Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, mei 21, 2010

Zomerse vrijdag

Vroeger in Nederland had ik het al. Een vakantiegevoel, als het zomers weer beloofde te worden. Dan leefden we buiten tot laat in de avond, om maar zo min mogelijk warmte te missen. Al is zomers weer hier meer gewoon, dat gevoel heb ik nog steeds.

Zo ook vanochtend, het belooft een heerlijke dag te worden en met Katja thuis voelt het sowieso al een beetje als zomervakantie. Ik eet mijn yoghurtje buiten op, terwijl ik door een cardinaaltje word toegezongen. Ok, het lied is voor zijn geliefde bedoeld, maar hij kijkt mijn richting uit, terwijl hij vol overgave fluit. Wat zijn het toch mooie vogeltjes! Dit is ook nog een extra mooi knalrood exemplaar (vast populair bij de dames, die van veel minder kleurig pluimage zijn).

Sharons training is pittig vanochtend. Alle spieren komen aan bod en we doen heel veel evenwichtsoefeningen. Misschien is het, omdat de eigenaar van de wijnbar beneden meedoet, maar het lijkt vandaag allemaal net iets intensiever te gaan. Het uur vliegt in ieder geval voorbij.

Thuis haal ik Cosmo op om Kirsten bij Whole Foods te gaan ontmoeten. Ik wacht en wacht en geen Kirsten. Na een kwartiertje besluit ik eens te bellen en tref haar thuis aan. Ze was vergeten, dat we hadden afgesproken, maar belooft zich gauw klaar te maken en alsnog te komen. Geen probleem, ik heb geen haast, dus wacht geduldig.

Intussen lees ik Facebook op mijn telefoon en doe deze quiz om te kijken hoe "Noord-Virginia" ik ben. Nou, sommigen van die vragen zou zelfs een geboren en getogen Northern Virginian niet weten! Ik heb er 17 van de 25 goed en weet nu van die belangrijke dingen, als dat dit gebied 73 mijl aan HOV banen heeft en dat de data centra hier maar liefst de helft van het internetverkeer in de VS voor hun rekening nemen. Je weet nooit, wanneer die kennis van pas zal komen.

Als Kirsten er is lopen we voor de verandering eens naar het oosten op W&OD pad. Dit gedeelte kent Cosmo niet en hij gedraagt zich meteen heel anders. Een andere hond negeert hij en, als even later heel dichtbij een paar herten uit het struikgewas zien komen, wordt hij wel heel opgewonden, maar blaft niet. Duidelijk is dit gedeelte nog niet "zijn" pad.




Het pad ligt helemaal in de zon en het is al laat in de ochtend en flink warm. We besluiten onze wandeling in te korten, ook al, omdat Cosmo opeens weer met zijn rechterachterpoot hinkt. Als ik zijn poot betast lijkt het, alsof zijn twee middelste nagels pijn doen. Cosmo weet precies, wat "pootje" betekent, iedere keer, als ik dat woord zeg, trek hij zijn achterpoot heel zielig op. Heeft iemand met hondenkennis enig idee, wat dat kan zijn, voor ik er weer een duur dierenartsenbezoek aan besteed?

Na een uurtje zijn we weer terug en breng ik Cosmo naar huis voor ik verder ga. Het is nu te warm om hem in de auto te laten. Morgen hebben we een receptie voor een van onze Mormoonse overbuurjongens, die vorige maand in Utah trouwde. Bij Safeway kies ik bij de "Gift card mall" een cadeaubon van American Express uit voor ze. Dat kan iedereen wel gebruiken.

Katja belt of ik een skinny cinnamon dolce latte van Starbucks voor haar mee wil nemen. Als ik daar dan toch ben neem ik hun wrap met kip, wortel, hummus en olijven mee als lunch. Daarbij een grande shaken iced green tea en we hebben het voortbestaan van deze Starbucks weer veilig gesteld. Hoewel, getuige de enorme drukte in de winkel hebben ze ons daar niet echt voor nodig.

Op het deck zie ik de jaarlijkse zwerm vliegende termieten. Overal liggen vleugeltjes, want de insekten overleven niet lang. Vorig jaar is me verzekerd, dat we ons om de vliegende soort geen zorgen hoeven te maken, maar ik neem me toch voor binnenkort weer eens een termieteninspectie te laten uitvoeren.

Na de tentoonstelling van Hendrick Avercamp gezien te hebben, heb ik een onbedwingbare zin om "De Stomme van Kampen" van Thea Beckman te herlezen. Ik heb mijn Amelia Peabody boek net uit, dus nu is mijn kans. Het verhaal grijpt me meteen en ik lees zo geconcentreerd, dat ik niet eens doorheb, dat Rick vroeg thuiskomt en volgens hem al vijf minuten naar mij staat te kijken.

