Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, mei 28, 2010

Sesame Street Live

Net voor we naar bed gingen gisteravond brak het noodweer los! Mijn hemel, wat kan het hier toch soms tekeer gaan. Onophoudelijke bliksem, donder, die boven ons hoofd leek te zijn en grote hagelstenen kwamen over ons heen.

Natuurlijk kwam er niets van slapen met al dat lawaai, dus Saskia en ik gingen maar naar “Cats” liedjes luisteren. Toen de kinderen klein waren las ik ze de gedichtjes van T.S. Eliot voor en we hebben de musical een aantal keren gezien. Helaas speelt hij niet meer op Broadway, want het blijft een favoriet. Mr. Mistoffolees neuriend gingen we, toen Moeder Natuur wat gekalmeerd was, veel te laat slapen.

Het is dus even moeilijk opstaan vanochtend, maar Saskia haalt haar schoolbus en ik ben op tijd voor de core training. Onderweg moet ik erg lachen om een stel eekhoorntjes. We zien ze wel vaker over de bedrading langs de straten rennen en verbazen ons dan om hun evenwichtsgevoel. Terwijl ik voor het stoplicht sta te wachten, zie ik er maar liefst vier achter elkaar over de telefoondraad lopen! Eentje stapt mis en valt bijna, maar weet zich nog op tijd vast te grijpen. Het is een heel grappig gezicht!

Er zijn maar vier dames aanwezig voor Sharons klas vanochtend. Kennelijk is voor velen het lange weekend al begonnen. Alle spieren komen weer aan bod. Na nog een half uur op de stairmaster ga ik huiswaarts om in te pakken.

Mr. Mistoffolees heeft in mijn hoofd plaatsgemaakt voor Elmo’s Song, want Rick en ik gaan naar Richmond om een van zijn high school vrienden te ontmoeten, die kaartjes voor Sesame Street Live voor ons heeft geregeld. Onderweg hoor ik op de radio, dat de I-95 naar het zuiden al ongekend druk is. Ik bel Rick om hem tot spoed te manen, want hij moet nog thuiskomen van zijn werk en inpakken.

Na gauw lunch en een koffie voor onderweg bij Starbucks te hebben gehaald beginnen we aan de rit naar het zuiden. Gewoonlijk is het iets minder dan twee uur rijden naar de hoofdstad van Virginia (en, nog een Burgeroorlog weetje, de (Confederate) hoofdstad van het Zuiden gedurende die oorlog), maar op de vrijdag voor Memorial Day gaat iedereen naar het strand en begint de file al zodra we de interstate op draaien.

We wijken uit naar de parallel lopende US 1, die ook een veel leukere weg is, qua omgeving. Rick wil toch telkens weer de I-95 proberen, maar pas halverwege, na Fredericksburg, wordt het beter. Eindeiijk, na meer dan drie uur, komen we bij de Holiday Inn net buiten Richmond aan. Rick heeft dit hotel gekozen, omdat zijn vriend Bruce er ook logeert. De rit heeft ons er weer van overtuigd, dat Memorial Day weekend aan het strand gekkenwerk is.

Als we zijn ingecheckt en de bagage boven hebben gebracht, ontmoeten we Bruce in de lobby. Hij kon in New York niet bij de reunie zijn en hij was destijds een van Ricks beste vrienden. Op het moment is hij dus crew chief voor de Sesame Street Live show, waar hij verantwoordelijk is voor alles, wat achter de schermen gebeurt.

Bruce vertelt heel interessant over zijn carriere, want voorheen tourde hij met allerlei bekende rock and roll bands. Hij noemt namen als de Rolling Stones, Aerosmith en Grateful Dead, maar hij reisde ook met Michael Jackson naar Japan in de jaren tachtig. Verder heeft hij aan drie films en een aantal tv series meegewerkt.

