Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 30, 2009

Nog een dag...

...En dan zit het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw er alweer op. Ik herinner me nog zo goed de "Y2K" jaarwisseling. Heel veel speculatie, dat computers op tilt zouden slaan en er velerlei rampspoed zou komen, waarvan (gelukkig) niets bewaarheid werd. Ik ken mensen, die allerlei voorzorgsmaatregelen namen, zoals hun bad vol laten lopen, waterflessen, extra eten.

Op die eerste dag van de nieuwe eeuw hadden we geen idee, wat ons deze tien jaar te wachten stond. Zoals altijd luidden we het nieuwe jaar blij in met champagne en vuurwerk.

Dat we op 11 september 2001 een van de ergste dagen van ons leven mee zouden maken, een dag, waarvan we de nasleep nog voelen, daar hadden we geen idee van. Of dat we het daaropvolgende jaar onze post met handschoenen aan uit de brievenbus gingen halen, omdat een of andere gek anthrax aan het versturen was.

Niet veel later zigzagden we naar winkels en wilden we eigenlijk geen benzine tanken, omdat een scherpschutter mensen op willekeurige plaatsen neerknalde. Om niet te spreken van de oorlogen, die in Afghanistan en Irak werden begonnen, waar vaders en moeders van vriendjes en vriendinnetjes van onze kinderen heenmoesten.

Ook op het persoonlijke vlak maakten we mindere dingen mee. Sommigen zijn te persoonlijk om hier te bespreken. Mijn lieve schoonmoeder, Ricks moeder natuurlijk, verloor haar gevecht met longkanker begin 2001.

Voor mij was de verhuizing van Christine in 2008 een heel moeilijk iets om te verwerken. Het heeft me wel geleerd, dat ik het kan, vriendinnen maken en houden. Hoe vreemd het ook klinkt, dat wist ik voorheen niet.

We moesten ook afscheid nemen van onze poes Miep, die al van voor ons trouwen bij ons was, en onze trouwe Brynna, Rick en mijn eerste hond samen. Daar kwamen Meike en Snickers, zwart-witte broer en zus katten en natuurlijk mijn vierde "kind" Cosmo voor in de plaats.

We zagen onze kinderen opgroeien tot tieners, die erg met hun medemens begaan zijn en sterk in het leven staan. Katja werd aangenomen bij de universiteit van haar keuze en doet het bijzonder goed. ook over de andere twee mogen we echt niet klagen, het zijn leuke mensen geworden.

Onze sociale cirkel is veel en veel groter geworden de afgelopen jaren. Rick heeft, na twee keer veranderen van functie, nu precies, waar hij naartoe heeft gewerkt, als baan. Ik heb fotografie ontdekt en mijn kennis van dit gebied zodanig verrijkt, dat ik mensen kan rondleiden.

Onze grote hobby, reizen, hebben we ruimschoots kunnen beoefenen. We hebben ontdekt, dat Aruba veel leuker is, dan we ooit hadden gedacht. In de afgelopen tien jaar zijn we vier keer naar Europa geweest, in 2000 naar Nederland, in 2002 naar Parijs, in 2004 naar Londen en in 2005 naar Nederland. We hopen komende zomer een bezoek aan Ierland te brengen.

Terugkijkend op de afgelopen tien jaar krijg ik er, ondanks de spannende tijden, toch een heel goed gevoel bij. Ik ben dit blog in 2003 begonnen en het en mijn lezers en lezeressen zijn me zeer dierbaar. Het heeft mij enorm geholpen met het bijhouden van mijn Nederlands, wat ik daarvoor al twintig jaar niet vaak meer schreef. Ik heb er veel leuke mensen door ontmoet en onze omgeving laten zien. Ik hoop op veel meer de komende tien jaar!

Er is natuurlijk nog zo ontzettend veel meer, want hoe vat je nu tien jaar samen? Ik ben heel dankbaar voor alle vriendschappen en contacten, die ik in die tijd via het internet heb gemaakt. Ik ben het dan ook absoluut niet met de koningin in haar Kersttoespraak eens! Het internet heeft mijn sociale leven verruimd, niet verstompt.

