Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, september 09, 2009

09-09-09 = Tien jaar Amerikaans!

Tien jaar geleden zat ik, met zo'n honderd andere mensen van zeer uiteenlopende afkomst, in een saaie zaal (ik vroeg me nog af, waarom ze deze ceremonie niet iets feestelijker konden aankleden). Na allerlei toespraken werden we als groep ingezworen als Amerikaans staatsburgers. Ik herinner me nog, dat ik dacht, dat niemand het door zou hebben, als ik die eed helemaal niet herhaalde. Ik had van tevoren verwacht per persoon ingezworen te worden, maar met zoveel mensen had dat eeuwig geduurd!

Na afloop heette de rechter ons "Welcome to the United States!". Dat was toch wel een speciaal gevoel, een soort van trots. Ik kreeg een brok in mijn keel en de vrouw naast mij had tranen in haar ogen. Het trof me, om me heen kijkend, hoeveel een Amerikaans burgerschap voor zoveel mensen betekent. Ook ik was er toch vreemd blij mee.


Free Clipart



Naast de "Oath of Allegiance" zeiden we ook de "Pledge of Allegiance", sindsdien hoor ik, volgens protocol, mijn rechterhand over mijn hart te leggen tijdens het opzeggen

Om te beginnen was ik (en Rick al helemaal niet) er niet zo happig op de procedure toen al aan te gaan. Ik wist, dat de Nederlandse wet, die de dubbele nationaliteit zou toestaan, eraan zat te komen, en daar wilde ik op wachten. Nu Amerikaans worden zou betekenen, dat ik mijn Nederlanderschap zou verliezen en helemaal zeker, dat ik het op een gegeven moment terug zou kunnen krijgen, was het destijds niet.

Maar mijn vader zou in 2000 met pensioen gaan van de Wereldbank en dan zouden mijn ouders binnen zes weken, na vijftien jaar VS, terug moeten naar Nederland, tenzij een van hun kinderen mijn vader zou sponsoren voor een groene kaart. Om dat te kunnen doen, moest dat kind eerst staatsburger worden. Alleen mijn zus en ik hadden die mogelijkheid.

Omdat ik al jaren getrouwd was en een gezin had, en mijn zus nog vrijgezel was (grappig genoeg trouwde zij twee dagen na mijn ceremonie), werd er bepaald, dat ik het "slachtoffer" zou worden. Ik was al gauw met de gedachte verzoend. Ik wilde toch ook allang graag kunnen stemmen in dit land en zo voelde ik me er helemaal bijhoren. Er waren bovendien andere voordelen aan het hebben van dezelfde nationaliteit, als de rest van mijn gezin (ook financieel, mocht er iets met Rick gebeuren). Plus dat blauwe boekje is ook een mooi paspoort.

Toen in 2003 de wet, die dubbele nationaliteit onder bepaalde omstandigheden toestond, er in Nederland doorkwam, had ik telkens in mijn achterhoofd te beginnen aan het terugvragen van die nationaliteit, maar stelde het telkens uit.

Tot ik in 2005 werd gewezen op het feit, dat Katja haar Nederlanderschap voorgoed zou verliezen, als ik het mijne niet voor haar achttiende terugvroeg. Zij is nu net degene van onze kinderen, die ik nog weleens naar Nederland of Europa zie verhuizen. Toen heb ik er meteen werk van gemaakt en in juni 2006 kregen de kinderen en ik onze Nederlandse paspoorten in handen. Ook dat was weer een speciaal gevoel. Mijn hart ligt nu eenmaal in twee landen en om van beiden het paspoort te mogen hebben is een eer.

Net als ik mijn Sports Active routine ben begonnen, gaat de bel. De postbode staat voor de deur met een pakje, dat niet in de brievenbus past. Het komt van Petra voor mijn verjaardag. Wat een verwennerij! Het gebeurt niet zo vaak, als ik op sommige andere weblogs lees, dat ik pakketjes met Nederlandse lekkernijen mag ontvangen, tenzij ik ze zelf heb besteld.

Des te leuker is het om o.a. mijn favoriete Shanghai nootjes, een pakje heerlijke kaasstengels en de Vriendin en Grazia aan te treffen. Voor de kinderen zijn er de Donald Duck en Katrien (die ik stiekem allebei ook lees). Maar het leukste en speciaalste in het pakketje is de prachtige Stop borstkanker Pandora bedel! Superbedankt, Petra, ook nog even in het openbaar!

Gisteren heb ik mijn HP laptop teruggekregen. God zij dank heeft Rick er, voor we hem instuurden, een backup van gemaakt, want HP heeft de harddisk opnieuw geformatteerd. De hele avond en nacht (wel terwijl hij sliep, hoor, zo'n engel is het ook weer niet) heeft Rick eraan gewerkt om alles weer gaande te krijgen. Vanochtend hoef ik er alleen nog zelf nog mijn speciale programma's opzetten, wat ik toch zou moeten zonder mijn technische man!!! Het is heerlijk weer een snelwerkende computer te hebben en weer te kunnen emailen (op die andere ging dat moeizaam).

