Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, september 01, 2009

Zes jaar van schrijfsels

1 september 2003: Een nieuwe maand, een nieuwe Blog! Het leek me leuk een Nederlandstalig dagboek te beginnen over ons leven hier vlakbij Washington. Er zal een link naar dit dagboek verschijnen op AllesAmerika.com.

Even voorstellen: ik ben Petra (ik schrijf onder een pseudoniem op deze blog site), 42 (nou ja, over 10 dagen dan) en woon met man (43) en 3 kinderen, Katja (13), Kai (11) en Saskia (7) in een voorstad van Washington DC, in noord-Virginia. Wij wonen al bijna 20 jaar in dit gebied en houden ervan toeristje te spelen, zowel in eigen stad, waar we nog lang niet uitgekeken zijn, als op reis naar andere mooie plekjes.


Dit waren de eerste regels, die ik, precies zes jaar geleden, in dit blog schreef. Als ik zo naar onze leeftijden toen kijk, bedenk ik me, hoeveel we in de tussentijd hebben meegemaakt! Katja was zo oud, als Saskia nu is, dus in dit blog staat haar hele high school tijd beschreven. Die laatste zin is echter nog steeds van toepassing!

Dit blog is mij heel dierbaar geworden met de jaren. Om te beginnen werkt het therapeutisch, want ik leef er veel bewuster door en merk daardoor de kleine dagelijkse dingetjes meer op. Daarbij is het voor onszelf een naslagwerk geworden. Regelmatig zoek ik erin terug, wat ook weer wanneer gebeurde.

Het allerleukste aan dit blog vind ik echter alle sociale contacten, die ik ermee heb opgedaan. Een heel aantal mensen heb ik in persoon ontmoet en met anderen heb ik virtueel veel contact. Door dit blog zijn een paar mensen zelfs hier in Vienna komen wonen en heb ik een leuk groepje Nederlandse vriendinnen in deze omgeving. Dus, bedankt, geacht Blogpubliek, mede door jullie vind ik het schrijven in het Nederlands alweer zes jaar lang erg leuk!

Deze eerste september voelt meer aan als de eerste oktober! De lucht is stralend blauw en de zon schijnt uitbundig, maar ik ril, als ik de achterdeur opendoe! Het is maar 16 graden, heel ongewoon voor deze tijd van het jaar.

Met de felle zon warmt het wel snel op en tegen de tijd, dat ik met Cosmo naar het W&OD pad rijd, kan ik weer in korte mouwen lopen. Het is ideaal loopweer, ook voor de hond, wat ook wel blijkt uit zijn hele lichaamstaal. Hij heeft er zin in!

Mijn doel is om tien kilometer te lopen vandaag. Een mijl hard, een mijl snelwandelen, eens kijken of dat gaat lukken met "de voet". Als schoenen heb ik mijn trailschoenen weer aan. En het gaat! Ik voel mijn voet nauwelijks en Cosmo loopt goed mee.

Op sommige plekken voel ik me wel wat ongemakkelijk, want twee vrouwen zijn op dit gedeelte deze zomer benaderd door een man, die zijn genitalieen liet zien, en in een geval de vrouw op de grond gooide en bloot op haar bleef zitten. Er hangt om de zoveel meter een politiebericht en schets, die, volgens de beschrijving van de vrouwen, van de dader is gemaakt.

Bij tijd en wijlen is er vandaag niemand, behalve Cosmo en ik, op het pad. Ik gok dus maar, dat Cosmo mij, in geval van nood, zal verdedigen. Ik denk het wel, want volgens mij ziet hij mannen met ontblote bovenlijven ook als een bedreiging, dus mag ik aannemen, dat een ontblote onderkant dezelfde reaktie in hem naar boven zal brengen. De proef op de som zal hopelijk nooit genomen hoeven te worden.

Na een uur en een kwartier zijn we terug bij de auto. Helaas was er, ondanks, dat Cosmo zo af en toe echt wel wat dacht te ruiken, geen wild te zien dit keer. Het groen langs het pad is ook zo dicht, het lijkt echt wel een jungle, je zou dieren er niet eens in zien!

