Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, januari 31, 2011

Jamestown Settlement

Gisteravond heb ik met Katja samen eindelijk ons reisje begin maart geboekt. Het wordt weer het westen van Mexico. We konden een supergoede prijs krijgen voor een all inclusive resort in Los Cabos, dichtbij San Jose del Cabo, maar ook bij Cabo San Lucas. We hebben er natuurlijk enorme zin in!

Het enige vervelende is, dat Katja alleen maandag tot en met vrijdag kan en dat betekent, dat we weer door Houston moeten op de terugweg op dat heel drukke Spring Break weekend. Hopelijk wordt het niet déjà vu all over again met het overstappen daar! We hebben na wat wikken en wegen toch maar besloten het erop te wagen.

Al dromend van witte stranden met palmbomen slaap ik als een roos. We schrikken allemaal wakker, als Kai’s wekker om acht uur gaat. Hij maakt zich klaar, eet een ontbijtreep en dan nemen we weer afscheid. Kai moet om elf uur op school zijn en de rit naar Richmond is ongeveer 170 kilometer. Het was heel leuk, ook voor Saskia, dat Kai er dit weekend bij kon zijn.

Saskia en ik blijven nog wat in bed luieren, terwijl Rick koffie gaat halen bij Starbucks. Daarna maken we ons langzaam klaar en pakken in.

Dan lopen we naar de overkant voor nog een lekker laat ontbijt bij Pocahontas Pancakes. Saskia neemt de pancakes met banaan en daar moet ik gewoon een foto van nemen, zo enorm is die stapel! Ze kan nog geen kwart ervan op! Rick neemt corned beef hash en ik een omelet van eiwitten met speciale Pocahontas salsa. Het smaakt weer verrukkelijk, geen wonder, dat dit restaurant zelfs in het Country Living tijdschrift heeft gestaan.

Na uit het hotel gecheckt te hebben en onze spullen ingeladen te hebben, vertrekken we weer uit Virginia Beach. Het weer is bewolkt en beduidend kouder, dan gisteren. Toch besluiten we naar het openluchtmuseum in Jamestown te gaan.

Daar komen we precies op tijd om met de rondleiding van 13 uur mee te gaan aan. Hier werkt mijn parkenpas niet en de entrée bedraagt $15,50 per persoon. Er is dan ook zoveel te zien en doen! Voor het enorme museum hebben we helaas geen tijd, want dat ziet er ook schitterend uit.

Het is waterkoud en hagelt zelfs even een beetje, maar de gids, Fred, vertelt zo interessant, dat de tijd vliegt. Zelfs Saskia, die aanvankelijk absoluut niet mee wilde, luistert gebiologeerd. Er zijn nog een aantal kinderen en tieners bij en iedereen luistert stil.

We beginnen in het indianendorp. Er staat een nagemaakte danskring, waar de rituele dansen werden gehouden, en een aantal van hout en gevlochten matten gemaakte tenten, waar de Indianen in woonden. Een zo’n tent gaan we in en zien, hoe het er van binnen uitzag. Ze weten veel over het leven in die tijd door wat John Smith heeft opgeschreven. Ook zijn de Powhatan een nog bestaande stam, al erkent Virginia hen nog steeds niet, en werkt er een Powhatan Indiaan in dit museum.

Een man in Indiaans costuum laat ons allerlei gereedschappen van de Indianen zien en de kinderen vooral vinden het prachtig te horen, wat ze allemaal alleen al van een hertenpoot maakten. Het is ook onvoorstelbaar, hoe werkelijk alles, dat de natuur te bieden heeft, werd gebruikt. Fred vertelt erbij, dat er ten tijde van de eerste colonisten hier oesterschelpen zo groot als een bord werden gevonden. Ook die waren nuttig bij het uithollen van dingen.

Na de Indianen lopen we naar de replica’s van de drie eerste schepen, die hier in Jamestown aankwamen. Aan boord van de Susan G. Constant staan twee mannen in costuum.

Een ervan vertelt interessant over de overtocht van deze drie schepen. De reis duurde meer dan drie maanden en maar een man overleed ergens in het Caribisch gebied, waarschijnlijk aan een zonnesteek. Alle 101 anderen bereikten de Virginiaanse kust, wat echt een klein wonder is, als je de schepen zo ziet! Die zijn ongelooflijk klein voor de grote oceaan!

