Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, januari 10, 2010

Rustdag

Zondag is rustdag. In het minder kerkelijke Nederland kregen we dat meer mee, dan hier in de religieuze Verenigde Staten. Vroeger vond ik het de saaiste dag van de week.

Wij woonden in een klein dorp in midden Nederland. Het enige vertier was de wekelijkse boswandeling, waar ik een hekel aan had, want we liepen als eendjes achter elkaar aan op altijd weer hetzelfde aangelegde pad achter andere gezinnen aan. Zodra ik oud genoeg was om thuis te blijven, deed ik dat, weliswaar onder groot protest van mijn ouders, die het nodig vonden te "luchten".

Toen mijn familie naar de VS verhuisde en ik in Utrecht woonde, bleef ik als een van de weinigen tijdens de weekends over in Utrecht. De meesten van mijn medestudenten gingen in het weekend naar huis. Het waren de zondagen, waarop ik me het meest eenzaam voelde. De stad was uitgestorven en alles was dicht.

Nu ben ik helemaal niet iemand, die gaat winkelen om te winkelen, maar gewoon het feit, dat de mogelijkheid er is, maakt al een verschil. Hier wonen wij ook wel in een gebied, dat niet zo vreselijk religieus is. De meesten van onze vrienden hangen wel een godsdienst aan, maar gaan lang niet altijd naar de kerk. Elders in de VS zal "zondag" wel nog steeds als een "rustdag" voelen.

Enfin, dit alles om in te leiden, dat deze zondag een echte rustdag dreigt te worden. Rick vindt dat heerlijk, lekker in en rond het huis bezig zijn. Ik heb die rust echter niet in mij. Ik zie van alles, dat gedaan moet worden, maar met de pijnen heb ik ook minder energie en wat ik ervan heb, wil ik niet aan opruimen e.d. besteden.

Rick haalt, zoals de meeste zondagen, ontbijt bij Starbucks. Ik ben helemaal weg van hun eiwit met spinazie wrap! We ontbijten met zijn allen en dan vertrekt Kai naar Claudia voor zijn wiskundebijles. Hopelijk helpt het, want gisteren heeft hij zijn laatste collegeaanmelding weggestuurd. Nu is het afwachten, waar hij aangenomen zal worden. Rick en ik zitten daar meer over in, dan Kai, krijg ik zo het gevoel.

Het is te koud om buiten te sporten, maar ik wil beslist iets doen om mijn spieren op te warmen. Ik heb echter helemaal geen zin! Wii Sports Active to the rescue! De "More Workouts" is niet zo intensief, als het originele programma, maar het heeft een tropisch eiland als achtergrond. Op het moment is dat, wat ik wil zien. Ik doe de 6 weekse uitdaging routine en dan nog een kwartier. Het moet maar genoeg zijn voor vandaag (volgens Rick wil ik vaak teveel, hij heeft vast gelijk).

Intussen draait de ene na de andere was. Voor de lunch vouw ik heel wat weg. Onvoorstelbaar, wat vijf mensen in een week vuil maken! Saskia lijkt zo op haar zus! Een jaar geleden moesten we haar nog aansporen tot douchen, nu staat ze er zeker eens per dag onder en gebruikt dan ook meteen twee baddoeken!

Dan stelt Rick voor om naar de film te gaan. Katja en ik hebben daar meteen oren naar, de andere twee willen thuis blijven. Al weken willen we, Disney fans, dat we zijn, "The Princess and the Frog" zien. Die speelt om half drie bij AMC in Tysons.

Naief denken we, dat deze film na al die tijd wel weinig populair zal zijn. We hebben geluk met het vinden van een parkeerplaats, want het lijkt werkelijk wel Kersttijd, zo druk is het bij de mall! De wekelijkse boswandeling van vroeger is voor veel Amerikanen de wekelijkse gang naar de mall, kennelijk.

Bij een van de automaten koopt Rick de kaartjes en gaat in de rij staan voor popcorn en soda. Katja en ik gaan "vast" een zitplaats scoren. Tot onze verrassing zit de zaal vrijwel vol! De enige drie plaatsen naast elkaar zijn op de eerste rij. Noodgedwongen nemen we ze maar.

De film is het echter helemaal waard. Op en top klassiek Disney, compleet met ouder, die vroeg overlijdt. Leuk voor Katja en mij is, dat hij in New Orleans speelt, daar waren wij net afgelopen lente en na het zien van die film heb ik zin om weer te gaan. Leuk vind ik ook, dat dit echt een Amerikaanse film is. De andere tekenfilms zijn meestal niet in de VS gesitueerd.

