Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, december 25, 2009

Kerst

Kerstavond

Als ik beneden kom, heeft Rick al een afspraak gemaakt voor Katja om naar de kinderarts te gaan. Ook heeft hij gelukkig FedEx zover gekregen, dat hij Katja's cadeau op kan halen, zodat het er toch op tijd voor Kerst is. Dat allemaal voor ik mijn eerste kop koffie op heb.

Rick gaat op weg naar Chantilly, wat hier zo'n dertig kilometer vandaan is, en Katja en ik naar de kinderarts. Eenmaal in de wachtkamer, waar Katja en ik met de ouders van drie kleintjes zitten, merkt Katja terecht op, dat het tijd wordt voor haar om een dokter voor volwassenen te vinden.

Probleem is, dat je, om nieuwe patient te worden, een compleet onderzoek moet ondergaan. Daarvoor moet Katja dus langere tijd thuis zijn. Een afspraak maken bij ziekte gaat nu nog het makkelijkst bij de praktijk, waar ze al vanaf haar babytijd heengaat.

Dr. Weinstein kennen wij al Katja's hele leven. Hij kwam langs in het ziekenhuis, toen ik pas van Katja was bevallen. Deze dokter heeft onze tweetaligheid altijd enorm aangemoedigd. Helaas wordt hij al flink oud en loopt nu met een stok, omdat hij zijn heup heeft gebroken. Ik vind het wel bijzonder, dat hij tot ze volwassen werd Katja's dokter was.

De diagnose luidt sinusitis en Katja krijgt antibiotica voorgeschreven. Ook geeft hij haar een neusspray, zodat ze straks, als ze gaat vliegen, niet meer zo vol zit. Omdat Katja zich zo naar voelt, gebruik ik voor het eerst ooit de drive thru apotheek van Rite Aid om het recept af te leveren. Rick zal het op zijn terugweg ophalen. Heel handig, zo'n drive thru, als je een zieke bij je hebt.

Zodra ik Katja thuis heb afgezet, rijd ik door naar Anytime Fitness. Hier doe ik gauw een half uur op de stairmaster. Op de terugweg maak ik snel uit de auto een foto van de enorme sneeuwpoppen, die iemand in de buurt heeft gemaakt. Hij is nog bezig met de derde en grootste en staat boven op de ladder (die kreeg ik niet op de foto in de haast, helaas). Jammer, dat het morgen gaat regenen, want dan zal veel van zijn werk teniet worden gedaan.


Thuis wagen Samira en Saskia een poging een gingerbread huis in elkaar te zetten. Dat resulteert in allerlei gegiechel en een vreselijke knoeiboel, maar helaas geen huis. Het lukt ze niet de gingerbreadstukken aan elkaar te "lijmen". Ik probeer het ook nog even, maar ze hebben er zo'n puinhoop van gemaakt, dat het onbegonnen werk is. Jammer, want het zag er op de doos zo leuk uit.


In ieder geval hebben ze grote lol, vooral als het zakje met icing barst

FedEx belt, dat de Kerstcadeautjes van Lisa, Ricks zus, bij hen liggen en dat we, als we ze voor Kerst willen, zelf moeten komen ophalen. Rick gaat dus voor de tweede keer vandaag naar Chantilly. Daar vraagt hij, wat er aan de hand is, dat niets wordt bezorgd. Blijkbaar loopt FedEx zwaar achter door het weer, dus zijn ze klanten maar gaan bellen om hun spullen op te komen halen. Vreemd, hoor!

Intussen heb ik de giechels naar buiten gestuurd met instructies een sneeuwpop te maken. Nu kan het nog en op zolder heb ik zelfs een hele sneeuwman uitrusting gevonden van jaren geleden: plastic hoed, ogen, wortel, pijp en knopen. De sneeuw pakt minder goed, dan verwacht, maar ze maken een schattig minisneeuwmannetje.




