Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, mei 30, 2008

National Aquarium, Baltimore

Het wordt vandaag een spijbeldag voor onze oudsten. Al een paar weken geleden heb ik met Kai afgesproken vandaag naar het aquarium in Baltimore te gaan met hem. Dit was zijn keuze voor de "Mammie-Kai Dag". Mij hoor je niet klagen, want dat aquarium is fantastisch!

En om kwart over zes staat Katja klaarwakker en blij naast ons bed. Zij wil graag mee met Rick naar zijn werk vandaag. Ze is klaar met de vakken, die ze vandaag heeft, en kon niet mee met "Take Our Sons and Daughters to work Day" in april. Rick vindt dat natuurlijk een prima idee. Hij belt de school en zegt, dat de tieners "out of town" zullen zijn vandaag. En in het geval van Kai en mij is dat geen leugen.

Voor we waar dan ook heengaan moet ik natuurlijk nog even de nodige beweging krijgen. Nadat Saskia als enige van het gezin naar school is vertrokken neem ik Cosmo mee voor een interval: twee minuten wandelen, twee minuten joggen. Ik wil dit een half uur volhouden, maar meneer (die al buiten adem is van het verdedigen van onze achtertuin) heeft er na vijf minuten al genoeg van.

Cosmo breng ik dan maar thuis, maar ik ga zelf wel door. Ik zie onderweg een prachtige specht met een knalrode kop en aan een aantal hekken de bruine "hulzen" van net uitgekomen cicades. Het is nog stil, maar binnenkort zal het "gezang" dus weer beginnen!

Het halve uur vliegt voorbij en na een snelle douche gaan Kai en ik ervandoor. Baltimore ligt hier zo'n 53 mijl vandaan en volgens de GPS zal dat een uurtje duren. Ze heeft het helemaal bij het rechte eind. Gelukkig is het heel rustig op de weg en binnen het uur zien we de Baltimore skyline (de dichtstbijzijnde Amerikaanse stad met echte wolkenkrabbers, toen ik hem voor het eerst zag was ik helemaal onder de indruk).

Kai neemt wat foto's uit de auto en vergaapt zich aan het Camden Yards stadion. Overal zijn vlaggetjes met Orioles erop. Het baseballteam is Baltimore's grote trots!


Baltimore

Het is nu zaak een parkeerplaats te vinden en gelukkig zijn er een aantal heel grote parkeergarages vlakbij het aquarium. Wij kiezen de hoogste en ik doe mijn credit card in de machine. Hier krijg ik geen kaartje, maar mag straks de garage weer uit, door diezelfde credit card in de machine bij de uitgang te stoppen. Heel handig! Parkeren kost wel $20, niet mis, maar we zitten dan ook erg centraal.

Bij een van de e-ticket will call machines van het aquarium voer ik mijn credit card weer in. Ook een handig systeem, want daar rollen de twee tickets voor de toegangstijd van half een uit, die ik online had besteld.

Het is pas half twaalf, dus we hebben mooi nog tijd voor de lunch. Kai kiest hiervoor het aan de overkant van de pier gelegen Hard Rock Cafe. Hij doet zich tegoed aan een half "slab" barbequed ribs en bestelt een lekker mango drankje, dat in een souvenir glas komt, dat hij later keurig in een doos meekrijgt. Mijn salade van gegrilde kip met gedroogde cranberries, verse sinaasappel, blue cheese en pecannoten gaat er ook heel goed in.


Vooruit dan, ik mag een foto van het nieuwe kapsel maken!

We hebben na het eten nog een kwartiertje voor we het aquarium in kunnen en kijken even wat rond bij de schepen, die langs de kade bezocht kunnen worden. Een daarvan is een onderzeeboot met haaietanden erop geschilderd.

Eenmaal in het aquarium hebben we een uur om de verschillende gedeeltes te bekijken. Op iedere verdieping is een andere tentoonstelling. Op de begane grond zien we eerst een enorm basin met onder anderen heel grote roggen, die elegant rondzwemmen.

Dan gaan we met de roltrap naar boven en komen terecht in het gedeelte over de rivieren in Maryland en de Chesapeake Bay. Behalve aquaria met vissen en schildpadden staan er ook overal borden met uitleg over de conservatie van de baai en andere wateren en wat het aandeel van dit aquarium daarin is (heel veel!).


