Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, juli 06, 2010

Wijngaarden en record warmte

Vandaag is het de eerste werkdag, sinds onze Ierse vakantie, voor Rick. Hij voelt zich echter nog steeds niet goed, dus begint met thuiswerken. Hij is wel van plan vanmiddag naar kantoor te gaan, want hij heeft heel veel te doen en thuis zijn er toch teveel afleidingen (o.a. de X-box, waar Kai en Rick opeens weer heel druk mee zijn).

Omdat ik vandaag met Christine heb afgesproken erop uit te gaan, beperk ik me tot een half uur cardio bij de sportschool. Daar zie ik Sharon en bespreek met haar de sessies, die ze met Saskia zal gaan doen deze maand. Saskia heeft er helemaal zin in.

Na een snelle douche, die met dit enorm warme weer nauwelijks opfrist, ga ik op weg naar Herndon om Christine op te halen. Zij logeert daar bij vrienden.

Christine is expres wat langer in dit gebied gebleven, zodat zij en ik elkaar een paar keer kunnen zien. Morgen zal ze met Mallory naar Princeton, New Jersey, gaan en over een paar dagen terug naar Alabama rijden.

Vandaag is dus voor ons tweeen en het vergde even tijd om te bedenken, wat in deze hitte leuk zou zijn om te doen. De stad is geen optie, want daar is het helemaal niet te harden. We besluiten dus naar het westen te gaan.

Christine mist dit gebied enorm en is al haar hele vakantie bezig bekende geliefde plekjes te bezoeken. Een daarvan is het Tuscarora Mill restaurant in Leesburg. We besluiten daar te gaan lunchen.

Binnen twintig minuten rijden we via de tolweg Leesburg binnen. Het is nog te vroeg om te gaan eten, dus we parkeren de auto en gaan wat door het gezellige oude centrum lopen. Alles is nog heel mooi versierd voor 4 juli. We kijken rond in een paar van de snuisterijen winkeltjes en zien, dat er een aantal nieuwe restaurants bij zijn gekomen. Dit stadje wordt steeds populairder bij toeristen.


Net als we het kookpunt hebben bereikt, lopen we de koelte van "Tuskies" in. Dan kan airconditioning zo heerlijk aanvoelen! We krijgen meteen een flink glas ijswater voorgezet, wat ik in een keer leegdrink!

Het menu is lekker zomers met koude soepen en veel salades. Ik kies de koude komkommersoep, die werkelijk verrukkelijk is. Ik had er wel drie kommen van op gekund! Verder de fried green tomatoes met garnalen en kreeft salade, ook dat is een heel bijzondere combinatie, die goed werkt. Ook Christine smult van haar bietensalade en biefstuk fondue.


Mijn fried green tomatoes

Na de gezellige lunch gaan we de "country" in. De natuur is hier zo mooi, alleen daar geniet Christine al van (en ik ook, natuurlijk, maar zij kan er niet over uit). Christine is ook vooral dol op wijn, dus we hopen ook een paar wijngaarden te bezoeken.


Onderweg

We beginnen bij Tarara. Dit is een van de grootste wijngaarden in dit gebied en ligt prachtig aan een meertje. Behalve de wijngaard worden er ook appels en bramen verbouwd. Heel idyllisch is het allemaal.

Christine wil hier graag een wijnproeverij doen. Ik doe mee, maar proef en spuug uit, omdat ik moet rijden. Er is nog een ander stel daar op vakantie uit Naples, Florida. Christine en de Floridiaanse klagen er beiden over, dat er geen wijngaarden in hun omgeving zijn. Het andere stel is hier speciaal voor een Virginiaanse wijngaardentoer. Ze hebben er al heel wat bezocht.


Christine en ik kopen allebei een fles rose en gaan dan verder. Dit stukje Loudoun county is prachtig met zijn boerderijen en ik rijd langs de lama en de emoe boerderij en de boomgaard, waar we weleens perziken zijn gaan plukken. Daar krijg ik prompt weer zin in, maar Christine heeft wijn in gedachten.

Helaas is de volgende wijngaard, Hidden Brook, gesloten en zijn buur, Lost Creek, ook. Het is pas kwart over twee, dus we willen nog niet huiswaarts gaan.

Er zijn verschillende andere wijngaarden in de buurt, maar een telefoontje wijst uit, dat die ook gesloten zijn op dinsdag. De beslissing is niet moeilijk. We komen tot dezelfde conclusie en het wordt onze favoriete wijngaard: Chrysalis in Middleburg.

