Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, december 15, 2007

Kerstbaksels

Zaterdag

Om half zes word ik wakker en luister even op de monitor naar de geluiden in de basement. Daar lijkt het stil te zijn, dus de dames kregen kennelijk nog wel wat slaap. Ik kan daarna niet meer slapen, want ik bedenk me, wat een verantwoordelijkheid we hebben, al die leventjes daar beneden!

Tot acht uur doezel ik nog verder en dan hijs ik mezelf moe uit bed. Het eerste kind, Tabatha, zal al om negen uur worden opgehaald en die wil ik wel van ontbijt voorzien.

Als ik beneden kom hoor ik al allerlei gegil vanuit de catacomben. Ik denk dus, dat iedereen wel wakker zal zijn. Maar als ik via de intercom zeg, dat het ontbijt klaar is, komen er maar tien meisjes naar boven. Saskia, Aoife en Laura slapen nog, zeggen ze. Hoe dat in 's hemelsnaam mogelijk is met al het lawaai is me een raadsel!

De mini muffins, cinnamon rolls en mini donuts gaan er grif in. Beneden gaan er een paar toch nog even terug naar bed. Er is geen centimeter vrij, overal liggen slaapzakken, kussens en knuffels (want, al staan ze met een been in de tienerleeftijd, knuffels komen nog trouw mee!).

Een voor een komen de ouders hun kroost ophalen. Ik laat het afscheid nemen verder aan Rick over, want ik ben uitgenodigd voor een Kerstbrunch bij Chris, die hier in de buurt woont.

Ieder jaar houdt zij een brunch voor haar vriendinnen uit de buurt. Ik heb expres niet ontbeten, want ik weet, dat ze de lekkerste quiches bakt! En inderdaad, de spinazie quiche, champignon quiche en quiche Lorraine smaken super lekker!

Gelukkig heb ik gisteren precies op tijd het pakje met kaarten klaar gekregen. Het ziet er goed uit en Chris is onder de indruk van de bovenste foto met de cardinaal. Het was leuk werk om citaten, die bij de foto's passen, te zoeken. Ik ben heel tevreden met het resultaat.


Zoals ieder jaar wordt het een gezellige ochtend. Met moeite onttrek ik me om 1 uur van het geanimeerde gesprek. Ik voel me toch ietwat schuldig, dat ik Rick alleen voor de rotzooi van gisteravond laat opdraaien. Maar als ik thuis kom is alles al nagenoeg schoon! De schat!

Voor het Kerstfeestje, waar ik vanavond voor ben uitgenodigd, moet ik zes dozijn van mijn favoriete Kerstkoekjes maken. Nu ben ik niet zo'n bakster, maar mijn "peppermint bark" is hier in het gezin een grote favoriet. Ik besluit dat dus te maken.

Het moeilijkste eraan is het verpulveren van de candy canes. Met een rubber hamer sla ik erop los en ondanks de dubbele plastic zak vliegen de stukjes door de garage! Maar uiteindelijk lukt het allemaal en na een uurtje staan twee bakplaten met peppermint bark op het deck af te koelen. Dat zijn al meer dan zes dozijn stukjes chocola.


Om het vanavond nog een beetje vol te kunnen houden zoek ik mijn bed op. Soms is een middagslaapje zo heerlijk!

Inmiddels helpen Leah en Raffi Katja met het opzetten van haar Secret Santa feestje vanavond. Vanavond openen ze de cadeautjes en zullen uitvinden, wie hun Secret Santa was.

Rick gaat met Kai bij de mall eten en daarna naar de film "I am Legend", een heel enge film en als Rick dat zegt is het zeker zo! De mall was volgens Rick een gekkenhuis, er moest zelfs politie aan te pas komen om het verkeer te regelen. Maar het grote toeval wilde, dat Niall en de kinderen precies achter hem in de file stonden!

Zij waren namelijk het huis uit gebonjourd door Serena, wiens cookie exchange party ik even later bezoek. Ook voor haar heb ik een pakketje met kaarten klaargemaakt, wat met enthousiasme wordt ontvangen.

