Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, februari 06, 2010

Snowmageddon, Snowpocalypse

Een paar van de vele namen, die we vandaag horen, voor de enorme sneeuwstorm, die we over ons heen krijgen. Vannacht werd ik wakker van een donderslag, maar Rick geloofde mij niet, tot er op het nieuws inderdaad werd gezegd, dat er op sommige plekken "dondersneeuw" was. Dat heb ik hier nog maar een keer, jaren geleden, meegemaakt.

Rick kan niet wachten zijn nieuwe speeltje te gebruiken en staat voor zijn doen vroeg op. Als ik wat later beneden kom, zijn Rick en buurman Chuck al hard sneeuw aan het blazen. Chuck was nog vroeger, dan Rick, dus doet zijn oprit en stoep eerst. Het gaat prima en snel, de mannen zijn helemaal blij, dat ze de machine gevonden hebben.


Om negen uur ligt er al meer dan een halve meter. Ik eet gauw ontbijt en ga dan met buurvrouw Lorraine kletsen, terwijl de mannen bezig zijn. Rick heeft de sneeuwblazer met Chuck, Don en nog twee buurmannen gekocht. Een zesde buur heeft ook interesse, wat natuurlijk de kosten van de toch wel dure machine fijn drukt. Uiteindelijk staat die van half negen tot half drie onafgebroken aan! Dan zijn eindelijk alle opritten en stoepen van de zes huizen uitgegraven.


Onze cul de sac is de plek voor de Vienna ploegen om om te keren, dus hij is al herhaalde malen schoongeveegd. Later zien we, dat de andere cul de sacs nog helemaal ondergesneeuwd zijn. Veel van de zijstraten zijn ook nog onaangeraakt, dus onze redelijk schone straat brengt ons niet ver.

Tijdens zulke extreme weersomstandigheden is op de lokale zenders de hele dag het plaatselijke nieuws aan. Ik vind het altijd erg leuk om te zien, hoe mensen omgaan met zoveel sneeuw. Een verslaggeefster is bij Tysons Corner, wat ons een goed idee geeft, hoe het met de hoofdwegen dichtbij gesteld is (niet goed, de mall gaat om te beginnen open, maar een uur later sluit hij toch, omdat het personeel niet kan komen).

Op Facebook was er een oproep tot een sneeuwgevecht in een buurt in Washington, waar ongeveer vijfduizend mensen op afkwamen. Ook horen we via de tv, dat we vandaag geen post hoeven te verwachten, heel ongewoon, want de USPS gaat er meestal prat op, dat ze onder de moeilijkste omstandigheden bezorgen. En de trappen van het National Gallery of Art museum in Washington worden gebruikt als heuvel om vanaf te sleeen.

Buiten heeft iedereen pret, terwijl de sneeuw nog met bakken naar beneden komt. De kinderen sleeen van de sneeuwbergen langs de weg af. Ze hoeven niet eens naar een heuvel te zoeken, zo hoog zijn die! Ook de honden hebben lol. Cosmo speelt met buurvriendje Dallas en veranderd al snel in een sneeuwbal.


De angst, dat we onze stroom gaan verliezen, blijft echter wel. Gisteravond ging het tien minuten uit en sindsdien flikkert de electriciteit aan en uit. Bijna een kwart miljoen mensen zitten zonder stroom in ons gebied, dus vrijwel iedereen, met wie ik klets, spreekt de wens om stroom te behouden uit. Gelukkig lijkt het lot ons gunstig gezind te zijn.


Cosmo en Kai op een van de sneeuwbergen

Na de lunch besluiten Rick en ik, dat we genoeg uitgegraven zijn, om een wandeling met Cosmo te gaan maken. Ik heb enorme pijn vandaag en moet blijven bewegen. De sneeuw is nu geruimd, dus wandelen is de beste manier.

De stoepen kunnen wel vergeten, want daarop komen we tot onze dijbenen in de sneeuw en dat is zwaar lopen! We lopen dus midden op de straat naast ons huis, die vrijwel uitgestorven is. Een buurmeisje glijdt er op haar snowboard vanaf.

Nutley Street, de vierbaansweg vlakbij, is wel geploegd, maar er ligt nog een dikke laag dichtgepakte sneeuw op. Deze gewoonlijk erg drukke weg is compleet uitgestorven! We zien een politieauto met kettingen langskomen, verder niemand. Hier staan we ook dichtbij de interstate 66, waarvan we gewoonlijk het geraas van de auto's horen. Vandaag is het helemaal stil! Heel bijzonder!


