Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, mei 20, 2010

Zoofari

Mijn eerste daad, als ik mijn ogen opendoe, is mijn lichaam nagaan of het ergens ernstig kriebelt. Dat is gelukkig niet het geval, al durf ik nog niet te geloven, dat ik uit de brand ben, want ik heb gelezen, dat een poison ivy reactie soms een week op zich kan laten wachten.

Het tweede, dat ik opmerk, is de terugkomst van de zon. Hoera! Hij schijnt weer lekker fel naar binnen en geeft meteen ook weer energie. Ik vind het veel makkelijker opstaan met mooi weer.

Gauw eet ik ontbijt en rijd dan naar Anytime Fitness. Binnenkort wil ik erheen gaan fietsen nu het warmer weer wordt, maar daar ben ik vanochtend te lui voor. De stairmaster wacht geduldig en ik doe er twee keer een half uur op (verschillende programma's, vandaar niet een uur aan een stuk). Daarna nog wat buikverstrakkende (althans ik hoop, dat ze dat uiteindelijke effect zullen hebben) oefeningen en klaar is Petra.

Thuis trommel ik Katja uit bed, want die heeft aangegeven mee te willen naar Great Falls. Nadat zij uitgebreid brunch, anders kan ik het om half elf niet noemen, heeft gegeten, doen we Cosmo in de van en rijden naar het park.

Daar is het druk met groepen toeristen, maar zoals altijd zijn wij vrijwel alleen op de paden. We lopen naar de dam en terug langs de rivier. Helaas zijn er dit keer, op wat ganzen- en eendenfamilies na, weinig dieren te zien. Cosmo jaagt een hagedis de boom in en daar blijft het bij.

Katja vraagt, of ik haar poison ivy kan laten zien. Zij weet niet hoe dat eruit ziet en gaat in Blacksburg ook regelmatig "hiken". Er groeit hier meer dan voldoende van het goedje, dus na de wandeling weet Katja het prima te identificeren.

Bij de watervallen lopen we naar het tweede uitkijkpunt. Daar zien we zeker tien reigers op de rotsen. Ze hebben een enorme schutkleur, dus we amuseren ons met ze te vinden. Het mooist zijn ze, als ze boven de rivier vliegen, dus ik probeer ze te fotograferen. Dat valt nog niet mee, want ze vliegen heel snel!


Katja en Cosmo worden ongeduldig, ik zou er nog uren kunnen staan. Onze magen rommelen ook, dus we besluiten op het terrasje van Noodles & Co te gaan lunchen. Daar mag Cosmo er ook bij zijn, want het is te warm om hem in de van te laten. De Bangkok curry met extra asperge gaat er goed in!

De rest van de middag zitten we buiten. Katja haalt de zevenjarige Cammie op, waar ze geen kind aan heeft, zo leuk vindt zij het om met onze dieren te spelen. Onze tuin is natuurlijk ook praktisch een speeltuin voor zo'n kleintje. Precies om die reden halen we de "speeltuin" met schommels en glijbaan niet weg. Natuurlijk moet er ook op de trampoline gesprongen worden en zo vliegen de twee uur, dat Katja moet oppassen, om.

Rick heeft kaartjes geregeld voor de jaarlijkse Zoofari bij de National Zoo. Dit jaar gaat Katja ook mee, aan Kai en Saskia is de cuisine niet besteed. Rick gaat daar meteen vanuit zijn werk heen en zal ons daar ontmoeten. Op die manier kan hij een goede parkeerplaats krijgen, want Katja en ik kunnen pas na haar oppasbaantje rond kwart over zes weg.

Door een Yellow Cab taxi laten Katja en ik ons naar de zoo brengen. Onderweg komen we flink in de file te staan en ik zie de meter doortikken. Gelukkig komen we via sluipwegen toch na zo'n drie kwartier bij de dierentuin aan. Daar komt Rick ons al tegemoet lopen en overhandigt ons een van de handige bordjes, waar je je drankje, vork en lepel, en hapjes op kunt leggen.

Rick is hier al een uur, dus heeft al heel wat hapjes geprobeerd. Hij maneuvreert Katja en mij naar de lekkerste. Wij hebben flinke trek, dus het gaat er allemaal goed in. Er zijn dit jaar veel koude soepjes, allemaal even exotisch smakend en lekker. Verder gaat onze voorkeur uit naar de vishapjes, waarvan er ook heel wat te vinden zijn. Tussendoor staan standjes met non-alcoholische drankjes en bier en een heel aantal wijngaarden.