Nadat ik een uitgetelde (we moeten er duidelijk weer vaker samen op uit!) Cosmo thuis heb gebracht, rijd ik door naar Whole Foods. Ik neem mijn enorme Kruidvat "Delfts blauwe" boodschappentas weer eens mee naar binnen en krijg er vandaag allerlei commentaar op. Een bejaarde dame vertelt me, dat ze zo dol is op Delfts blauw en wil mijn tas wel kopen. Helaas, al kostte hij me slechts een uitwisseling met wat Amerikaanse spullen, hij is voor geen prijs te koop.

Behalve het leuke dessin passen al mijn boodschappen er altijd in. Nederlanders hebben kennelijk geen zin in meerdere tassen, een enorme tas is natuurlijk wel handig voor op de fiets. Hij wordt soms wel zo zwaar, dat er bezorgd wordt gevraagd, of ik hulp nodig heb met hem naar de auto dragen. Ha ha, daar train ik toch dagelijks voor?

Het loopje van vanochtend heeft me wel weer met mijn neus op het feit gedrukt: ik heb nieuwe hardloopschoenen nodig. Online zoek ik en ik vind Potomac River Running. Daar doen ze een video analyse van je looptechniek en adviseren op basis daarvan de schoenen.

Tot mijn verrassing zie ik, dat Metro Run and Walk, waar ik mijn vorige paar schoenen heb gekocht, is opgekocht door hen. Die winkel is verreweg het dichtstbij, dus ik besluit ze toch weer te proberen.

De bediening is helemaal anders, maar dat kan te maken hebben met de dag van de week. Ik heb dat ook liever, want ik ben er niet van overtuigd, dat enkel het feit, dat je meerdere races hebt gelopen, je een goede adviseur van loopschoenen maakt.

Na mijn uitleg over de problemen met de Brooks schoenen en de pijn aan mijn voeten, krijg ik een paar heel lichte Nike schoenen aan. Die geven vrijwel geen steun en zijn dus bedoeld om te laten zien, of ik naar binnen of naar buiten loop, of netjes in het midden.

Op de lopende band staat een video cameraatje gericht en er hangt een tv boven. Daarop is duidelijk te zien, dat ik erg naar binnen loop. Wel interessant om jezelf zo te zien hardlopen. Dat het zo erg was, had ik niet gedacht! Geen wonder, dat de Brooks niet werkten, die geven veel te weinig steun de goede kant op.

We gaan nu voor de maximale steun (de trailschoenen helpen, omdat ze zoveel steun geven, maar zijn niet licht en flexibel genoeg om zo'n lange race op te lopen). Drie paar schoenen komen naar voren. Een Saucony, een Asics en een New Balance, allemaal bieden ze maximale steun.

De Saucony Hurricane heb ik ooit eerder ook gehad. Dit keer slipt de hiel ervan me teveel. De Asics en New Balance zitten allebei erg goed. Moeilijk te kiezen, maar ik heb ook een lage enkel en de Asics zit daar net tegenaan. Ik ben bang, dat dat blaren gaat veroorzaken en kies dus de New Balance 1224. Die kost maar liefst $150, dus ik hoop de goede keuze gemaakt te hebben!

Naast deze winkel ligt een Trader Joe's en daar moet ik natuurlijk ook even naar binnen. Ze hebben er onder anderen heerlijke mini stroopwafeltjes. Net lekker voor even een snackje zijn ze (hoewel de kinderen ze meestal voor ik het weet op hebben).

Thuis wil ik nog even lekker buiten gaan zitten, maar het is te koel in de schaduw op het deck. Dat voel ik dan ook gelijk in mijn spieren, helaas. Al is dit heerlijk herfstweer, ik vind het jammer, dat het nu al komt. Dit is de laatste week, dat het zwembad open is, en deze temperaturen zijn te koel voor mij om te gaan zwemmen. Hopelijk warmt het tegen het einde van de week nog wat op, zodat we een laatste duik kunnen nemen.

