Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, april 23, 2010

Over bloederige pootjes en schoolmusicals

Ok, van nu af aan zweer ik bij koolbladeren, als iemand ergens een zwelling heeft! Ik heb ze vannacht in mijn knieband gestopt en of het de massage of de bladeren (die ik er gewoon rauw opdeed, Ineke) waren zal ik nooit weten, maar de knie ziet er weer bijna normaal uit!

Het is heerlijk weer, dus ik eet buiten ontbijt. Cosmo rent intussen in de tuin en als hij het deck weer opkomt, zie ik bloed als hij loopt. Hij blijkt een flinke jaap in een van de zooltjes van zijn linkerachterpoot te hebben. Het bloedt niet erg, dus ik doe er wat cornstarch op, wat onze dierenarts ooit aanraadde in zo'n geval, waarmee het lijkt te stoppen.

Nu "de knie" weer wat beter is, wil ik weer wat aan beweging gaan doen. Lopen of fietsen durf ik nog niet, dus ik besluit een gewichtenroutine met een been en veel bovenlichaam oefeningen te doen. Ik gebruik daarbij de machines, zodat ik kan zitten. Na veertig minuten heb ik de meeste spiergroepen een flinke workout gegeven, heerlijk!

Thuis zie ik, dat Cosmo's poot nog steeds bloedt. Cornstarch is duidelijk niet genoeg en ik vraag op Facebook wat mensen aanraden. Daar komt styptic powder (bloedstelpend) en Krazy glue uit (die laatste had ik zelf nooit bedacht!).

Krazy glue heb ik in huis, dus ik maak de wond schoon en lijm hem. Nog geen half uur later zie ik alweer bloedvlekken op de vloer en blijkt de wond toch weer open te zijn gegaan. Ik ga dus toch maar naar Petco voor het poeder. Ik doe het op het wondje en daarmee lijkt het bloeden inderdaad op te houden. Cosmo lijkt er geen pijn aan te hebben, gelukkig.

Na Saskia's chiropractor zie ik toch weer bloedspatten, verdorie. Omdat de wond onderaan zijn poot zit en Cosmo vaak in vuil loopt, besluit ik dan toch maar de dierenarts te bellen. We kunnen vrijwel meteen terecht. Saskia gaat mee, want die vindt alle dieren daar altijd zo schattig. Ook dit keer zijn er twee heel kleine kittens.

Bij de dierenarts voel ik me altijd er op mijn hoede. Voor je het weet ben je honderden dollars kwijt aan "testen", die zouden moeten gebeuren. Ik ben wel benieuwd of anderen, die honden hebben hier in de VS, al die testen laten doen. Hiermee bedoel ik de hartwormtest (Cosmo krijgt iedere maand zijn hartwormtablet), jaarlijks bloedonderzoek (vind ik alleen nodig, als er iets is), fecaal onderzoek e.d.

Dr. Hall kijkt naar Cosmo's poot en vindt het vooral een vrij diepe wond. Hij wil hem niet hechten, want dat barst volgens hem ook open. In plaats daarvan maakt hij de wond schoon en lijmt hem nog eens. Omdat hij anders vrijwel zeker weer open zal barsten, verbindt hij Cosmo's poot. Dat verband moet er liefst 3 dagen om blijven, zodat de wond de kans heeft dicht te gaan. Ook krijg ik antibiotica mee voor hem.

Zoals altijd schrik ik van de rekening. Nu heb ik er ook Frontline en Interceptor bij besteld (met de internetkorting, die deze dierenarts geeft), maar bijna $250 voor nog geen half uur, pfff!

Op Saskia's school speelt dit weekend de schoolproductie van de musical "Oklahoma". Daar hebben wij vanavond kaartjes voor. Saskia's vriendin Delaney heeft een hoofdrol en Karins dochter Maaike speelt ook mee.

Saskia gaat al vroeg met Aoife om voor in de rij te wachten, zodat we goede plaatsen krijgen. Dat blijkt een heel goed idee te zijn, want de voorstelling is helemaal uitverkocht en het theater is ook het cafetaria, dus er zijn geen oplopende rijen stoelen.