Serena heeft allerlei "tea" hapjes gemaakt: canape's met komkommer en garnalen en met brie en appel, heerlijke mini cakejes en meer. Om te drinken heeft ze, behalve wijn en thee, ook de lekkere Kerstdrankjes Wassail en Hot Mulled Cider.


Het gingerbread kasteel en dorpje, helemaal zelf gemaakt door Serena, Aoife en Aisling!

Behalve een cookie exchange is het ook een cadeautjes inpak feestje, maar maar een gaste heeft haar cadeautjes en pakpapier mee (en zij woont aan de overkant van Serena). Ik heb het overwogen, maar Katja moest mij gauw afzetten en het zou teveel gesjouw geworden zijn.

Na lekker gesnackt en gekletst te hebben gaan we over op de cookie exchange. Iedereen moest dus zes dozijn koekjes meenemen en dat mochten geen "gewone" chocolate chip cookies o.i.d. zijn. Daar moesten twaalf recepten bij geleverd worden, zodat anderen ze ook kunnen maken.


We introduceren een voor een de koekjes (of in mijn geval chocolaatjes), die we mee hebben genomen. Dan mogen we van ieder koekje zes meenemen. Ik neem er drie of vier mee, want in deze tijd van het jaar worden we overspoeld met zoetigheden. De meesten smaken wel voortreffelijk, het moet gezegd!

Ook dit feestje is weer heel gezellig! Ik bedenk me, dat ik de afgelopen paar dagen naar drie buurt Kerstfeestjes ben geweest en dat op ieder feestje iedereen anders was. Alleen Bets is er vanavond en was er ook vanochtend. En toch ken ik de meeste mensen bij ieder feestje. Erg leuk vind ik dat, het geeft een groot gevoel van buurt gezelligheid. Ik merk ook, dat veel mensen mij "kennen", omdat ze me met Cosmo zien lopen.

Om een uur of tien vraag ik Rick om me op te komen halen. Ik val om van de slaap! Katja en haar vrienden en vriendinnen zijn nog hard aan het feestvieren. Ze hebben met zijn allen gingerbread huisjes gemaakt. Katja's Secret Santa idee is een enorm succes.


Een van de "gingerbread" creaties

Zondag

Na de drukke dag van gisteren is het heerlijk om vandaag bijna niets gepland te hebben. We slapen lekker uit tot Peapod komt met de boodschappen voor de week.

Na alle parties van de afgelopen avonden is het huis een grote troep. We werken hard om het weer een beetje in het gareel te krijgen. Ook gebruiken we de ochtend om achterstallige dingen, zoals rekeningen, bij te werken. Het is toch vreselijk weer vanochtend.

Na mijn gewichtenroutine ga ik met tegenzin met Cosmo uit in de ijskoude regen. De voorspelde winterstorm bleef (gelukkig, want teveel mensen moesten rijden) uit. De arme hond heeft gisteren ook al geen goede wandeling gehad en vindt het altijd zo fijn om te gaan. In het weekend zijn we helemaal uit ons ritme!

Als lunch maken we een lekkere maaltijdsoep. Het is inmiddels wel zonnig, maar ijzig koud!

Voor haar zangconcert morgenavond heeft Saskia een zwarte broek en een witte top nodig. Geen van beiden heeft ze, dus Rick, Saskia en ik gaan naar Tysons Corner op zoek naar die kleren. Eigenlijk erger ik me eraan, dat we voor nog geen half uur zingen geld aan kleding uit moeten geven. Lang niet iedereen in Saskia's klas kan zich dat veroorloven!

Maar goed, volgens Saskia zal de wereld vergaan, als ze morgen niet in het zwart wit verschijnt. Nu heeft ze ook wel wat nette kleding nodig, dus ik protesteer niet te hard. Bij Wet Seal slagen we op alle fronten met een leuke v-nek witte trui en een zwarte winter capri. Hun prijzen zijn bijzonder schappelijk, $10 tot $25 per stuk!

Bij Payless vinden we ook nog eens de perfecte schoenen. Met een heel blij meisje lopen we naar de bioscoop. Deze kleding zal ze ook goed kunnen dragen als we uit eten gaan of zo, dus weggegooid is het zeker niet.

