Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, december 25, 2008

Kerstmis

Saskia was gisteravond zo opgewonden, dat het haar nogal wat tijd kostte om in slaap te vallen. Misschien is dat vanochtend ons voordeel, want pas om half negen staan Saskia en Kai vol verwachting aan ons voeteneind. Ze hebben de traditionele Kerstboomversiering al naast hun bed gevonden. Ook dit jaar staat hun naam er weer op. Saskia krijgt een schattig sneeuwmannetje, Kai de kleren van de Kerstman (hoed, jas, broek en laarzen aan elkaar gehangen) en Katja, die nog niet op is, een engeltje met in haar hand drie hartjes met drie woorden: KATJA IS LIEF. Kai en Saskia vinden haar echter niet zo lief, want ze weigert op te staan. Ze proberen haar lief uit bed te krijgen en dan door op haar deur te bonken. Het heeft hetzelfde resultaat: geen. Uiteindelijk gaan ze met zijn tweeen maar bovenaan de trap zitten wachten tot Rick beneden klaar is. Die maakt koffie en warmt de Kerststol op, onderwijl luisterend naar Kerstliedjes op de satelietradio. Ik lig ook even te doezelen, maar om negen uur moeten Katja en ik eraan geloven, de twee jongsten houden het niet meer. Uit bed met ons! Rick en ik genieten van de Kerststol met spijs (van World Market, al kun je die op veel plaatsen krijgen hier) en, alweer een traditie eens per jaar, koffie met "iets" erin (Amaretto). De kinderen wachten ongeduldig (nu inclusief Katja) tot wij klaar zijn. Dan openen we een voor een onze "Santa" cadeaus. Dit zijn de grote wensen. Zo krijgt Katja een Zune met meer geheugen, omdat zij heel veel muziek heeft. Kai is dolblij met zijn mini-synthesizer en Saskia krijgt haar felbegeerde Wii (eigenlijk meer een familie cadeau, want alleen spelen is niet leuk). Van Santa Rick krijg ik een teleconverter lens voor mijn camera en Santa Petra geeft hem iets om satelietradio in huis te kunnen afspelen. De "stockings" gaan ook een voor een, wat ik wel zo leuk vind. Vroeger, bij Rick thuis, kreeg iedereen een stapel cadeautjes voor zijn neus en binnen vijf minuten was alles uitgepakt. Je zag dan helemaal niet, wat iemand van je zorgvuldig uitgezochte pakje vond. Vreselijk! Wij nemen er alle tijd voor. Na de stockings met vooral lekkernijen zijn de pakjes onder de boom aan de beurt. Saskia werpt zich op als uitdeel "Santa". Intussen lachen we om de katten, die de Kerst van hun leven hebben met allerlei catnip speeltjes. Cosmo daarentegen wil niets van zijn cadeautjes weten, helaas, en is overal bang voor. Het geluid van scheurend papier, de lichtjes in de boom, hij wil alleen maar bovenop mij zijn. Vorig jaar was dit helemaal niet zo. We laten hem dus maar in de tuin, waar hij zich beter thuis voelt. Het is lachen en blij zijn met de dingen, die de anderen voor ons hebben uitgekozen. Zoals we in het Engels zeggen, ik "make out like a bandit", zoveel leuke en bruikbare dingen krijg ik! Hieronder het lijstje, ik ben er superblij mee: - een teleconverter lens voor mijn fototoestel (maakt de zoemlens groter) - een afstandsbediening voor datzelfde fototoestel - een "tas" om mijn statief over de schouder te dragen - een paar 8 gb cf kaarten (van mijn schoonzus en Rick) - een mat voor Pilates (hoera, nu hoef ik niet meer de vieze gymmatten te gebruiken) - een bosu - speciale push up handvaten en een blogging boek (van schoonpapa) - oorbellen en dingen om niet uit te glijden op het ijs voor onder schoenen van mijn zus - lekkernijen voor het hele gezin van mijn broer - kookboek voor fibromyalgie patienten (van Rick) -- zeer aan te raden, ik zag al een heel aantal recepten, die makkelijk en gezond zijn - Mooie groen/blauw/zwart gebreide sjaal van Katja - dvd Horton Hears A Who van Kai - Zits boek van Saskia Na het uitpakken belt Ricks zus Lisa op. We kletsen even gezellig bij. Helaas heeft ze nog veel pijn aan