Natuurlijk mag ik niet klagen, want voor anderen is dit schitterend weer en voor mij ook. Het wordt me echter wel steeds meer duidelijk, dat ik echt warm weer nodig heb, om me optimaal te voelen. Het is zo teleurstellend om de pijnen letterlijk terug te voelen komen bij de eerste koelte!

Voor wat lokale kleur deze YouTube videos. Arlington is hier een paar mijl vandaan en Fairfax ook (maar dichter bij ons). Ik vind het leuk gedaan, vooral die van Fairfax:
Arlington Rap

Het antwoord van Fairfax

24 reacties:

Jannie zei

Ik weet niet of je dit hebt gelezen. Een interessant artikel over running shoes:

http://www.nytimes.com/2009/08/30/business/30shoe.html?scp=1&sq=running%20shoes&st=cse

Kristel Holsbeek zei

amai zes jaar al, ikzelf lees al een heel tijdje mee en vindt het telkens heel leuk lezen (lekker vlot geschreven). Verder doen hoor;-). Wow zo een training doen ter plaatse, moet idd heel raar doen om jezelf zo zien te lopen maar wel interessant naar schoenen toe. Veel succes met je nieuwe paar.

Pascale zei

Ik vind het ook heel leuk om mee te lezen over jullie leventje, vooral omdat onze kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zijn.

Ik hoop dat de nieuwe schoenen je bevallen, ik doe het je niet na hoor, dat hardlopen!

Bianca (Hollandranch) zei

New Balance ja, die heb ik ook gehad toen ik nog heel fanatiek naar de sportschool ging, perfecte schoenen had ik toen en later waren ze niet meer te koop (had ik toen maar 2 paar gekocht, had heel wat voetenleed bespaard)

Hier ook al een stuk koeler 's morgens, rond de 20-25 graden heerlijk ! en nu maar hopen dat de hurricane wat regen gaat brengen.

Wij hebben ook al bezoekers gehad die ons blog gelezen hebben, erg leuk maar ik blijf het vreemd vinden dat mensen die ik helemaal niet ken de namen van onze paarden weten ;-)

Hier verkopen ze sinds kort bij ACE de hardware store pepperspray. Zou denk ik wel zoiets bij me hebben met dit soort idioten in de buurt hoewel hij waarschijnlijk niet zijn genitalien zal laten zien met een grote hond in de buurt ;-)

Marjan (hekkie) zei

Zes jaar is best een lange tijd en dat zie je vooral aan je kinderen.

Petra van harte gegeliciteerd met deze mijlpaal. Je kunt trots zijn op jezelf want wat heb al veel mensen een plezier gedaan met het schrijven van je blog.

Hartelijk bedankt voor alles en vooral doorgaan natuurlijk!

Knuffel Marjan

Carola zei

6 Jaar alweer, de tijd gaat snel en ik hoop dat je nog heel lang blijft bloggen want ik vind het altijd weer leuk om te lezen.
Wel grappig dat je schrijft dat je het als naslagwerk gebruikt want ook ik zat gisteren mijn eigen blog nog eens terug te lezen.

Ymkje zei

Zes jaar een blog! Grappig want Petra in Oneonto NY schrijft vandaag dat ze drie jaar lang aan het bloggen is. Ik lees de verhalen met veel plezier en vind het leuk dat ik je een keer heb mogen ontmoeten. Vooral doorgaan met schrijven :)

Anoniem zei

Ok 6 jaar doe je dit al en heb altijd lekker mee geleefd met je gezinnetje. Dacht wat zijn de veranderingen. Volgens mij nix. Of die komen in je andere blog. Verander er aan wat jij wil veranderen (denk niet dat het je gaat lukken) Maar wij blijven lezen.

Hester

Marjon zei

Petra gefeliciteerd met deze mijpaal. Wat een tijd zeg 6 jaar. Ik lees je blog al een aantal jaren en vind het erg leuk om mee te leven met je gezin.
Ook je reisverhalen zijn altijd leuk om te volgen. Ik hoop je ooit eens een keer in levende lijve te ontmoeten. Wie weet gaan we nog eens een tripje naar de oostkant van de VS maken.

