Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, januari 24, 2011

Een bos tulpen



Vannacht werd het -14 en ik vind dat te koud voor Saskia om in het donker op de schoolbus te wachten. Gelukkig kan Rick haar op weg naar het vliegveld bij school afzetten.

Rick gaat vandaag naar Cleveland en vliegt dan door naar het lekker warme San Diego. Alleen zal hij daar weinig van merken, want hij zal de hele dag in de airconditioning van het convention center doorbrengen. Maar toch.

Nadat Rick en Saskia vertrokken zijn, val ik weer in een diepe slaap. Met schrik word ik om kwart voor negen pas wakker! Het kost me wat moeite om op te staan, niet alleen vanwege de kou in onze kamer, maar ook vanwege de spierpijn. "Goede" spierpijn dit keer, kennelijk gebruikte ik bij het kickboksen heel andere spieren dan gewoonlijk!

Tijdens het ontbijt kijk ik naar het nieuws en zie beelden van een gigantische waterleidingbreuk aan de andere kant van Washington. Een deel van de Beltway (ringweg) is gesloten en 500 miljoen gallons water gutsen in een gigantische fontein, die auto's meesleept en de omringende panden vernield, naar buiten.

Met deze vorst bevriest een gedeelte van het water meteen. Deze foto's zijn spectaculair en laten het goed zien. Een groot gedeelte van de hoofdwaterleidingen in dit gebied is ouder en dan krijg je zulke enorme breuken met strenge vorst.

Ook hoor ik, dat het National Compliment Day is vandaag. Nu is er hier iedere dag wel een of andere speciale "holiday", maar deze vind ik erg leuk. De bedoeling is om tenminste vijf mensen een complimentje te geven.

Nu geven Amerikanen sowieso al vrij gemakkelijk complimentjes en met de jaren heb ik die gewoonte ook meer overgenomen. Vijf mensen per dag haal ik gewoonlijk niet en ik ga eraan werken dat vandaag wel te doen.

Mijn eerste gelegenheid komt om tien uur. Sharon wacht me al op en heeft een intensief uur met intervals en zware gewichten ingepland voor me. Ik laat haar weten, dat ik haar een van de beste trainers vind, waar ik mee heb gewerkt. Dat meen ik oprecht (valse complimenten vind ik ook niet kunnen).

Sharon is net zo streng, als haar mannelijke collega's en dat kon ik van de andere vrouwelijke trainer, waar ik jaren geleden mee werkte, beslist niet zeggen. Daarvoor betaal ik haar wel, want ik heb genoeg zelfdiscipline om zelf te sporten. Ik heb iemand nodig, die zegt, dat ik best nog een keer die gewichten op kan heffen of wat meer ponden aankan.

Na het uur met Sharon klets ik nog even met buurvrouw Jeanne, die er ook is. Iedereen heeft meer dan genoeg van de kou. We zijn het erover eens, dat we vorige winter veel sneeuw kregen, maar dat maakte het ook spannend en daardoor leek de tijd sneller te gaan. Deze winter is het alleen maar verschrikkelijk koud tot nu toe. Tot slot ga ik een half uur op de crosstrainer.

Bij Whole Foods haal ik wat benodigdheden. Daar zie ik, dat ze bosjes tulpen hebben voor $7,99 per twaalf. Ik heb zo'n behoefte aan verse bloemen in huis, dat ik een wit bosje koop, ondanks de prijs. Daarom heb ik nogal wat zijden bloemen staan, de bloemenprijzen zijn hier zo hoog!


Thuis vind ik in mijn email de eerste boeking voor een excursie! Weliswaar pas in september, maar de spits is eraf. Even weer wat reclame maken, voor de eerste drie boekingen geef ik korting. De tweede krijgt 50% en de derde 25% korting. Als je dus iemand weet, die naar Washington komt, zegt het voort!

