Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, juli 13, 2010

Verstandskiezen eruit

Na een nogal slechte nacht ben ik al vroeg uit de veren.  Het heeft vannacht flink huisgehouden buiten en iedere donderslag heb ik volgens mij gehoord.  Ik maak Saskia wakker, want zij heeft vanochtend haar eerste personal training sessie met Sharon.  Kai laat ik nog even liggen.  Hij moet nuchter zijn, dus kan net zo goed in bed blijven.

Op weg naar de kaakchirurg zet ik Saskia bij Anytime Fitness af.  Ze is wat vroeg, maar kan alvast op de fiets opwarmen.  Bij Dr. Bonacci moet een nerveuze Kai een aantal formulieren ondertekenen en dan "mag" hij naar de operatiekamer komen.  Daar wordt zijn bloeddruk opgenomen en krijgt hij klemmetjes aan zijn pols en enkel.  Ik moet een foldertje over de nabehandeling lezen.  Het is allemaal niet niks!

Tot mijn verbazing zal de operatie maar een half uurtje duren.  Alle vier de verstandskiezen gaan eruit en alle vier zitten ze nog in het bot.  Ik had verwacht, dat dat langer zou duren, dus heb mijn minilaptop mee om bij Starbucks op te gaan werken.  Daar bieden ze nu gratis Wi-Fi. 

Daar wilde ik dus ook ontbijt gaan eten, wat de assistente van Dr. Bonacci prima vindt.  Als ik bij de lift wacht, roept de (niet zo vriendelijke) receptionist me terug.  Volgens hem word ik geacht in de wachtkamer te wachten.  Ik beloof hem enkel ontbijt te gaan halen en dan meteen terug te komen.  Gelukkig "mag" ik dan weg, want ik heb trek!

Na mijn spinaziewrap en venti ijskoffie te hebben gehaald, race ik nog even Anytime Fitness binnen.  Ik had Saskia beloofd haar om tien uur op te halen.  Het is echter inmiddels al half tien en Kai moet daarna nog bijkomen van de narcose, dus dat zie ik niet gebeuren.  Gelukkig is Sharon zo lief aan te bieden om Saskia na hun sessie naar Dr. Bonacci te brengen. 

Bij elkaar ben ik hoogstens twintig minuten weggeweest, maar als ik de wachtkamer weer inloop, zit Kai al in de herstelkamer bij te komen.  Hij is nog lekker giechelig van de narcose en het duurt even, voor hij redelijk bij zijn positieven lijkt te komen.  Ik krijg allerlei instructies en leer, hoe ik gaas"kussentjes" moet maken om Kai op te laten bijten om het bloeden te stoppen. 

Na een half uurtje moet Kai de "sobertest" doen om te zien, of de narcose voldoende is uitgewerkt om hem naar huis te laten gaan.  Hij raakt met dichte ogen zijn neus aan en slaagt dus.  Saskia zit in de wachtkamer en samen helpen we Kai naar de van te schuifelen.  Later hoor ik, dat hij zich niets van de rit naar huis of thuiskomst herinnert.

Een paar dagen geleden heb ik de recepten voor pijnstillers al gevuld bij de apotheek.  Een is ibuprofen, de ander Vicodin, wat een nogal zwaar middel is en waarvan ik hoop, dat Kai het niet nodig zal hebben.  De eerste paar uur is hij nog zo verdoofd, dat hij nauwelijks kan drinken, laat staan een pil slikken.   Dan lukt het hem om een ibuprofen door te slikken.  Gelukkig lijkt dat afdoende te helpen.

Om het uur ververs ik het gaas en zorg, dat Kai voldoende drinkt.  Ik heb mijn hoop, dat ik nog een half uurtje zou kunnen gaan sporten, al gauw opgegeven.  Ik wil er vandaag vooral voor Kai zijn.  Na de lunch vraag ik Saskia even op te passen en ga gauw naar Giant.

Daar haal ik allerlei zacht eten, waar Kai heeft gezegd (of liever geschreven, want met dat gaas in zijn mond gaat praten niet) zin in te hebben.  Dat wordt aardappelpuree (heel handig in individuele porties te krijgen), macaroni met kaas, vanillepudding en caramel mousse en eieren voor roerei.  Daarvan eet hij uiteindelijk alleen de puree en de pudding, maar dat is al heel wat.