Groetjes Marjon

Anja zei

Wauw, 6 jaar al weer! Wat knap dat je het al zo lang volhoudt!! Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
Ook ik vind het erg leuk om je blog en jullie belevenissen te volgen, het leest lekker vlot weg!

Fijn dat je nieuwe schoenen hebt gevonden, nu maar hopen dat deze goed bevallen.

Groetjes,
Anja

Sally zei

Goh wat een tijd. En je schrijft nog steeds interessant en maakt geweldige foto's. Ook ik lees je blog graag. Net alsof ik jullie allemaal heel goed ken. Succes met je nieuwe schoenen.

Monique zei

Had je op het forum al gefeliciteerd, maar zes jaar blog is nog wel een felicitatie waard.

Ik weet hoe dierbaar een blog je kan worden, ik moet er niet aan denken dat ik mijn blog ooit kwijt zou raken! Het is inderdaad je geschiedenisboekje en een stuk van jezelf.

Wij vonden het ook erg leuk om jullie te ontmoeten en door de blogs heb je toch het gevoel elkaar al te kennen. Nog een jaartje, dan komen we weer!

Groetjes,
Monique

Annemiek zei

Grappig, een beetje rivaliteit tussen de 2 steden :)
Dat is al een hele tijd bloggen, en ik lees al bijna al die tijd mee, en het heeft mij ook aan het bloggen gezet.

DixieChick zei

Wat grappig; je hebt precies dezelfde hardloop schoenen als ik. Ik loop ook heel erg naar binnen (overpronate), en heb dus een schoen nodig die me daarin goed steunt, anders krijg ik shin splints. Ik hoop dat de schoen jou ook bevalt! Succes!

Angelika zei

Gefeliciteerd met het jubileum. Ik denk niet dat ik van begin af aan heb mee gelzen, maar ik heb door jou in ieder geval een heel ander beeld van de VS gekregen. Ga aub verder zo!
Angelika

Martin zei

Hier in Colorado (en wij wonen niet eens in het warmste gedeelte van Colorado) is het nog steeds lekker warm, elke dag zo rond de 85F (30C) graden en vollop zon. Of we nog boven de 90F uit zullen komen, zoals we de laatste paar maanden hebben gehad, betwijfel ik, maar vind het wel best zo, haha... Voor je het weet zet de winter weer in en ligt Colorado weer onder een dikke laag sneeuw. :-)

Hahaha, ik moest wel lachen om je verhaal met de Delftsblauwe boodschappentas!!! Wat leuk dat je reakties krijgt en dat iemand hem zelfs van je wilde kopen! LOL!

Wij hebben zelf ook geen boodschappentas. Zou wel moeten eigenlijk, want zelfs na bijna 5 jaar in Amerika te wonen, verbazen wij ons er nog over dat wij echt minstens 20 plastic tasjes meekrijgen, elke keer als we weer boodschappen gaan doen. Je blijft op en neer lopen van en naar de auto om alles er uit te krijgen, hahaha...

Petra S. zei

Gefeliciteerd met je 6 jarige jubileum! 6 jaar alweer een dagelijks verhaal. Ontzettend leuk om te lezen en mee te maken wat jullie dagelijks uitspoken. Nog leuker is dat we elkaar al een paar keer in real life gezien hebben, op vakantie geweest zijn samen en wij bij jullie hebben mogen logeren. Allemaal erg fijne herinneringen.

New Balance...super, ik heb daar ook een paar van gehad, ze zaten als pantoffels zo lekker. Ik hoop dat ze je de steun geven die je nodig hebt en er goed en lekker op kunt lopen straks tijdens de Army. Mooi hè, als ze zo'n filmpje van je maken en je precies ziet hoe je loopt?

Dikke kus!!

Petr@ zei

Zes jaar alweer dit blog. En ik lees het praktisch vanaf het begin. Ik heb dan ook af en toe het gevoel jouw gezin erg goed te kennen. Jouw schrijfstijl geeft ook het gevoel deel uit te maken van je gezin. Echt super goed geschreven. Ik hoop dan ook nog lang van je blog te mogen genieten.

