Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, januari 04, 2010

Terracotta Soldaten

Al om zes uur hoor ik Saskia aan de gang in de badkamer. Ze wil op tijd op school zijn en er is een routine bijgekomen: haar al steile haar nog steiler maken met haar voor Kerst gekregen tang. Het vriest keihard en Saskia heeft haar winterjas op school gelaten, dus Rick rijdt haar even naar de busstop. Vroeger was die praktisch tegenover ons huis, maar door de bezuinigingen is het nu een flink stuk lopen weg.

Rick heeft vandaag nog vrij genomen en na mijn Sports Active routine vertrekken we naar Washington. Net als we de stad binnenrijden zien we drie helicopters naderen. Ik merk op, dat het de familie Obama weleens zou kunnen zijn, die terugkomen van hun vakantie in Hawaii.

En jawel, een van de drie helicopters landt voor het Witte Huis (de rest vliegt verder) en we zien in de verte de kinderen uitstappen, terwijl we voor een rood licht wachten. Ik heb de president al vaker zien landen (een keer Clinton en een keer Bush), maar dit is voor Rick de eerste keer.

Door de stad rijden we richting Dupont Circle. We hebben kaartjes voor het National Geographic Museum, waar de tentoonstelling van de terracotta soldaten uit China is. Eerst willen we gaan lunchen en Dupont Circle telt talloze restaurants.

Onderweg komen we langs de Australische ambassade en hun Kerstverlichting maakt me aan het lachen. Het is een surfer verkleed als Santa, die wordt voortgetrokken door verlichte kangeroes. Heerlijk Aussie!

Het is alweer berekoud met een harde wind. Ik kan me de laatste keer, dat de temperatuur meer dan drie dagen achter elkaar niet boven het vriespunt uitkwam, niet herinneren! We hebben al eerder bij Bistrot du Coin gegeten en kiezen daar nu weer voor.


Het is een warm en gezellig typisch Frans bistrootje, de glazen zijn zelfs van Duralex en het bedienend personeel is Franstalig. We beginnen met een wilde paddestoelensoep met prei en aardappel, die zo lekker is, dat ik hier dagelijks zou komen, als het niet zo ver weg was! Ik bestel een Provencaalse pot met mosselen (heerlijk!) en Rick de konijnenragout (die hem te zwaar is). Dit restaurant is een aanrader, als je in Washington redelijk geprijsd Frans wilt eten en lekkere wijn en bier erbij wilt hebben.




Onze kaartjes voor de Terracottaleger tentoonstelling zijn voor half twee. Rond kwart over een zijn we er en vinden zowaar een parkeerplaats langs de weg recht tegenover het National Geographic museum. Dat is heel bijzonder in deze stad!


We sluiten aan in de rij en blauwbekken tien minuten voor we naar binnen mogen. Er wordt tot mijn teleurstelling omgeroepen, dat er niet gefotografeerd mag worden. De tentoonstelling beslaat twee zalen en is zeer interessant. We leren van alles over de Qin dynasty en de eerste keizer. Heel bijzonder, dit enorme kleien leger, nu wil ik naar China om het in het echt te zien! Dat zal echter nog wel even duren, vrees ik.


Met de namaak "warrior" op de foto

Na iets meer dan een uur hebben we alles bekeken. Net voor de parkeermeter verloopt zijn we terug bij de van. Zonder oponthoud rijden we naar Tysons Corner, waar we kaartjes voor Avatar 3D kopen. Ik ben er niet zeker van, dat ik deze film leuk zal vinden, maar ben nieuwsgierig geworden door alle positieve reacties van mensen om ons heen.

We hebben nog drie kwartier voor de film begint en ik heb nieuwe, waterdichte sneeuwlaarzen nog. Snel lopen we naar L.L.Bean. Wat ik vreesde wordt echter bewaarheid, want ik zag elders alweer bikini's te koop: er is nog precies een paar laarzen over. Weliswaar, wonder boven wonder, mijn maat, maar net zo onpraktisch, als de laarzen, die ik nu heb. Ik besluit toch maar online iets te bestellen.

Bij de bioscoop kopen we soda's en popcorn (voornamelijk voor Rick, ik neem een paar handjes). We zijn vroeg genoeg in de zaal om onze favoriete plaatsen te claimen (met railings om onze jassen en voeten op kwijt te raken). Ondanks het vroege uur zit de zaal toch flink vol.