Over plekjes, waar herinneringen liggen, gesproken. Christine en ik hebben hier verjaardagen gevierd, gepicknickt, gewoon, omdat het zo'n mooie dag was en meer. We kennen alle wijnen, dus hoeven niet te proeven.

We nemen allebei een glas Mariposa rose en gaan buiten in de schaduw op de gerieflijke Adirondack stoelen zitten. We hebben prachtig uitzicht over de wijngaard en de heuvels op de achtergrond. Dit is zo ontspannend!


Af en toe moeten we even binnen afkoelen. Christine neemt nog een glas wijn, maar ik houd het verder bij lekker koud water. We delen een assortiment Italiaanse kazen met o.a. asiago en gorgonzola. Heerlijk!


Intussen houdt Rick mij via sms-jes op de hoogte van de Nederland-Uruguay wedstrijd. Christine en ik toasten op de Nederlandse overwinning. Ik kan me de finales van 1974 en 1978 nog herinneren. Vooral 1974, want toen waren we in Zeeland op vakantie en waren er ook veel Duitsers. Ik zal de teleurstelling van het verlies toen nooit vergeten. Hopelijk wordt het zondag de euforie van de winst!

Veel te snel is het weer tijd om huiswaarts te gaan. In de van wijst de thermometer 104 graden aan, dat is 40 graden Celsius! Sinds 1999 hebben we niet zulke hoge temperaturen meegemaakt. Het warmterecord voor delen van ons gebied wordt ermee gebroken.

Met een grote hug neem ik afscheid van Christine, niet wetend, wanneer we elkaar weer zullen zien. Dat is toch iedere keer weer moeilijk, zeker na zo'n nostalgische middag samen.

Thuis vind ik een berichtje van Katja op Facebook. Ze vertelt, dat het daar "crazy" is. Ze is heel vuil na het werk en de douches zijn aan de andere kant van het eiland (misschien had ze toch haar campingdouche mee moeten nemen). Ze heeft al projecten, het in kaart brengen van zeedieren en snorkelles geven aan kleine kinderen (wel aan Katja besteed).

Ook denkt ze geen minuut te zullen slapen, zo warm is het. De muggen hebben haar ook gevonden en ze zit onder de bulten. Duidelijk is dit geen luxe vakantie, zoals in Aruba, maar ze zal veel leren. Aan die warmte zal ze op een gegeven moment wel wennen, weet ik uit ervaring van toen wij kampeerden in de subtropen. Voor degenen (Marion), die geinteresseerd zijn in het programma, dit is de website.

Over warm gesproken, ik vind het niet gauw te warm, maar nu heb ik toch wel enorme behoefte aan een plons in het zwembad! Voordeel van later in de middag gaan is, dat er niet ingesmeerd hoeft te worden. Gauw bikini aan, baddoek en boek mee en binnen tien minuten spring ik in het water. Aaaaahhhh!!!

Kai en Saskia hebben eerder vandaag Rick ervan overtuigd om bij Glory Days te gaan eten. Saskia's vriendinnetje Shannon gaat ook mee. Hoe ik ook probeer, geen van hen wil op hun terrasje eten.

Tot mijn verbazing eet er inderdaad niemand buiten! Lichtgewichten zijn het, plaag ik, wie wil er met 40 graden en een gevoelstemperatuur van nog hoger nu niet lekker buiten eten? Ok, er is een punt, waar het zelfs voor mij te warm en vochtig is om dat te doen, vind ik vandaag uit.

Binnen staat de herhaling van de Nederland-Uruguay aan en speciaal voor mij zet de serveerder de tv het dichtst bij ons op dat kanaal. Dit restaurant blijft goedkoop en goed. Mijn zalm is werkelijk super bereid! De zoete aardappelfrietjes zijn een favoriet bij ons allemaal.

Saskia gaat voor een logeermarathon (gisteren logeerde Laura hier en eergisteren Mallory) en gaat vannacht bij Shannon logeren. Wat een rijkdom is het toch voor haar, al die vriendinnen. Dat had ik vroeger ook zo graag gehad, misschien ben ik daarom toegeeflijker met al die logeerpartijen, dan Rick, die er weleens helemaal genoeg van krijgt en soms zonder reden weigert.