Katja heeft de hele middag geslapen en wordt met flinke koorts en erge hoofdpijn wakker. Ik ben blij, dat we naar de dokter zijn gegaan, want vanochtend vond ze het toch niet zo nodig.

Onder de Kerstboom voor liggen de cadeautjes van Ricks vader en zus en mijn zus. Traditioneel openen we die op Kerstavond voor we gaan eten. Katja komt op de bank liggen met Mineral Ice op haar hoofd, wat gelukkig wat helpt. Soms werkt dat zelfs beter, dan een pijnstiller.

We worden erg verwend door onze familie. Ik krijg Wii Fit Plus, een paar boeken, een kalender en twee cadeaubonnen, een voor Macy's en een voor Barnes and Noble.

Dan is het tijd om Ricks traditionele Kerstavondbuffet voor te bereiden. We maken lekkere hapjes in de oven en er zijn verschillende soorten vlees, vis en kaas. Rick verrast mij door een potje echte Amerikaanse caviaar tevoorschijn te toveren. Ik ben gek op caviaar, maar het echte spul vind ik te duur. Dit is alvast een Kerstcadeautje voor mij van Rick. Heerlijk!!!

Na het eten is het tijd voor de volgende traditie: een nieuwe pijama voor iedereen. Voor de meisjes heb ik leuke Kerstpijama's bij Target gevonden. Kai krijgt een Family Guy broek en Rick een nette geruite. Van Rick krijg ik een pijama met zowel een lange, als een korte broek. Ik slaap altijd in korte broek, dus ben er erg blij mee.

De pijama's gaan meteen aan en we kijken "How the Grinch stole Christmas" met Jim Carrey op Starz. Intussen houden we via Norad in de gaten, waar Santa precies is. Als hij op dit continent arriveert, gaan de kinderen naar bed.

Rick doet zijn Kerstmuts op en samen spelen we Santa. De koekjes, die Saskia trouw neerlegde, gaan op en we laten expres wat kruimels achter. We vullen de sokken en zetten de "Santa" cadeaus neer. Dat van Saskia is flink zwaar!


Voor ik ga slapen, leg ik ook, zoals ieder jaar, een Kerstboomversiering naast het kussen van de kinderen. Katja krijgt, zoals altijd, een engeltje, Kai een Kerstman en Saskia een sneeuwman. We zijn er klaar voor!

Kerstdag

Gisteravond vroeg Saskia hoe vroeg ze ons wakker mocht maken. We kwamen acht uur overeen en ik hoor haar net voor achten haar broer wekken. Tot mijn verbazing komt Kai, die gewoonlijk een gat in de dag slaapt, meteen zijn bed uit! Samen wachten ze keurig tot de grootvaderklok beneden acht uur slaat en komen dan onze kamer binnen.

Zoals ieder jaar moeten we boven wachten tot Rick koffie zet, de ontbijtspullen klaarzet en de verschillende camera's pakt. Katja heeft gelukkig geen koorts meer, maar wel erge hoofdpijn. Ik smeer haar dus weer in met Mineral Ice.

Een ongeduldige schare kinderen loopt een kwartiertje later naar beneden. Aangezien er nog zeker dertig centimeter sneeuw ligt, hebben we voor het eerst in vele jaren een witte Kerst. De voorspelde ijzel en regen vallen elders in dit gebied, wij houden het tot het midden van de middag droog.

Rick en ik zijn nog het meest benieuwd naar Saskia's reactie, als zij haar Santa cadeau ziet. Op haar lijst stond onder anderen een enorm dure haartang, die haar recht maakt. Gisteren zag ze in onze kamer per ongeluk de gel, die bij zo'n tang gebruikt wordt, en daaruit de conclusie getrokken, dat ze dus die tang wel als Santa cadeau zou krijgen.

Dat zou natuurlijk prachtig zijn, ware het niet, dat ze al jaren een trampoline met stip op een op haar verlanglijst heeft staan. Iedere verjaardag en Kerst weer, ze was dus wat teleurgesteld, dat het er dit jaar weer niet van ging komen.