Vandaag begint weer ijzig koud. Het vriest flink en het bed voelt zo heerlijk aan! Misschien moet het minder "moeten" van mezelf mijn nieuwjaarsvoornemen worden. Ik dwing mezelf op te staan, want ik moet (alweer van mezelf) sporten. Na een snel ontbijt rijd ik naar de sportschool en doe een intensief half uur op de stairmaster. Gek, hoe je echt aan sporten verslaafd kunt raken. Als ik dit niet had gedaan, was ik de hele dag in mineurstemming geweest.

Rick wacht me thuis al op met de boodschappenlijst. Door Ricks vaders bezoek en hun reis zijn we laat met inkopen voor ons Oud en Nieuw feest. We beginnen met Party City, waar we bordjes, versieringen en vorkjes kopen. Ieder jaar koop ik teveel, dus we hebben nog bergen Oud en Nieuw servetjes, die nergens bij passen. De gasten moeten dan maar accepteren, dat niet alles keurig gecoordineerd is.

Bij Wegmans is het zo mogelijk nog drukker, dan toen wij onze Kerstinkopen gingen doen. Dit wekt voor mij toch de indruk, dat veel Amerikanen Oud en Nieuw op een of andere culinaire manier vieren. Ik heb alleen Ricks ouders als voorbeeld, die al voor middernacht naar bed gingen.

Veel van onze gasten morgenavond zullen later (na tienen) komen, omdat ze eerst elders zijn uitgenodigd. In ieder geval slaan we (na een van Wegmans' heerlijke lunches) weer allerlei lekkers in, zodat we morgen om middernacht een smakelijk buffet kunnen presenteren.

Wetend, dat fotografie in Wegmans eigenlijk niet mag, neem ik stiekem een paar foto's van boven. De grootte van deze supermarkt is zelfs voor ons iedere keer weer een openbaring:


Het gedeelte met salades, lunches en andere bereidde gerechten



De bakker



Een van de bars, deze met verse groente en fruit

Terwijl we boodschappen aan het doen zijn, krijg ik een email van Katja. Ze zijn goed aangekomen. Ze heeft een enorme cultuurschok, maar dat wilde ze ook, dus ze is heel opgewonden over het avontuur. Volgens mij lag mijn schoonvader al te slapen, toen ze schreef. Katja heeft het al over Hookah's, ik ben heel benieuwd, wat haar tienerervaringen zullen zijn in Afrika. Ik betwijfel, dat mijn schoonvader haar gaat toestaan zo'n hookah te gebruiken daar!

Thuis helpen Kai en Saskia ons uitladen en wegleggen. Dan neemt Rick Saskia mee naar de chiropractor voor de laatste keer dit jaar. We zullen zien, wat het komende jaar brengt, wat dat betreft.

We eten makkelijk pizza vanavond en Saskia en ik kijken naar Disney Channel, waar een leuke film speelt, terwijl de heren zich met X-Box bezighouden. Ik kan het niet helpen mijn gedachten over de afgelopen tien jaar te laten gaan. Wat kan een leven veranderen, maar toch hetzelfde blijven!

Hierbij wens ik iedereen, die hier meeleest, een heel fijne jaarwisseling. Mogen de komende tien jaar beter zijn, dan de afgelopen. Ik hoop in de komende jaren nog meer van jullie in persoon te mogen ontmoeten.

Happy New Year 2010 Comments and Graphics for MySpace, Tagged, Facebook
Comments and Graphics - New Year Layouts - Photobucket

35 reacties:

Ymkje zei

Ja, er gebeurt in 10 jaar tijd heel veel. Wie had ooit kunnen denken dat wij dit jaar de jaarwisseling in Amerika mee zullen maken?
Hele fijne oudejaarsavond en alle goeds voor 2010.!

Vita zei

Ik vertelde je al eens met je mee te hebben gelezen sinds 2004, toen ik voor het eerst naar de VS ging. Tien jaar red ik dus nog niet, maar ik hoop dat het komend decennium meer gezondheid en reizen voor jullie brengt!

Anja zei

10 Jaar in vogelvlucht, je hebt het mooi verwoord!
Ja, als je terug kijkt is er veel gebeurd, leuke en minder leuke dingen maar dat is het leven.
Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en alle goed voor 2010!!

Sandra zei

Wat een mooie blog vandaag! Zo terugkijkend op de afgelopen 10 jaar. Blijf vooral doorgaan met je blog, want ik geniet er elke ochtend van. Het is het eerste dat ik doe wanneer ik 's ochtends op het werk de PC heb gestart. Je zou zo columniste voor de Libelle of Margriet kunnen worden! Hele fijne jaarwisseling voor jullie allemaal en een gezond 2010!