Rick en ik hangen aan zijn lippen, want wat een avontuurlijk leven! Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, want Bruce is in de afgelopen elf maanden pas een week thuis geweest. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen, dus dat is wel zwaar voor zijn familie, maar ook voor hem. Hij zegt dan ook, dat hij dit touren nog een jaar zal doen en daarna alleen opdrachten in de omgeving van Portland, Oregon, waar hij woont, aan zal nemen.

Om een uur of vijf moet Bruce naar zijn werk en Rick en ik rijden alvast naar het Landmark theater, waar de show zal worden gehouden. Dit blijkt midden tussen de VCU gebouwen te liggen en ik neem de gelegenheid waar Rick wat van de campus, waar Kai volgend jaar zal wonen, te laten zien.




Online heb ik een restaurant in de buurt opgezocht en Cous Cous gevonden. De cuisine hier is Mediterranees met een Marokkaans tintje. Dit wordt een restaurant op ons “VCU” lijstje! Het menu is gevarieerd en uitgebreid en bestaat voornamelijk uit “meze”, wat in het Spaans tapas worden genoemd. Ook de prijzen zijn zeer redelijk. Rick en ik delen kipspiesjes, Marokkaanse pasteitjes en heerlijke gerookte zalm met dille saus. Het is werkelijk smullen geblazen.

Daarna lopen we terug naar het prachtige Landmark theater. Van buiten en later blijkt ook van binnen doet dit theater Arabisch aan. Het heeft twee torentjes met mozaiek betegeld, die zo op een mosque zouden kunnen staan.


Een beetje donker, maar details van het mooie theater binnen



Bij de “will call” halen we de kaartjes, die Bruce voor ons heeft geregeld, op. We blijken een heel goede zitplaats te hebben op de vierde rij in het midden. Om ons heen zitten allemaal ouders met kleintjes, die opgewonden op hun favoriete karakters wachten. Zouden wij de enige volwassenen zonder kinderen zijn?

De eerlijkheid gebiedt mij te bekennen, dat ik nooit zoveel met Sesamstraat heb gehad. Big Bird (Pino?) heb ik altijd een irritant zeurderig beest gevonden en zijn stem ergerlijk. Elmo vond ik wel schattig en Bert en Ernie wel grappig, maar daar bleef het wel bij. Onze kinderen keken het ook niet zoveel. Het is dus wel grappig, dat Bruce uitgerekend met deze show tourt nu, terwijl hij voorheen allerlei volwassen tours deed.

De show heet “Elmo’s Green Thumb” en is een grappig verhaaltje over een zonnebloem, die een plaatsje moet vinden in de tuin van Big Bird. Van Bruce hebben we al vernomen, dat er een bandje wordt gespeeld en alles gelipsynct wordt. Het begint met een waarschuwing van Big Bird, dat de show over drie minuten begint, en daarna duurt het precies 90 minuten inclusief een kwartier pause.


Om klokslag half negen eindigt de voorstelling met “kanonnen”, die confetti de zaal in blazen. Prachtig vinden de kleintjes het. Het was wel duidelijk, dat het niet veel langer had moeten duren, want een aantal van hen zag ik rusteloos worden. De ouders haasten zich naar buiten met hun vermoeide kroost en binnen de kortste keren zitten Rick en ik alleen in de zaal.

Bruce verschijnt met een bladblazer om de confetti van het podium te blazen. Hij neemt ons mee achter de schermen en stelt ons voor aan zijn medewerkers. De “dansers” zijn allang vertrokken en Big Bird hangt aan een draadje aan het plafond. Helaas mogen we hier achter geen foto’s nemen. Het zou natuurlijk ook traumatisch zijn voor kleintjes om Big Bird zo te zien hangen.

Dat Big Bird of Elmo spelen hard werken is, laat Bruce ons zien, als hij klaar is met opruimen. De schoenen en de hoofden, die bij de costuums horen zijn aardig zwaar en de acteurs kunnen alleen door de mond zien.