Favorieten dit jaar zijn Belga Cafe, waar ze Belgische wafels serveren. Zowel hartige, met zalm en foie gras (die laatste is mijn nummer een gerecht dit jaar), als zoete met chocoladesaus. Er is ook een (voor ons althans) nieuw Belgisch restaurant, Et Voila, dat onder anderen patat met mayonnaise serveert. Daar moeten we zeker ook eens heen. Als "dessert" vind ik de aardbeien "s'more" (gegrilde aardbeienmarshmallow op een stukje chocola en een graham koekje) van 1789 het lekkerst.


Ook Katja geniet van haar eerste Zoofari. We zijn het erover eens, dat er heel veel goede restaurants zijn in dit gebied. Een heel aantal daarvan hebben wij nog nooit bezocht.

Aan de drukte te zien verdient de dierentuin heel wat geld met deze actie. Dieren zien we nauwelijks, tot Katja's teleurstelling. De prairiehondjes blijven in hun holletjes, maar de alligator is wel even actief en daarmee vertegenwoordigt hij alle dieren in de tuin, die muisstil is. Je zou niet denken, dat hier leeuwen en tijgers, olifanten en giraffen en, iedereens favorieten, panda's "wonen".

Tegen negenen zoeken we, helemaal verzadigd, de auto op. Katja rijdt ons bekwaam naar huis, al vindt ze Ricks auto even wennen. Helaas komen we nog in de file terecht, want er zijn overal wegwerkzaamheden. Onderweg zijn we het erover eens, dat dit toch altijd wel een erg bijzonder evenement is. We hebben alle drie genoten.

16 reacties:

Anja zei

Leuk zo'n jaarlijkse Zoofari, helemaal leuk dat Katja mee was!
Fijn dat de zon weer schijnt, wij hebben volgens de weermannen een kil weekend voor de boeg :-((

Kristel Holsbeek zei

Hmm dat zag er allemaal wel lekker uit hoor. Wel een tof idee, zo leer je andere restauranten kennen.

Manon zei

Echt een leuk idee zo'n Zoofari! Zo leer je de tentjes in jullie buurt een beetje kennen :)
heerlijk dat de zon weer schijnt, die krijgen wij vandaag ook eindelijk weer eens te zien :)

Vita zei

Die dierentuinbeesten hebben groot gelijk dat ze lekker in hun bedjes blijven liggen, zou ik ook doen als iemand anders mijn soortgenoten een paar meter verderop aan het spit rijgt. In mijn slaapkamer :)

En ik moet wel lachen om je met de auto naar fitness rijden. Wij gebruiken onze auto heeeel weinig (soms vergeet ik waar ie staat). De belangrijkste reden is niet eens dat alles hier op loopafstand is (wat wel zo is), maar dat ik geen zin heb om mijn mooie parkeerplaats voor de deur kwijt te zijn en bij thuiskomst vanaf een straat verderop te moeten, eh, lopen. Mijn vriend heeft hetzelfde, dus het is niet helemaal een Venus-Marsding!

Hilde zei

Hoi Petra,

Ik wil nog even zeggen dat ik ook regelmatig je blog lees, maar niet elke keer reageer... Ik lees je wel niet elke dag, maar toch een keertje in de week (enkele blogjes samen).

Hopelijk is het loos alarm met de Poison Ivy.

'k Moest wel even glimlachen : wij, Belgen, noemen het geen 'patat' maar 'friet met mayonaise' (omdat je het hier nu had over een Belgisch restaurant)

Wel leuk zo'n Zoofari! Nu ken je weer heel wat nieuwe restaurantjes!

Groetjes,

Hilde

Anoniem zei

Dat zag er allemaal lekker uit op de foto's. Gezellig dat Katja deze uitjes ook leuk vindt.

Ook hier hebben de wegwerkers het werken in de nacht gevonden en is het vaak omrijden om bij je huis te komen. Vanacht hebben wij 1 uur gedaan over 30 km.

Fijn weekend, Bea

Unknown zei

Wat een leuk concept is dat, die Zoofari!

Ik hoop dat de 'ontmoeting' met de poison ivy toch gewoon op niets uitloopt...sterkte ermee.

Ella Rook, Iowa. zei

Wat een ontzettend leuk event! Daar zou ik zo naar toe gaan. En die National Zoo is ook goede dierentuin. We zijn er een aantal jaren geleden geweest toen we op vacantie waren in DC.
Heerlijk dat je zo dichtbij al dat soort evenementen woont.
Die poison ivy is een nare plant. Mijn zwager heeft toen hij net in de US woonde eens een mooie gekleurde maar overwoekerende klimplant uit een boompje getrokken. Wist hij veel!
Nu weet hij beter. Hij is weken aan het dokteren geweest met een huid die helemaal open lag. Hopelijk kom jij er beter vanaf.

