Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, december 14, 2009

Een rustige maandag

Mijn hoop, dat Saskia eindelijk een tijdje achtereen gezond blijft, vervliegt met haar zielige stemmetje om kwart over zes. Ze hoest en heeft keelpijn en hoofdpijn. We hadden afgesproken, dat ze het op school zou proberen, als haar temperatuur normaal was, maar ze heeft wat verhoging, dus meldt Rick haar weer ziek.

Gisteren heeft Saskia keihard aan een project voor Civics gewerkt, dus dat is zonde. Ik bied aan het naar school te brengen, maar daar wil ze niets van horen. Ze wil het zelf inleveren.

Ook hebben we een dilemma met het koorconcert morgenavond. Saskia moest daar een jurk voor bestellen (weer $50 voor iets, dat ze een keer draagt!), maar was ziek, toen de rest van de klas dat deed. Nu heeft ze dus geen jurk. De vraag is ueberhaupt, of ze morgenavond zal kunnen zingen met haar keelproblemen. Als dat niet zo is, ben ik blij, dat ons de $50 is bespaard. Wat ze aan moet, als ze wel mee gaat zingen, is een raadsel.

De core training gaat lekker snel en is intensief. Sharon heeft dit weekend veel gegeten (join the club!) en dan gaat ze er altijd extra hard tegenaan. Medeklasgenote Laura en ik willen na afloop allebei de stairmaster doen, maar er is er maar een. We besluiten om de vijf minuten te wisselen tussen de stairmaster en de elliptische machine. Eigenlijk best leuk zo, moeten we vaker doen.

Het is lekker zonnig en niet zo koud, dus ik neem Cosmo mee naar het deel van het W&OD pad bij Saskia's school. Daar weet ik, dat er vossen wonen en Cosmo ruikt ze vast, want hij kijkt de hele tijd de struiken in, dat doet hij anders nooit. Op een gegeven moment trekt hij mij mee, hij lijkt iets gezien, gehoord of geroken te hebben en wil dieper het struikgewas in.

Misschien ligt er een dier te slapen, want ik zie niets. Dichter het struikgewas ingaan wil ik niet, dus ik trek hem terug. Wat voor wild daar ook ligt, wens ik niet persoonlijk te ontmoeten. Hondsdolheid heerst hier ook en vossen en wasberen kunnen dat hebben.

Bij Safeway haal ik de boodschappen voor de week. Gewoonlijk brengt Peapod het meeste, maar we hadden zo'n druk weekend en wisten niet, wanneer we thuis zouden zijn. Het ernstige (hi hi) gevolg was, dat we geen melk hadden vanochtend en Rick en ik eggnog in onze thee en koffie deden.

Als avondeten voor vanavond kies ik de tortilla "taart", die er vorige keer prima inging. Het recept ervoor staat hier. Ik ben altijd blij, als ik een gerecht heb, waarvan ik weet, dat het hele gezin het lekker vindt.

Vanmiddag staat er helemaal niets op het programma. De rest van de week ziet er druk uit, dus ik neem de gelegenheid om de wenslijsten van Rick en de kinderen te bekijken en online bestellingen te doen. Intussen kijk ik ook naar dingen, die niet op die lijsten staan.

Ricks traditie is, dat iedereen een lijst met wensen doorgeeft en dat de gevers die lijst dan ook volgen (pre-internet waren de lijsten gedetailleerd met de bladzijden van de catalogi, nu zijn het natuurlijk links). Mijn schoonmoeder, die verder een fantastisch iemand was, ging zelfs zo ver, dat ze boos werd, toen Rick en ik haar iets gaven, waarvan we dachten, dat ze het mooi zou vinden, maar dat niet op haar lijst stond.

Bij ons in de familie was het omgekeerd. Natuurlijk maakten we onze wensen kenbaar, maar we werkten niet met lijsten. De kunst was juist dat te vinden, wat precies was, wat de ontvanger wilde krijgen. En dat magische gevoel van onverwachte blijdschap wil ik erin houden.