Rick en ik komen later, want ik wil niet zo lang staan nog. Saskia's lange wachten werpt zijn vruchten af, want we zitten op de derde rij. De lengte van de musical is aangepast aan de "middle school" leeftijd. In plaats van drie uur duurt hij ongeveer een uur en een kwartier, maar de bekendste liedjes worden gelukkig wel gezongen.

Het moet gezegd, ik sta iedere keer weer versteld van het talent, dat meespeelt in de schoolprodukties. Stuk voor stuk zijn de spelers goede zangers en zangeressen, maar een meisje springt er echt uit. Zij zou zo op Broadway kunnen zingen! Het is een ontzettend leuke musical, de costuums zien er professioneel uit, de kinderen doen het allemaal fantastisch en na afloop krijgen ze heel terecht een staande ovatie!

Helaas moest Rick Saskia halverwege naar huis brengen, omdat ze erge buikpijn had. Gelukkig heeft Saskia voor morgenavond ook nog een kaartje, zodat ze dan hopelijk de hele show kan zien. Thoreau heeft werkelijk een heel goede theaterwetenschappen leraar. Ik heb echt genoten en me meteen voorgenomen vaker naar schoolprodukties te gaan.

19 reacties:

Unknown zei

onze hond, remy, had een snee aan de binnenkant van zijn achterpoot. naar de dierenarts. die zei hechtingen en general anesthesia. mijn man weigerde de general anesthesia omdat hij vond dat het niet nodig was en te veel onnodige stress voor de hond. zo local en ze waren er in 10 minuten mee klaar. de rekening, houd je vast, $572.
we zijn van dierenarts veranderd en hebben een brief geschreven naar de licensing board.

ik belde om te klagen en hun weerwoord was dat hun artsen beter zijn opgeleid dan de anderen hier in de omgeving en dat de meeste dierenartsen geen verdoving gebruiken. ongelooflijk, de leugens:). zo, altijd oppassen geblazen!!

DixieChick zei

Wij hebben dezelfde ervaring bij de dierenarts als jij. Elke keer vragen ze of we allerlei onderzoeken willen, en die kosten echt klauwen met geld. Wij doen ze eigenlijk nooit, behalve als er iets mis met de honden. Maar dan nog komen er altijd weer zoveel kosten bij! Vorige keeer most Shelby haar jaarlijkse prikken hebben, en boodt de dierenarts aan "even" haar oren schoon te maken, $25! Dat doen we dus ook niet meer..

Houdt Cosmo het verband trouwens goed om zijn poot?

Veronique zei

Dierenartsen zijn hier inderdaad ontzettend duur. Toen ik laatst onze drie katten binnen deed voor hun vaccinaties, moesten volgens de dierenarts bij twee bejaarde katten een tand getrokken worden. "Ga maar een afspraak maken aan de balie", zei ze. Terloops vraag ik aan de receptioniste hoeveel dat zou kosten. $650!! En ik had reeds ongeveer $600 neergeteld voor het bezoek die dag en de bloedonderzoeken die zogenaamd echt moesten gebeuren voor de twee bejaarde katten.
Ik heb vriendelijk nee bedankt, gezegd, aangezien de katten nu nog steeds (8 maanden later) zonder problemen eten.
Gelukkig heb ik met de honden nog nooit problemen gehad en ik wijs ook altijd bijkomende onnodige onderzoeken af. In Belgiƫ was het toch allemaal een stuk goedkoper!

Monique zei

Petra, wat een pech met je knie. Ik had het via Facebook meegekregen, maar je blog een aantal dagen gemist door allerlei drukte.

Ik ben weer helemaal bij gelezen inmiddels. Tjonge, voor een paard ben je hier nog lang niet kwijt wat bij jullie de behandeling van een hond kost. En dan komen ze naar je toe!



Ik hoop dat je geen last van je knie blijft houden, zulke blessures zijn vaak toch best hardnekkig. Gelukkig is het mooi weer, dat helpt overal aan mee!

Pauline P zei

Fijn dat de koolbladeren hielpen! Ik kreeg dit ook als advies bij de enorme stuwing na de bevalling.
Wow, dat zijn nog eens dierenartskosten, zeg! Ik betaalde onlangs voor het laten inslapen van een kat 75 euro... Voor de hond waren de kosten van consult en onderzoek wel hoger, maar toch bij lange na niet de bedragen die jij nu noemt!

