Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, januari 18, 2011

IJsvrij

Gisteravond hoorden we het al tikken tegen het raam, ijsregen. De voorspelling was, dat het na middernacht in regen zou overgaan. Als Rick Saskia dus om kwart over zes nog niet bezig hoort, gaat hij polshoogte nemen. De scholen blijken gesloten te zijn, er ligt een flinke laag ijs overal! Saskia had dat al gezien, maar er ons niet van op de hoogte gesteld.

Wij doezelen dus lekker door. Na mijn blog van gisteren lig ik me af te vragen, waarom Dr. Martin Luther King Jr. mij niet bekend was en andere dingen in de Amerikaanse geschiedenis ook niet.

Een van de redenen zou kunnen zijn, dat wij ten tijde van zijn moord in Senegal woonden en pas een paar jaar later terug in Nederland kwamen. Als ik er op de Franse school over leerde, herinner ik me dat niet. Later herinner ik me maar weinig Amerikaanse geschiedenis op school, maar dat kan ook desinteresse zijn geweest.

Over de Blue Monday gaf Elke een interessante link, die ik hier ook wil delen. Helaas wel in het Engels. Welke maandag in 2011 die Blue Monday is, is kennelijk een twijfelgeval. Ik neem me nu al voor om komende maandag niet "blue" te laten zijn!

Onze oprit, de cul de sac en de stoepen zijn net een ijsbaan. Rick waagt zich erop en krabt het ijs van zijn auto. Ook ik ga naar buiten, maar glijd bijna meteen op mijn achterwerk. Niet goed met mijn mooie nieuwe camera in mijn handen! Gelukkig kan ik overeind blijven en loop verder alleen in het gras om foto's te nemen.


Meer foto's hier

Het ziet er namelijk allemaal wel heel mooi uit met de ijspegels en de besjes en bladeren gevangen in een laagje ijs. Cosmo is ook buiten bij mij. Hij probeert rond te rennen, maar het is een koddig gezicht, want zodra hij op cement of asfalt komt gaan zijn poten alle kanten uit.

Christine belt en we kletsen gezellig bij. Zij hebben net een hele week vrij van school gehad door de sneeuwstorm vorige week. Wat een vreemde winter is dit weer.

Intussen zien de wegen er, behalve ons pleintje, goed uit, dus ik besluit naar de sportschool te gaan. De stoepen zien er nog steeds heel gevaarlijk uit. Het schooldistrict heeft de juiste beslissing genomen door te sluiten.

Bij Anytime Fitness kan ik in een garage parkeren en zonder buiten te komen naar boven lopen. Ik heb mijn fototoestel mee, voor het geval er leuke ijsplaatjes van Vienna te schieten zijn, maar dat valt tegen.

Het is vandaag compleet cardiodag en wel op de stairmaster. Eerst een half uur intervals op niveau 8 en dan een half uur "fat burner" op hetzelfde niveau. Het voelt weer heel intensief. Ik ben blij, dat ik de gladheid heb getrotseerd, want er tenminste even uit zijn is goed.

Saskia en ik eten samen soep als lunch, precies goed met dit koude weer. Campbell's soup, mm, mm, good. Saskia heeft kippensoep en ik Italian wedding, bouillon met gehaktballetjes, spinazie en pasta. Heel erg lekker vind ik die.

Deze ijsvrije dag is natuurlijk heerlijk voor Sas en haar vriend(inn)en. Een heel groepje komt hierheen om Halo op X-Box te spelen. Gisteren hebben ze allemaal hun huiswerk al gedaan, dus vandaag kan er zorgeloos gespeeld worden.

Voor mij wordt het een rustig middagje. Vienna Patch plaatst mijn foto's van het ijs op hun site. Zo krijg ik ook weer wat publiciteit, wie weet, wat daar nog uit voortkomt. Gelukkig zal de ijzel in dat artikel genoemd enkel regen worden. Een ijsdag is leuk, maar dan mag het weg!

In de slow cooker maak ik het teriyaki recept, dat Saskia gisteren uitzocht, klaar. Het is met verschillende kleuren paprika, kip, een sausje van teriyakisaus, marmelade, mosterd en gember. Het klinkt dus goed.

Alleen wordt het helemaal niets! Het smaakt niet lekker en na drie uur op hoog is de kip nog niet gaar. Voor het eerst, dat ik een slow cooker recept ook helemaal geen succes vind. Omdat de kip niet gaar is, durven we het niet aan om het te eten en het is al laat. Hopelijk is de slow cooker niet stuk. Het wordt dan toch maar Pizza Hut.

Op Facebook vond ik een leuke "toevalligheid" over dit jaar. Behalve de vier data met alleen enen dit jaar (1/1/11 etc.) is er nog iets frappants. Neem de laatste twee cijfers van je geboortejaar en tel die op bij hoe oud je dit jaar wordt. Wat is de uitkomst?