Eigenlijk werd het biculturele van onze relatie me pas duidelijk met de feestdagen aan het eind van het jaar. Thanksgiving was natuurlijk Ricks feestdag en ik vond het leuk om zijn tradities te leren kennen en volgen. Daarop volgde Sinterklaas, helemaal mijn feestdag en Rick is er nu bijna enthousiaster over, dan ik.

Maar toen kwam Kerstmis en opeens waren bepaalde tegengestelde tradities ons lief. Zo hadden wij vroeger een boom met echte kaarsjes en dus moet een Kerstboom van mij witte lichtjes hebben. Rick, daarentegen, woonde in Oost-Europese landen als kind, waar ze kennelijk alleen gekleurde lichtjes hadden.

Het was even tot een compromis komen, onze eerste Kerstvieringen samen. Uiteindelijk besloten we de ene dag een witte en de volgende dag een gekleurde Kerstboom te hebben. Inmiddels is de helft van de lichtjes wit (neemt toch de overhand, ha ha) en de helft gekleurd en ik heb mijn "eigen" boompje voor met wit licht en rode en gouden versieringen.

Natuurlijk zijn cadeaus met Kerst helemaal Ricks traditie, die ik prima vond. Idem de stockings met lekkers en kleinigheden. Maar die lijsten...die vond en vind ik saai. Klik, klik, klik en klaar, tegenwoordig, dat voelt onpersoonlijk. Van mij krijgt iedereen dus een paar dingen van de lijst, maar ook dingen, waar ik echt over na heb gedacht en die hopelijk goed in de smaak vallen.

Tot slot is er natuurlijk Oud en Nieuw. Ik kan wel zeggen, dat dat compleet naar mijn tradities en smaak wordt gevierd hier. Ricks ouders deden er nooit iets aan, die gingen al voor middernacht naar bed.

Juist aan die feestdag heb ik zulke warme herinneringen. Wij logeerden vroeger bij mijn grootouders. Mijn opa maakte een heerlijk buffet voor na het vuurwerk om middernacht. Die traditie hebben wij er altijd ingehouden. Oliebollen, vuurwerk, een buffet met champagne en veel vrienden om het nieuwe jaar mee in te luiden, ik zie er alweer naar uit!

Zo denkend ben ik eigenlijk wel benieuwd, of het onze biculturele achtergrond was, die zoveel verschillen bracht met Kerst, of dat dat in "gewone" relaties tussen mensen met dezelfde nationaliteit ook zo is. En wat is jullie traditie, die je absoluut nooit zal laten varen (wie weet is er nog een, die we bij de al redelijk lange lijst hier kunnen voegen)?

21 reacties:

Anja zei

Wat leuk om de feestdagen zo cultureel te vieren. Ik vind de gekleurde kerstverlichting ook minder mooi vind. Wat vervelend dat Saskia zo aan het klungelen blijft, beterschap voor haar!

Bianca (Hollandranch) zei

Ik ben dol op gekleurde lampjes, jammer dat onze kerstboom al zo'n 1000 goed verankerde witte lampjes heeft ha ha misschien kan ik er nog wat gekleurde tussenfriemelen, liefst knipperend ook nog.
We hebben niet echt tradities, we nemen het maar gewoon zoals het komt die dagen want het loopt op de een of andere manier altijd anders dan we dachten (maar ook leuk)

Ik zou ook niet in zulk dicht struikgewas gaan kijken met de hond, hoorde laatst van iemand hier dat zijn Dobermann (die echt groot was) naar de hondenhemel was geholpen door een fikse agressieve wasbeer. Daar moet je toch niet aan denken.

Marion2 zei

Vroeger vond ik witte lichtjes het mooist. Maar toen de kinderen klein waren, versierden we voor hen de boom zo bont mogelijk. En nu vind ik dat dus het mooist :). Vorige jaar hadden we er zo'n 1500 gekleurde lichtjes in.

