Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, juni 02, 2010

Hinderlijke insekten

Terwijl ik om half acht mijn tanden sta te poetsen (de tijd is belangrijk, omdat Katja meestal zo vroeg, net als haar vader overigens, niet aanspreekbaar is), komt een vrolijke Katja mijn badkamer binnenlopen. "High five!", zegt ze en vraagt dan: "Raad eens?" Het is vroeg en de denkkant van mijn brein werkt nog niet.

Gelukkig helpt ze me uit de brand: ze is geslaagd voor haar EMT-B examen! Nu mag ze officieel meerijden in de ambulances van Blacksburg en Christiansburg en basis EHBO procedures uitvoeren. Volgend schooljaar wil Katja verder gaan met EMT-I (intermediate). Het is in ieder geval een pak van haar hart, dat ze dit examen heeft gehaald.

Na ons ontbijt samen gaat Katja naar haar zoveelste oppasbaantje. Ik ben de tel kwijt voor hoeveel gezinnen ze deze maand oppast, maar ze heeft er bijna een volle baan aan en verdient geld als water. Dat zal ze straks in St. Eustatius wel nodig hebben.

Vandaag zet ik de stairmaster een niveau hoger en dat is nog een uitdaging, maar dat moet weer. Niveau 8 werd wat te makkelijk en ik wil me zeker opwerken naar tien. Na een half uur zie ik iemand verlangend (hoe is dat mogelijk?) naar de automatische trap kijken, dus ik verplaats me naar een cross trainer. Dat voelt toch altijd makkelijker, maar aan mijn hartslag te zien is het genoeg inspanning.

Cosmo's nagel aan zijn achterpoot is inmiddels afgebroken, maar hij lijkt er geen pijn aan te hebben. Ik vind het wel belangrijk om nu zo min mogelijk op hard cement te gaan wandelen, dus neem hem mee naar het hondenpark. Dat ligt in het bos en de grond is zacht. Tot mijn verbazing is het er vrij druk.

Het valt me op, dat Cosmo hier helemaal geen dominant gedrag vertoont. Integendeel zelfs, het lijkt wel of alle andere mannetjes het nodig vinden hem te "berijden". Ik trek de hele tijd honden van hem af en erger me aan de eigenaar van een niet gecastreerde Rhodesian Ridgeback, die niets doet, terwijl zijn hond constant op Cosmo's rug zit. Cosmo heeft het duidelijk erg warm en gaat telkens in de schaduw liggen. Lang blijven we dus niet, maar zo heeft hij wel even wat ander vertier, dan de achtertuin.


Rick en ik hebben zin in hamburgers van de grill. Bij Whole Foods zie ik, dat bison(buffalo)burger dezelfde prijs heeft, als heel mager rundergehakt. Daar heb ik wel zin in en ik weet zeker Rick en Katja ook. Het zullen dus bisonburgers worden vanavond, want Kai en Saskia eten elders.

Thuis zie ik voor de tweede keer deze lente een zwerm termieten in onze achtertuin. Ik zie niet, waar ze vandaan komen, en zie ze ook in de tuinen van de buren. Al is me verzekerd, dat dit niets hoeft te betekenen, ik word er nerveus van. Meteen bel ik Terminix en maak een afspraak voor een inspectie op vrijdagmiddag. Ik krijg al visioenen van een huis, dat onder ons uit wordt gegeten door die rottige beestjes! Hopelijk valt het mee.

Het is inmiddels weer rond de dertig graden en de zon schijnt uitbundig. Dit is een stuk warmer, dan gewoonlijk, voor deze tijd van het jaar. Er is een luchtkwaliteit "code orange" voor vandaag, wat betekent, dat er veel ozon in de lucht zit. De weermensen "beloven" volgende week koeler weer, maar ik vind het juist lekker zo.

Als het huis aan kant is, loop ik naar het zwembad. Daar is het rustig. Er zijn wat collegestudenten en moeders met kleine kinderen. Gauw zwem ik twintig baantjes, want na drieen is het gedaan met de rust. Dan daalt het "Swimteam" neer op het bad en neemt daar meer dan de helft van in voor hun trainingen. Ik vind het altijd wel leuk om die gade te slaan.