19 reacties:

Jeanine Guidry zei

Ik had een heel jaar over Amerikaanse geschiedenis op het VWO - maar ik was er ook toen al erg in geïnteresseerd.

Petra zei

Mijn interesse was meer voor de oudere geschiedenis, de twintigste eeuw heb ik altijd maar matig gevonden, misschien daarom? Ik kan me geen jaar Amerikaanse geschiedenis herinneren.

Margreet zei

Ik heb ook VWO gedaan en kan me weinig Amerikaanse geschiedenis herinneren. Leer nu gezellig van alles mee van de kinderen, Rosa Parks, Betsy Ross, MLK enz. Leuk!
Hier ook weer erg stil nu Steven weg is, hij was ook een maand thuis en het was erg gezellig, ook tussen de kinderen onderling. Hij vond het zelf ook wel een beetje moeilijk weer weg te gaan, meer als van de zomer had ik het idee.
En wat een weer zeg, bij jullie!

Petra zei

He, gelukkig, ik begon me al af te vragen of ik nu zo heel vreemd was ;). Ik leerde en leer inderdaad nu alles over de geschiedenis hier, maar nu ben ik er ook in geinteresseerd. Zowel Katja als Kai had minder zin om terug naar school te gaan dit semester. Dat is voor Katja ieder jaar het tweede semester het geval geweest. Ik denk, dat het eerste semester toch altijd weer allerlei nieuws bevat, maar het tweede is voornamelijk in de winter en "gewoon" school.

naomi zei

Hallo
Ik was op de lagere school en op de mavo gek op geschiedenis. En heb echt wel op school iets gehad over de VS. Stuk over de immigratie van veel Nl-ers, indianen, pearl harbor en de dingen ronde de WWII. En ook martin Luther King, maar vondt het ook erg leuk en interressant.

Balen van die ijzel maar wel goed dat de scholen sluiten, veel te gevaarlijk.

Balen dat het eten mislukte maar pizza hut is een goede vervanger.

Misschien ben ik gek maar is dat van je jaartal en leeftijd niet altijd zo?

Mooie foto's en top dat ze zijn overgenomen.

Groetjes Naomi

Sally zei

Kan mij inderdaad niet herinneren dat ik veel Amerikaanse geschiedenislessen heb gehad. Meer algemene dingen. Krijg het nu inderdaad via de kids mee.
Leuke foto's weer.

Suus zei

Het was wel erg glad... pfff...
Ik heb het optelsommetje gedaan, en idd ==> 11!!! hahaha... het is een 1-enjaar.. ;)

Slow cooker... wat moet ik me daar bij voorstellen? Dan doe je het in een cooker?
Ik heb gisteren ook weer wat nieuws uitgeprobeerd, en het smaakte heerlijk... daarna nog een appeltaart gebakken.. hihi.. We hadden er zin in!

Theo zei

Hoi Petra,

Even schoolmeester spelen hoor:

Doe die opteltruc eens voor vorig jaar of volgend jaar, dan klopt hij ook :-)

Schoolmeestermode uit: als je wat anders bedoeld, dan snap ik hem dus niet :-(

Theo

Marion2 zei

Wat een prachtige foto's, zeg! Ze zouden zo op een expositie kunnen hangen.

Ik hoop dat Kai's roommate een aardige jongen is. Het lijkt me toch wel vreemd als je ineens met een onbekende op een kamer moet slapen.
Mijn oudste gaat dit jaar naar McGill, dus ik vind het heel erg interessant om in jouw blogs over het collegeleven te lezen.

Bibi zei

grappig zeg die optel som:-)
Heeft Kai inmiddels zijn nieuwe roommate al ontmoet?

MDG zei

Ik heb één keer een proefwerk gehad over Amerikaanse geschiedenis. Ik heb toen met mijn zus in de tuin in het zonnetje geleerd, en een tien behaald ;)Goede herinneringen heb ik daar aan :)

Wat mooi, die ijsregen, maar overleven alle bomen en struiken dat wel? Of is het allemaal snel weer gesmolten?

Fijn dat Saskia ijsvrij had vandaag, lijkt me heerlijk, zo'n dagje legaal spijbelen! Hopelijk krijgt Kai een leuke roommate, lijkt me inderdaad wel wennen, met een vreemde op een kamer te wonen! En hopelijk valt het voor Katja allemaal wat mee en heeft ze het ook het tweede semester naar haar zin!

Anoniem zei

Ja hoor, ik was de anonieme weer.
Wat een sukkeltje he?