Maar ik denk dat de meeste mensen van witte lichtjes houden. In de winkels liggen namelijk veel minder gekleurde.

En wat boft Kai ontzettend met zijn auto. Wat zal hij blij zijn.

Christa Goes zei

Hoi,
Tradities hebben wij ook niet echt. Nou ja eigenlijk zijn we ieder jaar met vakantie. Dat wordt inmiddels onze eigen traditie. Dit jaar zijn we thuis, ook wel eens leuk kan ik de kerstspullen weer neerzetten. Dat doe je anders toch niet.
Met oud en nieuw hadden wij vroeger altijd een traditie toen ik klein was waar ik hele goede herinneringen aan heb. Om 12 uur vuurwerk kijken en daarna had mijn moeder altijd een bordje met allerlei lekkers klaar staan, chips, appelflap (ik lust geen oliebol), mandarijn (altijd!) en nog wat dingen. Nu doen we 's avonds altijd spelletjes. Kortom een leuke tijd.
Alvast hele fijne feestdagen!!!

Groeten,
Christa.

Naomi Overdam zei

Hallo

Mijn herrineringen aan de feestdagen: Altijd eerst sinterklaas vieren met elkaar en dan warme choclademelk erbij en lekkers en soms surprises.

Dan pas de kerstboom opzetten.Verder altijd als kind een advenstkalender om af te tellen naar kerst. Op kerstavond naar de kerk toen ik jong was en dan kwamen we rond half acht thuis en was opa daar en branden er overal kaarsjes en was er een heerlijke zoet/brood buffet met scones (uit England), cake, tulband, sandwiches en beschuit met muisjes en dat ontbijten we nog steeds met de kerst.Op 1e kerstdag uitgebreid eten thuis meestal maken mijn ouders een 5-gangen diner. Super lekker en gezellig.

En dan oud en nieuw met zijn allen spelletjes doen muziek luisteren en de oude jaars coference en dan genieten van het vuurwerk met champagne Ik maak nu elk jaar appelflappen zoals mijn opa ze altijd maakte want oud en nieuw kan niet zonder appelflap.

Dat zijn mijn herrinneringen en ik heb ook witte lampjes in mijn boom. Alleen dit jaar alleen mijn Disney boom neergezet. te druk voor de grootte boom. Maar er is wel sfeer. Mijn vriend is ook Nederlands maar wat hem betreft hoeft er niets van al die onzin en poespas. Dus ook hier is strijd zou graag de tuin verlichten voor maar hij wil dat niet dus respecteer dat. Zolang binnen maar de boom mag.

Groetjes naomi

Bente zei

Sinterklaas tot diep in mijn twintigste gevierd met surprises en al. Gezin zag het niet zo zitten, maar ik had lang oma als excuus. :-)
Met haar overlijden werd er abrupt gestopt met het surpriseverhaal.

Kerst: boom niet eerder dan een paar dagen voor Kerst in huis.
Mengsel van echte kaarsjes en witte (kleine) elektrische. Ik ben opgevoed met elektrisch en houd van de "schemerlamp-kerstboom". Ex vond dat echter een verschrikking dus elke avond ging de stekker er uit en de echte kaarsjes aan (met twee grote emmers water er naast).

Anoniem zei

Mijn man en ik hebben zo'n beetje dezelfde tradities van huis uit meegekregen. Sinterklaas; surprises, gedichten, banketletter, gevulde speculaas enz. Kersttradities hadden voornamelijk met religie te maken maar wij hebben toen we trouwden onze eigen tradities gemaakt. Elk jaar liggen er voor iedereen boeken onder de kerstboom. Nog steeds kookt mijn man uitgebreid op 1e Kerstdag ;o)
En bij Oud&Nieuw horen oliebollen, champagne, vuurwerk kijken en op Nieuwjaarsdag heb ik altijd het nieuwjaarsconcert en schansspringen als achtergrondgeluid als ik het boek aan het lezen ben wat onder de boom lag....
Maar zo te lezen hebben jullie het goede van twee werelden gebruikt om vrolijke feestdagen te hebben!