Na in het schip rondgekeken te hebben, lopen we naar het laatste gedeelte, waar het oorspronkelijke fort is nagemaakt. Dit fort is ietsje kleiner, dan het in werkelijkheid was, want men ging uit van de metingen van John Smith. Pas in 1994 werd het werkelijke fort gevonden, daar waar Kai, Saskia en ik op zaterdag waren. Toen pas wist men, dat het eigenlijk wat groter was. Dat is nog een actieve archeologische uitgraving.

Hoe bar de omstandigheden voor die 101 mannen, die hier als eersten kwamen, waren, blijkt wel uit het feit, dat er na een jaar nog maar iets meer dan vijftig over waren en na twee jaar nog maar 38. Toen hebben ze ook bijna de colonie verlaten en waren al onderweg de Chesapeake Bay uit, toen ze het schip van de nieuwe gouverneur tegenkwamen, die hen overhaalde te blijven. Daarna kwamen er ook vrouwen en groeide de colonie gestaag.

Natuurlijk is een bezoek aan Jamestown niets zonder Pocahontas en John Smith. Die laatste werd op een gegeven moment gevangen door de Powhatan en volgens zijn eigen schrijven gered door Pocahontas. Het is echter niet zo, zoals Disney deed voorkomen, dat zij met John Smith trouwde. Ze trouwde met John Rolfe en ging met hem naar Engeland, waar ze begraven ligt. Van hun zoon Thomas stammen veel van de oude Virginiaanse families af.

Na een demonstratie en uitleg over hoe een musketgeweer werkt, lopen we nog even door de verschillende gebouwen. Over de kerk vertelt Fred, dat iedereen twee keer per dag naar de kerk moest. Miste je een keer, dan kreeg je die dag geen eten, een grote straf ten tijde van hongersnood, zoals die toen heerste. Miste je een tweede keer, dan kreeg je een spijker door je tong en op een derde keer missen stond de doodstraf. Ik ben toch blij, dat ik zo’n 350 jaar later geboren werd!

Eigenlijk was dat uurtje in de kou funest voor mijn spieren, maar ik had het niet willen missen. Ook Rick en Saskia zijn verkleumd en we hopen in het café een kop soep te kunnen eten. Maar het is al na tweeen en er zijn alleen nog koude dingen te koop daar. We gaan dus op zoek naar een lunchrestaurant, dat soep serveert.

Niet veel later vinden we een Panera. Ik bestel een kop kippensoep en een halve sandwich met tonijnsalade. Rick heeft een bak chili en Saskia een warme panini. Wij krijgen binnenkort een Panera vlakbij ons. We hebben het erover, hoe we daar alle drie naar uitkijken. Hun brood is ook zo lekker!

De 150 mijl terug naar huis verlopen voorspoedig. Zo’n vijftig mijl buiten Washington zien we de eerste sneeuw weer en langzaam wordt dat meer. We hebben voor vannacht weer een winter weather advisory, maar dit keer voor ijzel. Gelukkig heeft Saskia morgen ook nog vrij van school, dus we hoeven nergens heel vroeg heen.

Rick duikt even de Party City in om wat Super Bowl versieringen te halen. Hij heeft voor zondag wat vrienden uitgenodigd. Nu ik er toch ook zal zijn, ga ik kijken of sommigen van hun vrouwen mee willen komen.

Bij de kennel begroet Cosmo ons weer allerenthousiasts. Op zijn “rapport” staat, dat alles prima is gegaan en als extra opmerking “sweet :)”. Leuk vindt hij het daar en zij hem ook, hij is ook weer keurig gebaad en heeft een kleurrijke bandenna om.

Dan zijn we weer thuis na een heel leuk lang weekend. Het "Tidewater" gebied van Virginia heeft ook zoveel te bieden! Niet alleen Virginia Beach en de Historic Triangle, maar ook Norfolk met een van de grootste havens ter wereld en het pretpark Busch Gardens.

Iedereen nog hartelijk bedankt voor de reacties op mijn “Pat dilemma”. Ook Rick en de kinderen verklaarden me voor gek om met al die pijnen toch de vrieskou in te gaan. Ik heb vandaag een aantal malen geprobeerd Pat te bellen zonder succes. Vanochtend heb ik een berichtje ingesproken, dat ik slecht nieuws heb over onze reis, maar het werkelijke nieuws wil ik haar persoonlijk vertellen.

Net als we het huis binnenlopen gaat mijn mobieltje. Het is Pat. Zij bevindt zich in lekker warm Californie, blijkt. Ze komt woensdag terug en vraagt, of we nog gaan. Op mijn ontkennend antwoord reageert ze heel bezorgd. Ze vindt het vreselijk voor mij, dat ik zoveel pijn heb en zegt, dat ik gewoonlijk zo’n “trooper” ben, dat het echt wel erg moet zijn.