Rick en ik gniffelden samen om deze wending en verzekerden Saskia ervan, dat het echt een pracht van een tang is. Natuurlijk is de verrassing vanochtend dan ook enorm, als er een grote doos met het woord "Trampoline" in de keuken ligt.


Het dringt aanvankelijk niet eens tot Saskia door, wat het is, zo heeft ze zich al op die tang voorbereid (overigens krijgt ze wel een tang, maar een veel goedkopere, die betere recensies kreeg, dan de dure). Als ze doorheeft, dat het een trampoline is, uit ze een vreugdekreet van jewelste! Dat vind ik toch wel het allerleukste aan Kerst, die enorme verrassing als er iets ligt, dat echt dat "Wauw!" effect geeft. Alleen jammer, dat ze nog even moet wachten, tot hij opgezet kan worden, met alle sneeuw in de tuin.

Ook Katja en Kai zijn "Santa" dankbaar. Katja krijgt een nieuwe Zune met veel geheugen, zodat ze er films en series op kan zetten voor haar internationale reis. Kai heeft natuurlijk de aanbetaling voor zijn auto al gekregen en krijgt daarvoor een GPS.


De katten worden helemaal "dronken" van de catnip speeltjes



Cosmo met een van zijn speeltjes

Voor Rick heeft Santa Petra een Garmin Forerunner 405 gebracht. Rick wil zijn hardlopen weer oppakken en zo weet hij precies, hoever hij heeft gelopen. Ook ik krijg een GPS, maar een om te gebruiken voor geocaching. Dat lijkt me een heel leuke hobby om te beginnen, vooral omdat ik er zo vaak opuit ga met Cosmo.

Na de stockings te hebben uitgepakt, waarin o.a. mijn favoriete truffels van Lake Champlain en een Pandora sneeuwmanbedel zit, eten we ontbijt. Rick en ik houden aan de traditie van Kerststol vast. Rick heeft er een paar dagen geleden een van de Duitse winkel in Arlington gehaald. De kinderen vinden dat niet lekker, dus houden het bij een bagel met cream cheese.

Nu zijn de cadeautjes onder de boom aan de beurt. We nemen er, zoals ieder jaar, ruim de tijd voor. Ieder cadeautje wordt apart geopend en bewonderd. Ik heb een enorme hekel aan hoe Ricks familie het altijd deed: een berg cadeautjes bij je stoel en scheuren maar. Binnen een kwartier was Kerst voorbij en had je geen idee, hoe jouw zorgvuldig uitgezochte pakje werd ontvangen.

Gelukkig is Rick dat met me eens en hebben wij de kinderen ook geleerd een voor een te openen. Ik word schromelijk verwend! Van Katja krijg ik een digitale fotolijst, waar ik meteen de sneeuwfoto's in zet. Kai heeft een digitaal scrapbookalbum voor me uitgezocht, ik zie ernaar uit het te maken. Saskia geeft me de dvd "Four Christmases", geen wonder, dat ze niet wilde, dat we die film gisteravond keken!


De gebruiksaanwijzing van een van Kai's cadeautjes, het is maar goed, dat we die eigenlijk niet nodig hebben
Van Rick krijg ik een prachtige Pandora ketting met nog een bedeltje, Expression Web3 (om mijn nieuwe website te maken), een paar boeken, een ND filter, houders voor mijn filters en fotokaarten, The Idiot's Guide to Geocaching en een kalender. Echt super, allemaal, lekker veel "doe" dingen ook.

Pas rond half elf zijn we klaar met uitpakken. Dan belt Ricks zus, ook zij hebben hun dingen uitgepakt en zijn erg blij met hun cadeaus. Daarna bellen wij Ricks vader, die Kerst bij zijn vriendin viert. Hij vertelt er letterlijk heen gegleden te zijn, want West-Michigan heeft een erge ijsstorm. Hopelijk wordt dat in de komende dagen beter, want mijn schoonvader moet hier zondag en maandag heenrijden voor zijn reis naar Egypte met Katja.