Het leukste aan Boer Zoekt Vrouw vind ik eigenlijk het commentaar achteraf. Ik lig vanmiddag dubbel om sommige blogs en columns! Voor de liefhebber heb ik er een paar verzameld:
Glamour blog

Recensiekoning

Onuitstaanbaar

Viva

Veeteeltforum (Henk)

Saskia heeft deze week allemaal midterms. Dat zijn een soort tentamens, die voor een groot deel van het jaarcijfer meetellen. Gelukkig doet ze het echt goed op school, maar ze komt wel doodmoe thuis. Het heel vroege opstaan helpt natuurlijk ook niet.

Saskia slaapt tot het avondeten. Ik maak het mezelf makkelijk, soep met tosti's. Dat vinden we beiden lekker. Daarna gaat Sas meteen weer naar bed, want ze heeft morgen twee midterms, geschiedenis en Duits. Ik heb het haardvuur aan en kijk naar de Bachelor, nooit saai, al dat drama!

Oh, en die vijf complimenten? Het is me gelukt. Sharon was nummer een, een dame bij Whole Foods, die werkelijk een superleuke jas aanhad, nummer twee. De caissiere daar, Natalya, moeder van een van Katja's vroegere klasgenoten, was nummer drie, omdat ze al haar klanten altijd herkent en nog iets van ze weet.

Saskia complimenteerde ik, omdat ze, zonder mijn aanporren, haar kamer genoeg opruimde om morgen schoon te laten maken. Katja was mijn laatste "slachtoffer", want zij heeft waarschijnlijk nieuwe huisgenoten gevonden en ik vind het knap, hoe zij met de situatie omgaat.

Geven jullie makkelijk complimenten aan mensen? En hoe reageer je op een complimentje, dat iemand anders je maakt? Met dat laatste heb ik nog steeds weleens moeite. Ik heb toch al gauw de neiging om ze wat af te zwakken.

24 reacties:

Anja zei

Complimenten ontvangen vind ik soms lastig en zwak ze dan ook af. Ik vind het wel leuk om complimenten te geven maar zal nooit een niet gemeend compliment geven.

Als er iemand om mijn mening vraagt geef ik deze ook eerlijk. Ik zal niet uit mijn zelf tegen iemand zeggen dat ik zijn of haar nieuwe jas niet mooi vind maar als er naar mijn mening gevraagd wordt geef ik wel eerlijk antwoord. Ik probeer het dan wel af te zwakken en zeg meestal iets van: hij staat je goed maar het is mijn smaak niet.

Bianca zei

Ik vind het gemakkelijker om complimenten te geven dan in ontvangst te nemen.
Leuk die tulpen, ik koop hier ook nooit bloemen omdat ze zo duur zijn, ik de tuin kweken lukt helaas niet, te snel te warm in het voorjaar.

Wat naar van die "meid" dat ze ineens een haarloos onderkomen wil hebben, enorm flauw zeg.

Is die kou s"nachts wel goed voor je spieren eigenlijk ? ik heb nl gemerkt dat ik zo stijf als een plank wakker wordt als ik met een koude nacht (die hebben we hier af en toe ;-) per ongeluk onder mijn dekbed vandaan gewoeld ben en heb er nu al een paar dagen last van ondanks best veel bewegen overdag.

Margreet zei

Sinds ik in de VS woon geef ik ook makkelijker complimenten, iedereen doet het ook. Ze ontvangen is wat moeilijker, ik zwak ook vaak wat af.
Mooi die tulpen, ik heb ook behoefte aan wat voorjaar in huis, wie niet?

Sally zei

Tjonge wat een water.
Complimenten geven doe ik eigenlijk te weinig. Ik ben wel (te )eerlijk en meen altijd wat ik zeg. Complimenten ontvangen vind ik ook best lastig. Ik word er eigenlijk onzeker van (of men het wel meent).
Fijn te lezen dat Katja waarschijnlijke nieuwe roommates gevonden heeft. Zou een hele zorg minder voor jullie zijn.

Bente zei

Het bewust complimenten maken heb ik geleerd in mijn manager's tijd. Niks motiveert werknemers beter dan (welgemeende) complimenten. Nu sta ik ook te boek als iemand die heel direct is, dus als ik een compliment maak dan weet men dat het gemeend is.