Bibi zei

Hey wat een goede tip, kool bladeren. Welke soort kool gebruikte je?
Dat is toch wel een tip die ik op moet slaan:-).
Die kosten bij de dierenarts zijn ook een van de redenen die mij ervan weerhouden een hond te nemen.

bianca zei

Wat goed dat je knie zoveel beter is !
Hier wil 1 dierenartspraktijk (de mooie schone praktijk) ook allerlei testen doen die handenvol geld kosten. Maar ze doen dat om zichzelf ook in te dekken voor het geval ze aangeklaagd worden als bijv een hond dood zou gaan na gebruik van hartwormtabletten als ze die ze zonder testen zouden verstrekken.Maar inderdaad, hier krijgen ze ook elke maand een hartwormtablet dus het lijkt mij onnodig en ik haal de tabletten bij de andere dierenarts (met die vieze lelijke praktijk)
Beterschap met Cosmo's poot !

Yvonne Verhoeven zei

Nou ik denk dat wij dan geluk hebben met onze dierenarts.
Klaus is laatst geneuterd en een nachtje gebleven, nagels geknipt, extra pijnmedicatie en microchip en dat voor 115.00 dollar.
Jaarlijke spuiten en rabbies tag totaal 25.00 dollar.
Laatst had hij veel last van zijn poot dus nagekeken en pijnstillers mee totale rekening 16.00 dollar.
Dus ik denk dat je toch maar eens moet gaan kijken voor een andere dierenarts.
En testen doen ze alleen als het echt nodig is en dan vallen de prijzen echt mee.

Groetjes Yvonne

Marjon zei

Ach wat zielig voor Cosmo, zijn pootje in het verband.

Ik schrik wel van die rekening van de dierenarts zeg, bij ons is het echt stukken goedkoper.
Het klinkt alsof ze toch wel wat missbruik van de dierenliefhbbers maken.

Marjon

Nel zei

Wij hebben dezelfde dierenarts ervaring gehad toen we pas naar Amerika waren verhuisd. Tot we hoorden dat de humane society inentings clinics deed en zijn vanaf toen in IL daarheen gegaan.
In Minnesota waren er bij Petco low cost vaccinatie clinics elk jaar en daar kwamen gediplomeerde dierenartsen enten en keken de hond globaal na (Je werd geadviseerd naar hun praktijk te komen voor verder onderzoeken, wat we uiteraard nooit deden). Aanzienlijk minder kosten. Alleen toen ons hondje haar nieren stopten te werken(gevolg van de Chinese melamine schandaal) en we naar een echte dierenartsen praktijk moesten werden de kosten wat hoger maar toch nog redelijk en wat voor mij ook heel belangrijk was de zorg en nazorg toen we haar uiteindelijk in moesten laten slapen waren daar geweldig. Daar had ik die extra kosten wel voor over.

Is bij Cosmo het bloeden nu over?

Wat een goede tip van die koolbladeren. Had ik anderhalve week geleden moeten weten toen ik een botsing had met de paal (steekt 40 cm boven het gras uit) van de droogmolen en mijn scheenbeen dik en blauw was.

Annemiek zei

Ik vraag me af of die koolbladeren werken door de koeling.
Arme Cosmo. Hopelijk is zijn poot beter.

Martin zei

Nou zeg, wil ik reageren op het bedrag dat je moest betalen aan de dierenarts om alleen maar zijn kussentje dicht te lijmen en er een verbandje om te doen... $250 is me nogal wat.

Maar ik las zojuist de andere reakties en viel toen helemaal van mijn stoel!!! Niet normaal meer!

Een tand bij een kat trekken kost $650 dollar??!!!! Ik betaal bij mijn eigen tandarts niet eens zoveel als er een verstandkies getrokken moet worden. Nog niet eens de helft! :-(

Ik had dierenarts in Amerika moeten worden... Misschien een idee om mijn zoon die kant op te sturen, haha...

Wat een bedragen allemaal. Ik schrik hier echt van.

Anoniem zei

Hoop dat dat wond snel geneest bij Cosmo.
Wat een bedragen zijn dat, ik hoor die ook wel eens van mijn vriendin die in Orlando woont.
Inenting hier is rond de 50 Euro.
Frontline kost voor een grote hond rond de 25 euro voor 3 of 4 behandelingen.
Onze hond in laten slapen koste 100 Euro en de andere hond onder narcose de tanden schoonmaken en meteen haar oren was 80 Euro.