haar sleutelbeen na haar ski ongeluk voor Thanksgiving. De neefjes en nichtjes spreken ook met elkaar. Lucas, onze oudste neef van 23, komt 7 januari deze kant op. Hij gaat het Marine Corps in en naar Quantico, Virginia. Moeilijk voor Lisa om zeker zeven weken niet met hem te kunnen communiceren, terwijl ze nu dagelijks praten. Maar ze vindt het fijn, dat wij tenminste in de buurt zijn. Daarna belt Rick zijn vader, die blij is met onze cadeaus, waaronder een enorm hakmes. Hij had niet gedacht, dat het zo groot zou zijn en ik grap met hem, dat hij in ieder geval veilig is, nu. Als hij met zo'n "bijl" achter iemand aan zou rennen, zou die doodsbang zijn, ha ha. Maar hij wil het mes gaan gebruiken om groentes te snijden. Ook dat gaat lukken. Aan mijn kant van de familie is niemand thuis, dus ik laat een berichtje achter voor mijn broer in Canada (die waarschijnlijk bij zijn schoonmoeder is, maar daar heb ik het telefoonnummer niet van) en zus in Massachusetts. Mijn zus belt een paar uur later terug. Ook zij hebben een heerlijke Kerst gehad. Onze pakjes zijn goed ontvangen. Mijn zus heeft het boek, dat ik haar heb gegeven, al voor een kwart uit! Dat was duidelijk in de roos! Leah en Raffi komen om cadeaus uit te wisselen met Katja. Die heeft echt nagedacht over haar cadeaus voor hen, want beiden barsten in tranen uit! Raffi krijgt een kalender met foto's, net als ik Rick ieder jaar geef. En Leah krijgt Uggs oorwarmers en is daar buiten zichzelf blij mee, omdat ze zo duur zijn (moet even toegeven, dat ik ook zou huilen, als ik die van een vriendin zou krijgen, nadat ik de prijs daarvan online opzoek). Het is maar goed, dat Katja een bijbaantje heeft. Leah en Raffi hebben ook cadeautjes mee voor Cosmo van Diego en Shawnee, hun honden. Tot mijn schande heeft Cosmo geen cadeautjes voor hen, daar heb ik geen moment aan gedacht! Cosmo is ook geen goede gastheer, want hij apprecieert de cadeaus niet. Hij is echt van slag met al het vreemde deze dagen! Samen met Rick maak ik ons Kerstmaaltje klaar. We dekken de tafel feestelijk met porcelein, kristal en kaarsen. Als voorafje hebben we crab cocktail met Nederlandse cocktailsaus (zelf gemaakt met mayonnaise, ketchup en wat whisky). Iedereen (behalve Saskia, die alleen de cocktailsaus lekker vindt) smult ervan! We toasten de Kerst met heuse Dom Perignon champagne, die Rick van zijn collega heeft gekregen. De kinderen proeven genoeg om te toasten, maar Kai en Saskia vinden het niet lekker. Katja mag van ons wel een glas, want ze gaat vanavond nergens meer heen. Rick en ik genieten van deze heerlijke drank, die we slechts voor de tweede keer in ons leven proeven. Wat een cadeau! De Kerstcrackers liggen op de borden en worden getrokken. Er zitten praktische dingen in, zo krijg ik een pen en Rick een flesopener. Alleen Katja krijgt iets onbestemds, waarvan het niet duidelijk is, waar het voor dient. Saskia en Rick dragen even de "kroontjes" en we lezen de flauwe grapjes voor. Ach, het hoort erbij. Het eten is ook heerlijk. Na de crabcocktail, die Kai zelfs lekker vindt, volgt het hoofdgerecht van ham, asperges, "scalloped" aardappels en puree (die laatste voor Saskia), en appelmoes. Als toetje heeft Rick verschillende soorten mousse van Dr. Oetker gemaakt: witte chocolade en melk chocolade. En dat in een bakje, gemaakt van chocolade. Het smaakt allemaal even lekker! Vanavond kijken we Kerstfilms op tv en speelt iedereen verder met zijn of haar cadeautjes. We hebben een super Kerstdag achter de rug! Hier is er morgen geen tweede Kerstdag, maar voor mij duurt dit seizoen tot na Oud en Nieuw, want zolang is iedereen in dit gezin vrij. Dit jaar hoeven de kinderen ook eindelijk eens niet op 2 januari terug naar school. Dat alleen al voelt meer ontspannen. Hoe was jullie eerste Kerstdag, waar ook ter wereld?