Met de kinderen ben ik me nog bewuster van het opmerken van goed gedrag. Zo net nog, toen de middelste, meteen uit school, vertelde dat hij niet zo'n goede dag had gehad en niet goed naar de juf had geluisterd. Die boodschap was natuurlijk niet zo fijn, maar hij is pas 9 en ADHD, en ik ben heel trots op hem dat hij ondertussen weet dat hij beter meteen kan vertellen wat er is gebeurd dan te doen of alles koek en ei is. En dat laat ik hem dan ook duidelijk weten.

Alice zei

Complimenten geven doe ik wel regelmatig, maar enkel en alleen als ik ze meen. Ik ben niet van het type dat snel zal zeggen "wauw wat een leuk jurkje", maar als ik het zeg dan meen ik het wel. Complimenten krijgen... tja ik werk op een dienst waar ze met complimenten strooien en waar 90% niet van gemeend is.... dus ik ben redelijk imuun aan complimenten.

Petr@ zei

Leuk, zo'n bosje tulpen. Ik vind het ook altijd erg gezellig, een bosje bloemen in huis. Vooral in deze periode, dan kunnen we wel wat kleur en gezelligheid gebruiken.

Als ik mensen ken geef ik wel complimenten, maar bij vreemden niet zo heel snel. Ligt ook een beetje aan de situatie. Soms heb je al wat woorden gewisseld met iemand en dan zal ik het sneller doen.
Dat vind ik juist zo leuk in Amerika. Ik kan me herinneren dat er bij Alcatraz een vrouw naar me toekwam en zei dat ik zo'n leuk vest aan had. Erg leuk vond ik dat.

Wat een goed nieuws over Katja. Hopelijk geeft nieuwe huisgenoten in het vooruitzicht een beetje lucht de komende maanden.

Hilde zei

Dat vond ik zo heerlijk in Amerika : men geeft mensen heel snel een complimentje en zelf neem je die gewoonte graag over...

Dat is nu wat geminderd sinds we in Zwitserland wonen, maar vandaag wil ik er ook eens extra aandacht aan besteden. Leuk dat je er ons attent op maakte!!!

'k Vind je blogs trouwens altijd heel positief geschreven. Fijn om ze te lezen...

Groetjes,

Annemiek zei

Zo heel veel complimenten geef ik niet en meestal is dat ook niet over het uiterlijk, maar ik probeer het wel meer te doen. Zeker als iemand iets goed gedaan heeft. Gisteren had ik een welgemeend compliment voor de 17 jarige dochter van een vriendin die voor het eerst bloed gegeven had :)

Bibi zei

Mensen geven hier elkaar regelmatig complimenten en ik heb dat ook overgenomen. Als ik gisteren de deur uit was gegaan (en had geweten dat het complimenten dag was) had ik er meer dan 1 gegeven. Scott geef ik zowiezo vaak complimenten.
Ik kan ze ook goed ontvangen maar als ik het er niet helemaal mee eens ben zwak ik het ook een beetje af.

Nina zei

Zelfs ik zat erover te denken of ik bloemen ging aanschaffen voor in huis... Ik heb het niet gedaan, (er staan winterviolen op mijn balkon...) maar ik snap het dus wel. Zelf zou ik niet voor wit kiezen, overigens, dat vind ik dan weer te winters!

Ik ben geloof ik wel meer complimenten gaan geven de laatste jaren en laat het ook duidelijker merken als ik iets of iemand waardeer. Maar ontvangen...ja...da)s lastig. Extra handicap van mij is dat ik heel makkelijk bloos...

Wat goed van Katja dat ze waarschijnlijk nieuwe huisgenoten heeft gevonden! Nu hopen dat dat allemaal doorgaat en goed uitpakt.

En brrr zo koud bij jullie! Hopelijk gaat het met Saskias midterms goed.