In het aquarium

De volgende verdieping (het aquarium is heel open opgezet, je hebt op iedere roltrap weer uitzicht op het roggenbasin) behuist veel tropische vissen en de vierde verdieping onder anderen puffins en mooi gekleurde kikkertjes.

Door een draaideur op de bovenste verdieping lopen we een nagemaakt tropisch regenwoud binnen. Hier zien we de mooiste vogeltjes, aapjes, schildpadden en zelfs een tarantula!

Nu we alle verdiepingen gehad hebben lopen we naar beneden door wat ik het mooiste gedeelte van het aquarium vind. Het pad loopt spiraal vormig naar beneden en in de rondte is er eerst een twee verdiepingen hoog aquarium met tropische vissen en dan een twee verdiepingen hoog aquarium met allerlei haaiensoorten erin. Werkelijk prachtig om te zien!


Verdiepingen hoge basins

Eenmaal weer op de begane grond lopen we door een tunnel naar het gedeelte, waar het dolfinarium is gevestigd. Wij hebben kaartjes voor de voorstelling van half twee en kunnen nog een goed centraal plaatsje vinden.

Deze voorstelling is niet zo "showerig" als bij bijvoorbeeld Seaworld, maar is meer gebaseerd op de educatieve kant van de samenwerking van mens en dolfijn. Door middel van filmpjes en natuurlijk ook een aantal spectaculaire kunstjes, die de vrouwelijke dolfijnen Maya en Spirit uitvoeren, leren we hoe die samenwerking tot stand komt en dat dolfijnen in het wild lang niet altijd zo vriendelijk zijn.


De voorstelling duurt precies een half uur en dan hebben we een kwartier om naar het "Immersion Theater" te lopen. Dit is de laatste attractie van onze dag: Planet Earth: Shallow Seas 4D experience.

Het is werkelijk een heel leuke ervaring. De film heeft prachtige natuuropnames en als een dolfijn springt worden wij natgesproeid, als er kleine zeesterren te zien zijn worden onze enkels gekriebeld en de zeeslangen porren ons in de rug. Alleen de kleinere kinderen vinden het allemaal maar eng en een aantal begint te huilen. Eigenlijk vind ik, dat daar beter voor gewaarschuwd moet worden, want het is allemaal best intens voor kinderen onder de vijf.

Kai en ik lopen nog even door het laatste stukje aquarium, dat we nog niet gezien hadden: het Australie gedeelte. Hier is een stuk "bush" nagemaakt met natuurlijk de dieren, die daarbij horen. Een medewerkster van het aquarium vertelt er interessant over.

Dan verlaten we het gebouw zeer voldaan. Dit blijft het mooiste aquarium, waar ik ooit geweest ben.

Het afrekenen bij de parkeergarage gaat van een leien dakje en dan komen we in een gigantische file terecht! We staan een hele tijd stil en ik bedenk me, dat er vast een baseballwedstrijd is in Camden Yards (blijkt later inderdaad ook zo te zijn).

Zodra ik me uit dat verkeer kan ontworstelen rijd ik dan maar eerst de andere kant op om het stadion verkeer te omzeilen. Zo zien Kai en ik heel wat van de stad Baltimore en ik moet zeggen, ik zou er wel een keer wat meer tijd door willen brengen. Zo zagen we, dat je bijvoorbeeld het huis van Edgar Allan Poe kunt bezichtigen en de stad heeft een rijke geschiedenis.

Op de verdere terugweg staan we zo af en toe in druk verkeer, maar een echte file is er niet. En dat is altijd fijn in dit gebied op een vrijdagmiddag, want dan kun je letterlijk uren vaststaan.

Net als we thuis zijn gaat de bel en het is Saskia's klasgenootje Noah. Hij brengt Marshall Road Elementary School mokken gevuld met chocolaatjes rond. Deze zijn als dank voor het helpen met Artsmart dit jaar en ik vind het erg leuk om dat als aandenken aan dat programma te krijgen. Dat en de International Night zijn de twee evenementen, die ik volgend jaar zal missen. De middle school organiseert die niet.

Het is fantastisch weer, dus we eten lekker buiten met zijn allen. En Rick en ik blijven tot na tienen buiten computeren, heerlijk toch, die zomerse temperaturen!

