Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, september 15, 2009

Nog een zomerse dag

"Je hebt vandaag gezelschap", zegt Rick, als ik me aan het aankleden ben. Saskia voelt zich niet lekker, keelpijn, hoofdpijn, buikpijn en verhoging. Die blijft dus rustig thuis. Ik baal wel, want ik heb haar, op aanraden van haar dokter, op een heel vitamines regime om haar weerstand op te krieken. Nu is het de tweede schoolweek en ze is al ziek!

Erg is het gelukkig niet, want ze komt na een paar uur haar bed uit en gaat met haar laptop aan de gang. Dan blijkt, dat een hele rits vriendinnen van haar ook ziek is. Maar liefst vijf andere meisjes en een daarvan heeft griep, waarschijnlijk dus de H1N1 variatie. Saskia heeft die volgens mij niet, daar is ze niet ziek genoeg voor.

Het is schitterend weer, dus ik wil absoluut buiten sporten. Ik besluit eens te kijken, of ik vijf mijl (acht kilometer) achtereen kan hardlopen. Dat is de helft van de race begin volgende maand, dus.

Cosmo gaat gewillig mee en ik parkeer bij het Community Center. Ik heb mijn Garmin om om precies te kunnen zien, hoe ver 2,5 mijl is op het pad. De "heenweg" naar het westen verloopt heel voorspoedig. Aan weerszijden is het pad een dichtbegroeide jungle. Ik ben wel blij, dat het vrij druk is, want de politieschetsen van de aanrander hangen er nog. Hij is nog niet gevonden.

Cosmo gedraagt zich voorbeeldig, zelfs als er andere honden langskomen. Alleen blijft hij vreemd reageren op skaters, terwijl hij dat met de kinderen, die in de cul de sac skaten, helemaal niet doet. Wat zou er dan in zijn hondenbrein omgaan?

De terugweg is beduidend zwaarder. Niet alleen ligt het grootste deel van het pad nu in de zon en is het flink warm (27 graden zie ik later in de auto), het loopt ook nog eens heel geleidelijk heuvel op. Poeh! Als ik vlakbij de van op het stoplicht moet wachten, voel ik me even helemaal niet lekker en duizelig. Gelukkig gaat dat gevoel gauw voorbij, maar ik hoop, dat de Army Ten Miler koeler zal zijn.

Met zo af en toe een hondenpitstop en oversteken erbij loop ik de vijf mijl in 55:45. Iets meer dan 11 minuten per mijl, dus. Het kan sneller, maar ik ben er tevreden mee, zeker als ik de hele tien mijl zo loop straks! Mijn "probleem" is, dat ik me zo snel verveel tijdens het sporten, waardoor ik het moeilijk vind langere afstanden te lopen. In een race is dat anders, dan is er zoveel gaande om je heen, dat het veel sneller lijkt te gaan, allemaal.

Saskia wil graag, dat ik lunch voor haar meeneem. Het liefst heeft ze McDonald's kipnuggets. Het is, dat ze verhoging heeft, anders zou ik denken, dat ze best naar school had gekund vandaag. Aan de andere kant is het misschien wel goed, zo'n dagje rust met alle rondwaaiende virussen.

Karin komt om mij op te halen voor een verlate verjaarslunch. Met dit lekkere weer willen we op een terrasje zitten. Gelukkig hebben we vlakbij een ruime keuze aan restaurants, die aan die eis voldoen. Voor Karin is Uno's nieuw, dus we besluiten daarheen te gaan.

Allebei bestellen we de kreeftwrap. Ik neem hem New England Style (met (op mijn verzoek een heel klein beetje) mayonnaise en sla) en Karin Uno's Style met tarragon mayonnaise en bacon. Er komt een bijgerecht bij en wij kiezen de bruine rijst met mango en gedroogde cranberries. De wrap zit werkelijk vol kreeft en we smullen ervan!

Voor mijn verjaardag krijg ik van Karin een hartstikke leuk, typisch Nederlands, armbandje. Het heeft allemaal Delfts blauwe bedeltjes en er hangt zelfs een dubbeltje aan. Karin vertelt, dat Delfts blauw erg in is in Nederland op het moment.


Nu, dan zijn wij heel bijdetijds, want ik heb heel wat Delfts blauw her en der staan en hangen. In de keuken, eetkamer en family room vooral staat er heel wat. En natuurlijk gaan, dankzij Ineke, al mijn boodschappen in de "Delfts blauwe" tas van 't Kruidvat.


Delfts blauw in onze keuken

Na deze lekkere en gezellige lunch zet Karin mij weer thuis af. Opeens voel ik me helemaal niet lekker. Ik heb hoofdpijn en voel me heel vermoeid, alsof er iets zwaars op me rust. Er wordt voor de komende dagen slecht weer voorspeld, dus ik vraag me af, of mijn interne "barometer" aan het werk is. Ik hoop het maar, want ik heb geen zin om ziek te worden!

