Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, maart 03, 2009

Dag vol beslissingen

Katja krijgt vanochtend eindelijk te horen, wat haar lot zal zijn als gevolg van het "alcohol incident". Ze moet hiervoor al om acht uur naar een vergadering. Die duurt kennelijk niet lang, want om kwart over acht belt ze al op.

Zoals we allemaal inmiddels wel verwachtten, moet ze inderdaad verhuizen en wel binnen 72 uur. Dat is gewoon de regel, als je betrapt wordt op het drinken van alcohol. Het is wel begrijpelijk, dat daar geen uitzonderingen op gemaakt kunnen worden, want waar trek je dan de lijn? Is een slok niet zo erg, of mag een shot of een glas bier? Ik vind het wel goed, dat verhuizen de consequentie is. Tenslotte is dit een prestigieus leiderschap programma, waar de deelnemers voor moesten solliciteren.

Waar Katja echter echt bezorgd over was, was het niet langer mogen volgen van het Leadership vak. Ze mag inderdaad niet meer naar de lezingen, maar mag het vak als zelfstudie afmaken. Daarmee is zij pas de tweede ooit, die dat mag doen. Gewoonlijk komt er een "withdrawal" op het rapport te staan en dat staat niet goed.

Er wordt dus een grote uitzondering voor Katja gemaakt, wat dat betreft. Zoveel mensen deden een goed woordje voor Katja, inclusief haar lerares, dat haar deze gunst is verleend. Katja is wel gedreven genoeg om zo'n zelfstudie met succes af te ronden.

Bovendien mag ze (ook als gunst) zelf uitzoeken, waar ze heen wil verhuizen. Dat is gauw beslist, want haar vriendin Rebecca wil haar graag als "roommate". Al met al dus vervelend, maar haar eerlijkheid heeft haar ervoor behoed, dat de straf strenger was. Hiermee kan ze leven, maar we hopen ook, dat ze een les heeft geleerd.

Buiten huilt de wind om het huis en het vriest dertien graden, wat de gevoelstemperatuur kouder dan -20 maakt. Op het nieuws laten ze zien, hoe slecht de stoepen en veel buurtstraten er nog aan toe zijn. Het is maar goed, dat de scholen laat beginnen!

Het duurt ook wel even, voor ik de moed bijeen geraapt heb om Cosmo uit te gaan laten. Gelukkig hebben we zoveel warme spullen voor het skien, dus dik ingepakt waag ik het erop. We lopen voornamelijk op de weg, want veel stoepen zijn nog niet schoongemaakt.

Grote ijspegels hangen van de daken, inclusief het onze. Gewoonlijk kom ik heel wat mensen tegen op mijn wandelingen, vandaag niemand. Vanuit hun warme auto kijken langsrijdende buren me meewarig aan. Zelfs Cosmo lijkt het te koud te vinden, na twee mijl houdt hij ermee op. Prima, want ik ben ondanks alle lagen flink verkleumd, die wind gaat door merg en been!

De beagle van onze achterburen is intussen al de hele dag buiten. Er is niets om hem op te warmen in de tuin, overal sneeuw. Hij blaft zielig bij de achterdeur, maar niemand doet open. Ik sta in tweestrijd, want dit is volgens mij dierenmishandeling.

Een beagle heeft lang niet zo'n dikke vacht, als Cosmo, en hij is al sinds een uur of acht buiten (het is half een). Ik ga boodschappen doen en als Dave nog buiten is, als ik terugkom, neem ik me voor de politie te bellen.

Bij Giant haal ik onder anderen spaghettisaus voor vanavond. We gaan capellini met (Zweedse, nog van IKEA een paar weken geleden) gehaktballen eten. Spaghettisaus in de VS is een van die dingen, waarvan er twintig verschillende soorten zijn. Ik wil wel wedden meer soorten, dan in Italie!!

Er is natuurlijk de gewone marinara, maar ook Puttanesca, Wodka saus (moeten we toch eens proberen), met knoflook, met basilicum, met champignons enz. enz. Dat ook nog eens in zeker vijf merken, dus keuze te over, letterlijk. Zelfs Paul Newman heeft zich aan de spaghetti saus markt gewaagd.

Mijn favoriete merk is Classico. Waarom? Het is het enige merk zonder suiker in de saus! Waarom dat in een spaghettisaus zou moeten is me een raadsel. Dit keer kies ik een nieuwe smaak (anders altijd de tomato basil): spicy red pepper. De kinderen vinden pittige dingen steeds lekkerder.

Bij thuiskomst werp ik meteen een blik in de tuin achter de onze en zie Dave niet meer. Kennelijk is er intussen iemand thuis gekomen. Ik heb vaak medelijden met die hond. Die mensen hebben hem min of meer gedwongen overgenomen van hun zoon en de hond besteedt uren per dag met blaffen bij de achterdeur. Heel irritant om te horen, maar ook zo zielig!

