Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, mei 11, 2010

Hillwood Museum

De dag begint zonnig, maar al gauw komen de wolken binnenrollen. Mijn menselijke barometer werkt weer goed, want ik word met nogal wat pijn wakker. Gauw bewegen, dus, en ik doe de stairmaster en de crosstrainer bij de sportschool. Na vijftig minuten voel ik me weer een stuk beter.

Voor de regen komt loop ik ook nog snel een stuk met Cosmo. Het is ronduit kil te noemen met amper vijftien graden. Deze week is een achtbaan qua temperaturen, vandaag kil, morgen wordt er tegen de dertig graden voorspeld, donderdag weer 17 graden! Dat is de Virginiaanse lente.

Pat is vandaag in Vienna en eerst hadden we afgesproken naar Annapolis te gaan, maar met regenachtig weer is dat niet zo leuk. Al jaren wil ik naar het Hillwood Museum and Gardens, dat naast de Nederlandse ambassade in Washington ligt.

Pat is daar ook meteen voor te vinden, dus zij komt mij ophalen en we stellen de GPS in op het museum. Soms kan Washington dan toch opeens ingewikkeld zijn om te navigeren, ondanks de haaks op elkaar staande Nummer en Letter straten. De avenues maken het namelijk moeilijk door er als spaken doorheen te lopen.

Eigenlijk had ik gewoon mijn eigen navigatie moeten doen, want ik weet de makkelijkste weg naar de ambassade prima. Maar ach, nu zien we ook een aantal mooie (hoewel druilerige) buurten in de stad en uiteindelijk komen we zonder al te veel oponthoud bij het museum aan.

In het bezoekerscentrum betalen we de $12 entree aan de oudere man, die mij vraagt, op hoeveel manieren mijn naam verkeerd wordt uitgesproken hier. Tja, ik heb al geleerd naar "Pet-tra" (de meest voorkomende) en "Pie-tra" te luisteren, maar "Deirdre" was toch wel de ergste "uitspraak"!

Dan gaan we kijken, of het restaurant plaats heeft. De parkeerplaats was verbazingwekkend vol en het restaurant dus ook. We hoeven gelukkig maar een kwartiertje te wachten op een tafeltje. Zoals gewoonlijk bestellen we hetzelfde, dit keer de sandwich met gegrilde zalm.

Door de regen lopen we naar het hoofdgebouw van dit landgoed, Marjorie Merriweather Post's laatste onderkomen. Haar levensgeschiedenis is heel interessant, zowel op persoonlijk, als op publiek vlak. Al tijdens haar leven werkte ze eraan dit huis tot een museum te maken. Ze verzamelde onder anderen Russische kunst en die collectie is de grootste buiten Rusland!

We krijgen de audiorondleiding, want de gidsen zijn volgeboekt. Ik vind dat wel prima, want ik hoor de gidsen (allemaal oudere vrijwilligers) al eindeloos bij een ding kletsen, dus hun rondleiding zou erg lang duren. Bij de audio kun je zelf bepalen over welke dingen je meer wilt leren.

Het moet gezegd, ik ben "blown away" door dit museum! Ik wist, dat er een aantal prachtige Faberge eieren te zien zouden zijn, maar dat is eigenlijk het enige, dat ik ervan wist. De ene na de andere kamer lopen we met open mond binnen (bij wijze van spreken, natuurlijk). Alles is met zoveel smaak uitgezocht en ingericht. Geen enkel stuk is kitsch of lelijk. Het hele huis is voornamelijk in de laat 19e eeuw Franse stijl ingericht, behalve de keuken, die in Amerikaanse stijl uit de jaren 50 is uitgevoerd.

Ms. Post (die vier keer trouwde en net zo vaak scheidde) kende allerlei beroemde mensen, waaronder een aantal Amerikaanse presidenten. Om die te onderhouden had ze in de "basement" een bioscoopje ingericht. Haar slaapkamer vind ik prachtig en alles is nog ingericht, zoals het er ten tijde van haar dood uitzag, want haar laatste levensjaren werkte ze eraan dit huis tot een museum te maken.