Fijn dat het beter gaat met je knie.
Groet, Bea

Petra zei

@Tineke - geloof het of niet, maar deze praktijk staat bekend als een van de goedkoopste in dit gebied :-O!

@Dixie - hij hield het verband wel om, maar het werd vandaag toch nat, want hij verloor zijn plastic "schoentje". Ik heb het er dus af moeten halen, maar de wond lijkt nu goed dicht te blijven

@Veronique - de kosten van tanden schoon laten maken/trekken zijn inderdaad idioot hoog! Waarschijnlijk omdat ze de dieren volle narcose moeten geven.

@Monique - mijn schoonzus is dierenarts in NL en verzucht altijd, dat ze het hier had moeten worden, dan zou ze veel beter verdienen

@Pauline - Inderdaad van bladeren tegen stuwing had ik ook gehoord, had daarbij echter niet aan een zwelling elders gedacht

@B. - ik gebruikte gewone rauwe witte koolbladeren.

@Bianca - inderdaad zal het wel met aanklagen te maken hebben

@Yvonne - goed te lezen, dat er wel goedkopere dierenartsen bestaan hier

@Marjon - ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen, die gewoon die bedragen niet kunnen betalen. Ik mag hopen, dat daar speciale regelingen voor worden getroffen

@Nel - hm, toch eens op letten of Petco die klinieken hier ook heeft. De poot bloedt niet meer, ik hoop, dat dat zo blijft!

@Martin - Ha ha inderdaad, het is duurder dan een mensentandarts!!

@Bea - Frontline is dan wel ongeveer hetzelfde, ik betaalde 70.99 (Petmeds.com prijs) plus tax voor 7 behandelingen (6 betalen een gratis). Het zijn al die testen, die zo in de papieren lopen en inderdaad gebitsonderhoud

Petra zei

@Bea - sorry, typefout, dat moet 78,99 zijn

Tink zei

Gister hadden we onze 3 jaarlijkse wellness voor 2 van onze poekies, Luke en Dahli.

Wellness exam, bloedwerk, anti-vlooien/teken/de-worm/parasieten topical(gaat tegenwoordig in 1 topical, geen pillen meer!) Alles bij elkaar duurde 1.30 uur en het totaal was $221.

Onze vet geeft een estimate van tevoren zodat je kan kiezen wat je absoluut noodzakelijk vind and de rest eraf te halen. Dit bespaart je klamme handen van de schrik bij de balie. Ze zijn in onze clinic niet voor over vaccinatie, dus als je kitties binnen zijn geven ze het advies alleen de basis injecties te doen totdat ze bv naar boarding gaan. Over vaccinatie lijdt tot kanker, aldus mijn vet.

Wat ik jaren geleden gedaan heb is bij een van onze shelters een cursus pet EHBO gevolgd. Ze geven je een lijst met wat in je EHBO doos zou moeten zitten(anti diaree, ontsmetting, pijnstillers etc) Ze leren je hoe je moet verbinden en ook CPR. Je leert wat je moet doen als Cosmo bv gebeten is door een slang(hem niet laten lopen maar dragen zodat het vergif zich niet zo snel verspreid door het lichaam).
Het is handig want je kan dan dit soort kleine verwondingen heel goed zelf behandelen. De cursus bij ons was gratis voor rescue werkers maar het is meestal een klein bedrag dat je honderden in vet kosten kan schelen. Zeker ook omdat je zo vaak met Cosmo erop uit trekt en bv een slangen beet niet onwerkelijk is.
Als je op de websites van verschillende shelters kijkt hebben ze wellicht info over cursussen.

Annemiek zei

Voor degenen die niet zoveel willen betalen, er zijn ook verzekeringen af te sluiten voor je huisdieren.

Petra zei

Heb jij een redelijke verzekering gevonden, Annemiek? Ik heb daar hier naar gezocht voor Cosmo, maar kom op $50 per maand uit, dat vind ik nogal wat, zeker als we de katten dan ook verzekeren.

Anja zei

Fijn dat het weer goed gaat met je knie. Arme Cosco, hopelijk gaat het inmiddles ook met hem beter.