Lian

Anja zei

Ik vind ook witte lichtjes het mooist in een boom. En ik wil ook altijd een echte kerstboom. Dat ruikt zo lekker in huis.

Kerstavond vieren we altijd bij mijn ouders met veel lekker eten, meestal in buffetvorm en veel cadeautjes onder de boom. Vroeger toen wij nog op de basisschool zaten gingen we op kerstavond altijd naar de kerk. Dat was echt een mis die vanuit school georganiseerd werd. Altijd deden we wel ergens aan mee, zingen in het koor, een rol spelen in de kerststal of iets voorlezen ofzo. Mijn vader ging nooit mee (is niet katholiek) en als we dan thuis kwamen branden de kaarsjes, stond het eten uitgestald op tafel en lagen alle cadeautjes onder de boom. Wij werken overigens wel ook met verlanglijstjes. Vroeger kochten we ook nog wel eens cadeautjes buiten de lijstjes om, maar daar was niet iedereen even blij mee. Nu doen mijn Ruud en ik dat samen wel, ik vind dat ook leuk!

Sinds ik met Ruud samen ben vieren we 1e kerstdag samen met zijn familie. Met alle ooms en tantes en de meeste neven en nichten en inmiddels ook hun kinderen. Dit jaar zijn we ook weer met 25 man. Er wordt dan altijd uitgebreid getafeld.

Oud en Nieuw was ook altijd met oliebollen en toastjes e.d. en dan oudejaarsconference kijken en spelletjes doen en vuurwerk kijken.

HennyB. zei

Tja, ik ben opgegroeid met 'traditioneel' Sint en Kerst vieren. Sinterklaas was altijd erg gezellig, ik heb tot m'n 7e heilig in de Sint geloofd! Gelukkig had ik nog 2 broertjes en 1 zusje die jonger waren dan ik (en ook 2 zussen en 1 broer die ouder zijn dan ik, jaja ik ben de middelste van 7 kinderen!) dus Sint is thuis heeeeel lang gevierd bij ons. Met Kerst veel kaarsen in huis, zelf de planten uit de vensterbaken werden naar boven verbannen, de vensterbanken stonden altijd vol met kaarsen in alle soorten en maten.
Sinds ik getrouwd ben, doen Ruud en ik niet echt veel aan de Kerst, wij zijn meestal op vakantie, dat is onze 'traditie', hoewel we dit jaar thuis zijn sinds jaren!
PS: Jammer dat Saskia zo blijft tobben met haar gezondheid, wens haar maar sterkte en ik ben benieuwd of zij aan het koor kan deelnemen!

Wentje zei

Wij, wonend in Nederland met 2 kleine kids, doen altijd aan Sinterklaas! Een heerlijke traditie! Kerstmis is sinds ik mijn man ken wel wat anders geworden! Zijn broer is nl jarig op kerstavond dus dan zien we zijn familie en op 2e kerstdag komen al zijn vrienden (inmiddels met families) bij elkaar. Dit laatste is een super gezellige traditie die we nog lang in ere willen houden. Eerste kerstdag is dus voor mijn familie!

Met mijn eigen gezin ben ik nog bezig om "tradities te maken" en ik moet zeggen dat ik het idee van Lian om elkaar een boek onder de kerstboom te geven, heel erg leuk vind!! Boeken zijn altijd super om te geven en te krijgen! En dit is inderdaad een erg leuk moment!!

Een vriendin van me heeft een andere traditie om iedere kerst van haar kinderen een filmpje te maken waarin ze vertellen wat ze belangrijk vinden en leuk vinden aan hun gezin en de leden ervan! Dat moet toch ook leuk zijn om over een aantal jaar terug te zien!

