Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, september 09, 2010

Great Falls en schoolvakken

Het wordt al saai, maar alweer daagt een heel zonnige dag. Alleen deins ik, als ik de deur opendoe voor Cosmo, even terug. Het is opeens flink koeler, dan de afgelopen paar dagen! Gisteren werd dan ook wel het warmterecord van 93 Fahrenheit (bijna 34 graden Celsius) bij Dulles Airport verbroken. Nu is het opeens 17 graden!

Karin komt even het golf boekje en "huiswerk" van de golflessen, waar we ons samen voor op hebben gegeven, brengen. Ofwel, Karin had zich opgegeven en vroeg vorige week, of ik ook interesse had. Er waren nog twee plekken open, dus dat leek me erg leuk. Alleen kon ik er de eerste les op dinsdag niet zijn, want toen ging ik gezellig uit lunchen met Corry en Wijbe.

De zon schijnt en straalt en de lucht is zo donkerblauw, ik kan me er gewoon niet toe krijgen om binnen te gaan sporten! Tijd om Cosmo aan te lijnen en naar Great Falls te rijden. Zoals altijd geniet ik al van de weg daarnaartoe. Die enorme landgoederen vervelen nooit!

In het park is het heel stil. Ik loop van Great Falls naar Riverbend Park, wat ruwweg 2,5 kilometer is en kom geen mens (of dier) tegen. Ook hier is de droogte goed zichtbaar. De anders zo brede rivier laat allerlei "eilandjes" zien, waardoor het lijkt of je zo naar de overkant kunt lopen. Ook de anders zo volle dam is nu maar aan het druppelen.

Langs de paden bloeien allerlei gele en witte struiken met af en toe paarse bloemen tussendoor. Ik geniet weer met volle teugen, tot me de waarschuwing bij de watervallen te binnen schiet. Tijdens droogtes zijn copperhead slangen extra actief, zegt die waarschuwing.

Opeens gaan mijn gedachten alle kanten op. Wat als Cosmo zo'n slang vindt en gebeten wordt? Ik heb geen bereik op mijn telefoon hier en hulp is dan nog ver weg. Of, misschien nog erger, wat als ik zelf het slachtoffer word? Bang voor slangen ben ik niet, maar een giftige kom ik liever niet tegen. Ik houd Cosmo zo kort mogelijk en trek hem terug, als we in het struikgewas iets horen ritselen, waar hij op af wil gaan. Gelukkig volbrengen we de wandeling zonder ongewenste ontmoetingen.


Terwijl ik lunch eet, klets ik bij met Katja. Zij heeft een drukke dag vandaag. Ze is vanochtend begonnen in de "Free Clinic" en is daar heel enthousiast over. Ze mocht bloeddruk en temperatuur opnemen, mensen wegen etc. Hiervoor moet ze "scrubs" dragen, dus ze vertelde heel wat bekijks te hebben op school later, aangezien ze geen tijd had zich te gaan verkleden.

Laura komt om een massage te geven en pijnigt me flink. Vooral mijn schouders zitten muurvast en ik crepeer werkelijk op de tafel! Na afloop heb ik dan ook een flinke hoofdpijn en ben doodmoe, maar als het goed is, zal ik morgen verlichting voelen. Ik hoop het maar!

De massagestoelen van de nagelsalon helpen ook een beetje de spieren ontspannen. Thu maakt mijn nagels weer helemaal netjes. Ik heb een nieuwe kleur nagellak van OPI gekozen (het blijft grappig, dat die uit Nederland komt), roze met blauwige glittertjes, netjes, maar toch wat gewaagder.

In mijn blog van gisteren schreef ik, dat Saskia Duits heeft en dat ontlokte een aantal vragen. Vrijwel iedereen neemt op high school een vreemde taal. Welke talen geboden worden verschilt per school, maar vrijwel overal wordt tenminste Spaans, Latijns en Frans geboden. Soms is er Japans of Chinees en op deze school dus Duits.

Katja heeft altijd Spaans genomen en doet nu ook een dubbel major in Spaans. Kai deed twee jaar Frans en twee jaar Duits. Colleges willen tenminste drie jaar van een taal of ieder twee jaar van twee talen zien.

Saskia heeft dus ook Duits gekozen. Ik had liever Spaans gezien, maar we laten de keuze aan de kinderen. Het is toch een beperkt blootstellen aan de taal. Als ze er echt goed in willen worden, zullen ze het op college ook moeten nemen.

