Ons pleintje nu:

donderdag, februari 18, 2010

Onderwijs in de VS

Theo vroeg mij eens een toelichting op het Amerikaanse onderwijssysteem te geven. Ik bedenk me, dat ik dat nog niet uitgebreid gedaan heb, omdat het zo ingewikkeld is en zo ontzettend anders, dan het Nederlandse systeem. Hier volgt een poging.

De leerplicht hier in de VS begint met Kindergarten in het jaar, dat het kind zes wordt. Daarvoor gaan veel kinderen vanaf hun derde of vierde jaar naar "preschool".
In de Kindergarten wordt meteen begonnen met leren lezen en schrijven.

Het basisonderwijs (elementary school) loopt meestal van first grade tot en met sixth grade, waarna wordt doorgestroomd naar middle school, die twee jaar duurt. Op sommige plekken duurt middle school drie jaar, of van fifth tot eigth, of van sixth tot ninth grade.

Op de middle school krijgen alle kinderen vier "core" vakken: Engels, wiskunde, science (combinatie biologie, natuurkunde en scheikunde) en social studies (combinatie aardrijkskunde en geschiedenis), daarbij hebben ze gymnastiek en twee keuzevakken. Die laatste twee kunnen een vreemde taal zijn of bijvoorbeeld computer graphics. Er is een vrij ruime keuze, althans bij onze middle school. Iedere dag is het rooster hetzelfde en als een leerkracht niet aanwezig is, komt er een invalskracht.

Na de eigth grade volgt de high school. Iedereen doet vier jaar high school, maar de niveaus verschillen per vak. Zo kun je bijvoorbeeld Engels op het "gewone" niveau nemen, science op "Honors" niveau en geschiedenis op "AP" (advance placement, college niveau) nemen. Op een aantal high schools wordt ook het IB (International Baccaloreate) programma aangeboden.

Hoe meer "Honors" en "AP" vakken, hoe beter het staat op je college aanmelding en hoe hoger het niveau van het college, waar je eventueel zal worden aangenomen, kan zijn. De cijfers voor die vakken worden ook hoger gewaardeerd, waardoor je, mits je het goed doet, een hoger GPA (Grade Point Average) krijgt.

Naar dat GPA over de vier high schooljaren wordt door de colleges gekeken bij het toelaten van student, alsmede naar de SAT (Scholastic Aptitude Test) of ACT (American College Testing), die de studenten aan het einde van hun elfde of het begin van hun twaalfde leerjaar doen.

Iedereen volgt dus zijn eigen traject op de high school. Ook hier heeft iedereen de vier "core" vakken en daarbij gymnastiek en twee keuzevakken. Op de high school is er nog meer keuze, dan op de middle school. Het is misschien leuk om dit verslag van Nederlandse geschiedenisleraar Martijn, die een paar jaar geleden een dag meeliep op Kai's high school, te lezen.

Onze high school werkt met een "block schedule", rode en zwarte dagen, waarbij de leerlingen de ene dag blokken van twee uur van drie vakken hebben en de volgende dag van drie andere vakken. Een vak, meestal Engels of wiskunde, hebben ze iedere dag. Ook hier geen tussenuren en invalskrachten, als een leerkracht niet aanwezig is.

In het senior (twaalfde) jaar schrijven de studenten zich bij verscheidene colleges in, in de hoop aangenomen te worden. Als je geluk hebt, zoals Katja, word je bij meerdere aangenomen en heb je een keuze.

"College" is het verzamelwoord voor de twee- en vierjarige opleiding na high school, maar er zit een groot niveauverschil tussen de vele scholen. Wij hebben hier in Virginia het geluk een ruime keuze aan goede scholen te hebben, maar dat is in lang niet alle staten zo. Het collegegeld is veel lager, als je in je eigen staat gaat studeren.

Een school mag zich "university" noemen, als er een Masters programma wordt aangeboden. The College of Mary Washington, hier niet ver vandaan, heet nu om die reden Mary Washington University. Een university is dus niet per definitie beter, dan een college. Tegenwoordig bieden de meeste scholen een Masters programma, dus heten de meesten "university". Er zijn openbare en prive universiteiten, waarvan de laatsten beduidend duurder zijn. Een lijst van beste openbare universiteiten vind je hier.