In het begin vraag ik me af, wat er nu zo speciaal is aan deze film, maar al heel gauw heeft het verhaal, of liever gezegd de speciale effecten, me in zijn greep. Het is maar zelden, dat ik een film van meer dan twee uur zonder rusteloos te worden uitkijk. Bij Lord of the Rings bijvoorbeeld, hoe goed en mooi ook, moest ik tussendoor toch even uit de zaal. Van deze film wil ik geen minuut missen!

Wat een kunstwerk, sprookje, prachtige cinematografie was het! Ik kan me voorstellen, dat er mensen zijn, die twee keer gaan. Als die gelegenheid zich voor mij voordoet, zal ik geen nee zeggen!

Helemaal tevreden na een superleuke dag samen rijden we naar huis. Dat Rick deze eerste schooldag van het nieuwe jaar vrij neemt, is al een paar jaar "traditie" en we genieten iedere keer weer van deze "gestolen" dag samen. Vandaag was geen uitzondering.

De open haard gaat weer lekker aan. We bestellen pizza en eten die al filmkijkend op. We beginnen met "What happens in Vegas", daarna "27 Dresses" en als laatste "He's not that into you". Lang leve Starz en HBO!

18 reacties:

Dizzymisslizzy zei

Klinkt als een gezellig dagje uit! Wij zijn in het najaar ook naar de terracotta warriors tentoonstelling geweest. Ik vond het wel interessant, maar net als jij ook jammer dat je er geen foto's mocht maken. Avatar is denk ik niet mijn ding. Fijn dat jij hem uit kon kijken!

Sandra zei

Hi Petra, Mooi was Avatar inderdaad. Wij hebben em in het IMAX theater in Amsterdam gezien op zaterdagochtend om 10 uur, en de hele zaal zat vol!!!! Prachtige film. Enne, als je van jezelf een Na'vi wil maken moet je eens hier kijken, is erg grappig!

http://www2.mcdonalds.fi/day/avatar/

Anja zei

Wat een leuke dag hebben jullie samen gehad!!

Heerlijk om 's avonds met de haard aan films te kijken. Leuke feel good films hebben jullie gekeken, ik heb ze ook alledrie gezien.

Larissa zei

Leuk, zo'n dagje met z'n tweetjes! Dat jij Rick zover krijgt om hem te kijken naar die films.....dat zie ik mijn vader niet doen! Al heb ik hem laatst wel zover gekregen om Marley & Me te kijken, die hij helemaal heeft uitgezeten (mijn moeder heeft geen rust onder haar kont en liep tussendoor steeds weg om op te ruimen etc.), maar meer dan 1 gaat hij echt niet kijken op 1 avond, haha. Leuk dat Rick dat wel doet, zo'n man wil ik later ook ;)

Nog een gelukkig en gezond 2010 trouwens! Ik ben de laatste 2 weken erg druk geweest, vooral met werken, dus het reageren is er een beetje bij ingeschoten.

HennyB. zei

Leukm toch zo'n 'gestolen' dag doorbrengen met z'n tweetjes. Lijkt mij ook te gek om een keer in China de echte beelden te zien, wie weet als we de Staatsloterij winnen, haha!

Tink zei

Het is voor mij ook ongelofelijk hoor dat jullie 3 films achter elkaar kunt zien! Als ik Big Bang of zo gezien heb heb ik er alweer genoeg van. 3 films dat is bijna 6 uur? WOW! Ik zit dan altijd te bedenken wat ik in die tijd had kunnen doen;-) Een boek lezen, m'n prayer beads ketting afmaken of verder werken aan het ontwerp van een website voor een vriendin. Ik heb altijd het gevoel dat ik iets moet doen ipv gewoon maar zitten. Dat is best wel lastig hoor. Ik ken dus ook vrijwel geen enkele film, de enige die me te binnenschiet die ik gezien heb omdat ik het boek gelezen had is Bridget Jones en pas geleden Julie & Julia, wat ik een afknapper vond na het boek. Ik vind het vele film kijken typisch Amerikaans, veel van onze kennisen doen het ook, maar zowel mijn man als ik zijn daar niet mee
opgegroeid. Was dat bij jou wel zo Petra of is dat na je huwelijk zo gekomen?