Terwijl we aan de telefoon zitten met mijn zus en zwager in Massachusetts, komen mijn broer en schoonzus, neefje en nichtje uit Canada langs. Ze brengen een grote mand met allerlei lekkers, waaronder een grote trommel Quality Street, mee.

Zaterdag, toen het zo sneeuwde, belde mijn broer, dat ik sneeuw in onze vriezer moest doen, zodat we maple siroop toffee zouden kunnen maken tijdens hun bezoek. Natuurlijk had ik geen idee, hoeveel sneeuw, dus ik had een plastic bakje met sneeuw ingevroren.

Dat bleek niet genoeg, maar gelukkig ligt er nog meer dan genoeg ongerepte sneeuw voor het project. Terwijl we gezellig bijkletsen met elkaar (mijn neefje is 13 en opeens een echte tiener, die leuk meepraat), kookt mijn broer maple siroop tot het dik genoeg is om met een lepel een draad te trekken. Op de dicht gepakte sneeuw in een bakblik legt hij een lint maple siroop. De sneeuw koelt de siroop af, zodat het op een lepel gerold kan worden. Het resultaat is ontzettend lekkere maple siroop toffee. Iedereen smult ervan!


Mijn broer laat Kai zien, hoe hij de toffeelinten maakt

Al te gauw zijn de paar uur van hun bezoek weer voorbij. We nemen ons voor in 2010 weer eens naar hen in Canada te gaan. Vroeger gingen we ieder jaar, maar met tieners en hun andere schema's is het moeilijker geworden er tijd voor te vinden.

Deze Kerstdag zit er alweer bijna op en we beginnen aan het diner. Op het menu staat garnalencocktail vooraf, dan ham, asperges, appelmoes en aardappelpuree en als dessert mint chocolate chip ijs met chocoladesaus en slagroom. Saskia helpt mij de slagroom te kloppen, terwijl Kai en Rick aardappelen schillen.

Na deze lekkere en gezellige maaltijd gaan we vanavond dan wel naar Four Christmases kijken op het grote scherm beneden. We kunnen weer terugkijken op een heel gezellig en geslaagd Kerstfeest!

17 reacties:

Bianca (Hollandranch) zei

Dat ziet er uit als een superleuke kerst, zeker ook met die sneeuw buiten, gaaf hoor !!

Wat een enorme sneeuwpoppen! leuk !

Bente zei

Klinkt als een super-Kerst. En dan ook nog met sneeuw. Wauw!

Sandra zei

Hi Petra, wat een culinaire familie zijn jullie! Ik moest lachen om de geknapte icing zak van Saskia, dat heb ik ook regelmatig! Geniet nog van jullie vrije dagen!

Monique (Nieuwen Oord) zei

Wat fijn om je broer en zijn gezin bij jullie te hebben met kerstmis.

Het klinkt weer als een heerlijk kerstfeest en ik hoop dat Katja dinsdag helemaal beter is.

Wat ik me afvraag: zou Mineral Ice bij Esmee baat kunnen geven? Ze heeft echt heel veel artrose in haar heup. Ik zou dan een voorraadje mee kunnen nemen als we in maart in Amerika zijn.

Nicole zei

Wat hebben jullie weer een ontzettend leuke kerst gehad. En wat is iedereen weer heerlijk verwend! Dat openrukken van cadeaus herken ik helaas ook. Ik probeer het anders te doen en soms lukt het, maar vaak ook niet.
En leuk dat jullie die tradities zo goed in ere houden.

En gezellig dat je broer en zijn gezin jullie juist met kerst konden komen bezoeken.