Rick loopt over de lege, wijde straat naar het "Welcome to Vienna" bord, dat helemaal ondergesneeuwd is. Voor het voetgangerslicht naar de school ligt een sneeuwberg, die hoger is, dan Rick! Hoe schoolkinderen daar binnenkort weer moeten lopen, is ons een raadsel.

We besluiten even langs Niall en Serena te gaan. Tijdens de storm in december nam ik al een foto van Serena's bedolven auto. Nu kun je niet eens meer zien, dat het een auto is, het is gewoon een sneeuwbult! Opvallend vinden we, dat vrijwel niemand hun brandkraan heeft uitgegraven. Lorraine en ik deden dat vanochtend wel in onze straat. Ik moet er niet aan denken brand te hebben en geen manier om die te blussen!

Weer binnen, terwijl Rick de sneeuwblazer nog een keer over onze oprit en stoep laat gaan, zie ik, dat de satelliettv niet werkt. Lorraine, die nog buiten is, bevestigt, dat onze schijf niet te zien is. We hebben ook kabel, maar Rick staat erop het dak op te gaan om de sneeuw van de schijf te halen. Hij wil morgen de Super Bowl in HD zien. Mijn protesten helpen niets en Rick klimt, terwijl buurman Ross de ladder vasthoudt (ik wil het niet zien), het garagedak op. Gelukkig lukt het hem zonder problemen het signaal terug te krijgen.


Rick op het dak

Herhaalde malen vandaag heb ik met een "yard stick" (een yard is 36 inches, ongeveer 90 centimeter) onze sneeuwval gemeten. Ik heb daarvoor een plekje in de achtertuin uitgekozen, waar de wind niet komt, want het waaide nogal vandaag.

Mijn laatste (en voor ons officiele) meting is 27 inches, ongeveer 68,5 cm. Op het nieuws zie ik soortgelijke getallen voor onze directe omgeving langskomen, dus dat lijkt me vrij precies. Dat is zeker de meeste sneeuw, die ik hier ooit heb meegemaakt. Dat klopt ook wel, want dit is de tweede grootste sneeuwval hier ooit.


Zo'n grote storm komt in dit gebied maar heel weinig voor. Sinds het wordt bijgehouden (eind 19e eeuw) zijn er maar dertien sneeuwstormen geweest, die meer dan dertig centimeter sneeuw brachten. Twee daarvan waren in deze winter! Nog een paar centimeter en we hebben de sneeuwerigste winter ooit (en dat zou dinsdag weleens kunnen gebeuren, dan wordt er weer sneeuw voorspeld).

Voor dit sneeuwweekend heb ik vooral "comfort food" ingeslagen. We eten lasagna met knoflookbrood vanavond. Daarna brengt Rick Saskia lopend naar een vriendinnetje, waar ze gaat logeren. Intussen bakt Kai (!) wat chocolate chip cookies en brandt de open haard gezellig.

Rick verkiest een andere haard, namelijk de buitenhaard van buurman Ross. De biertjes en Baileys zullen daar wel rijkelijk vloeien. Het vriest inmiddels al acht graden, dus mij niet gezien en ik weet zeker, dat Jeanne, de vrouw van Ross, er net zo over denkt.

Vanmiddag heeft Rick de hot tub ook weer schoongemaakt. Daar wil ik morgen zeker in, want alles zit weer muurvast. De massage heeft absoluut niet geholpen, heel ongewoon. Ik probeer mezelf voor te houden, dat ik over vier weken naar de warmte ga, want deze pijn is miserabel! Toch vind ik zo'n enorme sneeuwval ook erg spannend. Nu zien, hoelang de scholen gesloten zullen blijven.

Een grote discussie nu is, dat de officiele sneeuwval voor Washington van Reagan National Airport komt, dat aan de rivier ligt en daardoor beduidend minder sneeuw, dan de rest van het gebied, zelfs de stad zelf, krijgt. In de stad is bijvoorbeeld zo'n 63 centimeter gevallen vandaag, terwijl het officiele totaal van het vliegveld "maar" 45 centimeter viel. Bij Dulles (dichter bij ons) viel officieel 82 centimeter!