Het hele gezin is er vanavond en we willen met dit weer graag ergens op een terrasje eten. De keuze valt op Cafe deLuxe, maar bij aankomst zien we al, dat het terras daar volzit. De deuren naar buiten staan wel allemaal open, zoals ook bij cafe's in Parijs het geval is. Zo krijg je toch het gevoel buiten te zitten. We nemen dus genoegen met een tafeltje binnen naast een van de deuren.

Bij dit restaurant kan ik het niet laten de tonijn mignon met groene pepersaus (die ernaast wordt geserveerd) te bestellen. Ook nu weer krijg ik zo'n mals stuk tonijn, perfekt gegrild, dat ik het met een vork kan snijden. Ook de anderen vinden hun eten zalig. Dit restaurant is echt een aanrader, als je in de buurt van Tysons Corner bent. Hun keuken is erg goed en de prijzen zeer redelijk.

De televisie blijft vanavond bij wijze van hoge uitzondering uit, want zelfs Rick heeft een boek, dat hem boeit. Katja leest "The Lovely Bones" en ik lees mijn Nederlandse boek uit.

Online zoek ik de leermeesters, David Vinckboons en Pieter Isaacz en de vriend, Arent Arentz, van Hendrick Avercamp op. Het geeft een andere dimensie aan die namen om ook gelijk de werken, die hen bekend maakten, te kunnen zien.

Terwijl ik buiten zit te lezen, zie ik de eerste vuurvliegjes in de bomen dansen. Het lijken wel Kerstlichtjes, zo leuk. Vuurvliegjes kondigen echt het begin van de zomer aan.

24 reacties:

Margo zei

Wat heerlijk he, als de zomer écht gaat doorbreken, om zo te genieten van een mooie warme dag. Wij hebben vandaag (zaterdag) ook zo'n heerlijke buitendag gehad. Alleen bij ons in NL is het weer iets wisselvalliger waardoor het morgen zó weer 12°C kan zijn en dat is bij jou aan de oostkust niet zo snel het geval. Maar daardoor genieten we er wel met volle teugen van...
Have a great weekend!

Anja L. zei

Heerlijk, buiten eten. Dat vind ik altijd zo gezellig.
Vuurvliegjes ook zo leuk. Ik vind het liedje 'fireflies'van Owl City ook zo leuk. Je hoort in de muziek gewoon de vuurvliegjes glinsteren!
Prettig weekend, Anja L.

Marjon zei

heerlijk zo'n zomers dagje hè, daar wordt je helemaal vrolijk van. hier is het ook heerlijk weer dus ik ga morgen ook maar eens proberen wat kleur op mijn benen te krijgen.

Wat schattig die hertjes, ze lijken helemaal niet bang.

Fijne Pinksterdagen.

Groetjes Marjon

Petra zei

@Margo - Misschien is het, omdat ik me die wisselvalligheid nog goed herinner, dat dit weer voor mij ook nog steeds niet gewoon is.

@Anja - Hee, wat een leuk liedje, dat kende ik geloof ik nog niet.

@Marjon - Jij ook fijne feestdagen. Pinksteren wordt hier niet gevierd, maar volgend weekend hebben wij een lang weekend met Memorial Day.

Ingrid en Michael zei

Hoi Petra, ik weet niet of er bij jullie ook grasaren groeien?
http://www.diermedicus.nl/grasaar.html
Hier wel, en het was met onze hond in deze tijd heel erg opletten. Die aren zijn namelijk scherp, en dringen, als je ze niet ziet, in de huid waar ze een ontsteking veroorzaken. Bij onze hond Jesse hebben we er ooit eentje uit zijn oor moeten laten halen (door de dierenarts dus, onder lichte narcose). Een pijn dat hij daar aan had! Kan een gat in het trommelvlies maken, zo scherp zijn ze. En vaak controleerde ik tussen zijn tenen, ook zo'n plaats waar ze vaak naar binnen drongen. Ik heb er ik weet niet hoe vaak eentje weg moeten halen, soms al deels in de huid gekropen (pincet nodig voor verwijderen ervan). Dus wie weet is dat het.
Die tonijn met pepersaus klinkt heerlijk! En wat lijken die vuurvliegjes me leuk om te zien!
groet,
Ingrid

Anoniem zei

Heerlijk dat jullie zo in de buurt de natuur in kunnen. Wij wonen ook erg mooi op het friese platteland met uitzicht tot de horizon en vaak prachtige wolkenluchten en zonsondergangen maar de mogelijkheid tot wandelen is wat minder en vaak erg winderig.