Zondag gaan we zeker de finale kijken. Nu nog even uitvogelen waar. Er gingen al stemmen bij onze buren op, dat we een feestje zouden moeten houden, maar ik neig er meer naar om het met andere Nederlanders in de Mackey's pub in DC te kijken. Als "we" verliezen, wil ik ook met andere lotgenoten zijn, al is het natuurlijk al fantastisch, dat Nederland ueberhaupt in de finale staat.

En de hittegolf duurt voort, morgen zal het nog warmer worden. Het ergst is het voor diegenen, die geen airconditioning hebben of dakloos zijn. Overal zijn opvangplaatsen om af te koelen opgezet.

PS: Aan mijn Web-log.nl medeloggers, als ik een reactie wil geven op jullie logs krijg ik ze niet te zien. Dat gebeurt regelmatig 's avonds mijn tijd. Ik lees dus wel, maar kan geen reactie achterlaten, sorry!


16 reacties:

Natasja Valentijn zei

Wij zijn vandaag weer naar Mackey's geweest en het was wederom super!! Leuke sfeer en natuurlijk een enorm saamhorigheidsgevoel! Wow, wat was de wedstrijd op het laatst zenuwslopend, maar we zijn door!! Nu zondag nog!

naomi overdam zei

Wat een heerlijke dag heb je weer gehad. En een mooie omgeving zeg.

Ja de wedstrijd was echt zenuwslopend. Die scheids floot maar niet af. maar we staan in de finale. Ik hoop nu maar hard op Spanje en geen Duitsland.

Ik snap dat je met mede nederlanders wil kijken naar de finale.

Vita zei

Hier was het een stuk kouder gisteravond, maar dat weerhieldt Den Haag (waar we keken) en Amsterdam (waar we een uur later naartoe terugreden) er niet van om tot diep in de nacht te feesten. Je zou denken dat "we" al wereldkampioen zijn!

En dan die arme Katja. Snorkelles geven: het klinkt heel idyllisch, maar niet als je je vies en jeukig voelt :(

Vita zei

weerhieldt = weerhield

Annemiek zei

Ik had al gekeken op de website van het nationale park in St Eustatius, en de vrijwilliger opties. Nou, een maand in een tentje wonen in de tropen lijkt me geen pretje! Hoewel ze er wel de nodige dingen zal leren.

Marion2 zei

Bedankt Petra, voor het noemen van de website. Hij staat inmiddels bij mijn favorieten.

Het programma lijkt me wel superzwaar. Petje af voor Katja!

HennyB. zei

Dat zal een mooie ervaring worden voor Katja, 't is een kanjer hoor!
PS: Om te kunnen reageren op web-log.nl heb ik (misschien) een tip.
Als er boven het gedeelte waar je de reactie kunt typen de volgende regel staat:
“Reageer hieronder of meld je aan met Web-log Facebook Twitter en meer... “
kun je je bijv. aanmelden via facebook en dan zou het moeten lukken?!
Succes……

Coralie zei

Heerlijk, zo'n dagje op stap! Die foto's van dat stadje is nu precies waar ik ook voor zou gaan als ik op vakantie ben in de US. Niet de grote steden, maar het echte Amerika zien, prachtig!
Het was spannend, die laatste 10 minuten! Ik had mijn moeder aan de lijn en wij maar roepen: 'fluit nu af!'. Ik weet nog niet waar ik ga kijken, wil het wel met anderen samen doen, is toch een memorabel moment! Jij veel plezier, die kroeg klinkt als een leuk idee.
Mijn donatie aan Saskia had nog een vervelend staartje, ik kreeg een brief dat ze mijn Creditcard geblokeerd hadden vanwege verdachte transacties. Ik dacht wel al dat ze die gift bedoelden, maar ik moest wachten tot ik terug gebeld zou worden. Na een week vandaag nog maar eens zelf gebeld, eerst werd ik weer afgescheept, dat ik maar moest wachten. Beetje boos geworden, want ook al heb ik een lopende rekening, ik kan mijn CC niet gebruiken en dat zou wel lastig kunnen zijn. Toen kwam de aap uit de mouw en toen ik aangaf dat het een gift was voor een goed doel in Amerika, werd de blokkade opgeheven. Aan de ene kant natuurlijk super dat ze zo alert zijn, maar dan moet het wel snel uit de leggen zijn en niet met een wachttijd van 10 dagen.
Ik zal me ook eens verdiepen in het project van Katja. Wel mooi dat ze zoiets doet. Ik plak aan mijn Zuid-Afrikareis van deze zomer ook drie dagen vrijwillgerswerk vast.
Sterkte met de warmte

Nina zei

Wauw, dat jullie toch nog zoveel hebben gedaan in die hitte! Fijn om even echt eruit te kunnen gaan met Christine.