Sterkte met het missen van Rick!

naomi zei

Hallo

Complimenten geven doe ik regelmatig. Ook vaak op het werk als collega's goed gehandeld hebben in een situatie. Op prive gebied wel minder. Maar merk bv. wel dat als ik goed gedrag van mijn nichtje beloon ze het beter doet. Het ontvangen gaat me steeds beter af maar zwak het wel af en neem het niet zo aan.

Moet zeggen dat ik het knap van Katja vindt dat ze nieuwe room mates heeft gevonden.

Ook een compliment naar jouw toe. Ik vindt je dicipline in het sporten zeer knap ondanks dat je ervan op knapt. En ook je dicipline om iedere dag een blog te schrijven en ons ook altijd een reactie terug te geven vindt ik heel knap.

Kan alleen zeggen ga zo door geniet er iedere ochtend weer van.

Wens Saskia succes met haar midterms.

Groetjes Naomi

Brin zei

Ook bij mij staat op de tafel momenteel een bos tulpen te pronken! Alhoewel mijn keuze meestal naar de witte gaat in deze periode van het jaar, heb ik me deze keer laten verleiden tot vrolijk geel. In deze sombere dagen (vreselijk nat en grijs weer hier in Belgïe) had ik echt nood aan wat lentekleur.

Ik ben het helemaal met Naomi eens... ook voor jou een complimentje wat je discipline in het sporten en je blog bijhouden betreft!!!

Ik vind het altijd leuk als ze in Amerika naar je toe stappen en zomaar een complimentje geven op je kledij of je haar. Een hele leuke gewoonte vind ik dit, een mens heeft er af en toe nood aan, alhoewel ik tot mijn schande moet bekennen dat ik er veel te weinig geef. Misschien van nu af aan verandering in brengen...

Sandrah zei

Net als veel anderen geef ik alleen complimenten als ik het echt meen. Ontvangen gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer. Ik denk dat hoe ik op dat moment in mijn vel zit, daar wel mee te maken heeft.

Leuk dat de eerste excursie is geboekt en al zo snel! DC staat bij ons ook weer op de planning, dus ik hou het zeker in gedachten.

Fijn dat Katja waarschijnlijk al nieuwe huisgenoten heeft gevonden. Dat zal een stuk rust geven.

Anja L. zei

Gefeliciteerd met je eerste boeking als gids!
Ik vind het ook makkelijker om complimenten te geven dan te ontvangen.
Wat een geweldig commentaar over BZV. Vooral van Dave, die slaat de spijker helemaal op de kop.
Wat jammer dat de bloemen zo duur zijn daar. Ik kocht hier op de markt 3 bossen tulpen voor 5 euro en 2 potten met hyacinten voor 4 euro. Ik heb thuis echt zo'n voorjaarsgevoel met al die bloemen.

Wat fijn voor Katja dat ze misschien andere kamergenootjes heeft gevonden.
Ik wens Saskia heel veel succes met haar testen.

Ineke zei

Goh, die tulpen vind ik eigenlijk helemaal niet zo duur. Vorige week kocht ik hier een bos (en zeker niet groter san die van jou) en daar betaalde ik 5 euro voor.

Becs zei

Wat fijn dat Katja nieuwe huisgenootjes heeft gevonden!

Natasja Valentijn zei

Ik heb er toevallig vandaag iets over geschreven op mijn blog. Ik moest daar in het begin erg aan wennen. Hier spreekt men je al snel aan, omdat je bijvoorbeeld iets leuks aan hebt. Met een bijna blozende Thank You, nam ik het compliment in ontvangst. Nu gaat het me al wat gemakkelijker af. Ik ben er al een beetje aan gewend. Ikzelf geef niet gauw een complimentje. Alhoewel, wel aan de mensen die ik ken, maar niet snel aan een 'vreemde' op straat.

Anne-Sophie zei

Leuk die BzV links. Ik heb in 2 avonden tijd even alle afleveringen van dit seizoen gekeken... heerlijk. Yvon Jaspers doet dit echt ontzettend goed.

Ben ook zo iemand die complimenten van nature probeert af te zwakken. Maar voor de gever is het toch leuker als de ontvanger er gewoon blij mee is, toch?