Na zo'n anderhalf uur staan we weer buiten en het drupt nog. Onze wens om in de tuinen te fotograferen (in het huis mag het helaas niet) gaat in rook op. Dan lopen we maar naar de "dacha", waar een tentoonstelling over de geschiedenis van Sevres porcelein te bekijken is. Het is interessant, al ben ik niet zo gek van porcelein, en er staan mooie stukken tussen.

Tot onze grote vreugde is het tijdelijk droog, als we buiten komen. Gauw lopen we naar de tuinen, die ook prachtig zijn. Vooral de Japanse tuin is zeer kunstzinnig aangelegd. In de rozentuin staan de mooiste kleuren rozen, extra speciaal door de druppels erop. Net als het weer gaat regenen hebben we alles gezien.


Nu hebben we alleen de kassen nog niet bezocht, maar dat moet voor een volgende keer zijn. Het is al na vieren en Pat heeft vanavond allerlei afspraken. Zij bedankt mij voor dit uitje, want ze is enorm gestresst. Hun huis verkoopt hier verkoopt maar niet en de reden is een probleem met water in de basement. Dat moet gemaakt worden, maar niemand lijkt te weten hoe.

Op de terugweg belt Katja op. Zij zit midden in de examens en was gisteren helemaal gedeprimeerd, omdat ze het Fish Ecology examen had verknald. Gelukkig heeft ze nog wel een voldoende. Vandaag kreeg ze aanmerkelijk beter nieuws: maar liefst 97% voor haar Wiskunde examen. Daarvoor heeft ze dus een A dit semester, heel wat voor een meisje, dat haar hele high school tijd bijles nodig had voor wiskunde. Nu Natuurkunde nog morgen en dat is haar slechtste vak. Kan iedereen even heel hard voor haar duimen?

Thuis tref ik mijn via Facebook bestelde gratis bagage labels van KLM in de brievenbus. Ik heb er een foto van ons vijven te paard voor gebruikt. Helaas is Rick half onthoofd, maar verder zien ze er erg leuk uit.

Dinsdagavond is altijd een favoriete tv avond. We naderen het einde van American Idol en ik ben nog steeds voor Crystal. Glee is, zoals altijd, heel goed.

Meer foto's van vandaag staan hier.

7 reacties:

Anja zei

Natuurlijk ga ik duimen voor Katja!
Wat vervelend dat Pat haar huis maar niet verkocht raakt. Jullie hebben een leuke middag gehad samen.

Petr@ zei

Mooi die foto's van de rozen met regendruppels. Geeft toch net wat extra's en zo heeft regen toch ook nog pluspunten!

Ik ga heel hard duimen voor Katja. Ze verdient het zo haar examens te halen, want ze werkt altijd zo hard.

Unknown zei

*duimt alvast*

Mooi die bloemenfoto's!

Leuk, die bagagelabels, beetje jammer van Ricks hoofd. Ik zit er ook over te denken...(om die labels te bestellen, niet om wie of wat dan ook (half) te onthoofden) maar twijfel nog...

Ineke zei

Wat een mooi museum, daar zou ik ook graag een bezoek aan willen brengen. Jammer dat je binnen geen foto's mocht maken.

Natasja Valentijn zei

Ik zal duimen voor Katja! Ze heeft het sl wel how'd gedaan hè! Knap hoor zo'n hoge score voor wiskunde!

Natasja Valentijn zei

Sorry, mijn IPhone heeft weer Engelse woorden gebruikt. Ik bedoelde dus dat ze het al heel goed heeft gedaan!

Bianca zei

Ik duim mee voor Katja hoor !

Wel erg mooi die foto's van die nog natte tuin, het is prachtig aangelegd, vooral die beelden, geweldig !