Angelika zei

Voor mij geldt hetzelfde als voor jou. Ik vind dat de koningin ongelijk heeft. Zo veel mensen die ik via internet heb leren kennen. Mensen zoals jij, die mijn leven hebben verrijkt. Van wie anders zou ik, notabene in het Nederlands mijn tweede taal, horen, hoe het daar in de buurt van Washington aan toe gaat. Alle school- en studieperikelen, het boodschappen doen. Hoe breng je daar de vakantie door. Hoe reis je even naar je schoonvader. Hoe worden mensen in Vienna rondgeleid ;-)
Op deze plek even mijn hartelijke dank voor bijna 9 jaar digitale vriendschap.
Angelika

Corry zei

Het gaat allemaal zo snel. Veel veranderingen en sommige helaas zeer ingrijpend. Laten we hopen op goede gezondheid en veel fijne dingen om naar uit te kijken. Hartelijk dank voor het dagelijkse "kijkje" in jullie leven en een fijne oudejaarsviering.

Petr@ zei

Wat een goede samenvatting van de afgelopen 10 jaar. Best goed om er zo eens bij stil te staan. Ik doe dat eigenlijk te weinig.

Ik sluit me aan bij je laatste regel, want tijdens het lezen van jou verhaal dacht ik gelijk: laten we elkaar beloven elkaar ergens de komende tien jaar te ontmoeten.

Fijne jaarwisseling en geniet van de feest.

Monique (Nieuwen Oord) zei

Tien jaar ... ik lees denk ik al zo'n beetje de helft van die tijd mee op jouw blog. Ik ben een beetje meegegroeid met jullie gezin en ik vond het het heel fijn jullie ontmoet te hebben.

Wat dat betreft kijk ik ook uit naar 2010, want het kan er toch zomaar weer in zitten dat we weer eens gezellig bijpraten.

Wij zijn in die tien jaar enorm van jouw tweede vaderland gaan houden! We wensen jullie een hele fijne jaarwisseling toe.

Anoniem zei

Wat heb je alles mooi beschreven.
10 jaar lijkt niets maar wat is het snel gegaan.

Ik wens jullie een gezellige jaarwisseling en een prachtig en gezond 2010.
Groet, Bea

HennyB. zei

Wat een mooi log heb je geschreven. Wat je schrijft is maar al te waar, zo heb je de'Y2K'-wisseling en zo ben je 10 jaar verder, ongelooflijk hoe snel het is gegaan met mooie en minder mooie dingen. Laten we hopen dat we in de komende tijd meer mooie dingen zien gebeuren. Ik wens jou en je gezin het allerbeste toe voor 2010 en bovenal een goede gezondheid!!

Jolanda zei

In ons geval,
Wie had 10 jaar terug kunnen bedenken dat wij daarvan 2 jaar in de USA zouden wonen. En dat we het er ontzettend naar onze zin gehad hebben. Het is voor ons ons 2e vaderland geworden.
Mede door jouw blog waren we al op de hoogte van de "kleine" verschillen tussen onze landen. En ging de overgang soepeltjes.
Dank je Petra dat je ons hebt mee laten kijken in jouw gezin en avonturen.
We blijven jullie volgen.
Voor 2010 heel veel geluk en vooral Gezondheid toegewenst.

Derk, AA-forum zei

Tien jaar geleden alweer, toen stond ik als 7-jarige uit het dakraam te kijken naar het vuurwerk. Toen wist ik niet eens in welke richting Amerika lag en nu denk ik er iedere dag aan (en ook morgenochtend om 6:00 Nld-tijd). De tijd is voorbij gevlogen!

In tien jaar ben ik van Amerika gaan houden en via het AA-forum heb ik deze weblog gevonden. De afgelopen tijd heb ik regelmatig je weblog bezocht wat erg leuk was en heel informatief. Daar ga ik niet mee stoppen in 2010!

Hele fijne new year's eve gewenst en de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Anoniem zei

In die 10 jaar kan er zoveel gebeuren maar als je erop terug kijkt zijn de jaren voorbij gevlogen.
Misschien dat ik hetzelfde kan zeggen over 10 jaar maar dan aan de andere kant van de oceaan :)

Gelukkig Nieuwjaar Petra!