Kristel Holsbeek zei

Mooie bos tulpen!! Altijd zalig om in huis te hebben!!
Wat leuk dat Katja een nieuwe huisgenoot heeft gevonden, hopelijk verloopt alles van een leie dak...

Petra zei

@Anja - Inderdaad, een compliment is alleen leuk als het gemeend is. Ik ben hier voorzichtig met mijn mening ronduit zeggen. Ik probeer dan toch altijd iets positiefs te zeggen, maar wel iets wat ik dan ook echt meen.

@Bianca - We hebben een heel dik dekbed, waar ik helemaal onderlig, ik heb het dus nooit koud in bed. Het is het opstaan, dat moeilijk is.

@Margreet - Inderdaad, eigenlijk vreemd, dat het moeilijker is om een complimentje te ontvangen.

@Sally - Ja, he, onvoorstelbaar de schade die dat water veroorzaakte. Inmiddels lukt het me wel steeds beter om gewoon "thank you" te zeggen op een compliment.

@Bente - Inderdaad, kinderen reageren ook heel sterk op complimenten. Na mijn complimentje van gisteren merk ik, dat Saskia opeens een stuk meer helpt. Hopelijk blijft dat zo, LOL!

@Alice - 90% ongemeende complimentjes? Dat kan ik me niet eens voorstellen, wat een onechte omgeving moet dat dan zijn.

@Petr@ - Ja, dat soort complimentjes gebeuren mij toch regelmatig en ik probeer het zelf ook meer te doen. Ik hoop ook echt, dat het voor Katja gaat lukken.

@Hilde - Dank je voor het compliment :). Vind je de Zwitsers een stuk stugger of is dat ook weer zo'n vooroordeel?

@Annemiek - Ik hoorde op de radio, dat het Rode Kruis kritiek tekort aan bloed heeft. Rick geeft, ik mag niet, maar vanaf welke leeftijd mogen kinderen geven? Dat weet jij vast.

@B. - Inderdaad, nu ik erover nadenk geef ik Rick waarschijnlijk wel de meeste complimentjes van iedereen.

@Nina - En? Had ik je haarkleur goed? Alleen de witte tulpen zagen er goed uit, ik wilde eigenlijk geel, maar die hadden ze niet en de rode en roze waren al helemaal open. Ik bloos ook snel.

@Naomi - Dank je voor het compliment! Ik zie uit naar april!

@Brin - Geel wilde ik juist, maar die hadden ze niet :(. Jij ook bedankt voor het compliment!

@Sandra - Leuk, dat jij er ook aan denkt deze kant op te komen.

@Anja - Lol he, die blogs, ik lig er dubbel om. Die bloemenprijzen herinner ik me nog.

@Ineke - Dat is toch duur voor Nederlandse begrippen of is er zulke inflatie op bloemen geweest?

@Becs - Ja, hopelijk gaat het door.

@Natasja - Ik ben gauw je blog gaan lezen, leuk geschreven. We hebben nog wat te vieren de komende weken, LOL!

@Anne-Sophie - Het blijft een leuke serie.

Petra zei

@Kristel - Inderdaad, iedere keer, dat ik erlangs loop, geniet ik ervan.

Annemiek zei

Petra, hier moet je 17 jaar zijn om bloed te geven, in sommige staten mag het ook met 16.

Coralie zei

Hoi Petra,
even vlug een reactie voor ik ga werken. Ik zal vanavond nog eens goed naar je website kijken en ook beslissen welke excursie ik wil maken. Kan het natuurlijk nog niet met 100% zekerheid zeggen, omdat ik vlucht ed nog moet boeken.
Ik vind het ook makkelijker om complimentjes te geven dan te ontvangen, word er ook verlegen van. Doe het ook te weinig, dus zo'n dag als vandaag zouden ze hier ook mogen invoeren. Vind dat sowieso leuk, al die speciale themadagen, hoorde gisteren dat het 'opposites'dag was.
Fijne dag! Ik reageer misschien niet al te vaak, maar ik lees wel trouw alles hoor!