Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 24, 2008

Kerstavond

We slapen allemaal lekker uit. Aoife logeert hier en als ik om kwart over negen beneden kom zitten de dames al op de computer. Ze volgen, waar Santa is op de Norad site. Saskia wil nog zo graag geloven en Aoife ook. Wij mogen niets zeggen over cadeautjes voor in de de sokken, bijvoorbeeld. Zelf vind ik het ook leuk om de schijn op te houden, dus ik speel lekker mee.

Kai werpt zich op om met Cosmo te gaan wandelen, dus ik ga naar boven op de elliptische machine. Na een episode van Supernanny heb ik er drie kwartier opzitten. Daarbij doe ik nog een kwartier oefeningen met gewichten en dan heb ik mijn beweging er voor vandaag weer opzitten.

Saskia bedenkt zich nu pas, dat ze nog geen cadeautjes heeft voor Aoife, Laura en Kaylee, die haar op hun beurt al wel cadeautjes hebben gegeven. Rick is druk met koken voor het buffet van vanavond, dus ik werp me op om me in de Kerstgekte te begeven.

Bij Barnes and Noble koopt Saskia een tas met Stephen Colbert erop voor Laura. Die is een enorme fan van hem. Aoife is ook een boekenwurm, dus daarvoor koopt ze een cadeaubon.

Rick wil graag vers brood voor vanavond, dus onze volgende stop is de Turkse bakkerij, Cenan's, in Vienna. Daar staat een rij tot buiten de deur! De eigenaar loopt te snauwen tegen zijn klanten, dat ze hun bonnen mee hadden moeten nemen en er hangt geen prettige sfeer! Daar bovenop zijn al hun lekker broden uitverkocht. Ik koop een baguette en een baguette van sourdough met verschillende zaden.

Dat is niet, wat Rick lekker vindt, dus ik ga toch nog maar naar Whole Foods. Dat had ik meteen moeten doen, want hier worden de broden aan een stuk aangedragen (toch vreemd, dat een bakkerij dat niet doet!). Saskia en ik delen een lekker warm broodje en ook het door Rick begeerde olijvenbrood is nog warm. Het is wel een gekkenhuis in de winkel, maar we staan redelijk snel weer buiten.

Als laatste gaan we naar Party Mania, waar Saskia een Webkinz voor Kaylee koopt. Ik ben blij, dat ik de zijwegen ken, want de hoofdweg door Vienna staat helemaal vast. Gelukkig kunnen we nu uit de drukte ontsnappen! Overal zien we UPS en FedEx wagens pakjes bezorgen. Arme Katja moet vanavond werken, ik benijd haar niet!

Thuis hebben Rick en Kai met vereende krachten de candy canes tot stof geslagen, zodat ik mijn peppermint bark kan maken. Ik maak vier bakplaten ervan, drie om naar de verschillende buren te brengen, en een voor hier, omdat Rick en de kinderen er ook dol op zijn.

Intussen maakt Katja zich klaar om te gaan werken. Op Kerstavond maken we ook altijd de cadeautjes, die de diverse familieleden ons gestuurd hebben, open. Katja doet dat gauw voor ze vertrekt en krijgt leuke dingen.

Als Katja weg is, pakken we de rest van de cadeautjes uit. Van mijn zus en schoonzus krijg ik o.a. leuke zilveren oorbellen. Mijn broer stuurde ons een pakket met lekkernijen om als gezin van de te genieten. En mijn schoonvader gaat er voor zorgen, dat mijn bovenlichaam nog sterker wordt, want van hem krijg ik Push Up Pro! Ook de anderen krijgen erg leuke dingen.

Saskia en Rick brengen de lekkernijen naar de buren. Het is een bordje met lebkuchen, peppermint bark en truffels geworden. Ook ons eiland in de keuken staat weer vol met ontvangen zelfgemaakte lekkernijen, vooral koekjes en fudge. Volgens Saskia is onze peppermint bark erg gewild in de straat. Ze had al een paar vragen gekregen, of het nog kwam.


Het is dit jaar voor het eerst in vele jaren, dat we niemand op bezoek hebben op Kerstavond. Christine belt, dat ze ons wel erg missen vandaag. Nou, wij hen ook, het was altijd heel gezellig de avond voor Kerst.

Rick en de kinderen hebben een heerlijk buffet klaargemaakt. Ik mocht niet helpen, omdat ik de peppermint bark al de hele middag had staan maken. Het smaakt er des te lekkerder door, hi hi! Er zijn versgemaakte gehaktballetjes, mini quiches, lekkere kazen, zalm, haring en meer. We zullen er nog diverse dagen lunch van eten!


Het geeft me een warm gevoel mijn gezin zo bezig te zien. Hopelijk komt Katja ook gauw thuis uit haar werk. Er zijn zoveel dingen om dankbaar voor te zijn in ons leven. Ik denk daar dagelijks aan, maar vooral zo met de feestdagen vervult het me. Deze week tussen Kerst en Oud en Nieuw is de enige, waarin we met zijn allen thuis vrij zijn en ik kan daar intens van genieten.