Zij gaat nu ook niet meer en we spreken af om misschien in maart naar Pats vriendin in Florida te gaan. Er komt ook een enorme winterstorm aan, die New York State zal treffen, dus wie weet gaat dit weekend niet eens door. Het is een pak van mijn hart, dat ik nu met Pat heb gesproken en morgen zal ik het hotel annuleren.

Zo en nu ga ik de laatste Boer Zoekt Vrouw aflevering kijken. Foto's van het museum vandaag staan hier (tweede gedeelte).

19 reacties:

www.vandijkjes.punt.nl zei

Petra ik denk inderdaad dat NY state deze week not the place to be is. Het wordt morgen 1F en de sneeuw hoeveel heden gaan vallen tot en met donderdag. Dus om vrijdag hier door de Catskill te gaan reizen lijkt me niet aan te raden. Voor niemand eigenlijk. Mijn store ligt net aan het begin van de Catskill en waarschijnlijk moeten wij daar morgen slapen willen we woensdag open kunnen. Het wordt de ergste storm van deze winter.

Waarom hebben de scholen eigenlijk vrij bij jullie?

gr petra

Petra zei

Dank je voor de update. Misschien gaat dit hele weekend dus al niet door. De scholen zijn vrij vanwege het einde van het kwartaal. Teacher workdays heet het.

Bianca zei

Fijn dat je Pat gesproken hebt, dan hoef je daar alvast niet meer over in te zitten.
En lekker vooruitzicht om over niet al te lange tijd lekker in de warmte te zitten.

Petr@ zei

Mexico, wat een heerlijk vooruitzicht! Turquoise zee, witte stranden en vooral veel zon...

Leuk verteld, over het museum in Jamestown en mooie foto's ook Ik hou zelf ook erg van dit soort musea.
Wat goed trouwens, dat jullie zo'n uitje plannen in de winter. Ik ben zelf altijd geneigd om dit soort dingen in het voorjaar en de zomer te doen. Raar eigenlijk, want juist in de winter zijn dit soort gezellige uitstapjes geschikt om de sombere dagen wat op te fleuren.

Fijn dat Pat zo goed reageerde, al had ik niet anders verwacht.

Corry zei

Niets mis mee om niet te gaan. Je doet al zoveel met al de pijnen die je hebt. Fijn dat je met Katja weer naar Mexico gaat. OLE!OLE!!!!!
Lekker het zonnetje op je lijf....

Anoniem zei

Wat een heerlijk weekend hebben jullie gehad en wat is er toch veel te zien.
Lekker vooruitzicht om met Kaja naar Mexico te gaan.
Zo zie je maar, jij piekert en Pat als een echte vriendin begrijpt dat het met die kou niet gaat lukken met je. Hopelijk wordt het Florida, heerlijk, voor ons nog 17 dagen en dan de warmte.
Groet, Bea

Alice zei

Wat een heerlijk weekend klinkt dit!

Heb een aantal jaren geleden een biografie over pocahontas gelezen en was zo teleurgesteld dat ze in het echte leven John Smith zelf helemaal niet kende! Was altijd helemaal mee met het verhaal dat ze hem gered had... Heb wel erg genoten van je verslagje. Vind het altijd leuk om volksmythes te leren van andere culturen. Is eens wat anders dan steeds dezelfde verhalen die ik als gids vertel :D :D :D

Nina zei

Goed vooruitzicht, dat reisje met Katja! Wel jammer dat ze maar 5 dagen kan, maar goed, dat is dan niet anders.

Gelukkig reageerde Pat goed op je bericht.

Heb je nog inspiratie opgedaan door je collegagids te observeren? En nu zijn jullie weer thuis...!

Floor zei

Hoi Petra,

Leuk om te lezen dat jullie bij Jamestown settlement zijn geweest. Daar ben ik in 2008 ook geweest (in de zomer). Ik vond het toen ook al zo interessant! Ben toen ook nog in Historic Williamsburg geweest, maar dat was niet zo interessant als Jamestown. Toch ook net een andere periode / sfeer in de geschiedenis.

Fijn voor je dat Pat zo goed reageerde!

Groeten, Floor

Elke zei

Zo'n korte vakantie kan toch ook heel leuk zijn. Zeker als je in een streek woont waar er binnen zo'n rijafstand heel wat te beleven valt!