19 reacties:

Sandra zei

Hi Petra,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen, en wat zijn jullie verwend!! Wij hebben hier rustig met zijn tweetjes (+ 4 katten) kerst gevierd. Vanavond gaan we naar de familie toe (gourmetten). Ik ben verwend met een mooie ring, en mijn vriend met een plaat van .... Metallica.

Voor 2e kerstdag heb ik een taart gemaakt (zie http://leipoh-and-brilloh.blogspot.com/)

Nog een fijne vakantie

Anoniem zei

Onze eerste Kerstdag was gezellig! We zijn heel rustig begonnen, kennen geen cadeautjestraditie, maar zo halverwege de middag werd het heel gezellig.

Het heeft totaal niks met kerstmis te maken, maar we hebben met z'n allen lekker naar de film Mama Mia gekeken op TV. Erg leuk, nadat we de musical ook al in Las Vegas gezien hadden.

Peet moest melken, dus we konden pas laat aan tafel. Intussen waren mijn schoonzusje en zwager *zusje van mijn eerste man* gekomen en met hen hebben we een heerlijke gourmetavond gehad. Veel gelachen met de kinderen erbij en heerlijk gegeten.

Vandaag is het rustig, lekker! Het gaat hier vriezen, daar ben ik heel blij mee.

Anoniem zei

Wat een gezellige kerst hebben jullie gehad.
Het kerstfamilie diner was dit jaar bij ons. In totaal 17 mensen.
Het was super gezellig, de laatste mensen gingen weg om half 1 's nachts.

Gezellige dagen nog verder.
Bea

Anoniem zei

Ook wij hebben een heerlijke dag gehad. Zal het straks even bloggen op mijn blog.
Moet er maar weer eens wat nieuw leven in blazen!!!

Anoniem zei

Wij zijn gisteren met mijn kant van de familie naar Paleis 't Loo geweest, waar tentoonstellingen waren van ouderwets speelgoed van het Koningshuis en voor Kerst versierde tafels. Daarna even lekker in de paleistuin rondgewandeld alvoren uit eten te zijn geweest. Een erg gezellige dag.

Vandaag lekker met z'n viertjes. Vanmiddag naar een kinderkerstfilm in de bioscoop en vanavond een lekker, maar makkelijk kerstdiner.

Jullie kerstdagen zagen er erg gezellig uit en jullie zullen erg blij zijn met de mooie cadeaus!

Anoniem zei

Hallo Petra,
Wij hebben gisteren lekker uitgeslapen, uitgebreid ontbeten met broodjes en kerststol, de film Earth (echt een aanrader!!) gekeken op dvd. 's Avonds zijn we met de familie van mijn man uit eten geweest, en mijn man en ik zijn naar het restaurant gaan wandelen, was 1,5 uur lopen. Zometeen gaan we lunchen bij mijn broer en vanavond naar de musical Sunset Boulevard, ben benieuwd hoe die zal zijn!

groet,
Ingrid

Anoniem zei

Wow, wat een heerlijke dag! En dag ervoor...leuke foto van jullie als gezin! Het, is het een beeldje voor in de kerstboom, met jullie namen, vind ik erg schattig.
Super dat je een bosu hebt gekregen! Daar zal je veel plezier mee hebben. Ik ga 'm vragen voor m'n verjaardag.
Santa heeft jullie allemaal verwend en alles viel in goede aarde! Goede smaak heeft Santa....

Wij hebben het rustig gehouden, lekker de open haard aan 's middags, lekker gegeten met bijna net zo'n toetje als jullie...een bakje van chocolade met ijs en slagroom! Zalig.

Familie Langens zei

Wij hebben gisteren beide kanten van de familie op bezoek gehad (23p) en het was erg gezellig, maar vooral relaxed. Het eten was allemaal goed gelukt, iedereen had zijn steentje bijgedragen dus het was een geslaagde dag. Vandaag lekker een rustige dag, beetje rommelen in huis, nog wat opruimen etc.

Jullie dag ziet er ook gezellig uit, wij hebben het cadeautjes geven met sinterklaas al gedaan, maar er lag toch iets kleins voor ons alle 3 onder de boom, gewoon voor de fun.

groetjes,
Anne-Marie

Annemiek zei

Dat was een gezellige dag voor jullie, erg leuk. Iedereen is goed verwend!
Die dingen voor onder de schoenen die je gekregen hebt heb ik laatst gekocht, en ze werken echt!. Onze oprit is altijd ijzig, en loopt bergaf, en samen met de honden aan de lijn die trekken is het telkens erg glibberig. Met die dingen onder kon ik lopen zonder glijden!
Die chocolade mouse ziet er erg lekker uit. Ik heb een keer op tv gezien hoe je die bakjes van chocolade maakt; ballonnetje in gesmolten chocolade dippen. Dat ging ik dus ook doen. Nou, mijn chocolade moest wel te warm zijn geweest, want de ballonnen sprongen kapot en mijn hele keuken zat onder de chocolade!