Om half acht ga ik met Janet, Paul, Leah, Leah's broer Jim en Leah's grootmoeder naar de kerk. Dit heb ik al jaren niet meer gedaan, omdat we gezelschap hadden. Maar ik vind het ook wel bij Kerstavond horen. Zij gaan naar de Emmanuel Lutheran kerk en vroeger ging ik ook naar de Lutherse kerk.

Bij binnenkomst krijgen we allemaal een kaarsje aangereikt. Het wordt een mooie dienst met mooie Kerstliedjes (Oh, Come All Ye Faithful and Joy to the World). De woorden van de liedjes worden op de muur geprojecteerd. De pastoor spreekt mooi over de problemen in de wereld, die geen vrede brengen, maar de innerlijke vrede, die God belooft.

Alle aanwezigen worden uitgenodigd om communie te nemen. Dit is de eerste keer voor mij, want met Ricks ouders gingen we altijd naar de Katholieke kerk en daar mogen niet-Katholieken geen communie nemen. Het gaat heel snel, ik krijg een wafeltje in mijn hand gedrukt en moet dat in wijn dopen. Al na twee liedjes zit iedereen weer en gaat de dienst verder. De snelste communie, die ik ooit heb meegemaakt.

Dan worden de kaarsjes aangestoken en zingt iedereen "Silent Night, Holy Night". Om kippenvel van te krijgen, zo mooi. Tot slot wordt er uitbundig "Go Tell It on the Mountain" gezongen. Wat een prachtig lied is dat ook.

Na de dienst rijden we nog even rond om naar Kerstlichtjes te kijken. Maar we zijn het erover eens, dat onze cul de sac een van de mooist verlichte straten is. Daar rijden dan ook al de hele avond "lichtjeskijkers" doorheen.

Katja is inmiddels ook thuis en we maken onze traditionele Kerstavond pijamas open. Ik krijg een leuke lichtblauwe van Rick. Saskia wil zich meteen gaan verkleden, maar eerst komt Leah nog een foto voor de Kerstboom van ons gezin maken.




Straks is het tijd voor "Santa", terwijl de kinderen in bed liggen met "visions of sugarplums dancing in their head". Wij zijn er klaar voor en Saskia vooral is enorm opgewonden. Voor ze gaat slapen gaat ze nog op mijn schoot zitten en vraagt mij, zoals ieder jaar, haar "The Night Before Christmas" voor te lezen.

Dan zet ze een bordje met koekjes en een glas melk neer voor Santa en strooit wat "reindeer food" (havermout met glitter) op de oprit. Dit kind vindt al die tradities prachtig en dat maakt het voor Rick en mij nog leuker!

Vrolijk Kerstfeest voor iedereen, die hier meeleest!!

12 reacties:

Anoniem zei

Vrolijk Kerstfeest ook voor jullie gewenst !
Ziet er heel gezellig uit allemaal, en die koekjes lijken me heeeel erg lekker.

Anja zei

Leuke foto van jullie samen.
Ik wens jullie een fijn en gezellig kerstfeest!

Ineke zei

Vrolijk kerstfeest, leuk die foto van het hele gezin bij de kerstboom.

gr, Ineke

Anoniem zei

Lieve Petra,

We willen je nog even bedanken voor steun. Het gaf ons veel kracht.

Wij wensen jullie ook fijne kerstdagen.

Veel liefs Arjan en Danielle

Anoniem zei

Wat een waanzinnig leuke foto's van jullie!! Ik hoop dat ik vanmiddag niet vergeet aan de visite te vragen dat ook eens van ons 4 te doen. Meestal willen die pubers van mij niet op de foto, maar misschien stemt de kerst ze wel wat milder. hahahaha
Vond het erg gezellig gisteren weer even zo met je te babbelen. Moeten we vaker doen!!
Dikke kus en hele fijne dag!!!

Sandra zei

Hele fijne dagen voor jullie allemaal! Geniet er van!

Sandra

Annemiek zei

Het samen zijn vindt ik ook het fijnste van de kerstdagen. Fijne kerstdag gewenst!

Petra zei

Een hele fijne kerst gewenst en groetjes uit NC!

Nicole zei

Wat een leuke foto's en wat een leuke kerstversiering zeg! Ook namens mij een heel fijn kerstfeest toegewenst en een heel erg gelukkig 2009!!

Anoniem zei

Petra en familie,
Een heel gezellige kerst toegewenst.
Groet, Bea

Anoniem zei

Mooie foto's van jullie als gezin, zeker die met de dieren er ook op :)
Fijne dag vandaag. Wij gaan eens kijken wat Tycho van zijn cadeautjes vindt, tot nu toe is er nog niet veel aandacht voor hihi.

LIefs, Manon

Anoniem zei

Wat een leuke familie foto's hebben jullie gemaakt!!! Je kunt aan de uitstraling zien dat jullie een heel leuk en gezellige familie zijn.

:-)

Prettige Kerstdagen vanuit Colorado gewenst!