Na de Sports Active en Cosmo's wandeling zie ik tot mijn schrik, dat het al bij twaalven loopt en ik moet nog douchen. Ik heb met Pat afgesproken, dat ze me om twaalf uur komt ophalen. Gokkend op het feit, dat Pat meestal laat is, spring ik gauw onder de douche. Ik sta er net onder, als de bel gaat.

Het is tien voor twaalf, dat kan toch Pat niet zijn? Maar jawel, deze ene keer is ze vroeg, ha ha! Met enkel een baddoek om, doe ik open. Gelukkig neemt het mij niet lang om klaar te zijn, dus Pat hoeft niet lang te wachten.

Pat overhandigt me een leuk blauw potje met bloemen uit haar tuin en twee kaarten, een voor mijn tienjarig Amerikaans zijn en een voor mijn verjaardag. De eerste heeft ze zelf gemaakt en geeft me een brok in de keel.

Er staat een foto van de Amerikaanse vlag op de voorkant met Happy 10th Anniversary en aan de binnenkant, ik moet dit gewoon onthouden en dus hier opschrijven:
Dear Petra
Congratulations on the 10th Anniversary of your American Citizenship. You have developed your own unique way of combining your pride of America while maintaining your heritage. It is amazing to see how you teach your children Dutch, embrace friendships with the "Dutch ladies", give tours to Dutch visitors and of course, by writing your daily blog enlightening those of America. You are incredible. Thanks for being my friend, Pat

Slik! Dat ze zo positief over mij denkt en me dat zo laat weten, ontroert me erg!

Pat neemt me mee voor mijn verjaarslunch. In een tijdschrift heb ik gelezen over een goed Irakees kabob restaurant, Tigris Grill, in Oakton. Daar aangekomen is het heel erg druk en zijn er alleen maar (Oosterse) mannen, wat ons wat ongemakkelijk doet voelen. Gelukkig zit er in datzelfde winkelcentrum ook een Japans restaurant, Yoko, dus we besluiten daarheen te gaan.

Oakton ligt vlak naast Vienna en dus is dit restaurant een van maar liefst vijf Japanse restaurants dichtbij (binnen de vijf kilometer) van ons huis. Ik heb er jaren geleden een keer gegeten. Opvallend is, dat de prijzen hoger zijn, dan bij de andere restaurants. De reden daarvan wordt al gauw duidelijk: de stukken vis op Pats sushi zijn flink groter. Mijn chirashi is anders, dan bij de andere restaurants en ik vind het erg lekker voorbereid.

Als Pat me weer thuis afzet is het, in tegenstelling tot de voorspelling, helemaal zonnig en zeer aangenaam van temperatuur. Meteen maak ik daar gebruik van en ga op het deck zitten met mijn net vergaarde Nederlandse tijdschriften. Wat een bonus in een week, waar alleen maar slecht weer werd voorspeld! Volgens de verhalen moeten we er morgen en overmorgen wel weer aan geloven, dus ik neem het er maar goed van nu.

Na het avondeten luisteren we naar de speech van president Obama over de medische verzekeringen (want daar gaat het voornamelijk om). Ik moet zeggen, ik kan me vinden, in wat hij zei. Er doen zoveel rumoeren de ronde, dat het moeilijk is het kaf van het koren te scheiden. Het was m.i. goed, dat de president deze toespraak hield, vooral omdat hij zich ook direct tot het Amerikaanse volk richtte en een aantal van de meest gehoorde tegenwerpingen weerlegde.

19 reacties:

Bianca (Hollandranch) zei

Van harte gefeliciteerd met je 10 jaar amerikaanse zijn (ben ik best een beetje jaloers op hoor) en natuurlijk je verjaardag !!!
Ik vind dat wel een heel mooi gebaar van amerikanen dat ze je regelmatig bedanken dat je hun vriend bent en dat dat enorm gewaardeerd wordt.

Tja die ziektekostenverzekering, in Nederland was het al hartstikke duur geworden voor wij weggingen(duurder zou het niet worden volgens de Ned. overheid, geen lastenverhogingen enz enz maar dat was allemaal mooipraterij as usual)al rap vervielen de bonussen om niet voor elk wissewasje naar de dokter te gaan, daarna werd het pakket elk jaar verder uitgekleed en moest je ineens gaan betalen voor verzekeringen die je helemaal niet wilde maar wel verplicht werden. Ik heb mijn bedenkingen, vooral omdat veel mensen hier in de veronderstelling zijn dat ze goedkoop of zelfs gratis verzekerd zullen zijn tegen van alles en nog wat, die komen straks in grote financiele moeilijkheden als ze premies moeten gaan betalen want $ 100,-- in een maand is al te veel voor veel van hen.
Aan de andere kant is het volstrekt belachelijk wat een ziekenhuis opname en operatie hier kost (alleen de dotteroperatie van onze overbuurvrouw, dus niet het verblijf in het ziekenhuis meegerekend heeft al $ 140.000,-- gekost) , maar dat is deels weer vanwege het zieke " sue en claim" systeem hier, een gemiddelde arts betaalt (heb ik gehoord) al zo'n $ 250000,-- per jaar aan verzekering om ingedekt te zijn voor het geval hij aangeklaagd wordt en dat is natuurlijk te gek voor woorden.
Willen ze de zorg betaalbaarder maken dan zal hier ook iets aan gedaan moeten worden lijkt mij.
Als iemand een miljoenenclaim toegewezen krijgt betekent dat simpelweg dat dat grotendeels uit premiegelden (door andere verzekerden dus) betaald zal moeten wordem. Ik heb niet zoveel vertrouwen in overheidsbemoeienis, het kost al snel meer (belasting)geld dan het oplevert. Maar ik woon dan ook in Republikeins Texas ha ha

