Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, februari 18, 2010

Great Falls na de sneeuwstorm

Gelukkig voelt Saskia zich vanochtend goed en gaat zonder morren op tijd naar school. Ik vind het altijd moeilijk haar de deur uit te duwen, dus vandaag begint al goed.

Eergisteren heb ik Great Falls Park opgebeld om te vragen, of hun parkeerterrein schoon is. Veel nationale parken ruimen geen sneeuw, maar Great Falls kennelijk wel. Ik ben eens benieuwd, hoe het er met een dik pak sneeuw uitziet.

Na het ontbijt laad ik Cosmo, mijn sneeuwschoenen en mijn fototoestel in de van en rijd naar het park. Het is zonnig en dooit licht, maar het waait enorm, waardoor het veel kouder aanvoelt, dan het is. Ik kleed me dus maar weer eens dik aan.

De vriendelijke park ranger bij de ingang kijkt niet eens echt naar mijn parkpas, maar wuift me meteen door. De parkeerplaats is gedeeltelijk schoon en er staat maar een andere auto! Zo leeg heb ik het nog nooit gezien!

Meteen als ik ga lopen, heb ik spijt mijn Yaktrax (die ik zoveel heb gebruikt, dat ze stuk zijn, maar het bedrijf heeft me al een gratis nieuw paar beloofd!) thuisgelaten te hebben. Het is wel schoongemaakt, maar er ligt een laag ijs.

Vooral het eerste uitkijkpunt is heel glad! De andere twee uitkijkpunten zijn ook toegankelijk voor rolstoelen, dus die zijn wel helemaal schoongemaakt. Het eerste uitkijkpunt is het ruigst, je moet er echt over de rotsen klimmen. Met ijs is dat een uitdaging, vooral voor mij, die gladheid doodeng vind, maar het lukt me en het is zeer de moeite waard.

De rivier, die een paar weken geleden nog boos, bruin en kolkend langsraasde (wat ook prachtig was, daar niet van), ziet er vandaag als een schilderij uit! De watervallen zijn prachtig en precies goed gevuld, het water is blauwgroen gekleurd en de sneeuw verleent de rotsen het perfecte relief. Zoals altijd heeft dit uitzicht een heel kalmerend effect op mij. Ik zou er zo uren naar kunnen kijken, maar Cosmo heeft dat geduld niet.


Als we terug naar het hoofdpad lopen, wordt Cosmo opeens heel onrustig. Ik zie om te beginnen niet waarom, maar dan valt me iets bruins op in mijn ooghoeken. Onder een boom ligt een hert ons rustig aan te kijken. Cosmo heeft haar nog niet gezien en ik probeer wat dichterbij te komen, maar dat lukt niet goed in de diepe sneeuw. Ik maak wat foto's en dan heeft Cosmo haar opeens door. Dat zint haar niet, dus ze staat op en loopt rustig het bos in.


Na de andere twee uitkijkpunten bezocht te hebben, denk ik "gewoon" op mijn sneeuwlaarzen het bos in te kunnen wandelen. Ik ben eigenlijk te lui om mijn sneeuwschoenen uit de auto te gaan halen. Daar kom ik al gauw op terug, want de sneeuw is heel onvoorspelbaar, dan weer ondiep, dan weer heel diep.


Op sneeuwschoenen gaat het een stuk beter en Cosmo heeft al gauw geleerd in de sporen van de ski's te lopen. Heel grappig om te zien, hoe hij de beste sporen uitzoekt. Het loopt ook niet bepaald lekker, als je om de haverklap helemaal wegzakt in de sneeuw.

Alweer valt me op hoe inspannend het lopen op sneeuwschoenen is. Ik had het, na het bezoeken van de uitkijkpunten, koud. Binnen de kortste keren heb ik het eigenlijk te warm en doe mijn handschoenen uit. Met sneeuwschoenen aan kan ik mijn gewoonlijke pad langs de rivier niet lopen. Daar zijn veel te veel rotsen om overheen te klimmen.