Met een hand bedienen ze de mond, als ze moeten “praten”. Tijdens de voorstelling heb ik daarop gelet en die bewegingen zijn nauwelijks te zien. Bruce vertelt, dat dat deel van de training is. Ze krijgen het zo warm op het podium, dat ze na de show meteen hun costuums uitdoen en die worden in een gekoelde kamer met fans gehangen om ze te laten drogen. De meesten van het ensemble willen via deze shows ervaring opdoen om in New York of Los Angeles verder te gaan. Rick en ik vinden het erg interessant om zo’n kijkje achter de schermen van zo’n grote productie te nemen.

We geven Bruce een lift terug naar het hotel, waar we in de bar nog wat na gaan kletsen. Bruce vertelt hilarische verhalen over dingen, die tijdens Sesame Street Live zijn misgegaan. Zo verloor Big Bird een paar weken geleden tijdens het dansen een oog. Het rolde over het podium, maar Big Bird had er geen erg in, want die kan alleen door zijn stropdas zien. We vallen bijna van onze barstoel, als we horen, hoe duur die costuums zijn! Big Bird’s costuum kost $45.000 en dat van Elmo $30.000!

Als Rick en Bruce herinneringen aan hun high school tijd gaan ophalen, neem ik afscheid en ga terug naar de kamer. Daar kijk ik allerlei trouwshows op TLC. Eentje gaat over gezette bruiden, die een grote maat jurk zoeken. Met een van de meisjes heb ik enorm medelijden, want haar moeder (ook niet de dunste) en nicht keuren alle jurken af en lachen haar uit, omdat ze zo “vet” is. Vreselijk gemeen!

Kennelijk hebben de mannen grote lol samen, want Rick is om middernacht nog niet terug. Dat is mij laat genoeg, dus ik maak me klaar om te gaan slapen. Wel erg leuk voor Rick, dat hij het weer zo goed met Bruce kan vinden.

15 reacties:

Marjon zei

Wat leuk voor Rick dat het nog steeds zo klikt met zijn highschool vriend. Het lijkt me ook een heel leuke ervaring zo'n kijkje achter de schermen van een show.

Anoniem zei

Wat een leuk verslag Petra!

Nynke zei

wat interessant om zo eens mee te kunnen kijken!!
En wat zijn er trouwens veel leuke en afwisselende dingen te doen in jullie omgeving!

Petra zei

@Marjon - het lijkt allemaal zo makkelijk, als je de voorstelling ziet, maar die mensen moeten in fantastische conditie zijn!

@Monique - Dank je, het was ook een erg leuke ervaring

@Nynke - Jullie kinderen hadden het vast nog leuk gevonden. Volgend jaar komen ze weer aan de oostkust, o.a. in Baltimore. Er is hier inderdaad heel veel te doen.

Kristel Holsbeek zei

Hé wat een leuke ervaring heb jij achter de rug...moet heel interessant zijn om zo een kijkje te kunnen nemen achter de schermen.
Goh wel super voor Rick dat hij het nog zo goed kon vinden met zijn beste vriend van vroeger.

Anja zei

Leuk om een kijkje achter de schermen te nemen. Samen met onze kinderen keken wij altijd naar Sesam straat.

Unknown zei

Sesamstraat!!! Ja, ik ben fan. (maar ik heb dan weer niks met Cats, om maar wat te noemen...) Ik heb zelfs een Bert en Ernie schoudertas en krijg daar altijd veel opmerkingen over... Ik geloof dat de Nederlandse Sesamstraat wel wat minder belerend en educatief verantwoord is dan de Amerikaanse versie... Ik word helemaal blij als ik de foto's van al die Sesamstraatfiguren zie. :-)
Heel bijzonder om zo achter de schermen te kunnen kijken, geweldig dat jullie dat konden meemaken!