Met Saskia vertrek ik naar de chiropractor. Het is vandaag ook mijn evaluatie na de testen van een paar weken geleden. Zoals verwacht is het slecht met mij gesteld. Ik hoor niets nieuws, tenslotte loop ik al een kwart eeuw met deze problemen rond en heb al heel wat evaluaties gehad.

Het doet me deugd, dat op de foto's, zover mijn lekenoog kan zien althans, de arthrose in mijn nek niet erger is geworden. Een beetje verrast verneem ik, dat er wel degelijk een punt is, wanneer chiropractie niet meer kan werken.

Gelukkig heb ik dat nog niet bereikt. Makkelijk zal het niet zijn en snel ook niet, maar Dr. Brandon denkt, dat hij mij kan helpen tot het punt, waar ik op een gegeven moment slechts eens per maand zal hoeven komen.

Aangezien ik al eerder (zonder aantoonbaar succes) chiropractie heb geprobeerd, beginnen we met de 24 behandelingen, die onze verzekering vergoedt. Daarna ga ik beslissen of ik er verder mee wil gaan. Ik hoop het natuurlijk wel en vertrouw deze dokter wel, vooral omdat ik zijn resultaten met Saskia zie.

Dan krijg ik meteen mijn eerste behandeling. Vooral het kraken tussen mijn schouderbladen voelt goed. Dat is waar de machine de spanningen in mijn spieren zelfs niet meer kon berekenen. Verder doet hij hetzelfde met mijn been en de spanning daarin, als bij Saskia. Tot mijn verbazing heb ik op bepaalde momenten inderdaad geen kracht in dat been!

Na het kraken moet ik vijf minuten op een rol liggen met mijn nek. Na een tijdje komt daar ook een gewicht bij, schijnt het. Mijn hele houding, ook geen verrassing voor mij, moet veranderd worden. Ik leun letterlijk naar rechts. Allemaal dankzij te zwaar gips voor een gebroken enkel meer dan een kwart eeuw geleden.

Op hoop van zegen gaat dit allemaal, maar iedere keer, als ik een nieuwe behandeling begin, heb ik toch weer hoop, dat hij aan zal slaan. Om te beginnen is het drie keer per week, maar de bezoeken duren slechts op zijn hoogst tien minuten. Dat is goed te doen.

Precies op tijd voor Saskia's tandartsafspraak zijn we klaar. Wat dat betreft is het zo makkelijk hier in Vienna te wonen. De tandarts is vrijwel tegenover de chiropractor. Saskia is meteen aan de beurt en alles ziet er gelukkig goed uit.

Nog een heel koude nacht en dan gaan de temperaturen weer omhoog. Het kan niet snel genoeg voor mij! De sneeuw is mooi de eerste dag, maar daarna mag het weer weg. Ik zou niet geschikt zijn voor een noordelijker klimaat dan dit!

Een leuke datum was het vandaag: 3/3/9. Overal hoorde ik, dat het "root day" was. Worteldag dus: 3x3=9 (ieder zingt zijn eigen lied...).

16 reacties:

Anoniem zei

Ik hoop dat her verhuizen voor Katja te doen is, in drie dagen. Het is een zware straf, maar zij kende blijkbaar de regels. Heeft het ook nog consequenties voor haar vriendje?

Hier in NL is men nu strenger in de supermarkten. Als de cassiere het idee heeft dat iemand jonger dan 20 is, moet die zijn/haar ID laten zien. Ben je boven de 18 mag je het kopen.

Zeker, alcohol richt in de maatschappij meer schade aan dan drugs. Maar ik weet niet of jullie strenge maatregelen helpen. Gelukkig voor Katja, dat ze de cursus zelfstandig af kan maken.
Idd, eerlijkheid loont.

José (It's a Dutch Girlsname!) zei

Oei! Binnen 72 uur verhuizen!
Arme Katja, hopenlijk vind ze samen met haar roomie snel een leuk plekje.. Als 'jongere' (ben 23) in Nederland, vind ik dat het wel vrij streng is hoor. Ik begrijp natuurlijk dat er niet voor niets regels zijn, maar een complete commissie waar je moet verschijnen, met getuigen en alles; komt op mij meer over alsof ze een zwaar criminieel feit heeft gepleegd!
Maar eerlijk is eerlijk; het had dus nog 'erger' kunnen aflopen!

Wordt je niet vreselijk ziek van die temperatuurverschillen daar? Moet er niet aan denken na een paar dagen voorjaar weer volop in de sneeuw/kou te zitten!

@Angelika; bier en wijn mogen nog steeds gekocht worden door personen vanaf 16 jaar! Sterke drank is vanaf 18 jaar!

Anoniem zei

José, klopt. Daar had ik even niet aan gedacht. Het ging om de sterke drank; die is pas vanaf 18 jaar.

Ineke zei

Heel vervelend allemaal voor Katja, maar gelukkig dat ze wel de redelijkheid van die beslissing inziet.