Na de nodige huishoudelijke taken (voornamelijk een enorme was van de kinderen, hoe krijgen ze die toch in een paar dagen bij elkaar?), ga ik op het deck genieten van het warme weer. Deze nazomer verloopt anders, dan andere jaren, koeler met meer regen tot nu toe. Ik vraag me af, of dat een voorbode is van een koude, sneeuwerige winter. Sommige experts zeggen van wel. We zullen zien.

Met zijn allen eten we buiten. Dan gaat Kai naar zijn gitaarrepetitie en Saskia weer rustig op de bank. Rick en ik blijven nog een tijdje buiten zitten. Ik vermaak me met het kijken naar de overvliegende vleermuizen. Van mij mogen ze alle vervelende muggen, die mij vandaag, ondanks de Off! gebeten hebben, opeten! Ik hoorde laatst op de radio, dat vleermuizen tonnen van die insekten eten. Wat mij betreft kan het niet genoeg zijn!

Via Uitzendinggemist.nl kijk ik de nieuwe aflevering van Boer zoekt Vrouw. Zo'n leuke serie vind ik dat, niet in het minst, omdat Yvon die erg leuk presenteert. En dan natuurlijk kijken naar al dat typische Nederlandse platteland. Wij moeten toch wel een endje rijden voor de eerste boerderij hier.

Tot tegen tienen zit ik buiten met het krekelconcert op de achtergrond. Ik wil geen afscheid nemen van de zomer, het is veel te snel! Natuurlijk zijn er positieven aan alle seizoenen, maar de zomer is wanneer ik me het best voel. Ieder jaar hoop ik weer, dat ik me toch ook in de andere seizoenen zo goed zal voelen. Die hoop is er nog steeds. Wie weet.

PS: Nu we het toch over Delfts blauw hebben, weet iemand, waar je Yvons Delfts blauwe laarzen kunt kopen?

PS2: De chipmunk lijkt de garage verlaten te hebben. Ik vond hem vanochtend nergens onder dat bankje.

18 reacties:

Bente zei

Stoer dat je de 10 mijl gaat doen. Ik verveel me ook altijd zo met hardlopen. Maar de enige stok achter de deur was altijd de Dam tot Dam (ook 10 mijl). Nu doe ik dus helemaal niks meer. :(
De zomer is ook mijn favoriete seizoen. Wel raar dat ik prima tegen hitte kan, maar niet met hardlopen. Dan heb ik opeens lood in de benen.

Geniet nog maar lekker van de na-zomerdagen.

Anja zei

Knap om acht km te hardlopen. Ik ben net begonnen met Evy en loop 3 minuten hard maar hoop het op te bouwen tot 5 km.
Boer zoekt vrouw...leuk ik moet die uitzending ook nog kijken!!

Ineke zei

Delfts blauwe laarzen? Ik wil wel eens voor je kijken en ze voor je kopen. Ik heb ze ergens gezien, maar weet zo gauw niet meer waar.
Mail me maar.

gr, Ineke

Petr@ zei

De laarzen kwam ik tegen op internet op www.madeinholanda.com voor maar liefst (schrik niet) 219 euro! Maar dat zijn echte leren laarzen.
Regenlaarzen vond ik op www.bazaarbijzonder.nl onder woonaccessoires en dan onder tuin. Deze kosten 32,95 euro.

Is Saskia weer wat opgeknapt?

Natasja Valentijn zei

Hoi Petra,

Leuk hè, dat Delfts Blauw. Je ziet het inderdaad veel hier in Nederland. Voor mij handig, want ik vond het wel leuk om in mijn keuken (in ons nieuwe huis) wat Delfts Blauwe spulletjes weg te zetten.

Wat betreft de Delfts Blauwe laarzen...ik heb twee linkjes gevonden (de eerste had Petr@ ook al gevonden zag ik wel) met wat informatie waar je ze kunt kopen:

http://www.madeinholanda.com/product_info.php?products_id=404

http://lisainluik.wordpress.com/2009/03/02/de-nederwaallaars/

Op Marktplaats.nl kwam ik ze ook tegen voor 100 euro, maat 40:

http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3Ddelfts+blauwe+laars%26start%3D10%26sa%3DN&url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/kleding-dames/schoenen/maat-maat-40/type-hoge-laarzen/kleur-blauw/c625.html%3Fxl%3D1%26ds%3Dto%253A1%253Bpu%253A0%253Bl1%253A621%253Bl2%253A625%253Blt%253Azip%253Bsfds%253A%253Bpt%253A0%253Bmp%253Anumeric%253Bosi%253A2%26ig%3D1%26ppu%3D0%26aw%255B91%255D%255B0%255D%3D600%26aw%255B92%255D%255B0%255D%3D614%26p%3D1%26av%255B90%255D%255B5%255D%3D594%26xref%3D1

Een beetje een lange link, maar dan ben je wel direct op de juiste pagina. Succes met je zoektocht naar de Delfts Blauwe laars!