Gina

Anja zei

Wat een mooie blog over de afgelopen tien jaar. En wat is er inderdaad veel gebeurd als je zo terugkijkt, leuke en minder leuke dingen.
Ik denk dat ik daarvan nu al ruim twee jaar meelees met jou blog. Het is zo leuk om te lezen en je schrijft heel prettig.

Hele fijne jaarwisseling en heel veel geluk en goede gezondheid voor jou en je gezin in 2010!!

lidy zei

Ook ik ben een trouwe lezer geworden sinds mijn dochter in DC woont. Zeer regelmatig geef ik haar tips vanuit Nederland over leuke plekjes, restaurantjes enz. in de buurt van DC die ik van jou blog hebt "gepikt"
En vele keren krijg ik dan te horen dat was een goede tip van je "vriendin" Ik hoop nog lang te kunnen genieten van al die leuke verhalen en zo is DC en omgeving voor mij heel bekend terrein geworden ondanks dat ik er helaas zo weinig kom. Dank je wel en ik wens jullie een geweldig 2010 toe.

Margo zei

Ben het helemaal eens met allen die mij vandaag voorgingen in hun reacties: erg mooie samenvatting van het afgelopen decennium!!!
Ik wens jou en je prachtige familie alle goeds in het nieuwe jaar.

Annemiek zei

Hoe snel het gaat! Moeilijk om het samen te vatten, maar je schrijft het mooi.
Die Wegmans is een kopie van hier.
Alle goed voor het nieuwe jaar.

Anoniem zei

Mooi opgeschreven, en dat kun je gelijk ook aan je lijst toevoegen; je schrijftalent!

Hele fijne, feestelijke jaarwisseling gewenst en tot volgend jaar.

groet,
Ingrid
CadIJ

Marga zei

Ik lees altijd met veel plezier je blog. Heb zelf 2 jong volwassenen! van 19, dus er zit wel herkenning in. Verder mijn compliment voor je Nederlandse taal, knap dat je dit na zoveel jaren Amerika nog zo goed kan. In ieder geval de beste wensen en alle goeds voor 2010.

Becs zei

Jeetje wat is de tijd snel voorbij gegaan! Ik kan me 2000 ook nog zo goed herinneren. Iedereen hield zijn adem in om 00.00 uur.

Er is inderdaad heel veel gebeurd de afgelopen tien jaar en ik vind het geweldig om jouw blog te lezen en een kijkje in jullie leven te mogen nemen.

Voor jullie ook heel veel goeds en gezondheid gewenst voor 2010!!

Karin zei

Je hebt het echt mooi verwoord al die afgelopen jaren, ik ben dus niet de enige die op oudjaar meestal zo'n 'mijmer'dag heeft, tussen de boodschappen en het oliebollen bakken door. 10 jaar geleden lijkt voor mij soms een vorig leven, zo compleet anders was alles toen, maar gelukkig kan ik ook, net als jij, met een positieve blik naar de toekomst kijken. Ik wens je een hartstikke gezellig oudjaarsfeest en werkelijk alles wat goed is voor 2010 voor jou en de mensen die je lief zijn.
Bedankt voor alles in de afgelopen jaren!

Anoniem zei

Ik val in herhaling...maar als trouwe fan van jouw blog ( in mijn geval behoor jij tot mijn avondritueel), springt deze er toch wel uit....Je zou echt schitteren als columniste...Ik hoop in de hoop van de volgende jaren nog eens richting States te kunnen reizen en dan meer bepaald naar jouw regio...Jij kan zo boeiend schrijven. Zelfs een 'gewone' supermarkt maak jij tot iets bijzonders...
Een schitterend 2010 voor een' supermadam' en haar gezin!
En wie weet, ontmoeten we mekaar wel eens in de loop van de 10 volgende jaren!
Groetjes
Els uit Belgiƫ

Natasja Valentijn zei

Ik heb altijd met plezier jouw blog gelezen en zal dat ook zeker blijven doen in 2010! Ik wens je veel alle geluk in het nieuwe jaar; vol met leuke tripjes, ervaringen, vele gezellige dagen, maar vooral een goede gezondheid! Tijdens Oud & Nieuw wens ik je veel plezier met je gezin!

Groetjes Natasja

Ineke zei

Prachtig blog, Petra!