Karin zei

Wij hebben onze 1e kerst in de USA meegemaakt. Op kerstavond hebben wij ons kerstdiner thuis omdat we al jaren kerstdag in het hotel zijn waar manlief werkt. Tafel mooi aangekleed met zilveren bestek, kristal en wedgewood servies. Lekker uitgebreid gekookt en net als jullie met christmas crackers. OP kerstdag zijn we dus naar NYC gegaan. Eerst voor drinks in het hotel en daarna zijn we naar het Waldorff gegaan voor de kerstbrunch. Collega daar had ons uitgenodigd en wow wat was het heerlijk en mooi om daar te zitten. Echt een ervaring!! Daarna terug naar manlief zijn hotel voor nog een glaasje champagne!! Al met al een mooie kerst in de USA! groetjes!
Karin in NJ

Anoniem zei

Arme Cosmo! LOL! Die was laatst al met leuke dingen verwend, dus die vond het schijnbaar allemaal weg genoeg nu, haha...

Wat ziet het dessert er ontzettend lekker uit!!! Mjammie...

Leuk dat jullie zo met het gezin de Kerst hebben doorgebracht en de foto's zijn weer hartstikke leuk om te zien.

Wij hebben ook nog een Kerststolletje liggen, die hebben we niet eens aangebroken omdat we al vol zaten van al het andere lekkers. De Kerststol met amandelspijs zal zometeen wel worden aangesneden.

Voor mij was dit de saaiste Kerst alle tijden. Mijn vrouw zit in het buitenland, onze vrienden zijn ook allemaal weg dus ik was alleen met mijn zoon en ee vriend van hem, maar die waren tijdens het eten nergens meer te vinden. Toen de rollade eindelijk klaar was, zat ik helemaal zielig (haha...) alleen op de bank voor de TV met mijn bordje op mijn schoot. Uren later kwamen ze weer terug, maar dat was voor mij alweer bedtijd.

Volgend jaar toch maar iets anders verzinnen dan. lol

Anoniem zei

Super, zo'n mooi Kerstfeest!

Wij hebben de eerste kerstdag bij dochterlief en haar gezinnetje doorgebracht. Heerlijk rustig en reuzegezellig.

Btw: leuke foto's op de Kerstavond!

Ineke zei

Wat een heerlijke familie-dag hebben jullie gehad.
Vreemd, dat Cosmo ineens zo bang was, dat is hij anders toch nooit?

gr, Ineke

Anoniem zei

Hoi Petra,

Wij zijn 's ochtends op de koffie geweest bij mijn zus. 's Middags lekker op de bank en 's avonds met mijn schoonfamilie uit eten geweest.
Nu zit ik op 2e kerstdag lekker op de bank met de Top 2000 aan uit te buiken na een kerstdiner met mijn familie. Iedereen heeft een gang klaargemaakt. Verder hebben we hele oude foto's van onze familie zitten kijken. De dag is voorbij gevlogen.
Groetjes,
Anja L.

Anoniem zei

Cadeautjes doen we niet, maar we hebben heerlijk een groot deel van de dag geskied. Daarna heel gezellig en heel uitgebreid met een stel vrienden in een restaurant gegeten en lang geborreld. Dit is zoals we al heel lang kerst en oud en nieuw vieren, en ik hoop dat we het nog heel lang zo kunnen doen.

Vandaag sneeuwde het jammer genoeg veel te hard en was het te koud voor mij om te skien, en hebben we wat gelezen en legpuzzels gedaan.

Miranda zei

Wij hebben de relaxte kerst ooit gehad. Niks moest en gewoon lekker samen met je gezin en de kado's. En daarbij nog eens prachtig mooi weer.....wat wil je nog meer.
Ook hier mag het nog wel even aanduren. En heerlijk dat ze nu 2 weken vrij hebben. Groetjes en trusten

Anja zei

Wat hebben jullie een gezellige kerst gehad. Vervelend dat Cosmo overal zo bang was.

Ook wij hebben een fijne kerst samen met onze kinderen gehad.
Het zo fijn om deze dagen bij elkaar te zijn, we genieten er dan ook heel erg van.

Petra zei

Heel leuk om over iedereens Kerstvieringen te lezen! Bedankt voor de verhalen!

Anoniem zei

Jullie hebben een leuke dag gehad zo te lezen! En heerlijke dingen op het menu zeg.

Wat wij met kerst hebben gedaan staat op mijn site. Ik blijf het vreemd vinden zo zonder verdere familie! Op de een of andere manier mis ik dan toch iets, maar het was zeker gezellig en gelukkig niet in het ziekenhuis ;)

Groetjes, Manon