Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, december 05, 2009

Sneeuwerig Sinterklaasweekend

Zaterdag

"Mammie, Daddy, het sneeuwt!", komt Saskia om negen uur opgewonden verkondigen. Inderdaad komt het met dikke vlokken naar beneden. Vannacht heb ik de regen nog op het dak horen klateren, dus het moet plotseling omgeslagen zijn.


Gisteren werd er alleen een paar centimeter op het gras voorspeld, maar het sneeuwt zo hard, dat het al gauw ook op de wegen blijft liggen. Met zijn vieren gaan we naar Starbucks en eten daar ontbijt. Het is zo knus, warm en gezellig binnen en dikke sneeuwvlokken buiten.

De wegen zijn al gauw spekglad, dus ik laat mijn plan om naar Home Depot te rijden met Saskia voor haar Sinterklaas cadeautje voor Rick varen. Met gladheid durf ik absoluut niet te rijden.

Onder het mom van even rondkijken voor Kerstcadeautjes, duiken Saskia en ik de Dive Shop naast Starbucks in. Daar vinden we handige bordjes om onder water te communiceren, die je aan je pols kunt bevestigen, zodat een hand vrij is.

Intussen zijn Kai en Rick de Safeway ingegaan. Daar is het een drukte van jewelste, want iedereen wil denkelijk de gladheid voor zijn. We halen lekkere ovenhapjes en soep om vanavond te eten.

Met dit weer krijgt Saskia enorme zin om gingerbread koekjes te bakken. Ook daarvoor slaan we de benodigdheden in. Thuis begint ze er meteen aan en het ruikt hemels! Het wordt een echte gezellige sneeuwdag.


Tijdens een lange wandeling met Cosmo maak ik allerlei foto's. Het sneeuwt maar door en om een uur of drie ligt er al zo'n zeven centimeter. Overal zijn kinderen bezig sneeuwpoppen te maken en te sleeen. Saskia gaat er ook even op uit, maar niet te lang, want zij en Kai moeten hun Sint gedichten nog schrijven.


Als beweging vandaag veeg ik de oprit schoon. Mijn hemel, wat is deze sneeuw zwaar! Het is een heel natte sneeuw en wordt ijs, zodra je hem aanraakt. Al gauw heb ik het helemaal niet meer koud van alle inspanning! Het moest wel, want het zal vannacht gaan vriezen en daarna is het helemaal moeilijk schoonmaken.

Katja is inmiddels thuis van haar werk en Leah heeft haar het pakket met Sinterklaaslekkernijen gegeven. We bellen haar op Skype en met zijn vieren luisteren we, terwijl ze haar (door mij geschreven) gedicht opleest en cadeautje openmaakt.

Toch een mooie techniek, die webcams, het lijkt net, of we allemaal in Katja's kamer zitten! Het doet me altijd weer denken aan Spaceship Earth in Epcot in Orlando. Jarenlang was daar een jongen in de VS te zien, die via een beeldtelefoon communiceerde met een meisje in Japan (volgens mij zijn ze nu weg). Ik weet nog, dat we dat zo bijzonder vonden en nu is het gewoon werkelijkheid.

Als we weer afscheid van Katja hebben genomen, gaan de anderen serieus aan het dichten. Ik ga intussen in de schemering foto's maken van de verlichte huizen in de sneeuw. Het is werkelijk sprookjesachtig mooi en sneeuwt nog steeds. Het doet me een beetje aan een schilderij van Thomas Kinkade denken.


Dit filmpje geeft een goed beeld van alle verlichte huizen in onze cul de sac:


Binnen is het behaaglijk warm en Rick heeft de hapjes al in de oven gedaan. Er zijn garnalenbuideltjes, crabcakes met jalapeno, aardappelschillen met kaas en bacon, spinaziedip en meer en daarbij een kop groentesoep, om toch iets gezonds te eten. Het gaat er met dit koude weer goed in.