Leuk om wat meer over jullie tradities te lezen! Voor iedereen in ieder geval hele fijne dagen vanuit een koud Nederland!

Wendy

TOG zei

Net als jij heb ik vaak de neiging dit soort verschillen direkt op de culturele verschillen te gooien, maar als ik om me heen kijk en luister; onder amerikaanse, surinaamse, nederlandse en colombiaanse echtparen en huisgenoten, dan merk je toch wel dat zelfs daar veel familie verschillen bestaan. In Cesar's familie kennen ze geen verlanglijstjes, een surinaamse vriendin vraagt om de lijstjes van de kinderen en koopt alleen iets dat er op staat en ik ben opgegroeid met en geloof in - lijstjes als inspiratie, maar het kan dat je er iets van krijgt of niets of half half. Voor Sophia's verjaardag was haar lijstje kort en er stond niets op dat me aanstond; dat werd moeilijk. Uiteindelijk op goed geluk iets gekocht: "oh, mom, that was exactly what I wanted!" Ik vind het meestal jammer dat we ver weg zijn van alle familie, maar als ik hoor over de ruzies bij sommigen, over waar kerst dit jaar moet zijn (mijn ouders of de jouwe) ben ik toch maar blij dat we die stress niet hebben :)

Petra S. zei

Hier om de hoek hebben ze voor het raam knipperende lichtjes hangen, daar word je toch helemaal gèk van, lijkt me. Hier hangen ze nog niet, maar vanaf vrijdag witte lichtjes en witte kerstversiering in de boom.
Tradities....de open haard aan, kaarsjes aan en in pyama op de bank hangen na een stukje hardlopen. Oudjaarsavond gaan we naar Caroline, wèg met 2009 en een heel warm welkom voor 2010! Haar Hans gaat oliebollen maken.

Vervelend dat Saskia zich weer niet lekker voelt. Beterschap voor haar.

Marie zei

Die arme Saskia! Ik herinner me dat je ooit geschreven hebt dat ze strep had; is dat dit keer uit te sluiten? Men zegt dat strep eigenlijk altijd gepaard gaat met koorts, maar ik heb bij onze zoon van 8 en mijzelf ook anders meegemaakt: een positive strep test zonder koorts maar wel met alle andere pijnen, vooral oor- en hoofdpijn. Heel vervelend voor Saskia zeg, beterschap!

Maria zei

Mijn man is ook Nederlands dus dat maakt het iets gemakkelijker. Op Kerstmorgen ontbijt met eieren, banketletter en krentebrood aan een tafel die versierd is met rood lint, hulst en brandende kaarsjes. Dat is het voor ons helemaal. O ja en ook hier witte lampjes in de boom. Toen we hier pas kwamen konden we ze nergens vinden en hadden toen een paar jaar gekleurde lichtjes, kinderen vonden het prachtig.

Arme Saskia, helpt echinacea haar misschien? Ik vind dat het weinig verschil maakt maar onze dochter heeft er wel baat bij.

Karin zei

Wij hebben in de loop der jaren onz eigen tradities gemaakt. Op kerstavond maken we thuis een volledig kerstdiner omdat wij op kerst zelf altijd eten in het hotel waar mijn man werkt. Dus zo geven we onze dochter toch ook een thuis traditie. Op kerstochtend pakjes uitpakken van onder de boom, stukje kerststol met roomboter en dan een brunch in het hotel. Oud/Nieuw varieert waar we het vieren. Of in het hotel van manlief met een feest, thuis of in NL. Dit jaar vliegen we na de kerst naar NL dus wordt het weer een feest bij de familie met een buffet om middernacht, champagne en veel plezier.

Leuk te lezen al die tradities bij anderen.

groetjes uit Chicago!

Becs zei

Wat leuk om zo te lezen hoe jullie je aan bepaalde tradities houden! Zelf denk ik dat ik de traditie van mijn moeder in stand wil houden. We hadden op kerstavond altijd een diner en dan mochten wij allemaal een klein pakje open maken. Ik denk dat ik dat met mijn kinderen ook wil blijven doen.