Het onderscheid tussen middelbaar of hoger beroepsonderwijs is hier dus niet meteen duidelijk, maar wordt bepaald door het niveau van de school. Het niveau van Virginia Tech is bijvoorbeeld ongeveer gelijk aan een Nederlandse universiteit, terwijl VCU eerder met HBO vergeleken kan worden. Al is dat vergelijken sowieso erg moeilijk.

Al heeft Kai zich opgegeven als zijnde geinteresseerd in Environmental Sciences als major, hij heeft nog tot het einde van zijn tweede jaar de tijd dat te veranderen. De eerste twee collegejaren zijn meer algemeen. Zo moet iedere student aan bepaalde basiscredits voldoen in Engels, wiskunde en algemene kennis. Voor iedere major (en minor) moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden, maar verder is het inderdaad erg breed.

Katja heeft nu wel definitief besloten Environmental Sciences als major te nemen, daarbij heeft ze een minor in Spaans en biologie. Per semester moet ze minimaal 12 credits nemen (1 uur instructie = 1 credit hour), maar de meeste studenten nemen tussen de 15 en 18.

*Edit: vanavond praat ik met Katja en nu denkt ze erover HNFE (Health, Nutrition, Fitness Education) te gaan doen en daarna verpleging. Dat lijkt mij wel wat voor haar, we zullen zien, maar het is dus duidelijk, dat ze "er" nog niet is. Wat zou ik graag hier gestudeerd hebben (maar dat terzijde).

Iemand anders vroeg, of alle studenten op campus gaan. Behalve, als de school een zogenaamd "commuter college" is, waar veel studenten van hun thuis uit heenkunnen, gaan in ieder geval alle eerstejaars op campus. Daarna hangt het van de school en de individuele studenten af. Sommigen blijven alle jaren op campus, anderen zoeken na het eerste jaar een apartement.

Tot zover mijn betoog, wellicht kunnen andere mensen met ervaring met het onderwijs hier na high school er nog aan toevoegen.

15 reacties:

saskia zei

Hier drie opmerkingen als een graduate student aan een amerikaanse universiteit (UCSD):

- Uit ervaring vond ik studenten die een undergraduate opleiding hadden genoten in een kleinere universiteit/college, vaak een beter basis hadden om de graduate vakken aan te kunnen. Waarschijnlijk komt dit door de kleinere klassen waarin ze zaten en het nauwere contact met de proffen. Op een grotere universiteit kan je al snel door de mazen van het net vallen. Een prof heeft niet altijd door als hij voor 200 studenten staat of ze de materie nu ook echt begrepen hebben.

- Doordat de kosten van het onderwijs voor college/universiteit hier enorm hoog zijn in vergelijking met de meeste Europese landen (Ondanks het feit dat er studie beurzen zijn) trekt dit vooral rijkere studenten aan (UCSD staat gekend als rijkeluis universiteit). Dit heeft als gevolg dat een prof. 2 keer nadenkt voordat hij een student een F geeft, want anders zouden de ouders wel eens kunnen dreigen met een lawsuit. Je kan dus een diploma kopen (maar je punten zullen wel laag zijn, maar je hebt op het einde van de rit een diploma).

- In Virigia heb je blijkbaar een goed school systeem, maar in het algemeen is het school niveau van alles wat voor de universiteit komt enorm variabel. Gemiddeld gezien zijn de buurten waar een betere publieke school zich bevindt, duur om te wonen ( de huisprijzen worden beinvloed door de kwaliteit van de dichtsbijzijnde publieke school ). Dit zorgt voor grote verschillen in kennis bij studenten die aan de universiteiten toekomen en ook geeft het weeral kinderen van ouders met een beter inkomen een hogere kans op succes (en daarnaast zijn er nog prive middelbare scholen, die zijn zo duur dat je nu al echt heel rijk moet zijn, je offert alles op voor de opleiding van je kind).