Groetjes Natasja

Karin uit Bonaire zei

Vreselijk dat Delfts blauw,echt zo kitsch en lelijk vind ik dat.ik zou ook echt niet met die laarzen of dat armbandje gaan lopen.Maar gelukkig heeft iedereen zijn eigen smaak

cloggie68 zei

Of het precies dezelfde zijn weet ik niet maar de Holland lijn van Boerenbond/Welkoop is wel leuk: http://www.boerenbond.nl/page/page.aspx?ItemId=3176

groetjes
Karen

Petra S. zei

Saskia en haar vriendinnen hebben met z'n allen een virusje te pakken. Hopelijk kunnen ze vandaag weer naar school.

Goed dat je de 5mijl hebt gehaald en nog wel in die hitte! Volgende maand loop je die 10mijl als vanzelf.

Wat een enige armband heb je gekregen van Karin!

Annemiek zei

Beterschap aan Saskia. Hopelijk zet het bij jou niet door. Ik loop ook al een paar dagen met een keel die erger probeert te worden.

Carola zei

Beterschap voor Saskia en ik hoop dat jij het niet te pakken krijgt.

Miranda zei

Get Petra, die ziektekiemen ook. Ook wij, Nikkie en ik hebben vorige week 2 dagen last gehad(ziek dus) van buikpijn en zo een gevoel of je elk moment kan overgeven. Is niet gebeurt, maar het voelt niet echt lekker. En op dit moment is Nikkie weer stevig verkouden aan het worden lijkt wel. Neus verstopt en hoofpijnerig. Die maar weer vol gestopt met vitaminen. Ik vind je bedelarmband geweldig trouwens! Leuk toch. Groetjes uit het zwaar bewolkte Lynchburg VA

Anne-Sophie zei

"Boer zoekt vrouw" vind ik ook een prachtprogramma. Mooie landschapsbeelden en de presentatie is idd heel goed. Zijn er nog meer leuke programma's die je kijkt via Uitzending Gemist? Mijn kinderen kijken naar wat peuterprogramma's via die weg. Hier (=Denver) heerste 1-2 weken geleden ook een virus, veel kinderen die ziek waren en veel moesten overgeven.

Sally zei

Grappig al die verschillende reacties op het Delfs blauw. Nu ik in het buitenland woon heb ik ook wat kleine spulletjes staan. Opeens vind ik het leuk terwijl vroeger ik het ook maar kitch vond. Vooral bij een int. feest op school 'verwacht' men gewoon delfsbaluwe spulletjes en klompen te zien.
Ik heb nu zelfs hele kleine delfsblauwe klompjes als sleutelhanger ingekocht en als er een feestje is, of afscheid (leraar, vriendin) ofzo dan geef ik/de kids dat. Valt altijd erg in de smaak.
Succes met de 'zieken' en griep.

Monique (Nieuwen Oord) zei

Ik vind de armband ook erg leuk! En die laarzen, geweldig :-)

Petra zei

Bedankt voor de links, allemaal! Ik ga eens neuzen. 219 Euro is me inderdaad veel te veel, dat draag ik er niet vanaf (vooral ook niet, omdat ik niet zeker ben van de maat).
@Bente -- Ik ook, kan heel goed tegen de (vochtige, zelfs) hitte, maar hardlopen is wat anders!

@Anne-Sophie -- Andere shows, die ik o.a. kijk, zijn Tussen Kunst en Kitsch, Hollands Next Top Model (nu Benelux, gelook ik) (op RTLGemist.nl) en Baby te Huur.

Bibi zei

Ik heb ook heerlijk genoten van Boer zoekt vrouw, er zitten weer erg interessante karakters tussen dus ik ga het op de voet volgen:-). Jij hebt inderdaad best veel van Delfst Blauw, leuk, sinds ik hier woon ben ik dat meer gaan waarderen, gek he?
Hopelijk word je niet ziek en is het alleen een reactie van het weer op je lichaam.

Ton/Petrus zei

O wat vind ik het leuk om weer eens hier bij jullie op bezoek te komen, helemaal aan de andere kant van de wereld...
Ik heb zoveel te lezen gekregen hier... Ik kom maar wat vaker langs anders word het mij te veel (Fybromialgie)... Ik hoop dat je me begrijpt!

Gods zegen en tot ziens...

Naomi overdam Den haag zei

Ik wil je nog een tip geven voor een programma die ik via veronica kijk als ik moest werken. dat is waar is de mol (van Johnny de Mol). Hij is nu in het 3e seizoen en neemt bekende nederlanders mee naar allerlei plekken op de wereld bv. Hans Klok naar Las Vegas. Ik vindt hem erg leuk presenteren en de plekken te zien.

Je armband vindt ik zeker mooi, ik heb alleen een delfts blauw koelkast magneet vanuit Holland MI. gehad van mijn vriendin en dat is wel leuk.

Ook hier heersen allerlei virussen.
Sterkte