Vanavond ga ik toch ook maar buiten afsluiten. Het vuur voelt goed aan, de tequila is lekker. Lorraine is er ook en we warmen ons aan het vuur. We worden letterlijk omringd door sneeuwbergen, die zijn op foto's niet goed weer te geven. De muren van sneeuw zijn meer dan een meter hoog. Volgens mij hebben we hier tot mei nog sneeuw liggen!!

De rest van de foto's van vandaag zijn hier te bekijken.

24 reacties:

Martin zei

Wat leuk (en zeer scherp) is dat filmpje! Rick heeft er duidelijk lol in gekregen om het sneeuw te ruimen. Het is ook niet (meer) te doen met de hand. Ik kreeg er altijd een ontzettende rugpijn van als de driveway en sidealks weer met de hand gedaan was.

Leuk, die Cosmo zo lekker dartelend in de sneeuw! :-)

Cisca zei

Ik heb hier ook zo moeten lachen om alle mannen met hun snowblower. Wij hebben ouderwets geveegd, maar de snowblower ging de hele buurt door.
Gelukkig geen stroomuitval, wij hadden ook een paar korte 30 seconden uitvallen, maar gelukkig niets langer.
Uiteindelijk 28.6 inch hier.
En nu maar hopen dat er niet meer komt woensdag.

Kristel Holsbeek zei

Er is echt wel heel veel gevallen hé. Wel fijn voor de kinderen...zo amuseren ze zich...
Prachtige fotos!!!

Anja zei

Wat een dik pak is er gevallen zeg, ik heb vandaag regelmatig een kijkje op je webcam genomen
Rick heeft duidelijk schik in het sneeuwruimen. Sterkte en hopelijk valt de stroom niet uit!

Anoniem zei

Wat een sneeuw.
Leuk om te zien hoe de honden rennen op dat pad, het lijkt wel een rodelbaan.
Nou duimen maar dat de stroom niet wegvalt.
Groet, Bea

Ineke zei

Wat een bof dat jullie die snowblower nog net op tijden konden kopen. Niet te geloven wat een pak sneeuw, diep in mijn hart lijkt dat me toch wel spannend en leuk.

marijke zei

Ik ben altijd enthousiast als er sneeuw valt, maar na 10 minuten wandelen door de smurrie ben ik het beu. Wat een hoop sneeuw! Ik was ook geregeld op de webcam komen kijken, 't was echt spectaculair om te zien.

Anoniem zei

Het is wel héél mooi zo hoor! Begrijpelijk dat je zoveel pijn hebt, jammer dat dat erbij komt he?

HennyB. zei

Jeetje, dat is pas sneeuw, daar valt onze 14 cm van de afgelopen helemaal bij weg! Het ziet er prachtig uit en voor de kids is het helemaal geweldig en voor de snowblower ook die kan overuren maken, haha! Veel sterkte met de lichamelijke ongemakken, heel naar voor je....

Nel zei

Tjonge wat een sneeuw..... In Minnesota hadden we ook wel zulke sneeuwstormen en we hadden daar dan ook zelf een snowblower. We hebben hem verkocht voor we naar Zweden verhuisden. Had ik hem deze winter toch nog maar gehad. We hebben wel niet zoveel als jullie maar de zijstraten worden hier niet geveegd en ik kan nu al ruim een week niet met de auto de straat uit (Laag en achterwielaandrijving). In geen jaren had ik boodschappen te voet gedaan, maar nu moet ik wel.
Ik kan me voorstellen dat de kinderen helemaal dol waren maar ik hoop voor jullie dat alles snel weer "back to normal" is.
Leuk filmpje van Rick met de bloweren Cosmo aan het dollen in de sneeuw. Mooie foto's ook. Sneeuw blijft endankbaar onderwerp om te fotograferen :-)

Sandra zei

Ahhhhh wat een sneeuw!!! Ongelooflijk! En wat een leuke filmpjes. Onwijs handig apparaat zeg waar Rick mee aan de slag is gegaan. Ik snap dat het voor jullie wat nadelen heeft de sneeuw, maar voor ons bloglezers is het heel leuk om te zien.

Wanneer komt er weer een leuk recept van Saskia op je weblog? Wij gaan nl. binnenkort op vakantie naar Amerika, en een echt typisch Amerikaans baksel is dan leuk om te weten. Dan kan ik gelijk de ingredienten inslaan.