Het verhaal is ook voor volwassenen leuk. Zo af en toe is er een grapje, dat kinderen vast niet begrijpen, maar volwassenen wel. Al met al is het heerlijk onschuldig Disney vermaak en betrap ik mijn bijna twintigjarige erop zo af en toe hardop te lachen, als de kleintjes ook lachen. Lief is het applaus van de kinderen aan het einde van de film.

Thuis begint Rick aan de laatste muur in Saskia's kamer. Die zal met schoolbordverf en magnetische verf bedekt worden. Daarna kunnen we eindelijk naar IKEA om de rest van Saskia's meubilair te kopen. Nu lijkt het wel een verhuizing met alle dozen met haar spullen. Langzaamaan dring ik tot haar door, vandaag gaf ze zelfs toe, dat ze wel van een paar pluche dieren afscheid zal moeten nemen. Als alles klaar is, is het resultaat hopelijk een gezellige tienerkamer.

Hieronder de links naar de foto's van Katja's Egyptische vakantie:
Album 1

Album 2

18 reacties:

Martin zei

Oh, wat haatte ik destijds ook de zondagen in Nederland. Niet dat wij naar de kerk gingen, maar alles was gewoon 'dood'. Winkels waren dicht en de dag erna moesten we weer naar school. Een 'eng' sfeertje vond ik het destijds altijd, de zondagen. Sportverslaggevers op TV en de radio, waar mijn vader destijds altijd naar MOEST luisteren. YUCK!

Hier in Amerika gaat hete leven op zondagen gewoon door en merk je echt helemaal niet het verschil tussen een doordeweekse dag of een zondag. Alle winkels zijn gewoon open en het leven bruist als alke andere dag.

Ik weet precies wat je bedoelt...

:-)

Petr@ zei

Een film is een goede onderbreking van zo'n saaie zondag.

Ik ben erg benieuwd hoe Saskia's kamer gaat worden. Het klinkt allemaal erg leuk.

Wat een mooie foto's van Katja. Wat zal ze het naar haar zin hebben gehad.

Ik zie nu voor het eerst eigenlijk een echt duidelijke foto van je schoonvader; wat lijkt Rick op hem, zeg!

Anja zei

Oh ja, heel herkenbaar die zondagen vroeger in Nederland. Wij gingen niet naar het bos maar bij ooms en tantes op visite.

In Amerika is er inderdaad weinig verschil tussen een zondag of een doordeweekse dag. Voor de Mormonen in onze omgeving is de zondag wel een rustdag. Uit respect voor hen zullen wij ook nooit de tuin op zondag doen.

Margo zei

Grappig hoe de vroegere zondagbesteding leidt tot een radicale verandering als je het zelf voor het zeggen hebt... Wij gingen vroeger nl. elk weekend naar de familie, elk weekend. Bleh! Zou het daarom zijn dat ik nu niet zo goed tegen dat soort verplichte uitjes kan en aan de andere kant van het land woon? Of zelfs even aan de andere kant van de oceaan heb gewoond? Wij gingen vrijwel nooit naar het bos, strand of duinen, en nu wonen we aan de rand van de Veluwe. Heerlijk! Tot nu toe heb ik het idee dat onze kinderen het ook leuk vinden om met ons op pad te gaan, maar ja, ik heb nog geen pubers...
Onze zondag was ook lekker rustig, 's ochtends gesport en daarna met z'n allen gezwommen en daarna lekker thuis, beetje rommelen, lekker eten.
Fijne week gewenst!

Sally zei

Grappig al die reacties op de zondag. Ook ik moest vroeger mee naar de kerk en later toen mijn ouders minder 'fanatiek' waren werd was het zo'n familiedag. Bleh! Ik was blij dat ik een vriendje kreeg die aan de andere kant v/h land woonde en dus in de weekends daarheen kon. Hier is alles open omdat zondag een gewone een werkdag is. Vrijdag is hier de religieuse -vrije- dag maar desalietemin is alles gewoon open. Je merkt niets van deze vrije dag behalve de luide oproep tot gebed en de drukte bij de moskee's op vrijdag. 'n echte 24 uurs economie.

Anoniem zei

Ook ik herken me heel erg in de omschrijving van je zondaggevoel (en ook wat Martin schrijft, die sportuitslagen, vreselijk!). Paar jaar geleden kon ik dan nog weleens mopperen dat het in Amerika toch echt veel beter was. Nu mag ik dat niet meer zeggen, want in de stad en in een groot winkelcentrum hier vlakbij zijn ook alle winkels open. En toch is het hier anders als in (grote delen van) Amerika, omdat winkels alleen in grote steden open zijn. Dus dat zondaggevoel heeft bij mij soms de neiging te blijven hangen.