Fijn dat verhuizen geen al te groot probleem geeft.

Nog even een paar dagen volhouden en dan kun je weer lekker buiten zitten lezen!

gr, Ineke

Anoniem zei

Binnen 72 uur....ze laten er geen gras over groeien. Gelukkig heeft ze al een nieuw 'adres'.
Ik merk een 'sceptische' ondertoon voor je chiropractie behandelingen, je hebt natuurlijk al veel geprobeerd sinds het begin van je pijnen, maar wie weet slaat het nu geheel anders aan?

Anoniem zei

Erg vervelend voor Katja dat ze zo snel al moet verhuizen. Gelukkig heeft ze al een onderkomen gevonden en dan ook nog bij een bekende.
Fijn dat ze het Leadership vak als zelfstudie mag afmaken. Haar kennende gaat dit haar zeker lukken en het zal toch nog goed staan op haar CV. Gelukkig dat eerlijkheid toch nog wordt beloond!

Ik hoop echt voor je dat de chiropractor deze keer wel aanslaat. Veel succes ermee.

Anoniem zei

72 uur is niet veel tijd zeg! Balen dat ze moet verhuizen, maar ook wel een goed leer. Maar dat verhuizen dan ook zo makkelijk gaat, de dorms zitten dus blijkbaar niet vol. Gaan jullie nog helpen of mag ze het in haar eentje klaren?

Hopelijk werk die chiropractie nu wel, ik duim voor je!

Petra zei

@Angelika -- behalve de officiele waarschuwing (na 3 word je van school gestuurd) heeft het verder geen gevolgen voor Justin, omdat hij niet in die leiderschap dorm woont.

@Jose -- Gelukkig niemand ziek, maar wel grote schommelingen idd. Dit weekend wordt het weer warm.

@Petra S. -- Ik heb beduidend meer vertrouwen in deze chiropractor, dan in onze vorige, dus ik ben wel optimistisch over de behandeling. Ik neem altijd zo'n slag om de arm, zodat het niet teveel teleurstelt, als ik er toch weinig baat bij blijk te hebben.

@Manon -- Ze wil niets horen over hulp van ons met verhuizen. Ze heeft genoeg vrienden, die gaan helpen. Het zou toch op zo'n korte termijn niet mogelijk zijn voor Rick of mij om erheen te gaan.

Anoniem zei

Hoop dat deze behandelingen wel helpen !

Wat zielig voor zo'n hond, urenlang buiten in de kou, kunnen ze niet beter proberen een goed tehuis voor het arme dier te vinden ?

Dat is snel binnen 72 uur verhuizen maar gelukkig dat ze al een plek heeft waar ze heenkan.

Sterkte met de sneeuw en de kou !

Anoniem zei

Best wel een pittige uitspraak voor Katja, maar zo te lezen komt het allemaal wel weer in orde, hopelijk lukt het in 72 uur!
Succes met je behandelingen, ik duim voor je!

Annemiek zei

Katja komt er dan nog goed af dat ze niet uit leiderschap hoeft. Tja, ze heeft zelf een contract getekend neem ik aan, en dat het gevolgen heeft als ze zich er niet aan houdt is logisch. Dat '1 biertje' kan wel waar zijn voor haar, maar dat hebben ze op de universiteit natuurlijk wel eens eerder gehoord. Voor Nederlanders is het niet te begrijpen... En och, als dit het ergste is dat haar ooit overkomt komt ze er goed vanaf. Het klinkt wel hard, maar een beetje met tegenslag leren omgaan komt ook wel eens van pas. Hopelijk gaat de verhuizing soepel.

Petra zei

Ik ben het helemaal met je eens, Annemiek!

Anja zei

Toch wel schrikken voor Katja, gelukkig komt ze er zo te lezen verder goed van af.
Hopelijk heb je baat bij de behandelingen!
Sterkte met de kou!!

Anoniem zei

Wat koud is het nog he? Hier goede voorspellingen voor het weekend. Rond de 50 graden F.

En interessant om je log zo te lezen, ik duik even in de archiefjes!

TOG zei

Hoewel ik het eens dat regels gevolgd moeten worden, ben ik verbaasd dat er kennelijk nog plaats is in de dorm; ik geloof niet dat dat op UT het geval is en daar kun je ook niet op stel of sprong een apartement krijgen. Er zijn ook honor dorms en waarschijnlijk ook zulke regels, maar weet niet hoe ze het daar zouden oplossen. In reaktie op José; zo'n comité is natuurlijk wel extra indrukwekkend, maar het is wel eerlijker. Nu komen er meerdere mensen en meningen naar voren; ze hadden theoretisch gewoon de regels kunnen volgen en dan was ze er waarschijnlijk slechter vanaf gekomen.

Anoniem zei

Nou dat is wel heel snel. Toch 'fijn'dat ze al een neiuw onderkomen heeft gevonden. Tj aze zijn wel heel rechtlijnig in hun besluiten.