Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, april 08, 2010

Burke Lake Park

Vastbesloten alles uit deze voorlopig laatste zomerse dag te gaan halen, ontbijten Rick en ik samen op het deck. Meestal gaat dat door de week gauw gauw, maar Rick heeft pas vanmiddag afspraken, dus we maken eieren en toast en genieten er op ons gemak van.

Als Rick naar zijn werk is vertrokken, ga ik gauw naar de gym. Ik ben te laat voor Sharons klas, dus doe een intensief half uur op de stairmaster. Die staat naast het raam, waar de zon genadeloos naar binnen schijnt. De eigenaresse belooft al maanden een soort zonwerende laag aan te brengen, maar dat is nog niet gebeurt. Om niet te smelten zet ik een fan met volle kracht op me en dat helpt nog maar gedeeltelijk! Hopelijk komt die laag er voor de zomer.

Thuis haal ik Cosmo op en rijd naar Burke Lake. Cosmo weet niet, wat hem overkomt, de derde dag achtereen een wandeling op een pad in de natuur! Hij snuffelt en sniffelt en plotseling deinst hij verschrikt terug, want het besnuffelde beweegt opeens en glijdt weg, net zo geschrokken van Cosmo. Ik zie de slang nog net wegschieten, het gaat om een common ribbonsnake.


Wilde geranium?



Pril lentegroen met felblauwe lucht

Behalve de eerste slang van het jaar zien we ook heel wat schildpadjes zonnen en twee reigers staan op de uitkijk voor vissen. Cosmo mag ook twee van zijn soortgenootjes begroeten (veel hondeneigenaars hier houden hun dieren angstvallig weg van andere honden), een 4-jarige zwart met bruine Aussie en een "red merle" blauwogig vier maanden oud Aussie puppy. Zo schattig!


Reiger en zonnende schildpadjes
Halverwege keer ik terug, want ik heb geen tijd om rond het hele meer te lopen. Ik heb met Claudia (en Ranger) afgesproken. Claudia en ik hebben elkaar alweer zeker een maand niet gezien. Zij heeft rond het middaguur even tijd om de honden in het hondenpark te laten spelen en bij te kletsen. Als we bij zijn favoriete plek aankomen heeft Cosmo het niet eens door, hij ligt op de achterbank te slapen.

Zodra hij doorheeft, waar hij is, is hij klaarwakker! Hij rent de auto uit en Ranger ziet hem ook meteen en springt letterlijk een halve meter in de hoogte als begroeting. Er zijn nog vijf andere honden in het park en er wordt lekker gerend.

Cosmo doet goed mee, maar heeft het duidelijk warm. Een andere hond heeft een kuil gegraven onder een bankje en Cosmo maakt die wat dieper en gaat erin liggen. Grappig hoe zo'n hond instinctief weet, waar het koeler is. Lang blijven we dus niet, maar het was leuk Claudia weer even te zien.

Als regelmatige klant van Manhattan Bagel heb ik een coupon voor een gratis bagel toegestuurd gekregen. Natuurlijk wordt dat een zalm bagel met cream cheese, want andere bagels vind ik niet eens lekker.

Op het deck met een uitgeputte hond aan mijn voeten peuzel ik hem op. De combinatie van zalm, cream cheese, ui, tomaat en kappertjes op een bagel is om je vingers bij af te likken!

Inmiddels is er een harde wind opgestoken en ik zie de pollen letterlijk door de lucht vliegen! Ik moet mijn laptopscherm ieder kwartier afstoffen, zo erg is het. Gelukkig heeft geen van ons echt last van hooikoorts, want dit gebied staat er bekend om daar verschrikkelijk voor te zijn. Zeker nu alles tegelijkertijd in bloei staat, is het dit jaar heel erg. Ik heb al een heel aantal mensen horen verzuchten, dat ze hopen, dat het vanavond flink regent, zodat morgen de lucht schoner zal zijn.