Hier zullen voorlopig geen picknicks plaatsvinden

In plaats daarvan volg ik het pad door Matildaville. Dat neemt ongeveer een half uur, precies genoeg voor vandaag. Gewoonlijk vind ik dat pad niets, want het is nog geen twee kilometer lang en niet bepaald een "hike", maar vandaag was het een flinke uitdaging.

Op de terugweg rijd ik langs Manhattan Bagel en heb opeens een enorme zin in een bagel met (low fat) cream cheese en gerookte zalm! Ik vraag altijd om een heel dun laagje cream cheese, maar mijn idee van "dun" komt meestal niet overeen met dat van de medewerksters daar. Vandaag wel, het wordt een perfecte sandwich. Hapje voor klein hapje geniet ik er thuis van.

Rick belt van het vliegveld, dat hij veilig geland is. Een opluchting, want het waait buiten behoorlijk. Eenmaal thuis krijgt Kai een enorme omhelzing van zijn vader. Het was natuurlijk voor Rick ook niet leuk om er niet te zijn, toen het heuglijke nieuws kwam.

Leuk is, dat Rick wel de volgende enveloppe uit de bus vist: Kai is ook aangenomen bij George Mason University. Al wordt die het niet, het is toch goed voor zijn zelfvertrouwen om bij meerdere scholen aangenomen te worden.

Na het avondeten komt Laura om mij een massage te geven. Die is heel hard nodig op het moment. Vooral mijn rug- en schouderspieren zitten muur- en muurvast. Ik voel hoe ze "weg" springen onder Laura's handen en dat is niet goed. Ze neemt ze goed onderhanden, dus hopelijk zijn mijn hoofdpijnen de komende dagen wat minder.

Online zie ik, dat Nederland zilver en brons won met de 1000 meter voor dames. Super! Hier zullen we daar helaas niets van zien. In plaats daarvan zien we de downhill/slalom combinatie, waar de VS zilver wint en de dames half pipe, waar de VS zilver en brons wint. Australie wint daar heel erg verdiend goud en dat vinden de Amerikaanse verslaggevers ook.

Nu (22 uur) begint het kunstschaatsen van de mannen. Ik betwijfel, dat ik het allemaal ga bekijken. Spannend is het wel.

Alle foto's van vandaag zijn hier te vinden.

8 reacties:

Bianca zei

Dat ziet er waanzinnig mooi uit die rivier nu !
Hier heerlijk warm ineens vanmiddag, kon in t-shirt naar buiten.

Henny B. zei

Geweldig om zo'n prachtig park bijna voor jezelf te hebben. 'k Ben benieuwd of de dooi gaat doorzetten! Nog gefeliciteerd met Kai, wat een goede berichten....
Het gaat wel snel nu van 3 kids thuis naar binnenkort 1, pfff.

Petr@ zei

Great Falls ziet er echt prachtig uit met die vele sneeuw! En dat helemaal voor jezelf alleen te hebben...geweldig!

Anoniem zei

Wat een mooie foto's heb je genomen,het lijken wel schilderijtjes.prachtig!
gefeliciteerd nog met Kai!

Karin uit Bonaire

Petra zei

Super dat je het huis uit kon en kon genieten van Great Falls. Jij ziet echt vaak herten. Geweldige foto.

Marjon zei

Wauw wat een mooie foto's van de rivier zeg!

Heerlijk dat kai ook nog op die ander school is aangenomen, goed voor zijn zelfvertrouwen.
En wat een mooie cijfers heeft Saskia, jullie kinderen doen het goed hoor.

Anoniem zei

Wat een prachtige foto. Je kan een zo een schilderij van maken. :)

Anja zei

Prachtig die foto's van de Great Falls in de sneeuw!!
Fijn dat Kai ook ook op de andere school is aangenomen.
Fijn weekend!!