Over Saskia's rooster, op high school hebben ze "block scheduling", ieder "uur" duurt 90 minuten en ieder vak wordt om de andere dag onderwezen (rode en zwarte dagen noemen ze het), behalve het derde "uur", wat 45 minuten duurt en dat vak (in Saskia's geval geschiedenis en aardrijkskunde) hebben ze dagelijks. De schooldag loopt dus van 7:20 tot 14:10 met een half uur lunch en tussen ieder uur vijf minuten om van lokaal te wisselen. Dat laatste is ook wel nodig, want de school is enorm.

Iedere negende klasser heeft vier basisvakken (hoewel die wel op verschillende niveaus worden onderwezen): wiskunde (in Saskia's geval dit jaar geometrie), Engels, een exacte wetenschap (in de negende klas meestal biologie, wat Saskia "honors" neemt) en geschiedenis/aardrijkskunde gecombineerd (dit jaar wereld als onderwerp). Daarbij dus een vreemde taal, lichamelijke opvoeding/gezondheidsleer en een keuzevak, in Saskia's geval art, wat zowel allerlei manuele als digitale kunsttechnieken inhoudt.

Vanavond is het officiele begin van het NFL football seizoen. De New Orleans Saints spelen tegen de Minnesota Vikings. Ik heb me voorgenomen dit seizoen wat vaker te kijken, want ik vind het een interessant spel. Hopelijk doen de Washington Redskins het voor de verandering weer eens goed. De naam van "ons" team blijft controversieel, maar ik vind hun kleuren en logo super, heel on-politiek correct, ik weet het.

7 reacties:

Marion2 zei

Wat zeg je me nou? Komt OPI uit Nederland? Wat een grap, ik had het net deze zomer in Amerika ontdekt. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.

Maar erg leuk merk. Ik ga mijn verzameling dan ook zeker uitbreiden.

Brin zei

Vreemde uren voor een middelbare school. Om 14u10 al klaar, dan heb je nog praktisch een halve dag vrij!
Hier bij ons ben je verplicht om minstens drie talen te nemen: naast Nederlands ook nog Engels, Frans en Duits. Mijn zoon doet er ook nog Latijn bij. Vind je dit niet weinig één vreemde taal in het lessenpakket ?

Petra zei

@Marion - Ja het komt uit Helmond, grappig, he?

@Brin - Ze beginnen ook idioot vroeg. Ieder jaar gaan er stemmen op om later te beginnen, omdat dat beter is voor tieners, maar dan komt er groot protest vanwege de naschoolse activiteiten, waar vrijwel iedereen aan deelneemt.
Wat de vreemde talen betreft is het vanuit een Nederlands oogpunt (ik heb zelf Gymnasium A met zes talen gedaan) inderdaad weinig, maar Nederland is ongewoon, dat er zoveel talen tegelijk worden onderwezen. Ik ben al blij, dat ze hier een vreemde taal krijgen, want dat was niet altijd het geval.

Bianca zei

Hier vinden ze het ook erg knap dat we meerdere talen spreken/verstaan en zijn de meeste mensen voorstander dat er meerdere talen worden onderwezen op school hoewel spaans hier natuurlijk ook veel voorkomt.

Die copperhead's zijn geen fijne slangen (wel erg mooi), ze zijn gelukkig niet agressief dus aanvallen doen ze niet tenzij je veel te dichtbij komt of op ze gaat staan. Ik ben er ook altijd bang voor, als ik de honden boos hoor grommen in de tuin ga ik altijd kijken wat er aan de hand is want een mens overleeft het wel normaal gesproken maar een hond vrij zeker niet. Daar moet je toch niet aan denken, hopelijk gaat het snel heel hard regenen bij jullie !

Brigitte en Mark zei

Hallo :)

Ik heb deze blog op google gevonden en ik ga zeker alle verhalen een keer lezen als ik tijd heb.

Ik hou namelijk heel erg veel van Amerika, ben er dit jaar ook geweest maar heb nog lang niet zoveel gezien als jullie! (ben ook pas 20)

Mijn tante woont in California met haar gezin, het is mijn grootste wens om later ook in Amerika te wonen.

Nog een fijne dag :)

Groetjes Brigitte

Nina zei

Hoe kun je Latijn als ex-gymnasiast Latijns noemen, Petra? :D

@Brin: In Nederland ben je verplicht om veel talen te kiezen/volgen, maar echt veel steek je er niet van op, vind ik. (gymnasium eindexamen in 2006)

Petra zei

@Brigitte - Welkom hier! Ook leuk om je reacties op de oude blogs te lezen. Je bent dus net zo oud als Katja, leuk!

@Nina - Oeps! Ik zal mijn roestige Nederlands maar weer eens de schuld geven ;).