Ineke zei

2x gefeliciteerd, Petra! Allereerst met je verjaardag, ik wens je nog vele jaren in goede gezondheid samen met Rick en de kinderen toe, en natuurlijk ook met je 10-jarig Amerikaanse zijn.

Fijne dag!

gr, Ineke

Wendy zei

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Petra!!!!
Heel veel plezier vandaag!

Carola zei

Voor de derde keer (de vorige keren op facebook en hyves haha): Gefeliciteerd! maak er een leuke dag van!

Anoniem zei

Vanuit een zonnig, maar ook al herfstig Zweden feliciteer ik je met je verjaardag en met je 10 jaar Amerikaans zijn.
Fijn dat het je toen gelukt is om je Nederlanderschap ook terug te krijgen.
Groetjes,
Nel

HennyB. zei

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk ook met het 10 jaar Amerikaans burgerschap. Mooie datum 09-09-09!

Petr@ zei

Wat leuk, dubbel op feest! Gefeliciteerd met zowel je verjaardag als je 10-jarig jubileum als Amerikaans staatsburger. Wat vliegt de tijd, hè!

Anoniem zei

Van hàrte gefeliciteerd met je verjaardag!
Ik kan me voorstellen dat het leuk is om een pakketje met Nederlandse lekkernijen te ontvangen!
Het is dat ik je adres niet weet...;o)
'n Feestelijk weekend toegewenst,
met groetjes,
Lian

Anja zei

Hartelijk gefeliciteerd met je 10 jaar Amerikaans zijn en natuurlijk met je verjaardag!! Dubbel feest!
Wat een ontzettend lieve kaart heb je van Pat gekregen!!
Een hele fijne dag gewenst en laat je maar lekker verwennen!

Tink zei

Een fijne verjaardag en gefelicitereerd met je 10 jarig jubileum! Nog heel veel gezonde en gelukkige jaren gewensd en mogen al je dromen en wensen uitkomen dit jaar!

Petra S. zei

Hiep hiep hoeraaaaa! Van harte gefeliciteerd met je 10 jaar Amerikaanse zijn èn je verjaardag. ik ben blij dat het pakje op tijd kwam.
Mooie woorden van Pat, waar velen zich, denk ik, bij aanslutien. Ik in ieder geval.
Een supergezellige dag...we proosten op je vanavond. Dikke kus.

Martin zei

Gefeliciteerd met je verjaardag en je 10 jarig 'Amerikaanse' zijn! (Ik mag over 2 maanden en 3 weken dit zelf ook aanvragen)! LOL!

Bibi zei

Van harte, van harte!
Ik kan me wel een voorstelling maken van hoe het moet voelen om ingezworen te worden. Als mijn tijd komt hou ik het waarschijnlijk ook niet droog. En wat ontzettend lief en ontroerend, dat kaartje van Pat.
Je hebt veel om te vieren vandaag :-). Geniet ervan!

Marjon zei

Petra van Harte Gefelicteerd met je verjaardag en natuurlijk ook met je 10 jarig jubileum als Amerikaans staatsburger.
Ik hoop dat je een hele leuke dag hebt vandaag.

groetjes Marjon

Unknown zei

Wat heb je een hoop te vieren in september! Gefeliciteerd met je 10-jarig Amerikaanschap en ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik wens je een fijne dag toe!

Jeanny zei

Hiep, hiep, hoera!! Van harte gefeliciteerd vanuit Brabant.
Groetjes, Jeanny

Anja zei

Vanuit Utah hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een leuke dag van!
Natuurlijk ook gefeliciteerd met je 10 jarig jubileum.

Monique zei

Nogmaals van harte gefeliciteerd!

Prachtige woorden van Pat. Gelijk heeft ze, je bent duidelijk zo trots op Amerika, maar ook heel erg verknocht aan Nederlandse tradities.

De manier waarop je deze twee werelden combineert en met veel mensen deelt, is bijzonder waardevol.

Liefs,
Monique

Nicole zei

Proficiat met je dubbele 'jubileum'. Wel een hele leuke datum om ingezworen te worden én om 10 jaar Amerikaans staatsburger te zijn. En wat een mooie tekst had Pat in haar kaart gezet. Ik zou willen dat ik zo'n way with words had.
Ik vind de bedel die je gekregen hebt écht prachtig. Met name de symboliek erachter.

Ik hoop dat je een hele fijne dag gehad hebt.