Kasaka zei

Bedankt voor je opmerkingen, Saskia. Wij wonen inderdaad in een goede staat, qua onderwijs. Ten noorden van ons zijn de scholen vele malen duurder, waardoor veel mensen uit PA, NJ, CT, NY en MA hier komen studeren. De out of state tuition hier is vaak goedkoper, dan hun in state tuition :-O! Eens te meer een voorbeeld van de grote verschillen tussen de staten.

Derk (AA) zei

Interessant om te lezen, heel toevallig had ik vandaag zitten googlen naar het scholensysteem in de Verenigde Staten. Een voordeel is denk ik dat alle niveaus bij elkaar zitten; in nederland zie je een enorme afstand tussen vmbo en vwo (mogelijk zie ik het fout). Ik vind het overigens iedere keer weer boeiend om te zien hoe alle landen enorm verschillende systemen hebben. Nederland verschilt al in sommige opzichten van belgië en al helemaal van frankrijk (het duurde even voordat ik het begreep).

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag!:-)

Derk

tineke zei

een groot voordeel van het onderwijs hier is dat de studenten meer jaren hebben om te kiezen welke richting ze willen uitgaan.

ook, omdat er binnen de highschool niveaus zijn, kan een student heel hoog niveau in b.v. de sciences nemen en als ze b.v. niet sterk zijn in talen, kunnen ze dat een niveau lager doen. eigenlijk kan het geheel aangepast worden aan de student, wat ik erg belangrijk vond.

wij hebben ook een huis gekocht met het schoolsysteem in gedachte. wat de prijs van ons huis wel naar boven heeft gehaald. colleges kijken ook waar de student naar highschool is gegaan, omdat ze weten hoe verschillend de towns en cities kunnen zijn. eigenlijk unfair, meer geld, betere education.

en prive colleges zijn ongelooflijk duur (ik weet het, we hebben drie kinderen).

$40.000 per jaar (inclusief room en board) is niets bizonders (wel als je de rekeningen betaalt:):):)

Anja zei

Felicitaties voor Kai met de acceptatie op VCU!!
Interessant om over het onderwijs systeem te lezen, inderdaad heel anders als in Nederland.

Bianca zei

Gefeliciteerd (met) Kai !!
Het lijkt mij ook veel leuker om hier te studeren dan in Nederland, hoewel ik natuurlijk niet weet hoe het er nu in Ned. aan toe gaat nadat ze daar het onderwijssysteem hebben veranderd.

www.ine1149.web-log.nl zei

Fijn, dat Kai toegelaten is op het college waar hij naar toe wilde.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, heel interessant.

Petr@ zei

Zoals Tineke al aangeeft is het grote verschil vooraf dat kinderen in Amerika op highschool de vakken in verschillende niveaus kunnen doen.
In Nederland is je gehele opleiding op één niveau, althans toen ik nog naar school ging. Maar volgens mij is dit niet veranderd. Het zou mooi zijn als dit in NL ook zo ingevoerd kon worden. Je bent in het ene vak nou eenmaal beter dan in het andere.

Wat ik mis in jouw verhaal is hoe elementary school verloopt. Welke vakken krijgen de kinderen hier zo al? Ik neem aan niet alleen taal en rekenen?

Theo zei

Wauw, dat is snel! Hartelijk bedankt dat je zo snel een uitleg kon geven.

Ik heb zelf 4 jaar economie gestudeerd in Rotterdam, en het 1e jaar ging dat eigenlijk heel goed, want ik haalde mijn propedeuse (diploma 1e jaar). Daarna ging het bergafwaarts, en omdat het systeem in Rotterdam erg massaal was, en ik niet zo'n hulp-vrager kwam er niets meer uit. In een amerikaans systeem had ik toen nog tijd gehad om de major te kiezen die ik echt leuk vond. Saskia memoreert ook al dat een kleine school ook meer begeleiding biedt, meestal. Dat wil zeggen, een grotere school zal het mogelijk ook wel doen, maar daar moet je er veel meer om vragen.

Ik kan me voorstellen dat Katja nu nog eens twijfelt over haar Major. Het is toch een keuze die je verdere leven bepaald, en die moet de komende maanden genomen worden!

Succes voor haar! Nogmaals bedankt voor je supersnelle uitleg.