HennyB. zei

Dat was weer de perfecte Kerstviering, leuk om te lezen en wat een geweldige kado's allemaal. Wat leuk dat Katja naar Egypte gaat, zo'n bijzonder land. Als vroorproefje kan ze alvast wat foto's bekijken op onderstaande link van mijn foto's.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ATHLSOLB

Anja zei

Wat een heerlijk gezellig kerstfeest! Wat zijn jullie weer heerlijk verwend.

Wij zelf overigens ook hoor. En ook wij pakken alle cadeautjes een voor een uit, we doen er de hele kerstavond over!

Hopelijk knapt Katja snel op zodat ze zich weer goed voelt als ze dinsdag op reis gaat.

Annemiek zei

Jullie zijn weer goed verwend. Ik zie dat de sneeuw nu goed aan het smelten is, als het maar geen overlast met overstromingen geeft.
Mijn oudste is vorig jaar pas bij de kinderarts weggegaan, zo'n lange 6'2" kerel in de wachtkamer bij de kinderarts als patient is ietwat te vreemd. Hopelijk is Katja op tijd beter.

Anoniem zei

Prettige eindejaarsdagen, en een spoedig herstel voor Katja!

Ineke zei

Leuk zo'n gezellige kerst met elkaar én met je broer en zijn gezin. Wat grappig om zo van sneeuw en maple syrup toffees te maken.

Margo zei

Dat was een heerlijk kerstfeest met prachtige cadeau's.

Je Fedex verhaal deed me trouwens denken aan onze kerst 2 jaar geleden. Ook bij ons hing het erom of een aantal cadeau's op tijd zouden aankomen en ik hield mijn spullen dmv het tracking nummer continu in de gaten. Totdat er stond dat het was afgeleverd, huh? Ik was de hele middag thuis, er was niet aangebeld, het lag niet op de stoep, niet bij de buren. Natuurlijk kon je ze telefonisch niet bereiken in die drukke tijd. Nou, dan kom ik het wel halen en rij de garage uit. En wat zie ik? Liggen de pakjes voor de linker garagedeur... Gelukkig had ik auto gebruikt die aan de rechterkant stond, want anders.... %&$**@$R>:*&%!

Hopelijk voelt Katja zich al wat beter, maar gelukkig is ze lekker thuis en kan ze genoeg uitzieken totdat ze op reis gaat.

Maar nu eerst op weg naar een knallend oud en nieuw, fijne dagen met je gezin.

Marjon zei

Wat een gezellige kerst hebben jullie gehad. Wel jammer dat katja zich zo rot voelt.
Maar wat een heerlijk vooruitzicht voor haar dat ze naar Egypte gaat.

Anja zei

Dat ziet eruit als een gezelloige, witte kerst. Hopelijk is Katja inmiddels al opgeknapt!

Anja L. zei

Wat fijn dat kerst zo gezellig was. Leuk dat je broer er ook was, het is toch altijd leuk om vele familie om je heen te hebben met kerst.

Leuk dat je een GPS hebt gekregen om te geocachen. Wij doen dat ook al een paar jaar en het is zo leuk om te doen. Vooral op vakantie. Je ziet plekjes waar je anders niet zo snel komt. Heel veel plezier ermee!
Groetjes,
Anja L.

Petra S. zei

Jullie kerstmis was super zeg, wat een verwennerij!
Leuk dat je broer langs kwam.
Gezellig dat je belde!!

Bibi zei

Wat een leuk idee om maple toffee te maken met sneeuw, ik heb nog een beetje siroop over maar nou is net de sneeuw weer weg.
Ik vind het ook jammer dat ze hier de cadeautjes allemaal achter elkaar open maken, een voor een, zoals bij mijn ouders zou ik eigenlijk ook veel leuker vinden.
Grappig die 'gebruiksaanwijzing' hihi

Petr@ zei

Het klinkt weer als een erg gezellige kerst en jullie zijn allemaal super verwend,hoor.
Leuk hè, als kinderen zo enthousiast reageren op hun cadeau.
Wat leuk dat je broer met zijn gezin langs is geweest.