Terwijl de kinderen en ik opruimen, horen we een luide bons op de deur. Ik moet wel lachen om de reacties van Kai en Saskia, want ze rennen toch automatisch naar voren. Lacherig doen ze de deur open en jawel, hoor, daar staat de zak van Sinterklaas.

Gauw doe ik de pepernoten en het andere lekkers in bakjes en dan kan de pret beginnen. Er is voor iedereen een chocoladeletter en Saskia deelt de cadeautjes uit. Als eerste krijgt Kai zijn pakje. SinterKatja heeft zowaar bijna helemaal in het Nederlands gedicht! Kai krijgt een cadeaubon voor Guitar Center.


Dan ben ik aan de beurt en mijn "Sint" was Kai. Ook hij heeft zijn gedichtje in het Nederlands geschreven. Ik vind het super, dat de kinderen zich niet schamen voor het feit, dat het lang niet perfect is. Bij Sint hoort voor hen een Nederlands gedicht, wat ik heel knap van ze vind, aangezien ze nooit onderricht in het Nederlands hebben gehad. Mijn cadeautje is een bon voor Macy's.


Saskia had Rick dus getrokken en schreef een erg goed gedicht in het Engels. Rick vindt de duikaccessoire erg leuk, dus ik ben blij, dat ik er voor Kerst ook een voor Katja heb gekocht. Zo kunnen ze samen onder water "kletsen". Saskia heeft er nog een Starbucks kaart bij gekocht, omdat Rick daar zo dol op is.


Als laatste is Saskia aan de beurt. Rick is een ware dichtmeester en mengt bekwaam Engels en Nederlands in zijn gerijm. Saskia is helemaal weg van allerlei lekkere luchtjes, dus krijgt een doos met Victoria's Secret lotions en eau de toilettes van Sint.


Dan is de pakjesavond weer voorbij. Om de gezelligheid er nog in te houden, spelen we, op Saskia's verzoek, Monopoly, onderwijl smullend van de pepernoten, vooral de chocoladepepernoten! Bijtijds gaan we naar bed, want Rick moet er morgen vroeg uit.

Zondag

Al om kwart over zes gaat de wekker voor Rick. Hij moet vandaag voor een presentatie naar Boca Raton, Florida. Gewoonlijk zou ik hem benijden, dat hij naar het warme Florida mag, maar op het moment is het zelfs in Florida maar koud!

Na nog een paar uur in mijn lekker warme bedje te hebben gelegen, lokt de zon op de sneeuw me er toch wel uit. Het vriest flink en de cul de sac ziet eruit als een ijsbaan. Volgens mij hoorde ik eerder al een paar auto's slippen. Later vertelt Rick me, dat hij Cosmo nog even uit had gelaten voor hij wegging en prompt op zijn achterwerk gleed.

De felblauwe lucht en de sneeuw, die als plukken katoen op de bomen ligt, lokken me toch naar buiten. Ik ben, nadat ik jaren geleden met mijn fiets op ijs uitgleed en mijn enkel gecompliceerd brak, als de dood voor gladheid. Vooral met Cosmo, die mij bij het zien van een andere hond zo omver zou trekken.

Gelukkig heb ik een paar jaar geleden heel handige Yak Trax anti-slipzolen gekregen van mijn zus. Die doe je gewoon onder je schoenen of laarzen en je kunt op glad ijs lopen zonder uit te glijden. Onze buren Jennifer en Ray zijn hun oprit aan het schoonmaken en roepen me bezorgd toe, dat het ontzettend glad is. Ik laat ze de Yak Trax zien. Die gaan nu op hun Kerstverlanglijst.


In tegenstelling tot regen is Cosmo dol op sneeuw. Hij rolt erin en steekt zijn neus er diep in om alle luchtjes maar op te vangen. Het wordt een lekkere winterse wandeling, waarbij ik Cosmo ook regelmatig als model gebruik. Hij steekt zo mooi af bij de witte sneeuw.