De vochtige bewolking maakt plaats voor zon en lekkere temperaturen, dus ik lees tussen mijn verplegingstaken door buiten op het deck.  Saskia's vriendin Susan komt en de meisjes gaan zwemmen.  Dit keer weiger ik echter de alweer bekokstoofde logeerpartij.  Vandaag gaat het om Kai en wil ik er ook geen vreemd meisje bij hebben.  Dat valt niet goed bij Saskia, maar ze weet ook, dat als ik eenmaal nee zeg, ik me niet bedenk.

Naarmate de middag vordert, krijgt Kai wat meer energie.  Hij gaat zo af en toe zelfs aan de computer zitten en schrijft zijn Facebook status: "Wisdom teeth OUT".  Hij is opgelucht, dat de operatie voorbij is en hij nu alleen hoeft te helen.  Hopelijk helpt de ijszak, die hij afwisselend tegen zijn linker- en rechterwang houdt, opzwellen te voorkomen.   Ik ben erg trots op hem, want je hoort zo vaak, dat mannen nogal kleinzerig zijn, maar daar merk ik bij hem niets van (bij Rick ook nooit, misschien aardt hij naar zijn vader).

Rick komt thuis uit Washington en verrast mij met mijn favoriete sushimaaltijd.  Nu Sakana niet meer bestaat, gaan we weer naar Yama, wat al vele jaren een succesvol restaurant is hier in Vienna.  Geen wonder, want hun sushi is simpel, maar heel vers en met grote stukken vis.  Ik smul er weer van en moet Snickers zo af en toe letterlijk van me afslaan!  Die kat ruikt vis van een kilometer afstand!

Terwijl we naar Kai's favoriete programma's kijken (tot mijn verbazing vind ik Eureka ook erg leuk), belt Dr. Bonacci zelf om te zien, hoe zijn patient het maakt.  Ik ben blij te vermelden, dat hij het zeer goed doet.  Zeker beter, dan ik had verwacht!  Hopelijk blijft dat zo en is Kai tegen de tijd, dat hij naar Richmond moet voor zijn introductiedagen volgende week weer helemaal de oude.

Een van Kai's shows is op de Travel Channel, de "World's Wackiest Game Shows", en laat daar nu een Nederlandse show bij zitten!   Een buschauffeur werd gehypnotiseerd en dacht, dat een bankier naakt was.  De naam van de show wordt niet gegeven (of ik heb het gemist).  Iemand?

18 reacties:

Anja zei

Poehhh, 4 verstandskiezen laten verwijderen, dat is niet niks.
Volgens mij doen ze dat in Nederland per 2 tegelijk maar daar ga je ook niet onder narcose.
Sterkte voor Kai, hopelijk krijgt hij geen napijn.

Marjolijne zei

Sterkte Kai.
Hier in nederland doen ze dat per kant (2 tegelijk dus) maar als je de behandelkamer uitkomt krijg je een recept mee en kun je gelijk gaan en dan nog de pijnstillers ophalen. Geen narcose dus en het lijkt me minder erg dan 4 tegelijk, eten wordt dan wel heel erg moeilijk he.

Corry zei

Tjemig, verstandskiezen. Niet lekker hoor. Bij mij zijn ze weggehaald tijdens een vergroting van mijn onderkaak (2 weken ziekenhuis) maar om het zo poliklinisch te doen vind ik wel driftig hoor. Ik hoop dat hij een beetje slaapt vannacht en niet zoveel pijn heeft.

Naomi Overdam zei

Hallo

Heftig 4 kiezen tegelijkertijd. Bij mij 2 per keer en ze moeten er al uit zijn.

Was dat niet de hypnoseshow misschien met presentator Jan Smit?

Succes nog even en sterkte voor Kai.

Ingrid en Michael zei

Wat een bikkel die Kai, valt inderdaad niet mee alle 4 tegelijk!
Hoop voor jou dat het weer snel beter zal worden, en dus je pijnen minder. Prachtige foto's van gisteren, mooi van die "hele" vlinders en de herten zijn ook zo mooi met het water en groene gras.

Anoniem zei

Wat stoer van Kai, 4 kiezen in 1 keer.
Wens hem van harte beterschap.