Hier moeten we nog even een maand wachten op princess and the frog, goed te lezen dat ie leuk was.

groet,
Ingrid
CadIJ

Monique (Nieuwen Oord) zei

Ik ben zo blij dat er nog een zondag is, waarop het leven net even anders is dan elke dag.

Wij zijn geen kerkgangers, maar de zondag is voor ons wel de dag om een keer rustig aan te doen, vrienden te bezoeken of de paarden in te spannen (zonder door vrachtwagens van de weg te worden gereden).

Misschien komt het juist doordat ik tien jaar lang ook op zondag om half zes op moest en 's middags de koeien ook gemolken moeten worden, dat ik nu zo geniet van een dag waarin niets echt moet? Ik heb tien jaar lang 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar moeten werken.

Ik vind de zondag heerlijk!

Petra zei

@Monique -- In jouw geval (en dat van anderen, die in de weekends moeten of moesten werken) kan ik me helemaal voorstellen, dat je zo'n rustdag heerlijk vindt. Trouwens, Rick vindt dat ook, ik heb gewoon de rust niet in me om de hele dag thuis te zitten.

Unknown zei

Ik vind een lummeldagje wel lekker, maar voor mij hoeft dat echt niet per se de zondag te zijn. (is ook niet zo, want in de verpleging heb je te maken met onregelmatigheid...ik merk dat het zondag is als de AH in het ziekenhuis waar ik werk (AMC, net als jullie bios!) dicht is...)

Bij welke colleges heeft Kai zich aangemeld? En wanneer verwachten jullie daar iets over te horen? (ben vergeten wanneer dat destijds bij Katja was)

Monique (Nieuwen Oord) zei

Ha, ik werk ook heel wat zondagen tegenwoordig. Met mijn eigen handel naar braderieën of fairs. Hard werken, maar wel gezellig meestal. De mensen zijn dan ook een dagje uit.

Bibi zei

Oh die zondagen in Nederland vond ik altijd zo vreselijk saai en deprimerend. Er was niets te doen, en de tv was alleen bestemd voor sport programma's. Bah bah bah!
Ik heb daardoor ook een vreselijke hekel aan Nederlandse sportprogramma's. Die tunes en dat eindeloos gezwets over voetbal.. En sigarenrook vooral. Want mn vader rookte vroeger sigaren terwijl hij naar sport keek. Dat is echt het zondagse blah gevoel.
Nu merken wij geen verschil meer tussen een werkdag en zondag. Soms doen we het rustig aan op een werkdag en werken op zondag, wat maar nodig is of waar we zin in hebben. Heerlijk!:-) En lekker geen Mart Smeets!

Petra S. zei

Eerlijk gezegd vind ik een rustige zondag heerlijk...(maar dan hebben we eerst gelopen) Lekker op de bank, boek erbij, pot thee, zalig.
Ik ben benieuwd hoe Saskia's kamer eruit gaat zien.

HennyB. zei

De zondagen vroeger vond ik ook niet veel aan maar de laatste jaren zijn er veel veranderingen in gekomen, met name dat in veel plaatsen de winkels ook op zondag open zijn!
Watr een leuke foto's van Egypte, ik vind het zo'n bijzonder land! Wat lijkt Rick op zijn vader, niet te geloven.....

Annemiek zei

Zondagen waren soms saai, maar meestal met een bezoek aan oma waar dan alle neefjes en nichtjes ook waren. Ook vaak wandelen in het bos, maar wel wat leuker dan achter elkaar lopen :)
Leuke foto's van Katja.

Anoniem zei

Ja, dit wordt eens van mijn grootste problemen: nog effe melk halen (of luiers) en dan is de winkel dicht...

Help! :D

Petra zei

@Nina -- Kai heeft zich aangemeld bij Virginia Commonwealth University in Richmond (zijn favoriet), Old Dominion Univ. in Norfolk, James Madison Univ. in Harrisonburg en George Mason Univ. hier in Fairfax. Hopelijk hoort hij van de eerste binnenkort.

Ineke zei

Prachtig, om de foto's van Katja uit Cairo te zien. Ik zou er zo weer eens keer naar toe willen.

Nicole zei

Wat een mooie foto's van Katja en van je schoonvader. En grappig al die foto's van Katja met die egyptenaren. Ze zal echt wel opgevallen hebben met haar blonde haar en stralende lach!!

Kent ze/kennen jullie trouwens de boeken van Wilbur Smith, River God en The Seventh Scroll? Die spelen zich af in 't oude Egypte. Ik vond ze erg leuk (en spannend) om te lezen.