HennyB. zei

Dit is een felicitatie waard, 6 jaar is best wel lang zeg! Het blijft heel leuk om je Avonturen vanuit jouw hoekje van de wereld elke dag te lezen!
Ik het zo'n idee dat je ook nog lang niet van plan bent om te stoppen.
Ik zou zeggen 'doorgaan, vooral doorgaan' zoals een bekende uitspraak van Barry Stevens luidt.

Anja zei

Proficiat met deze mijlpaal, ik lees je blog iedere dag met veel plezier!!
Hopelijk bevallen de nieuwe schoenen je.

Petra zei

Bedankt voor alle leuke reacties!

@Jannie - bedankt voor het artikel!

@Kristel - en ik vind het heel leuk zo af en toe met iemand in Tahiti te kletsen!

@Pascale - inderdaad, jammer, dat we niet dichter bij elkaar wonen

@Marjan - knuffel terug!

@Carola - grappig is dat, he? Sommige dingen lijken ook pas geleden, maar zijn dan al drie jaar geleden gebeurd of zo! (zoals onze ontmoeting!)

@Bianca - dat herken ik ook wel. Zij weten alles van mij, ik omgekeerd meestal niet van hen (kom ik met mijn nieuwsgierige aard wel gauw genoeg aan de weet, daar niet van ;)).

@Hester - nee, geen specifieke veranderingen, hoor. Alleen is er toch wel veel veranderd sinds dat eerste blog, dat bedoelde ik :).

@Marjon - ik zou jou ook erg graag ontmoeten, hopelijk krijg ik eens de kans jullie te laten zien, hoe mooi het hier ook is.

@Ymkje - succes met jullie verhuizing!

@Monique - hartstikke leuk, volgend jaar! Rick ziet er ook al naar uit jullie weer te zien.

@Dixie - blij te lezen, dat die schoenen goed zijn voor jou. Dat geeft vertrouwen.

@Annemiek - goh, dat wist ik niet, dat ik jouw inspiratie was! Wat een eer :).

@Martin - sommige supermarkten hier geven geen plastic tassen meer en bij anderen moet je ervoor betalen. Je krijgt $0,05 terug, als je je eigen tas gebruikt. Men is er hier dus erg mee bezig het plastic te verbannen.


@Sally - grappig, hoe we "blogvriendinnen" zijn, ik hoop je ooit in het echt te ontmoeten

@Angelika - fijn, dat ik jouw beeld van Amerika (hopelijk ten goede :)) heb veranderd. Dat is een van de redenen, waarom ik met dit blog begon destijds.

@Petra S. - Hopelijk volgt er gauw weer een samenzijn. Telefoontje is "over due", misschien lukt het dit weekend.

@Petr@ - jou hoop ik ook ooit te ontmoeten!

@Henny - ja, hoor, ik vind het inderdaad nog steeds erg leuk om te schrijven.

@Anja in Utah - hopelijk kom je, voor jullie teruggaan, nog eens naar DC!

@Anja - ook jou hoop ik eens hier rond te mogen leiden.

Ik hoop niemand vergeten te hebben, jullie zijn me allemaal even dierbaar!

Bibi zei

Van harte met je zes jarige jublieum! Ik kijk ernaar uit nog vele jaren mee te genieten:-)!
Goed dat ze in die winkel zo goed kunnen zien wat voor schoenen je nodig hebt, ik moet ook weer eens bij zo'n winkel langs.
Die rap is hilarious!LOL

Cisca zei

Wat gaaf zeg, al zes jaar! Ik ben heel benieuwd of ik het zo lang ga volhouden!

Nina zei

Gefeliciteerd met het zesjarige jubilieum!

(en over die hardloopschoenen...ik heb bijna alle merken al aangehad...maar New Balance, dat nooit, past écht niet bij mijn voetsoort! blij te weten dat er toch mensen zijn voor wie New Balance het helemaal is! ;-) Probeer voor de grap als het ooit zo uitkomt eens Mizuno's, dat zijn mijn favorietjes! Loopze dus! Ga je wel naar de Ten Miler?)