Saskia is alweer in de keuken in de weer. Gisteren heeft ze bij Safeway Jell-O gekocht en daarbij kreeg je gratis Kerstvormpjes. Samen met Laura maakt ze rode Jell-O om in de vormpjes te gieten. Het ziet er vrolijk uit, maar zij mogen het straks eten. Ik vind gelatine vreselijk.

Dan gaan de meisjes buiten spelen en ik schrijf Kerstbrieven aan familie en klets bij met Christine. De open haard gaat aan, want het is kil hier in de family room. Onze thermostaat is verkeerd geplaatst. Op een zonnige winterdag verwarmt de zon de foyer, waardoor het hier achter in het huis koud blijft.

Ondanks de zon is er nog maar weinig sneeuw weggedooid. Morgenochtend zullen de kinderen moeten uitkijken bij het naar de schoolbus lopen. Kijkend naar weersvooruitzichten is het voorlopig gedaan met de lekkere dagen, helaas.

Vanavond na het eten zal mijn buurvrouw Wendy langskomen voor een glaasje wijn. Ik vind haar altijd erg aardig, maar ze heeft zes zussen, die allemaal hier in de omgeving wonen. Ik dacht dus altijd, dat al haar sociale tijd daarheen ging. Tijdens Ricks feestje zei Wendy echter zich vaak erg alleen te voelen hier in de buurt. Daar gaan we dus verandering in brengen! Ik vind het ook leuk om volwassen gezelschap te hebben op een avond, dat Rick niet thuis is.

23 reacties:

Bianca (Hollandranch) zei

Wat ziet dat er sprookjesachtig mooi uit die huizen met die kerstversieringen in de sneeuw !
Moet heerlijk ruiken die gingerbread cookies (heeft ze een recept ? dan wil ik dat best hebben hoor.

Petra zei

Dit keer heeft ze gewoon zo'n rol gingerbread deeg gekocht. Ze wilde het "from scratch" doen, maar ik had geen zin in de rotzooi daarvan ;).

Annemiek zei

Dat is al heel wat sneeuw. Dat maakt zo'n weekend wel gezellig.

Kristel Holsbeek zei

Prachtige gedichten hoor!!
Hmm zo die koekjes bakken, lekker...
Mooie fotos en wel heel praktisch hé die YakTrax...
Een heel gezellig weekend zo te lezen!!!

Cisca zei

Wat ontzettend gaaf verslag van Sinterklaasavond. Ik kan me voorstellen dat je trots bent op de Nederlandse gedichten!
Wij vierden het niet, maar daar heb ik nu toch een beetje spijt van...

Anoniem zei

Wat leuk zeg, een echt gedicht in het Nederlands. Ik vind die tradities tioch wel erg leuk :)

Anja zei

Wat een prachtige Nederlandse gedichten, met recht dat je trots bent op je kinderen!!
Mooie sneeuwfoto's heb je gemaakt. ook hier begon het gisteren te sneeuwen, niet een dik pak maar het begin is er weer. Wel gezellig zo rond de feetsdagen!

Marion2 zei

Wat ongelooflijk mooi is jullie buurt in de sneeuw! Het kan zo in een Kerstfilm. Vooral het huis met al die gekleurde lichtjes vind ik mooi.

Erg leuke gedichten. En mijn complimenten aan Kai. Wat kan hij goed Nederlands schrijven! Leest hij veel Nederlandse boeken?

Toevallig heb ik vorige week ook iets wat op Yak Trax lijkt bij de ANWB gekocht. Lijkt me superhandig.

Marie zei

Wat is Cosmo toch een mooie hond! Die ogen! Prachtig! Jullie hebben een knusse Sinterklaas-avond gehad zeg, gezellig! Wat ik je vragen wilde: is het niet gebruikelijk om winterbanden op de auto te plaatsen? Jullie krijgen toch behoorlijke winters, met sneeuw, of niet? Ben eventjes nieuwsgierig ;-)

Petra S. zei

Geweldig die sneeuw! Een absolute knusse dagen hebben jullie gehad. Leuk hoor al die gedichten. Knap dat ze zoveel Nederlands gebruikt hebben.