Annemiek zei

Leuk om die stenen warriors eens te zien. Dat National Geographic museum kende ik nog niet.
Dat zijn heel wat films in een dag!

Anoniem zei

Avatar staat ook op ons lijstje voor een dezer dagen ook nav de vele positieve reactie's. Wilde er eerst ook niet heen omdat het mij niets leek. Hoorde ook dat de film als metafoor kan worden gezien voor de vernietiging door de mens van de natuur/aarde.... ben benieuwd of ik dat er ook in zal zien.
Verder klinkt je dag echt heerlijk, samen allemaal leuke dingen doen, zalig!
Ben trouwens door jou enthousiasme ook overgegaan tot koop van sports active. Met dit koude weer/korte avonden kan ik niet buiten sporten (donker of glad, ik werk overdag) en soms zelfs niet naar de sportschool (althans dat is dan te veel gedoe). En soms ben ik zo laat thuis dat de sportschool dicht is. Dus nu heb ik behalve de crosstrainer op zolder ook dit programma. Gisteren gelijk een programma gedaan van 25 minuten om te proberen, en ik was goed bezweet! Ik denk dat ik hier blij mee ga worden.

groet,
Ingrid
CadIJ

Petra zei

@Tink -- Terwijl die films op tv waren heb ik ook van alles gedaan, hoor, o.a. mijn blog geschreven ;). Ik ben net als jij, vind het moeilijk zo lang gewoon te zitten en kijken. Rick is een enorme filmfan en in de bioscoop vind ik het nog wel leuk, maar thuis hebben we beneden een theatertje en daar zit ik vrijwel nooit, al is daar de grote tv. Rick en de kinderen gaan daar wel vaak een film kijken. Ik blijf liever boven, zodat ik kan "multi tasken".
@Ingrid -- Leuk, dat je Sports Active hebt! Is echt een goed programma.

Petra S. zei

Gezellig op die laatste dag van de vakantie samen eropuit. Erik en Robin hebben Avatar ook gezien, ze vonden het helemaal geweldig. 3 voorstellingen per dag en alledrie uitverkocht!

Anja zei

Wat een gezellige dag samen, leuk dat jullie daar een traditie van hebben gemaakt.

naomi overdam zei

Een vriendin van mij is bij het echte terracotta leger in China geweest. De foto's en film waren prachtig. Ze heeft bij haar thuis ook 2 replica's van soldaten thuis staan. Erg mooi ze zijn wel klein. Maar heb er naast gestaan en ze aangeraakt bijzonder.
Wat leuk zo samen er een dagje op uit, kan je van genieten. Vindt het heerlijk om af en toe een filmpje te kijken.

Ineke zei

Wat jammer dat je geen foto's van dat terracotta leger mocht maken. Helaas heb ik de tenstoonsteling in Nl gemist.

Natasja Valentijn zei

Het lijkt me inderdaad een gezellige bistro waar jullie geweest zijn. Die moeten wij ook maar eens uitproberen als we weer in Washington zijn. Jullie hebben veel gedaan op die dag. Gezellig hoor!

Petra zei

@Sandra -- leuk, die link, heb hem net even geprobeerd

Kristel Holsbeek zei

Wat hebben jullie weer een gezellige kerstvakantie achter de rug...
Prachtige foto's lekker genieten van het gezin!!
Heel laat maar toch nog een gemeend gelukkig nieuwjaar!!!

Nicole zei

Volgens mij is die tentoonstelling ook in Maaseik (Belgiƫ) geweest. Da's redelijk dicht bij ons in de buurt. Ik heb 'm alleen niet gezien.

En wat is het Avatar een gave film he? Ik was ook helemaal onder de indruk. Wat een mooi geheel heeft James Cameron er van gemaakt. Ik denk dat wij ook nog een tweede keer zullen gaan.

Leuk dagje hebben jullie gehad!

marianne zei

Indrukwekkend he, dat terracottaleger. Vorig jaar was de tentoonstelling hier ook - in het Drents Museum -, echt prachtig. Ik kreeg net als jij enorm zin om een keer in China de rest te gaan bekijken. Maar dat zal ook nog wel even duren :)...