Voor het zwemteam er is

Het team van ons zwembad zwemt in een hoge divisie, dus er zitten een aantal heel getalenteerde zwemmers tussen. Een aantal daarvan zal een beurs voor college krijgen en in het team daar zwemmen. Dat is een van de redenen om te proberen heel goed te worden in een sport.

Vroeger, toen de kinderen klein waren, kende ik vrijwel iedereen in het zwembad. Nu komen de tieners zonder ouders en ik ken niet zoveel ouders van de kleinere kinderen. Tijdens de training komen er wel een aantal bekenden en we kletsen even bij.

Rick grilt de burgers, zoals wij ze lekker vinden. Katja en ik willen ze vrij rood, Rick heeft hem liever wat meer doorbakken. Ik vind bison erg lekker, al zou ik het verschil met rundergehakt niet duidelijk kunnen beschrijven. Saskia heeft bij haar Relay for Life vergadering eten gehad en Kai bij zijn generale repetitie voor zijn concert dit weekend.

Tot het helemaal donker is en de muggen in alle ernst de aanval op mijn huid zijn begonnen, blijf ik buiten zitten. Eigenlijk wil ik niet naar binnen en van de vuurvliegjes genieten, maar de Off! is op. Er schijnt een nieuwe fan te zijn, die Off! verspreid zonder, dat je jezelf plat hoeft te spuiten met wat toch echt wel gif is. Daar ga ik morgen eens naar zoeken.

Helaas hebben we net van Ricks vader een email gekregen, dat hij zeker niet in staat zal zijn om met Kai naar Europa te gaan. Dat is natuurlijk een grote teleurstelling voor zowel mijn schoonvader, als Kai (en kostbaar voor Ricks vader, want hij krijgt niet alles terug).

Gelukkig hadden we al een ticket naar Ierland voor Kai gekocht, al moet hij een vlucht eerder naar Toronto nemen, dan wij. Nu moeten we de auto en hotelkamers ook veranderen. Ook ons zal het een flinke duit meer kosten nu, maar het is niet anders. Aan de andere kant vind ik het stiekem ook erg fijn om ons hele gezin bij elkaar te hebben. Wat in het vat zit, verzuurt hopelijk niet, Ricks vader kijkt nu naar de Kerstvakantie om de reis te maken.

Voor degenen, die geinteresseerd zijn in de zaak rond Henry Granju, dit artikel geeft meer informatie over wat er gebeurd lijkt te zijn. Hopelijk worden de verantwoordelijke partijen gevonden en gestraft. Zo te lezen is 911 veel te laat gebeld.

20 reacties:

Becs zei

Wat goed van Katja dat ze geslaagd is!! Gefeliciteerd.

Jammer dat Kai zijn reis niet doorgaat, maar ik kan me voorstellen dat jij stiekem ook wel uitkijkt naar de vakantie met het hele gezin. En je hebt gelijk, wat in het vat zit verzuurt niet ;)

Marie zei

Jammer dat Kai z'n avontuur niet doorgaat-- maar elk nadeel heeft zijn voordeel, nu lekker weg met het hele gezin! En ik ben helemaal niet jaloers hoor, dat het bij jullie zo warm is....hier regent het...alweer...

Annemiek zei

Proficiat aan Katja!
Gelukkig had je al een ticket voor Kai gekocht.

Petra zei

Even op het rijgedrag van andere honden.
Doordat Cosmo gecastreerd is geeft hij, naar andere honden toe, een geur af die in de hondenwereld betekent dat hij niet volwassen is.

Niet goed te spreken natuurlijk dat het baasje van de ridgeback daar niks van zegt of niet ingrijpt. Maar het is een natuurlijk gedrag. Wij baasjes zien dit als ongewenst gedrag van de honden maar het is de geur verandering die dit veroorzaakt. Veel mensen weten niet dat dit het gevolg is van de castratie bij reuen. Heb even een linkje gezocht die dit heel duidelijk uitlegt.

http://www.vkblog.nl/bericht/57508/Sociale_nadelen_van_castratie_van_de_reu

Sally zei

Go Katja.
Jammer voor KAi(en opa) dat ze samen niet weg kunnen maar ook leuk dat jullie nu als gezin gaan.