13 reacties:

Anoniem zei

Hoi Petra,
leuk om foto's te zien van Baltimore,zijn we lang geleden (1995) ook eens geweest.er is veel veranderd zo te zien.leuk dagje heb je gahad met je zoon.
O,ja en de Nederlandse benaming voor de longlure frogfish is niet kikkervis,maar een hengelaarsvis.
wil niet bijdehand zijn hoor.......

Groetjes Karin uit Bonaire

Anoniem zei

Tot nog toe is mijn favourite aquarium dat van Atlanta. Daar hebben ze een gigantisch grote tank van glas met heel veel verschillende vissen. o.a walvishaaien,hamerhaaien en zaagvissen. Als je in buurt komt is het echt een aanrader.
Baltimore gaan we waarschijnlijk van de zomer bezoeken.
groetjes uit Flemington

Anoniem zei

Oei, ik geloof dat het nu heel slecht weer bij jullie is (2 pm).

Wat een heerlijke dag hebben jullie gehad.

groet, Ineke

Anoniem zei

Jeetje Kai, je ziet er super uit! Leuk je nieuwe kapsel.
Jullie hebben samen een heerlijke dag gehad. Je brengt me op een idee om Baltimore op ons lijstje te zetten.

Veel plezier voor Katja met haar prom!!

Nicole zei

Goh toen je een paar dagen postte dat Kai zijn haren kort had, dacht ik dat 't nóg korter zou zijn ;-)
Maar dit staat hem ook erg goed en is toch nog een btje lang.

Leuk hoor, zo'n dag met je kinderen op stap. Mooi aquarium ook. Jammer dat ze dat soort aquaria hier in de buurt niet hebben.

En wat je schrijft over die 4D attractie klopt! De Panda Droom in de Efteling is ook zo. Voor kleine kids erg heftig. Kyra heeft ook enorm gehuild de eerste keer dat ze erin ging.

Groetjes,
Nicole

Annemiek zei

Leuk hoor, zo'n dag samen. Het aquarium in Baltimore vonden wij ook mooi.
Valt nog mee met Kai's haren :) Hij lijkt erg op Rick.

USA2007 zei

Dat aquarium ziet er mooi uit zeg.

Net je berichtje gehad. Ik ben Woensdag a.s toevallig vrij van werk. Lijkt me hartstikke gezellig om wat te drinken smiddags.

Laat maar weten waar en wanneer en ik ben er.

Sue in Orlando, FL

Anja zei

Wat gezellig zo'n uitje met je zoon.

Leuk kapsel van Kai, het staat hem goed!

De foto's van het aquarium zijn prachtig, die koevis is leuk, ik heb er nog nooit van gehoord.

Anoniem zei

Wat een ontzettend mooi aquarium ! Heb jaren geleden gesnorkeld op de Malediven (durf niet te duiken ;-) en ben achternagezeten door zo'n triggerfish, met stekel omhoog, dan kun je best heeel snel zwemmen ha ha

Geloof dat ik met zo'n mooie kleur haar het heel lang zou laten groeien, beetje als Simply Red in de beginperiode, geweldig !

Margo zei

Wat een leuke dag samen met je zoon, coole hair cut trouwens. Wij zijn ook dol op aquariums, hebben er al aardig wat gezien hier, maar onze favoriet blijft Monterey Bay Aquarium met de meest geweldige bak water met tonijnen. Baltimore hebben we nog niet aangedaan, ik vrees dat dat er niet meer inzit dit jaar..., beetje druk.
Nog een fijn weekend, Margo.

Anoniem zei

Hey wat leuk! Ik heb een aantal boeken van Edgar Allen Poe in de boekenkast staan (ja ook allemaal gelezen natuurlijk)!

Ik wist niet dat hij uit Baltimore kwam. :-)

Sylvia zei

Je brengt me op een idee! Moet ook nog weer eens met Teddie een dagje naar Baltimore voor oa het Aquarium. Misschien dat het er tijdens de (lange!) zomervakantie weer eens van gaat komen.
Wanneer gaan we weer golfen? Ga je deze week naar Orlando? Misschien als je weer terug bent anders.

Carola zei

Wat een leuke dag hebben jullie gehad. Echt een goed idee zo'n mama/kind dag.