Monique zei

Wat een heerlijk Sinterklaasweekend hebben jullie gehad.

Zo leuk om te lezen!

Petr@ zei

Wat ziet het er toch altijd gezellig uit, die sneeuw. Prachtig hoor (al ben ik blij dat we hier nog niets hebben).

Petr@ zei

Trouwens, wat een erg leuke gedichten. Knap hoor van Katja en Kai om het zo in het Nederlands te doen.

Anja L. zei

Wat ziet dat er leuk uit, die sneeuw! Maar wat ben ik blij dat dat hier niet is.
Ik verstijf helemaal als ik op mijn fiets zit en ik zie dat het glad is. Op de één of andere manier eindig ik altijd op dat gladde stuk en ga dus onderuit.
Wat een leuke sinterklaas gedichten heeft iedereen gemaakt.
Groetjes,
Anja L.

Petra zei

@Marion -- Nee, de kinderen lezen eigenlijk helemaal geen Nederlands. Kai heeft Duits op school, dat kan ermee te maken hebben.

@Marie -- Winterbanden hebben we niet, nee. Het zijn "all weather tires". Meer ten noorden van ons wel, wij krijgen er niet genoeg winterweer voor (even afkloppen).

Karin zei

Klinkt allemaal weer hartstikke gezellig en dat superpak sneeuw gaf de finishing touch toch?
Wat een goede gedichten van allemaal, hartstikke knap dat dat dan ook nog in het Nederlands lukt!

Maar wie is er nu op zijn gat gegleden, Cosmo of Rick??

Marjon zei

wat een heerlijk gezellige oud hollandse avond. Dat mis ik toch wel een beetje. Misschien ga ik het volgend jaar toch ook maar weer eens invoeren.
Wat kunnen je kinderen goed Nederlands zeg! En dat zonder dat ze er les in gehad hebben, petje af hoor.
Het gedicht van Rick is erg grappig met die Nederlandse woorden erin verweven.

Het ziet er bij jullie net uit als een landschap van Anton Pieck. Mooi!

Bibi zei

Wat een geweldige gedichten:-), ook die van Rick met gemengd Nederlands en Engels is erg goed.
Leuk ook dat je je vriendenkring weer uit kan breiden met de buurvrouw:-)Dat is toch wel gezellig.

Natasja Valentijn zei

Wat was het een mooi weekend hè, Petra. Al die sneeuw en op zondag ook nog eens een strakke blauwe lucht. Wij hebben er ook van genoten! Wat leuk dat jullie de Nederlandse traditie van Sinterklaas in ere houden.

Nicole zei

Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt. Prachtig die sneeuw. Alhoewel ik wel hoop dat je 'm lekker daaro houdt... Geef mij de zon maar ;-)
Maar jullie cul de sac ziet er prachtig uit met al die versierde huizen. Jammer dat je dat hier toch minder ziet...

En wow!! Wat een leuke gedichten hebben jullie weer gemaakt. Complimente voor Katja en Kai dat ze het in het Nederlands gedaan hebben. En Ricks gedichtje is echt erg leuk met die Nederlandse woorden ertussen.
Nu hebben we alleen jouw gedichtje niet kunnen lezen...

Fijn dat jullie zo'n gezellig Sinterklaasfeest hebben gehad. Toch wel bijzonder dat jullie daar nog steeds zoveel aandacht aan besteden.

Anoniem zei

Echt super al die lichtjes en de sneeuw! En wat een leuke en mooie gedichten, Rick heeft inderdaad veel talent.

groet,
Ingrid
CadIJ

Ineke zei

Prachtig, die kerst-sfeerfoto's en wat een leuke gedichten. Knap hoor.

Sandra zei

Saskia, wat zien de koekjes er leuk uit!!! Natuurlijk wil ik het recept weten!!