Coralie zei

Ik denk dat rondtouren met een beroemde band (of muscial) door veel mensen (incl mijzelf!) inderdaad sterk wordt geromantiseerd. Het is hard werken en je zult weinig tijd hebben om de steden die je aandoet te bezichtigingen. Toch beleef je denk ik wel heel veel, is heel wat anders dan een kantoorbaan, in ieder geval. Leuk dat jullie zo'n kijkje achter de schermen kregen.
Knap dat Rick zijn contacten met vroegere vrienden zo onderhoudt. De afstanden bij jullie zijn onvergelijkbaar met die in Nederland en mij lukt het niet om het contact met mijn middelbare schoolvriendin (die zo'n 2 1/2 uur van me vandaan woont) te onderhouden.

Petr@ zei

Interessant om eens te zien hoe het achter de schermen van zo'n show toegaat.
Ik had vroeger zelf ook weinig met Sesamstraat en mijn kinderen kijken het zelden (gelukkig).

Leuk voor Rick om zijn oude schoolvriend weer eens te ontmoeten.

Vanaf nu even een weekje geen reacties van mij. Ik ga lekker van de zon genieten in Griekenland!

Annemiek zei

Leuk hoor, om eens een kijkje achter de schermen te mogen nemen. Ik denk dat het kind in me zo'n shoow ook wel leuk zou vinden.

Ineke zei

Interessant om zo eens achter de schermen te kunnen kijken.
Wat een zalig warm weer is (en blijft het) bij jullie. Ik ben helemaal niet jaloers, nou ja, klein beetje!

Anja zei

Zo, na een weekje vakantie op Kreta, heb ik zojuist de hele afgelopen week bijgelezen.

Wat een heerlijke week, met leuke uitstapjes, hebben jullie achter de rug! Het klinkt echt een beetje als vakantie!!

Wij zijn ook Shrek fans en zijn heel benieuwd naar de film. Leuk om te lezen dat jullie hem leuk vonden.

Wat jammer voor Kai dat de reis met zijn opa misschien niet doorgaat. Kan me voorstellen dat hij teleurgesteld was. Gelukkig dat hij dan met jullie mee kan naar Ierland. En wellicht kan hij die reis met zijn opa dan later een keertje maken...

Petra zei

@Kristel - ze hadden het er ook over, dat het bijzonder is, dat het na zoveel jaren meteen weer klikte. Bij sommige mensen heb je dat.

@Anja - Het was echt bijzonder om het reilen en zeilen zo te zien, ja.

@Nina - Inderdaad vind ik Sesamstreet hier erg belerend. Ook bij deze show moesten er weer letters en cijfers geleerd worden, terwijl dat helemaal niet bij het verhaal paste.

@Coralie - Inderdaad, zo te horen is dat touren best een hard leven met erg weinig vrije tijd. Hoe iemand een huwelijk en gezin kan hebben met zoiets is me een raadsel. Bruce was dan ook de enige getrouwde medewerker bij deze show.

@Petr@ - Heel veel plezier in Griekenland!!!

@Annemiek - het kind in Rick vond het zeker leuk (ik ook wel, hoor), hij zong althans uit volle borst mee ;).

@Ineke - ja, heerlijk! Wie weet ga ik zelfs de komende het zwembad al in, dat is wel heel vroeg!

@Anja - Was het leuk in Kreta? Griekenland staat ook hoog op ons lijstje van vakantiewensen.

HennyB. zei

Wat is dat toch met Sesamstraat? Tijdens onze vakantie in FLA enkele weken geleden zagen wij dat in Busch Gardens ook een Sesamstraatgedeelte is geopend. Het heet Sesamstraat Safari of Fun, met kindvriendelijke coasters en zonnige, grappige waterspelen. Wellicht is één en ander bedacht naar aanleiding van het 40-jarig bestaan in 2009!

Manon zei

Leuk zeg om zo'n optreden te zien en dan ook nog backstage te gaan :)
Cats vind ik ook super. Heb de dvd in huis, maar helaas nog nooit in het echt gezien.