Ik lees ook nog regelmatig mijn favoriete kinderboeken en ik heb ze ook nog allemaal. Een van mijn favoriete was kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman, andere b oeken van haar ken ik eigenlijk niet zo. Overigens is mijn favoriete kinderboekenserie de kleine huis seie van Laura Ingalls. Ken je die? Misschien dat daar mijn intresse voor Amerika wel vanddan komt!
groet, Ellen uit Friesland

Petra zei

@Ingrid - Die heb ik hier nog niet gezien, maar zal erop letten. Het lijken zijn nagels te zijn, die hem pijn doen. Als ik die aanraak piept hij.

@Ellen - Friesland is zo mooi! Wonen jullie bij water? Kruistocht in Spijkerbroek heb ik hier ook en een stel andere Thea Beckman en Tonke Dragt boeken. Ik herlees ze eens in de zoveel jaar. Little House on the Prairie heb ik alleen op tv gezien.

Anja zei

Wat een heerlijke zomerse dag, ik krijg daar ook een vakantiegevoel van. Helaas hier geen vakantiegevoel, in de bergen heeft het gesneeuwd :-((

Anoniem zei

De tv serie is vreselijk! Als kind kon ik die al niet zien, er klopte helemaal niets van. Zowel de feiten als de sfeer van de boeken wordt volkomen teniet gedaan. De boeken gaan ook door tot Laura getrouwd is en zelf weer verder naar het westen trekt. Mag ik je van harte aanraden de boeken te lezen, je houdt van geschiedenis en dit geeft een prachtig beeld van de tijd rond 1850.
Wij wonen in de "Greidhoeke" de driehoek tussen Leeuwarden, Franeker en Sneek. Wel aan een doodlopende vaart maar verder tussen de weilanden en koeien.
groet, Ellen

Nynke zei

ja, vuurvliegjes, die vind ik ook altijd zo geweldig, het heeft iets magisch om er heel veel te zien zo op een zomerse avond. Helaas heb je ze niet zoveel in CT waar we nu wonen, maar gelukkig wel in PA (waar we dus weer heen gaan!)..
ze schijnen in aantallen achteruit te gaan (door pesticide-gebruik, lichtvervuiling, etc). Je kan meedoen met het tellen van vuurvliegjes die je in je eigen tuin tegen komt: https://www.mos.org/fireflywatch/

Petra zei

@Anja - bah, sneeuw, ik denk, dat ik voor eeuwig zonder zou kunnen ;)

@Ellen - Op het moment ben ik verslaafd aan de Amelia Peabody serie (archeologie is een van mijn interesses), maar daarna zal ik eens kijken naar Little House on the Prairie. Ik moet toegeven, dat het me niet erg trekt, maar dat is waarschijnlijk vanwege de tv serie. Te zoetsappig. Voor koeien moeten wij een stuk rijden, soms mis ik de weilanden met die goedaardige dieren erin.

@Nynke - Wat een goede website! We hebben heel wat vuurvliegjes hier, dus ik ga de kinderen eraan zetten

Henny B. zei

Wat een gezellig blog, het genieten van het mooie weer heb je weer goed beschreven, heerlijk hoor!
PS: het fotootje op mijn blog is gemaakt in de 'bol' van Epcot. Tijdens de rit maak je (tegenwoordig) zelf een soort filmpje en aan het eind van de rit zie je dit fotootje.

Ann* zei

Petra, als je nu eens een compres van calendula-zalf op zijn poot vastmaakt ? dat gaat sowieso al ontsteking tegen en helpt om de eventuele doorn die er is naar buiten te halen !

Ann* zei

Petra, als je nu eens een compres van calendula-zalf op zijn poot vastmaakt ? dat gaat sowieso al ontsteking tegen en helpt om de eventuele doorn die er is naar buiten te halen !

Tink zei

Een van de symptomen van Canine Lyme is ontstoken, gezwollen en pijnlijke, ook de kleine gewrichtjes van de voet. 'lameness' is een ander duidelijk Lyme symptoom, het hinken met een van z'n poten wijst waarschijnlijk op het feit dat hij nog steeds last heeft van die infectie. Het kan lang voordat het 'genezen' kan worden verklaard. Vaak is de infectie verdwenen maar is de schade al aangebracht zoals Arthritis in z'n gewrichten. Lyme is een van de moeilijkste te behandelende aandoeningen voor dieren als wel voor mensen. Vaak zijn honden met Lyme of die Lyme gehad hebben zeer gevoelig voor warmte en (zon)licht.