Ook al werk ik voor de omroepen en kan dus eigenlijk alles zien wat ik wil, kijken we niet vaak tv, net als jij ben ik liever in mijn tuin en loop 's avonds lekker met de hondjes.
Groet, Bea

Vita zei

Wow, gebeld worden door je arts! Wat een service. Dat gaat hier toch echt anders na een geslaagde poliklinische afspraak. Ik hoop dat Kai zich snel beter voelt: ik heb in twee keer twee blauwe wangen gehad :(

Anja L. zei

Ik hoop dat Kai weinig last blijft houden. Blijf vooral koelen met ijs dat helpt echt tegen de zwelling.
Ik hoop dat hij snel weer gewoon kan eten.
Ik denk dat de tv-show "ik weet wat jij deed" heet. Het werd uitgezonden door de TROS en gepresenteerd door Jan Smit.
Groetjes,
Anja L.

Anja zei

Blijkbaar verschilt dat hier per arts als ik de reacties zo lees, bij mij hebben ze er drie (ik had er maar drie) in één keer uitgehaald maar inderdaad alleen met plaatselijke verdoving.

4 tegelijk die ook nog in het bot zitten klinkt wel heel heftig. Fijn dat Kai er relatief weinig last van lijkt te hebben. Hopelijk blijft dat zo!!

Wat een luxe inderdaad, dat de dokter zelf belt na een behandeling. Dat gaat hier wel anders. Bij Ruud hebben we de laatste keer zelf de dokter moeten bellen (hij bleef maar bloeden, had een enorme gezwollen wang en hij had gigantisch veel pijn en de pijnstillers hielpen niet) en toen zeiden ze dat dat normaal was en daar konden we het mee doen. Maar het ging maar niet over en uiteindelijk mocht hij terug komen en bleek er een flinke ontsteking in te zitten!!

Vorig jaar was er op de Nederlandse tv (RTL 5) een hypnose show met Peter Powers, Payback heette dat geloof ik, misschien was dat het?

Annemiek zei

Gelukkig dat hij er zo goed door is gekomen!

Margo zei

Toen ik 19 was of zo werden ook bij mij alle vier de verstandskiezen tegelijk eruit gehaald. Ook bij mij lagen ze nog in het bot en gekanteld en nog meer leuks. Ik mocht daardoor naar een kaakchirurg bij het VU en hij stelde mij voor de keuze, alle vier in één keer of 2 per keer. Ik wilde er het liefst in één keer af zijn en koos natuurlijk optie 1. Later begreep ik dat dat best riskant kan zijn omdat je hele mond verdoofd is en ook je tong... Er bestaat dan een risico dat je je verslikt in je tong en kan stikken.
Bij mij trouwens geen narcose, gewoon plaatselijke verdoving (8 prikken) en op de fiets terug naar huis. Kan me zelfs niet herinneren dat ik een recept voor sterke pijnstillers heb gekregen.
Wat ook heel charmant was, de zwelling zakt naar beneden, dus na een paar dagen had ik 2 enorme beurse plekken onder mijn kaken zitten.
Heerlijk he, al die tandartsverhalen, brrrr. Sterkte met het verzorgen van je zoon, 't is geen pretje, maar nu is hij er wel vanaf!

Coralie zei

Pff, wat een bikkel die Kai! Ik heb het ook, net zoals ik bij vele andere reacties lees, in twee etappes laten doen. Geen narcose, wel goed verdoofd in het ziekenhuis. Kan me dat geluid van het uitwrikken van die kies nog wel herinneren, bij mij waren ze ook nog aan het doorkomen. Beetje smerig dit, maar doordat er vuil in de openingen ging zitten (blijkbaar kunnen ze die niet helemaal dichtnaaien) kreeg ik een vieze mondgeur en -smaak. Moest toen dus met een spuitje 2 maal daags de holte uitspoelen. Maar goed, loopt allemaal wel los bij Kai hoop ik. Hopen dat hij die zware pijnstillers niet nodig heeft.
Hoe is het met het weer bij jullie? Als ik dit schrijf, trekt net het noodweer over Limburg. Gisteren en vandaag zijn we al flink gewaarschuwd, maar op een flinke regenbui en wat windvlagen na, viel het nu nog wel mee.