Marjon zei

Toen de kinderen klein waren hadden wij altijd een hele bonte boom met natuurlijk ook chocolade kerstkransjes erin.
Tegenwoordig hebben we een boom met witte lichtjes en gouden en rode ballen.
Ik steek elke middag veel kaarsen en waxinelichtjes aan, dat vind ik zo knus!
Met kerst liggen er ook cadeautjes onder de boom.
Voor Ger en Joyce werk ik met een lijstje maar verzin zelf ook dingen. Voor Nick moet ik alles zelf verzinnen want die zegt elk jaar dat hij niets weet en ook niets hoeft. Maar hij is elk jaar toch wel weer blij als er voor hem ook pakjes liggen.

Eerste kerstdag vieren we al zo'n twintig jaar met mijn hele familie (die niet zo groot is) Vroeger bij mijn moeder maar de laatste jaren bij ons thuis omdat wij de meeste ruimte hebben en het voor mijn moeder te zwaar werd.
Helaas worden het wel een steeds kleiner groepje omdat zowel mijn als Ger's ouders inmiddels overleden zijn. De kinderen van mijn zus (19 en 21)komen ook nog steeds mee, nu met hun verkering.
We gourmetten altijd. Ik heb wel eens geprobeerd iets anders in te voeren maar daar willen de kinderen niets van weten. Kerst=Gourmetten vinden ze.

Tweede kerstdag is bij ons "uitbuikdag" Dan eten we de restjes en doen verder helemaal niets.

Beterschap voor Saskia.

Nynke zei

Ik ben ook met een Amerikaan getrouwd en hij gaat ook voor de gekleurde lichtjes.. en ik voor de witte.. We hebben nu gekleurde omdat de kinderen dat ook leuker vinden..

Verder vind ik de schoonfamilie wel een beetje te gul met kerstcadeaus voor de kinderen.. het is nogal overweldigend allemaal -ook voor mij :) Ik ben dat natuurlijk ook helemaal niet gewend met kerst. Maar ik vind het altijd wel een gezellige tijd en er "moet" minder dan bij ons vroeger.

Sinterklaas is bij ons lastig.. we doen het altijd wel maar omdat Steve er niet mee opgegroeid is en we om ons heen niks merken van Sinterklaas, voelt het toch anders.. dus het valt meestal een beetje in het niet zo tussen Thanksgiving en Kerst in. Vind ik wel jammer. Maar het zegt Steve niet zoveel en hij houdt niet van de zwarte pieten (herken je dat?), doet hem te veel denken aan de 'blackface' wat ik ook wel begrijp. Dus dat voelt altijd een beetje ongemakkelijk.

Verder vind ik Thanksgiving een erg leuke traditie!

Leuke vraag en interessant om te lezen hoe het bij jullie gaat!

groetjes uit Connecticut,
Nynke

Nynke zei

oh ik ben jaloers trouwens dat je Oud en Nieuw met zoveel vrienden kan vieren..
wij zij altijd maar alleen en ja, gaan dan maar vroeg naar bed ;) We verhuizen erg vaak, dan krijg je dat..
Niet zo gezellig vind ik.. wel maken we altijd oliebollen, Steve is er gek op!

Petra zei

@Maria -- Echinacea geef ik haar inderdaad ook, maar lijkt niet te helpen (hoewel, je weet natuurlijk niet hoeveel erger het zou zijn zonder).

@Nynke -- Dat van Black Face merk ik hier niet zo, al heeft de Nederlandse ambassade een keer gekleurde Pieten gehad. Kan me wel voorstellen, dat die associatie er is, echter.

Cisca zei

Ja, die kersttradities zijn echt anders hier. Ik vind die verlanglijstjes om een of andere reden zo verwend. Maar misschien is dat omdat ik Nederlandse ben... ;-)

En ik ben trouwens net bezig met een logje over witte lichtjes...