Karin (dh) zei

Wat een berg zeg, heb gisteren ook al steeds even op je webcam gegluurd om 'de stand' bij te houden, het blijft toch fascinerend zulke extreme weersomstandigheden. Heb via internet ook nog een groot aantal webcams van Washington en omgeving gevonden trouwens. Prachtige foto's weer (die man van jou is ook gek hoor, op dat dak) en wat een leuk filmpje, maakt wel herrie he zo'n sneeuwblower.

Marion van de Sande zei

Wat een geweldige foto's en wat een geweldig avontuur. Ook ik ging gisteren en vandaag telkens even naar je webcam en riep soms even wat gezinsleden erbij om te komen kijken.

Maar verschoof nou een paar keer de webcam of werd ik gedesorienteerd door de sneeuwval? Ik dacht nml een paar keer dat de camera een klein stukje verschoven was.

Ik denk dat het nog wel eens een flinke tijd kan duren voor echt de sneeuwbergen weg zijn. En wat denk je dat er morgen gaat gebeuren? Het kan toch bijna niet dat scholen, bedrijven en winkels weer open gaan of verwacht je van wel?

Petr@ zei

Mannen en hun speeltjes...geweldig! Maar ik kan me goed voorstellen dat iedereen erg blij is met de snowblower. Je moet er niet aan denken die berg sneeuw weg te scheppen!

En wat moet dit voor de kinderen geweldig zijn. Ik ben bijna jaloers op jullie.

Margo zei

Bedankt voor je heerlijke verslag van de ultieme sneeuwdag, dit wordt echt een winter waar we het waarschijnlijk nog jaren over zullen hebben!
Veel plezier vanmiddag met de Super Bowl in HD, met dank aan waaghals Rick. Op het dak klimmem terwijl er een halve meter sneeuw op ligt, dan ben je echt een 'die hard fan'!!!

Sally zei

leuk filmpje en gave foto van rick en de sneuwblazer. Zo blij als een klein kind met een neiuw kadootje haha. Wel leuk allemaal die sneeuwpret (zoalng het maar kort duurt)

Annemiek zei

Te gek dat ze probeerden de mall open te doen. What were they thinking?
Het is wel een leuke dag geworden.

Marjon zei

Wat lijkt me dat een geweldige ervaring, zoveel sneeuw. Het straalt toch een bepaalde gezelligheid en saamhorigheid uit.
Alleen jammer dat je zoveel pijn hebt.

marianne zei

Wow, da's pas echt veel sneeuw. En fijn speeltje zo'n blower. Sterkte met de pijn, hopelijk is gaat het gauw weer beter!

Petra zei

Niet te geloven, wat een berg sneeuw! Lachen, Rick met zijn speeltje. Maar wel eentje die nu wel erg handig is!

Reny zei

Wat een heerlijk verslag Petra. Uiteraard zagen we hier op het nieuws al vanalles over jullie sneeuwstorm.
Het is echter "leuker" om te lezen hoe jullie dagindeling er nu uitziet.

Sterkte en ik hoop dat de stroom niet uitvalt.

Groetjes,
Reny
AA-forum

Gerda zei

Men and the toys.... een heeerlijke combinatie! Hier een "lurker" van al heel lang geleden... Toch maar even een berichtje. Ben blij dat die sneeuw bij jullie valt (sorry!) en NIET bij ons. Ben het geglibber zooooo zat op de fiets! (Jawel, FIETS. Nederland weet je nog wel?). Sterkte en ik hoop (de berichten spreken mij tegen....helaas...) vanuit NU een sneeuwloos Nederland, ik hoop sneeuw MET stroom! (sneeuw wel leuk, zonder stroom dat kennen we eigenlijk niet!). Dus veel succes! Groetjes, Gerda uit Harderwijk (dat ligt dus in Nederland. Je bent WELKOM!!!!).

Bianca zei

Behoudens het ongemak wat je ervan hebt is het ook wel heel erg bijzonder en super om zoiets mee te maken. Die foto's zijn echt prachtig, zou het hier best voor een paar dagen willen hebben ipv het koude grauwe weer wat we nu zo'n beetje elke dag hebben.
Wat een uitvinding zo'n sneeuwblazer, die doet het echt goed !

Anja L. zei

Wij hebben ook steeds jullie webcam bekeken om te zien hoe het ging bij jullie. Allemachtig wat een pak sneeuw!
Wat een leuk filmpje, je kunt zien dat Rick er lol in heeft (zou ik ook hebben met zo´n ding).
Groetjes,
Anja L.