Anoniem zei

Ik heb ze ook alle vier moeten laten verwijderen. Maar eerst links en dan nog een keer terug komen voor rechts.Bij de kaakchirurg in het radboud ziekenhuis.En ik moet erbij zeggen dat ook ik s'avonds gebeld ben door de chirurg.De rede daarvan was dat hij erg dicht bij mijn zenuw moest boren, en dat er een kans was dat het zich moeilijk of niet meer zou herstellen.Gelukkig is het goed gekomen.

En dat hoop ik voor Kai natuurlijk ook. 4 tegelijk is niet niks.

Groetjes Wilma

Brin zei

Spoedig herstel aan Kai !

Ik heb verleden week ook een tand moeten laten verwijderen (tandwortelontsteking) en tot mijn verbazing duurde de hele behandeling met spuitjes voor de locale verdoving slechts 10 minuutjes. Eten was wat lastig maar voor de rest is alles zeer vlug hersteld. Nu wachten op een implantaat.
Hopelijk gaat het herstel bij Kai even snel ;-)

Bianca zei

Die Vicodin is wel goed ja pfff ( ;-) maar gelukkig dat het niet nodig is, misschien alleen een halve voor de nacht ? en die gaasjes zijn zo vies in je mond brrr maar gelukkig is het achter de rug weer.
Sterkte aan Kai

Petra zei

@Anja - Ik hoorde van iemand anders ook, dat ze in Nederland dat in twee etappes doen.

@Marjolijne - Hij vond het lam zijn van zijn tong en mond zo eng. Katja en Kai hebben nog nooit iets met hun gebit gehad, dus dat was heel nieuw voor hem.

@Corry - Ik vond het ook vrij heftig. Gelukkig hebben we het nu gehad, want Saskia heeft geen verstandskiezen.

@Naomi - Dat zou heel goed kunnen, dat het de show met Jan Smit was. Grappig in ieder geval.

@Ingrid - Gelukkig is het lage drukgebied weer weg, dus voel ik me een stuk beter. Die foto's zijn gemaakt, waar wij ook gelopen hebben.

@Bea - Inderdaad, genieten van het buitenzijn is veel leuker dan tv!

@Vita - We wachten nog af of zijn wangen gaan zwellen, iemand vertelde me, dat dat nog de vierde dag kan gebeuren.

@Anja L. - Ja, hij houdt de hele dag een ijszak tegen zijn wangen. Die show speelt dus niet meer?

@Anja - Jee, dat is ook niet niks met Ruud! Heel vervelend, als men je niet serieus neemt, als je je zo miserabel voelt. Toen ik mijn enkel gebroken had heb ik bijna mijn kleine teen daardoor verloren, men geloofde de tweede keer niet, dat het gips te strak zat.

@Annemiek - Ja, dat hebben we ook weer achter de rug.

@Margo - Als ik dat zo lees, ben ik blij, dat ze hier goede pijnstillers voorschrijven. Ik herinner me de pijn nog, nadat mijn onderkiezen eruit waren gehaald.

@Coralie - Om dat geluid alleen al zou ik een roesje willen, brrr!! Ik laat Kai na het eten voorzichtig met water spoelen, hopend, dat er zo geen eten blijft zitten.

@Wilma - Oei, ik krijg spontaan kiespijn van alle verhalen!

@Brin - Bedankt! Jij ook sterkte met jouw kies.

@Bianca - Ja, bah, die gaasjes! Gelukkig was dat vandaag al niet meer nodig.

Nina zei

De show heet ik weet wat jij deed... De aflevering met die buschauffeur heb ik ook gezien, verder kijk ik dat programma niet!

Tot mijn 18e dachten ze ook dat ik geen verstandskiezen had, maar blijkbaar ben ik niet zo wijs ;-) want nu ik 22 ben zijn ze wel zichtbaar. (2 stuks) Voorlopig zitten ze nog prima.

Oei...een logeerpartijtje geweigerd...wat mij betreft in dit geval zeker terecht. Kon Saskia anders niet bij haar vriendinnetje terecht? Fijn dat haar het sporten zo bevalt!

En heerlijk...voor jou dan...die sushi!!

Nicole zei

Wat een bikkel die Kai. Mijn maag draait al om bij de gedachte aan zo'n operatie. Mij zouden ze ook helemaal onder zeil mogen brengen. Dat gewroet in je mond terwijl je er zo hulpeloos bijligt is niets voor mij.
Hopelijk is hij ondertussen al weer goed opgeknapt. Ik loop ietwat achter...