Nynke zei

aah, poison ivy, onze jongens zitten er onder! gelukkig valt hun reactie nog mee (geloof ik), ik heb begrepen dat het over de jaren wel erger kan worden.. vorig jaar hadden ze er nauwelijks last van, nu duidelijk meer..tja.. hopelijk valt het voor jou nog mee! Je hebt er ook speciale zeep voor om de olie goed van je huid te wassen, dan is de reactie minder. Misschien moeten wij die ook maar eens aanschaffen hier :) (zeker gezien al onze kampeerplannen voor de komende maanden).

Petra zei

@Anja - Ons weekend ziet er ook niet zo bie uit :(

@Kristel - Inderdaad, zoveel onbekende plekken nog!

@Manon - Eigenlijk vind ik het erg, hoeveel invloed de zon op mij heeft!

@Vita - Proest! Koffiespetters op mijn scherm vanochtend. Zo had ik het nog niet bekeken.

@Hilde - Nu je het zegt, het liedje is "Friet met mayonnaise", waar patat vandaan komt in het Nederlands? Jullie noemen aardappels wel patatten, toch?

@Bea - Onvoorstelbaar toch, dat er zo laat nog zoveel verkeer is?

@Nina - Ik begin er goede hoop op te krijgen

@Ella - Wat je zwager meemaakte gebeurde mijn broer! Ik heb er sindsdien veel respect voor.

@Nynke - Ach, jullie arme jochies! Hopelijk zijn ze er gauw weer bovenop. Eerlijk gezegd verbaast het me, dat wij er niet meer mee te maken hebben gehad tot nu toe. Maar ik ben ook wel erg voorzichtig met in struikgewas gaan, Rick ergert zich daaraan, maar er zitten ook veel teken. Die zijn eigenlijk nog enger, dan Poison Ivy!

Petr@ zei

Gelukkig dat je geen last hebt van de poison ivy. Hopelijk blijft dat zo.

Mooi foto's van de reigers bij Great Falls.

Het klonk allemaal weer erg lekker, het eten bij de Zoofari. Wat een leuk initiatief is dat toch.

Karin (dh) zei

Wat een mooie foto's weer; schitterende beesten toch die reigers; Hier in de stad zijn er ook behoorlijk veel, maar in zo'n prachtige omgeving komen ze nog veel meer tot hun recht.
lol @ Vita, inderdaad een beetje dubbel die Zoofari; en foie gras wordt op een vreselijke manier 'geproduceerd', als je dit googled denk ik dat je waarschijnlijk nooit meer een hap ervan door je keel krijgt, zo is het bij mij tenminste jaren geleden al gebeurd, en ik vond het niet eens echt lekker.

Nicole zei

Wat leuk zo'n zoofari. Ik merk dat het hier in de buurt ook steeds vaker georganiseerd wordt. Alleen dan niet zoals bij jullie door de dierentuin, maar door de gemeente zelf of door de restaurateurs. In Maastricht is al járen het overbekende Preuvenemint (leuke samentrekking van preuven (proeven) en evenement) en in Maaseik is het Hertbufkes (geloof ik) en zelfs waar ik woon wordt nu al een paar jaar met Pinksteren iets dergelijks georganiseerd. En het is idd een ideale manier om lekkere dingen te proeven.

Volgens mij is patat gebruikelijker in het noorden/westen en zegt het zuiden frieten. Wij hier in Limburg zeggen iig ook friet met mayo en geen patat.
Hetzelfe met bier en pils. Volgens mij is bier ook meer gebruikt in 't noorden/westen en zeggen de zuiderlingen pils. In ons dialect is het iig ook pils.

Enne nog even een aanvullende opmerking: ik vind het heel leuk als je reageert op de reacties op je blog. Het is leuk om jouw reactie op onze schrijfsels te lezen. Vind ik dan ;-)

Petra zei

@Karin - Ik eet foie gras zo sporadisch en dan vind ik het toch wel lekker.

@Nicole - Die evenementen, waar jij het over hebt, heten hier "Taste of ... (vul in de plaats)". Grappig, dat die in Nederland ook plaatsvinden nu.

Ineke zei

Wat zalig om overal van die lekkere hapjes te kunnen proeven.

Sally zei

lekker al die hapjes en fijn kids met een rijbewijs. Hier moet ik steeds zelf nog rijden.
Verder had ik eea al gelezen op je FB.