Petr@ zei

Wat leuk dat je de dag met Christine door hebt kunnen brengen.

Ik kan me voorstellen dat Leesburg populair is bij toeristen. Het ziet er erg gezellig uit.

Ik ga zo even Katja haar programma bekijken. Ben erg benieuwd.
Lesgeven aan kinderen past goed in het verlengde van haar oppasbaantjes.

Ineke zei

Leuk zo'n dagje met Christine. Pftt wat een hitte bij jullie, hier wordt het de komende dagen ook weer warmer, maar gelukkig niet zo heet als bij jullie.

Anoniem zei

Hallo Petra,

We zijn weer terug uit Canada waar we een super vakantie hebben gehad.
Ik heb jullie reis naar Ierland gelezen, fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad.

Gezellig dat Christine er weer een keer was.

Spannend wat Katja doet, ik vind het stoer van haar.

Ik kan wel begrijpen dat Rick al dat gelogeer af en toe zat is. Het lijkt inderdaad wel of jullie altijd wel een logee hebben.
Altijd gezellig maar alleen met het gezin is af en toe ook heerlijk.

Nou sterkte met de hitte, wij mogen hier ook niet mopperen.

Groet, Bea

Nicole zei

Wat een leuke dag heb je met Christine gehad! Fijn dat jullie ngo wat tijd met elkaar hebben kunnen doorbrengen. Het lijkt me heel moeilijk als je beste vriendin zo ver weg woont.

En wat was die wedstrijd spannend!! Ik zat met kids en vrienden in een kroeg en op het laatst riep iedereen de hele tijd: fluit nou af! Fluit nou af! Rare scheids was het. Maar we zijn door. Nu zondag nog! Veel plezier bij Mackey's. Het lijkt me supergaaf om zo 'in den vreemde'(voor jullie niet natuurlijk) toch met Hollanders die finale te gaan kijken.

Petra zei

@Natasja - wij zien elkaar dus misschien zondag wel?

@Naomi - Je hoop is uitgekomen! Ik had dezelfde hoop.

@Vita - Katja is taai, hoor! Ik ben best trots op haar, want haar beste vriendin vond Europa al zo moeilijk, want alles was klein ;).

@Marion - van wat ik tot nu toe gehoord heb is het programma niet voor de "faint of heart" inderdaad.

@Annemiek - ze wil(de?) ook graag Peace Corps gaan doen over een paar jaar, dus dit is een goede voorbereiding

@Henny - Bedankt, dat ga ik proberen

@Coralie - Wat vervelend van je credit card, zeg! Denk je een goede daad te doen, gebeurt er dat. Het maakt je gift nog beter! Goed van je, dat je vrijwilligerswerk gaat doen in Zuid-Afrika!

@Nina - Ja, het was erg leuk om het even weer als vanouds te hebben samen.

@Ineke - Vandaag was voorlopig het ergst, te zien aan de vooruitzichten

@Bea - Welkom terug! Wat hebben jullie in Canada gezien? Ik snap Rick ook wel, hoor, maar vind het ook zo leuk voor Saskia, dat het hier gewoon kan.

@Nicole - Inderdaad, eigenlijk doet zo'n bezoekje me haar nog meer missen, maar ik zou ook niet zonder willen zijn. Ik zoek het huis af naar Oranje dingen om zondag aan te trekken!

Bianca zei

Vreselijk die muggen en geen verkoeling maar het went inderdaad. Vaak eigenlijk nog sneller dan je zou verwachten. Het is hier nu koeler dan bij jullie is dat wat ha ha
Vannacht kans op heavy rainfall en daarna naar de 92 F pffff (zal wel weer in de schaduw zijn ;-)
Gelukkig hebben we airco en jullie ook, zou niet graag zonder zitten hier.
Leuk zo'n dag met Christine maar kan me voorstellen dat het telkens weer moeilijk afscheid nemen is.

Manon zei

Leuk zo'n dag samen met je vriendin!

Ook een super vakantie hebben jullie gehad, wel een vervelend begin, maar dat kon de pret vast niet drukken toch!

En jaaa de finale, Ondertussen weten we dat DL het niet gehaald heeft, en stiekem ben ik daar wel een beetje blij om, had niet graag verloren met allemaal Duitsers om me heen (al hadden we vast gewonnen ;))

Groetjes, Manon