De ijsfoto's zijn weer prachtig.
Maar ik ben heel blij dat het hier weer weg is.
Onze straat leek wel een route van de alternatieve elfstedentocht.
En hier in Nederland strooien ze weinig tot niet.
Zelfs mijn teckels gleden alle kanten op. Niet fijn, zeker niet voor onze oudste die al een hernia gehad heeft.

Nou daar komt ie!!!!
Groetjes, Bea

Petr@ zei

Jammer dat je recept is mislukt. Misschien is inderdaad je crockpot niet goed meer, want kip zou na 3 uur toch zeker gaar moeten zijn.

Als je het over sneeuw- of ijsvrij hebt, ben ik altijd benieuwd hoe werkende ouders dit oplossen. Hier kennen we dat natuurlijk niet, maar bij ons op school is het zo dat bij ziekte van een leerkracht (en geen vervanging)of latere opening/eerdere sluiting van de school, de school verplicht is de kinderen eventueel op te vangen indien de ouders geen vrij kunnen krijgen.

marianne zei

Kan me niet herinneren dat we ooit Amerikaanse geschiedenis op school kregen. Maar misschien dat die pas later behandeld werd, voor degenen die er wel eindexamen in deden.

Prachtige foto met die bessen, trouwens!

Sandrah zei

Fijn dat de ijzel alweer verdwenen is. Voelt toch altijd een stuk prettiger als je de deur uit moet.
Maar het levert wel ontzettend mooie foto's op!

Sandra

HennyB. zei

Wat een mooie foto's weer zeg, zo heeft het koude weer ook zijn 'voordeel'. Handig dat de scholen gesloten zijn met barre weersomstandigheden. Ik herinner me van vroeger dat wij ook weleens ijsvrij kregen van school maar of dat vandaag de dag nog zo is in Nederland, dat weet ik niet zeker. Zou wel moeten eigenlijk als je bedenkt hoeveel kinderen hier op de fiets naar school gaan en tijdens de barre periode die wij hebben gehad was er aan de fietspaden weinig tot niets gedaan qua strooien of zo!
Jammer van het teryakirecept, quancombinatie lijkt het me erg lekker!

Ineke zei

Ik kan me ook weinig meer herinneren (haha, is ook een paar jaar langer geleden) of ik Amerikaanse geschiedenis op school kreeg. Denk eigenlijk van niet.

Jammer dat je slowcooker recept mislukte.

Petra zei

@Naomi - Ja, het is altijd zo, maar het leuke aan dit jaar is, dat het allemaal enen zijn.

@Sally - Inderdaad heb ik enorm veel van de geschiedenislessen van de kinderen geleerd.

@Suus - Een slow cooker is een electrische pan, waarin je maaltijd heel langzaam over een aantal uren kookt. Je kunt er van alles in maken.

@Theo - Ja, maar de lol ervan is, dat het dit jaar dus allemaal enen zijn ;).

@Marion - Kai's kamergenoot is er nog niet, wat ons doet denken, dat hij misschien uit het buitenland komt. Dat zou wel leuk. Leuk, dat jullie oudste naar McGill gaat. Montreal is een leuke stad, gaan jullie hem daar ook bezoeken?

@B. - Nee, de roommate is er (bij mijn weten) nog niet.

@MDG - Grappig, dat je je dat proefwerk zo goed herinnert. Dit was niet zo'n zware ijsregen, dus de planten gingen er niet van stuk, maar we hebben het weleens veel erger gehad met veel schade aan bomen en struiken.

@Bea - Ik dacht het al aan de schrijfstijl te zien :). Van mij hoeft die gladheid ook absoluut niet!

@Petr@ - Dat is ook moeilijk voor de ouders. Toen Rick en ik nog beiden werkten was het altijd een getouwtrek over wie de minst belangrijke dag had en thuis moest blijven. Daarom krijgen de schooldistricten ook altijd ladingen boze ouders over zich heen, als ze om niets sluiten of laat opengaan. Dit keer was het overduidelijk te gevaarlijk om de kinderen naar school te sturen.

@Marianne - Ik zou nu zo graag terug in de tijd gaan en kijken of ik het gewoon vergeten ben. Dank je voor het compliment.

@Sandra - Ja, het is even mooi, maar dan mag het meteen weer weg!

@Henny - Ik herinner me van vroeger een keer een paar dagen ijsvrij, toen konden we letterlijk op de straten schaatsen zo'n dikke laag ijzel lag er.

@Ineke - Ja, het is ook voor mij alweer een tijd geleden.

@

Nicole zei

Dat ijs overal levert prachtige foto's op, maar het lijkt me doodeng om erin te moeten rijden of lopen...
Ik kan me ook niet herinneren dat ik veel amerikaanse geschiedenis heb gehad op het VWO. Eigenlijk heel jammer. Want oha vond ik geschiedenis altijd een interessant vak.
Ik ga duimen dat Kai een leuke roommate krijgt.