BTW Super leuke foto's vd honden

Marion2 zei

Weer veel gebeurd op een dag.

Fijn dat Katja geslaagd is. Ik heb het stukje op Wikipedia gelezen, maar snap nog steeds niet zo goed wat het inhoudt. Wat wil ze worden?

Wat een ellende die termieten! Het klinkt voor mij een beetje als mieren, maar ik begrijp dat het wel iets héél anders is.

Het is zeker jammer dat de reis van Kai niet doorgaat. Hopelijk lukt het wel met Kerst. Geniet er maar van dat jullie nu lekker met het complete gezin op reis kunnen. Met grote kinderen wordt dat toch steeds moeilijker.

Anne-Sophie zei

Wat goed dat Katja geslaagd is! Nu kan ze het geleerde allemaal in de praktijk gaan brengen en daar zal ze nog veel meer van leren. Heel stoer dat ze dit als student allemaal al doet.

Petra zei

@Becs - Hopelijk geneest Ricks vader voldoende om zo'n reis aan te kunnen, dat is onze enige vrees, want hij is niet meer de jongste.

@Marie - het is heel ongewoon dit zomerse weer zo vroeg, maar ik geniet met volle teugen! Ik stuur wat zon jullie kant op!

@Annemiek - Ja, ik zag de bui meteen al hangen, Rick was nog optimistisch, zoals altijd.

@Petra - Interessant, dat wist ik niet. Maar zoals je weet zijn de meeste reuen hier gecastreerd en de meesten berijden Cosmo zo, terwijl hij het zelf niet doet. En het is natuurlijk gedrag, dat weet ik ook wel, maar dat betekent niet, dat het niet afgeleerd kan worden. Er is zoveel natuurlijk gedrag, dat niet wenselijk is.

@Sally - Eigenlijk vind ik het nog het zieligst voor Ricks vader, die zich enorm op deze reis had verheugd en nu niet kan. Ik hoop zo, dat hij genoeg opknapt om hem op een latere datum te kunnen maken!

@Marion - EMT-B betekent, dat ze basis EHBO handelingen mag uitvoeren. O.a. CPR, infuus aanbrengen, verbanden aanleggen etc. Ze wil uiteindelijk nog steeds graag verpleegster worden en dit helpt daarbij mee.

@Anne-Sophie - ik vind het ook stoer en had het eigenlijk vroeger nooit van Katja verwacht.

Veronique zei

Hmm, ik ben het niet helemaal eens met Petra over de reden waarom Cosmo zich laat "berijden". Ik ken genoeg gecastreerde reuen die zich nooit zouden laten berijden door een niet-gecastreerde reu (mijn mannelijke corgi is daar eentje van). Het heeft meer te maken met temperament en persoonlijkheid, dan met een geur die ze al dan niet zouden afgeven, denk ik.

Van wat ik lees over Cosmo, lijkt hij me een nogal onzeker, onderdanig type. Daarom dat hij aan de leiband agressief over komt (dat heet trouwens leash aggression en als je echt wilt, kan je daar met goed resultaat aan werken), terwijl hij off leash prima overeenkomt met honden en zich zelfs laat berijden.

Unknown zei

Wat goed dat Katja geslaagd is!

Enorm balen voor Kai (en voor opa)dat hij niet met zijn opa naar Zwitserland kan. Gelukkig hadden jullie al een ticket voor Ierland gekocht. Hopelijk lukt het dan in de kerstvakantie om te gaan... (is ook heel mooi! denk ik - nooit geweest in de winter) als je schoonvader is opgeknapt en nog steeds vitaal genoeg is voor zo'n onderneming.

Dat zwembad bij jullie ligt er prachtig bij!;-)

Ineke zei

Wat sneu voor Kai en opa dat de reis niet doorgaat. Hopelijk knapt je schoonvader toch weer op en kan de reis later dit jaar toch doorgaan.
Jakkes, die termieten, geen wonder dat je daar niet blij mee bent.

