeste colleges te ver weg liggen om heen en weer te reizen. Er zijn wel zogenaamde "commuter" colleges, we hebben een heel goede hier dichtbij, maar daar wil Katja niet heen.

@Mona -- Om high school en college zo met het Nederlandse systeem te vergelijken is veel te simplistisch. Er zijn allerlei niveaus binnen het high school curriculum, zo zijn de AP's, die Katja doet zeker VWO niveau, zo niet hoger. Colleges zijn er ook van allerlei niveaus, van MBO tot Universitair. Dat ze allemaal "college" heten maakt het ingewikkeld.
Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen bijvoorbeeld Harvard en zeg West Virginia University. Als je zo naar colleges aan het kijken bent als Katja leer je vanzelf welke scholen een hoger niveau hebben.

Anoniem zei

Het lukt me al twee weken niet om te reageren bij Blogger, maar hier is het geen probleem. Leuk juist dat je dat soort dingen over college uitgebreid beschrijft. Dat zijn systemen die zo anders werken en veel mensen zijn daar benieuwd naar. Ik wilde ook niet dichtbij blijven en koos voor Groningen, Amsterdam was dichterbij, maar ik koos echt voor de stad.... Alleen is in Nederland alles goed te berijden.
Liefs uit Californie

Anoniem zei

Katja is zo goed bezig, R&L kunnen een voorbeeld aan haar nemen. Ze weet ook goed wat en waar ze heen wil gaan. Heel goed voorbereid.

Fijn dat Laura er weer was!!

Anoniem zei

Wat gaat het toch hard. Zo zijn het nog schattige roze baby's en zo trekken ze de wijde wereld in.
Gelukkig heeft Fabienne nog 3 (of 4) jaar te gaan. Voor haar was de profielkeuze dit jaar al een crime.

ilse zei

Ik heb tijdens mijn exchange year meegemaakt hoe stressvol die college applications zijn. Jongens toch, wat gaat het in België gemakkelijk. Je schrijft je in aan de universiteit en je begint te studeren.
Ze staat nog voor een heel zwaar jaar, je dochter.

Anoniem zei

Je verveelt ons heus niet met je verhalen, hoor! Het is juist leuk om te horen hoe dingen anders gaan in Amerika.
En daarover: moet Katja onder volledige narcose (zoals bij een operatie) voor het verwijderen van verstandkiezen? Ik moet binnenkort voor het eerst onder narcose maar zie er als een berg tegenop en zou dit zeker niet willen voor een verstandkies verwijderen. Maar misschien is dat ook omdat dat hier geen gewoonte is.

Petra zei

@Petra -- Nee, ik denk, dat het een soort roesje zal zijn. Haar verstandskiezen zitten nog helemaal in haar kaak en zullen eruit gesneden moeten worden. Ik denk niet, dat dat onder plaatselijke verdoving gedaan zal worden. Maar zeker weten doe ik dat niet, want we moeten eerst een kaakchirurg bezoeken daarvoor (denk ik, want ik heb zelf niet met de tandarts gesproken).

Anoniem zei

Katja is wel heel serieus bezig hé, ik vind dat geweldig. Het gaat wel hard nu....nog een jaartje en er breekt weer een nieuwe fase in haar leven aan, maar ook in dat van jullie!

Anoniem zei

Heel veel success met de colleges. Ik heb dat net achter de rug met mijn dochter. ze is uiteindelijk aangenomen aan NYU wat lekker dicht bij is voor mij. Zorg er voor dat Katja genoeg "safe" colleges heeft zodat ze wel met keuzes overblijft. Michigan was ook een van de keuzes van mijn dochter , ze staat daar nog altijd op de waiting list voor volgend jaar. ik vind het ook ver weg, maar het is wel een hele goede school.
Laatste jaar is duidelijk een "senioritis" jaar. De Ap examens zijn even zwaar en daarna is het jaar zogoed als afgelopen.
Nogmaals veel suces, and take it easy want het is echt gekken werk en heel veel spanning als de enveloppen binnen komen stromen met het antwoord of ze wel of niet aangenomen zijn!

Anoniem zei

wat ingewikkeld,en zwaar ook! In Nederland hoef je gelukkig niet zo veel te doen,al heb je bij bepaalde opleidingen selecties. Ik heb er één gedaan voor mijn droomopleiding en afgewezen,dus geen goede ervaringen mee. Nu heb ik in het wilde weg een studie gekozen,maar zoals ik lees gaat dat bij jullie niet.