Nicole zei

Ik ben ook zo blij dat het weer nu eindelijk weer eens een paar dagen meewerkt. Alhoewel de temperatuur alweer gaat dalen, las ik. Jammer...

The Lovely Bones heb ik ook gelezen. De film nog niet gezien. Oha vallen films mij meestal tegen als ik het boek gelezen heb. Dit boek vond ik indrukwekkend.

Ik hoop dat Cosmo's poot snel weer beter is.

Petra zei

@Ann - ik zie, dat Target die zalf verkoopt, ik ga ernaar zoeken.

@Tink - Er is iets met zijn nagel, maar ik kan niet zien, wat het is.

@Nicole - Katja is het boek gaan lezen naar aanleiding van de film, die zij erg goed vond. Misschien is hij dus wel de moeite waard.

Petra zei

@Henny - Oh, grappig, dat is dan nieuw. Tijd om weer eens naar Epcot te gaan ;).

Veronique zei

Hey Petra,

Er kunnen echt verschillende zaken aan de hand zijn met Cosmo's poot. Als je echt denkt dat het de nagel is, kan ik me maar één ding inbeelden en dat is dat de nagel misschien zo kort is afgesleten dat "the quick" (het roze gedeelte) over de grond schraapt?
Ik raad je aan van de poot echt heel goed te onderzoeken. Beweeg het pootje, beweeg de tenen, kijk tussen de "pads", misschien dat er een doorn of (veel erger) een foxtail tussen zit. Als hij ergens harder op reageert, dan heb je natuurlijk de pijnlijke plek te pakken.
Als hij zijn pootje veel likt terwijl hij rust, is het waarschijnlijk iets dat hem constant stoort en niet alleen iets dat pijn doet tijdens het wandelen. Da's ook weeral een clue die je kan gebruiken. Hoe meer details je weet, hoe beter je kan googlen. ;-)

Petra zei

@Veronique - van wat ik erover kan vinden denk ik inderdaad, dat het "quick" open ligt. Hij loopt er gewoon op, tot hij het opeens voelt, en likt er alleen aan, als ik het aan heb geraakt. Hij lijkt er verder niet ernstig veel pijn aan te hebben. Als hij de tuin verdedigt rent hij er vrolijk op, alsof er niets aan de hand is.

Bianca zei

Dat lijkt me zo leuk om hier ook vuurvliegjes te hebben maar ik heb ze nog nooit gezien.

Hier is de zomer veel te vroeg begonnen dit jaar al, en dan moeten de "hete" maanden nog beginnen ;-)

Ik zou niet weten wat het met Cosmo's poot kan zijn, zijn de nagels pas gedaan ? of te kort afgesleten ?

Veronique zei

Als het inderdaad the quick is, dan kan je dat normaal ook wel zien. Heeft ie witte nagels, dan kan je het zeer duidelijk zien, als hij zwarte nagels heeft, moet je normaal aan het stompje the quick kunnen zien zitten als het zo hard is afgesleten.
En het doet blijkbaar ook alleen pijn als hij op een harde ondergrond loopt. Dan zal het idd wss the quick zijn. Zolang hij niet begint te bloeden, kan dat dan eig geen kwaad. Misschien als voorzorg Quick Stop kopen? Da's een geel poeder dat je op de bloedende nagel kan smeren als het toch opeens zou bloeden.

As voorzorg zou ik hem een tijdje alleen op een zachte ondergrond uitlaten, zodat de nagel weer bij kan groeien. Of dog boots kopen. Als hij ze kan verdragen, zal dat ook zeer veel helpen. Ik weet dat ze dat verkopen bij ruffwear.com (of in de plaatselijke hiking/kampeerwinkel/REI als ze dat daar hebben).

Petra zei

Vandaag liep hij voornamelijk op tapijt en heb ik hem niet met zijn poot zien trekken. Ik denk dus inderdaad aan quick (ik kan het niet voelen, want dat doet hem pijn en de nagels zijn beiden zwart aan het uiteinde). Ik zal hem een tijdje in het gras laten lopen, eens kijken of dat helpt.

Nina zei

Ooooh door die omschrijving van jouw tonijnsteak loopt het water me in de mond! (hoewel ik meestal als ik tonijnsteak eet er algauw genoeg van heb - dan vind ik het stuk te groot, dus) Maar goed, ik moet dan ook nog ontbijten.

2x naar de film in 2 dagen, wow!!