Petra zei

@Veronique - Ik denk, dat het ook aan temperament ligt. En "doggy see, doggy do", want vandaag waren er een paar van de honden, die gisteren Cosmo bereden en er gebeurde niets. Gewoonlijk is Cosmo niet onderdanig en zeker niet bang van meer dominante honden. Dat berijden lijkt hem gewoon niets te schelen. Hij blijft gewoon met zo'n hond op zijn rug lopen, wat ook wel weer een grappig gezicht is.

BIanca zei

Gefeliciteerd Katja !! Netjes hoor !

Wat jammer dat het de vakantie nog even niet doorgaat maar Kerstvakantie is ook erg leuk en voor je het weet is het weer zover.

Gelukkig heb ik hier nog geen termieten zien vliegen (knock knock) maar ik moet er ook niets van hebben.

Kan me voorstellen dat je dat gerag van die honden vervelend vind, maakt niet uit wat de reden ervan is. heel af en toe loopt Jason hier met een teckel op zijn rug ;-)

Larissa zei

Wat een luxe toch, zo'n mooi zwembad zo dichtbij je huis! Heerlijk! En ook een groot voordeel dat je het niet zelf hoeft te onderhouden, haha.

Ontzettend jammer dat de reis naar Europa van Rick's vader en Kai niet door kan gaan. Hopelijk is Rick's vader komende winter genoeg opgeknapt om de trip alsnog te kunnen gaan maken.
Fijn voor Kai (en jullie!) dat hij nog wel mee kan met jullie.

Wat goed van Katja dat ze geslaagd is! Gefeliciteerd!

Bij ons begint het nu ook lekker warm te worden. Morgen en zaterdag is er een stralend blauwe lucht met temperaturen rond de 22-25 graden, maar helaas moet ik beide dagen werken =(

Kristel Holsbeek zei

Katja PROFICIAT!!

Dat opa zich maar goed verzorgt. Is logisch dat beiden zeer teleurgesteld zijn maar Kai kan nu wel mee met jullie, wat ook leuk is.
En de kerstvakantie is ook een leuke periode om zoiets te doen...

Wat een groot zwembad zeg, nu kan ik je 'lapjes' wel begrijpen, zou ik ook heel leuk vinden...

Manon zei

Gefeliciteerd met Katja!
Jammer voor Kai dat zijn reis niet doorgaat :( Wel fijn dat hij nog met jullie mee kan, heeft hij toch nog een leuke zomer :)

Petra zei

Sorry als je het verkeerd heb opgevat mij opmerking, maar mijn mening is echt dat het door de castratie komt. Je schreef zelf dat hij bereden werd door een niet gecastreerde reu. Dus vandaar mijn reactie.

En inderdaad speelt ook het karakter van de hond mee. Maar door de veranderde geur veranderen ook de roedel rangordes, die dan opnieuw bewezen moeten worden.

Lees de link maar, het is echt niet zomaar uit de lucht gegrepen, mijn reactie.

Nogmaals sorry als het niet zo goed overkwam. (mede gezien je reactie in je nieuwe blog)

Petra zei

@Petra - Dit is weer het nadeel van het geschreven woord, want ik vond jouw reactie interessant en heb de link gelezen. Ik denk meer hardop na, omdat het dus niet altijd gebeurt, dan dat ik het er per se niet mee eens ben, dat de castratie de oorzaak kan zijn.

Petra zei

He gelukkig, het is inderdaad soms dat het geschreven anders overkomt dan dat je het aan iemand verteld. Dan zie je meer iemands reactie.
So all good ;-)

Nicole zei

Yay voor Katja! Fijn dat ze geslaagd is. En wat jammer dat Kai's reisje met opa niet doorgaat. Maar goed dat jullie hier toch al rekening mee gehouden hadden. En weer lekker met het hele gezin weg. Zo heb ieder nadeel dan toch weer z'n voordeel, zei ooit iemand eens.