Theo

Nel zei

Heel verhelderend, je uiteenzetting. Wij hebben in Amerika eerst gezocht naar een goede school en in dat district een huis gezocht, wat de prijs van het huis in vergelijking met mindere scholen inderdaad een stuk duurder maakte.
Onze oudste twee zitten/zaten op een universiteit in Minnesota en jongste gaat naar Nederland. Ik heb nu dus wel gemerkt dat inschrijven en geaccepteerd worden op een (prive) universiteit in Nederland een zwaardere stap is dan in Amerika. Op grond van de ACT en hun GPA zijn onze twee oudste jongens geaccepteerd op de universiteit in Minnesota. Jongste moest een veel uitgebreidere application invullen, met essays, recomandations van een werkgever en leraar en er werd ook nog een uigebreid interview afgenomen in Nederland zelf. Dit gaat wel over een Engelstalige opleiding in Nederland dus misschien dat gewone hoge scholen en universiteiten makkeljker zijn om binnen te komen.
Ook het IB programma wat jongste hier in Zweden volgt is van een veel hoger niveau dan onze oudste twee op de Amerikaanse highschool hadden, inclusief high honor roll en AP klassen.
Studeren op een gewone hoge school of universiteit in Nederland is voor Nederlandse of EU studenten een flink stuk goedkoper dan Amerika maar de prive scholen, die een Engelstalige opleiding aanbieden zijn in prijs vergelijkbaar met state universities in Amerika.

Nel zei

Ik bedenk me opeens dat mijn reactie wel eens heel negatief ten opzichte van het Amerikaanse schoolsysteem kan lijken. Dat is absoluut niet zo bedoelt. Ik ben altijd heel erg tevreden geweest over de scholen waar onze jongens op zaten. Ook de universitaire opleiding die ze gevolgd hebben en waar oudste nu bijna klaar is met zijn masters is een goede opleiding waarbij ze zich ontzettend goed hebben kunnen ontplooien. Wij vonden het vooral een voordeel dat het een kleine university is waarbij de professoren de leerlingen allemaal persoonlijk kennen.

Ik wilde alleen aangeven wat wij nu ervaren met verschillen tussen scholen in Europa en scholen in Amerika.
Een groot verschil is ook dat op highschool in Amerika de kinderen behoorlijk kind worden gehouden en hier in Zweden op de IB school wordt veel meer zelfstandigheid en eigen initiatief verwacht van de leerlingen.

Nicole zei

Interessant om de verschillen tussen onderwijs bij jullie en hier eens goed uitgelegd te krijgen. En ik ben het met Petr@ eens dat het erg jammer is dat je hier niet vakken op niveau kunt doen, maar dat dat meteen voor de hele opleiding geldt.

Tink zei

Ook in NL kun je individueel vakken doen op je eigen nivo en interesse als je maar kiest voor een ander schoolsysteem. Mijn dochter heeft al haar schooljaren doorgebracht op een Montesorie school. Zowel basis als havo/vwo. Het voordeel van Montesorie is dat kinderen enorm zelfstandig en een hoog verantwoordelijksheid gevoel hebben. Ik heb hier wel pre en elemetery Montesorie scholen gezien maar geen highschools, bestaan die niet?

Het is me ook niet helemaal duidelijk wanneer elementery school begint en pre school ophoudt ?

Nina zei

Wat fijn voor Kai!!

Kasaka zei

Sorry voor de late reactie hier! Ik hoop, dat jullie hem nog krijgen.
Petra -- de vakken op de basisschool zijn lezen, schrijven, rekenen, social studies (combinatie aardrijkskunde/geschiedenis), science (biologie e.d.), gym en muziek. Vanaf de derde klas spelen veel kinderen ook een instrument.
Tink -- Ik ken inderdaad geen Montessori high schools, ik vraag me af, of dat komt, omdat je op dat niveau gewoon al op een soort Montessori manier werkt. Studenten van alle leerjaren zitten "door elkaar" bij de verschillende vakken op high school. Preschool houdt op in het jaar, dat het kind zes wordt, dan gaat het namelijk naar Kindergarten. Maar er zijn nog altijd kinderen, die niet naar Preschool gaan en Preschools zijn (over het algemeen) prive, dus duur.