Fijne jaarwisseling.

gr, Ineke

Anoniem zei

Ook ik lees altijd met plezeir jouw blog. Hoop dat het komende jaar ook weer te doen hoor. Was dit jaar bij jullie in de buurt en wie weet komt dat ooit nog eens. Misschien toch maar een toertje bij je boeken dan......
Een hele fijne avond en een super begin van 2010..

Groetjes Trudy

Anja L. zei

Ja, als je zo terug gaat denken wat er in 10 jaar allemaal is gebeurt en veranderd dan schrik je soms wel eens. Maar goed dat je dingen niet van te voren weet!
Ik wens jou en je familie een gelukkig en gezond 2010!
Anja L.

Bianca (Hollandranch) zei

Happy New Year !! en inderdaad 10 jaar geleden de Millenniumwisseling, wat is de tijd afgrijselijk hard gegaan met al zijn mooie en (veel) minder mooie gebeurtenissen.

naomi overdam zei

Hier je eerste reactie uit 2010.
Ik wens jouw en je familie een hele fijne jaarwisseling en een goed en gezond en vakantierijk
2010.

En ik lees nu een jaar mee meestal bij het ontbijt. Echt genieten jouw verhalen van Amerika en je familie. Dit verhaal was ook weer prachtig mooi samen gevat 10 jaar 2000. Ik blijf zeker meelezen in 2010 en hoop jouw ooit te ontmoeten.

Groetjes Naomi

Anoniem zei

Petra, ik volg je blog al van einde 2004/begin 2005, en ben van plan nog lang te blijven. ;-)
Je geeft -letterlijk, door jouw foto's- een mooie blik om jullie omgeving en de plaatsen die je bezoekt, ik leer veel bij over bv. de geschiedenis. En dit alles is afgewisseld met "het leven zoals het is" verhalen over jullie gezin, waar ieder lid duidelijk zijn eigen persoonlijkheid heeft.
Ik wens jullie voor 2010 een prettige zoektocht, en af en toe een leuke vondst!

Petra S. zei

Happy new year! Ja zeg, er zijn in een mum van tijd 10 jaar omgevlogen! Wat is er in die tijd veel gebeurd.
Ik hoop dat jullie gisteravond een hele gezellige avond hebben gehad met veel fijne mensen om jullie heen.
Vanuit Driebergen voor jullie allemaal een heel gezond, gelukkig, warm, ervaringsvol, fotogeniek en leerzaam 2010.
Liefs!

Unknown zei

Sinds mijn zoon in DC woont, lees ik dagelijks je dagboek en geniet daar geweldig van. Het is grappig dat ik mijn zoon kan vertellen wat voor weer het in DC is.
Complimenten voor de foto's. Vaak zijn ze van bekende plekken. Ben in 2009 drie keer in DC geweest en hoop in het nieuwe jaar weer regelmatig te gaan.
Petra bedankt voor je dagelijkse "babbel" en wens jou en je gezin het allerbeste voor 2010!

Anoniem zei

Inmiddels is het 2010 en ik wens je een heel mooi en voorspoedig jaar toe! En ga zo door met je blog. Ik geniet er van.

Groetjes,
Marieke

Cisca zei

Ja, mooi! Wat gebeurt er veel in 10 jaar he.

Een heel goed 2010 toegewenst, voor jou, Rik en de kinderen. Liefs!

Marjon zei

Wat een mooie blog.
Wat is er veel gebeurd in 10 jaar. daar sta je niet zo vaak bij stil.
Wij hebben ook enorm veel meegemaakt vanaf 2000. Hele nare dingen zoals de ziekte van Ger en het overlijden van mijn moeder en de ouders van Ger. Maar ook heel veel leuke dingen zoals onze twee kinderen die inmiddels opgegroeid tot leuke volwassenen die het heel goed doen. En niet te vergeten onze 3 Amerikareizen.
Ger en ik hopen binnen een paar jaar ook het oosten een keer te bezoeken en dan zouden we het heel leuk vinden om van jou een rondleiding door Washington te krijgen.

Wij wensen jou en je gezin een heel fijn en vooral gezond 2010!!!

Nicole zei

Wat heb je de afgelopen 10 jaar mooi samengevat! Ook ik lees jouw blog al een paar jaar heel erg graag. Ik hoop dat je ons nog heel lang met jouw belevenissen zult verblijden.

Ook namens mij een heel gelukkig en gezond 2010!