Onderwerp van discussie hier in Virginia is op het moment, dat onze goeverneur april als "Confederate History" maand in ere heeft hersteld. Dat zit veel mensen al niet lekker(mijzelf inbegrepen), maar hij "vergat" daarbij de slavernij te noemen, waarvoor hij gisteren zijn verontschuldigingen aanbood (het staat nu wel in de tekst). Soms vergeten wij het hier in het progressieve noorden van de staat, maar in veel opzichten is Virginia echt nog de Zuidelijke staat, die het 150 jaar geleden ook was.

McDonnell heeft gelijk, dat deze staat een rijke Burgeroorlog geschiedenis heeft. Voor de Burgeroorlog was hij zelfs twee keer zo groot, want West-Virginia werd een Noordelijke staat. Maar ook hier in Virginia zelf was lang niet iedereen voor de secessie van de Unie, al zeker niet de bijna half miljoen slaven hier.

Het zou te lang duren hier diep op in te gaan, al vind ik dat gedeelte van de geschiedenis van dit land erg interessant, vooral het persoonlijke aspect ervan, want in sommige families vochten broers tegen elkaar. Omdat dit toch de verschillende mentaliteiten en het nog steeds levende verschil tussen "Noord" en "Zuid" illustreert, wilde ik er hier over vertellen. Dit is een goed opiniestuk erover.

Terwijl we aan het avondeten zitten, dit keer tortilla's met kip, want meer dan twee avonden achter elkaar biefstuk is me wat teveel van het goede, begint het nog harder te waaien. Al gauw komt de zondvloed naar beneden, gepaard met bliksemschichten en donderslagen.

Een ouderwets zwaar onweer, pas als het al bezig is, krijgen we een "severe thunderstorm warning". Prachtig, dit spectaculaire natuurgeweld (wel van binnenuit gezien, dan). De temperatuur zakt meteen vijftien graden en morgen zal het niet veel warmer worden. Tja, het is nog april.

7 reacties:

Sally zei

Van de week ook een bagel met zalm en creamcheese gegeten. Op het oog een vreemde combinatie vind ik dat maar idd overheerlijk.
Jammer van die regen na zo'n heerlijke dag. Tja April doet wat die wil...

Annemiek zei

Die planten zijn May Apples.
Gisteravond hier ook opeens zo'n weersomslag. Binnen een paar minuten kelderde de temperatuur.

Ymkje zei

Ook hier in Atlanta hebben we gisteren een flinke onweersbui gehad, waardoor het ineens een stuk koeler is geworden. Het heeft veel van de pollen uit de lucht geregend, maar daardoor zag mijn auto er vanmorgen verschrikkelijk uit. Er zaten grote ronde vlekken op van de opgedroogde pollen.

HennyB. zei

Heerlijk toch dat het voorjaar toch goed te merken is, zeker na het zien van de leuke foto's! Hier in Ned. wisselen zon en regen ook af, wat Sally schrijft, April doet wat hij wil en ik denk maar niet aan de andere uitspraak: 'Aprilletje zoet geeft nog wel eens een witte hoed'. Bah dat moet niet gaan gebeuren hoor!!
PS: bedankt voor de felicitatie, maar dit weekend vieren wij de verjaardag van onze vrienden, ik was 3 maart jarig, maar toch lief hoor!

Ineke zei

Ik zit met verbazing naar de bomen op jullie cul de sac te kijken, wat zijn die in een paar dagen tijd groen geworden. Het hete weer mag dan wel voorbij zijn, maar het blijft toch nog steeds lekker voorjaarsweer. Heerlijk om zo te kunnen wandelen met Cosmo.

Marjon zei

Ik eet regelmatig een baquette met zalm en creamcheese. Dat zie je veel hier in restaurantjes.

Die schildpadjes zijn schattig.

Kristel Holsbeek zei

Die combinatie kan niet anders dan heerlijk smaken;-) hmm