We hebben kaartjes voor de film "The Golden Compass" en daar heb ik al maanden naar uitgekeken. De film stelt allerminst teleur. Het is een spannend fantasieverhaal en ik kan niet wachten tot het vervolg uitkomt!

Als we weer buiten komen stormt het en is ijskoud. We zien bij de kerk tegenover ons, dat het jaarlijkse levende stalletje (hier het verslag met filmpjes van vorig jaar, ik bedenk me net, dat dat de dag na Brynna's overlijden was) naar binnen is verhuisd. Even overwegen we toch nog te gaan, maar we zijn allemaal moe van het drukke weekend en hebben geen zin de kou nog eens te trotseren.

Met mijn fleece pijamabroek aan en de meisjes in pijama kijken we naar de Kerstfilm op het Hallmark kanaal. Lekker suikerzoet om heerlijk bij weg te zwijmelen! Zoals Katja aan het einde zegt: "Een echte Hallmark movie, he?"

12 reacties:

saskia zei

Ik heb The golden compass film nog niet gezien, maar k heb wel een paar jaar geleden de 3 boeken gelezen en het eerste boek was wel een stuk beter dan het 2de. Ik denk dat het 3de er ergens tussen in zat. Natuurlijk wil dit niks zeggen over de volgende film.

Anja zei

Wat een gezellige kerstfeestjes heb jij gehad.
Je kerstkaarten zijn zo te zien goed gelukt, ziet er heel gezellig uit.
Ook hier was het in de Mall een megadrukte. Ik heb 10 minuten rond gereden om de auto kwijt te raken.

Jasmino zei

Heerlijke dagen hebben jullie weer achter de rug. Volgens mij is december bij jullie één groot feest, jullie hobbelen van het ene naar het andere. Wat een gezelligheid!

Corry zei

Heel gezellig allemaal en zoveel lekkers ik knap er bijna van uit mijn broek.
Is het bij jullie zo licht (gezien de tijd waarop ik inlog) of is de webcam stukgevroren?

Anoniem zei

Wat een gezellig feestjes allemaal weer.
Ik ben zeer benieuwd naar I am Legend. De kinderen willen er super graag naar toe, dus dat doen we maar in de vakantie. Nog 1 week school en dan zijn ze gelukkig vrij.

Anoniem zei

Wat een leuke feestjes hebben jullie toch altijd in de buurt. Bij ons zijn de feestjes altijd overal hetzelfde. Wat overigens net zo goed gezellig kan zijn hoor, maar die thema's zijn zo leuk.
Heerlijk, he die Hallmark films. Ik kijk veel naar deze zender als ik ziek thuis ben.

Anoniem zei

Je kaarten zijn erg leuk geworden. De rode kardinaal springt zowat van het papier.
Meer dan 6 dozijn koekjes....zijn ze allemaal opgegaan?

Heerlijk om in pyama tv te kijken....helemaal met de open haard aan, wijntje erbij...

Anoniem zei

Wat een goed idee om zo die kaarten kado te geven! Leuk, zo'n cookie party!

Ineke

Anoniem zei

Goh, wat heb jij weer een druk weekendje achter de rug!

Ik bewonder je trouwens dat je elke dag trouw je blog schrijft... hoe hou je het vol????

Wij hebben vrijdag ook een cookies exchange, maar dat is net de avond voor we op vakantie vertrekken... dus weet ik nog niet of we er naartoe zullen gaan... (hectische toestanden de avond voor het vertrek :-) )

Een prettige week verder!

Groetjes,

Anoniem zei

Tjonge, jullie rennen ook van het ene feestje naar het andere zo;-) Hoe hou je het allemaal vol, met dat rotweer?

Wel erg leuk om te lezen hoor!

Groetjes,
Monique

Anoniem zei

Oooh, cinnamon rolls hebben we afgelopen vakantie ontdekt. Wat zijn die heerlijk zeg. Vooral als ze nog warm zijn. Is daar ergens een recept van te vinden? Hier in Nederland heb ik ze, nog, niet gevonden. Trouwens wel een heel druk weekend zeg, maar wel gezellig zo te lezen. Beide films zou ik wel willen zien.

Anoniem zei

Dat was ik dus hierboven :-?