Gelukkig ga je niet naar New York!

Nog veel plezier met de voorbereiding van je Mexico trip! Het zou toch echt wel balen zijn als Houston deze keer weer zo'n ramp zou worden?!!!

Annemiek zei

Leuk weekend!
Vanmorgen had Micky er 2 uur over gedaan om zijn werk te komen... Morgen wordt zeker een snow day!

Ineke zei

Heerlijk dat je in maart lekker naar het warme Mexico gaat en hopelijk gaat dat reisje naar Florida ook nog door.
Leuk weekend hebben jullie gehad.

Anja zei

Fijn dat Pat het zo goed opnam!!
Ohh Mexico, wat een heerlijk vooruitzicht, geniet van de voorpret!!

naomi zei

Hallo

Wat fijn dat Pat het als een vriendin het helemaal begreep.

Zelfs hier was vanochtend op het journaal een waarschuwing over de weer verwachting voor de VS. Ze hadden het erover dat 1/3 van het land er last van zou hebben. Best veel denk ik dan. Hoop dat het voor jullie meevalt. In Chicago wordt 60 cm verwacht en ze zijn bang dat de stroomkabels breken.

Genoten van je verslag van jamestown. Zo mooi om te zien. Heerlijk zo'n weekend samen weg.

Succes met de sneeuw en de kou.

Groetjes Naomi

Sally zei

He gezellig Mexico, leuk vooruitzicht zo samen met Katja. En fijn dat PAt zo goed regaeerde, duidelijk een echte vriendin die bezorgd om je is.

Petra zei

@Bianca - Nou, inderdaad, ik snak naar die warmte!

@Petra - Heel eerlijk gezegd had ik niet zo'n zin in dit uitje. Ik word in de winter, als ik niet oppas, een echte heremiet. Maar het was hartstikke leuk, dus ik ben blij, dat we gegaan zijn.

@Corry - Ha ha, ja, ole ole! Ik begin echt dol op west Mexico te worden! Volgens mij is het daar bij Cabo San Lucas ook weer prachtig, zo te lezen.

@Bea - Heerlijk, he, zo'n vooruitzicht! Nu ik heb geboekt merk ik, dat ik er beter tegenaan kan.

@Alice - Gids jij ook, waar? Ik hoop toch niet telkens hetzelfde verhaal te gaan afdraaien, LOL! Maar inderdaad, ik merk, dat ik ook veel let op hoe een gids zijn verhaal doet.

@Nina - Echt inspiratie niet, maar ik lette wel op zijn manier van vertellen.

@Floor - Ik weet helemaal, wat je bedoelt. Voor mij voelt Jamestown "echter". Ook Yorktown is erg leuk en meer authentiek.

@Elke - In ieder geval bereiden we ons voor op het ergste in Houston. Extra kleding, medicijnen etc. vorig jaar waren we totaal niet voorbereid.

@Annemiek - Sterkte met al die sneeuw!

@Ineke - Eigenlijk voel ik me al een stuk beter, het is februari! Ik weet niet waarom januari gewoon zo erg is ieder jaar :(.

@Anja - Ja, ik kijk daar erg naar uit!

@Naomi - Gelukkig is het hier opeens te warm voor ijs. Hoera!!! Zo'n grote sneeuw- of ijsstorm is even een avontuur, maar we hebben nu alweer een week de troep van vorige week liggen. Geef mij maar regen nu.

Ingrid en Michael zei

Wat interessant allemaal om te lezen over de geschiedenis, weer een gebied op het must see lijstje! Mooie foto's ook.
Groet,
Ingrid

Anoniem zei

Michael Kors leaking formulate [url=http://www.michaelkors--handbags.com/]Michael Kors handbags[/url] trustworthiness in online read threatening cut-price Michael Kors handbags, Michael Kors poker-faced www.michaelkors--handbags.com satches,knuckle down bags, wallets, watches. Furlough shipping!

Anoniem zei

fvsqfoihp npgbegmzm dztrfwdxg [url=http://www.discount-uggboots.info]ugg clearance[/url] feuaqiqnn bulljkgvr aftjhzuav yfgelftlq oiyltvgpg [url=http://www.discount-uggboots.info]discount ugg boots[/url] iwltrnufp hzhcpbjcc wtosgqlch on [url=http://www.discount-uggboots.info]www.discount-uggboots.info[/url] zzmtmryxu prqhdsixy pmpglpowj dkyzhszkh
[url=http://discountuggbootsoutletscheapsaleonline.webstarts.com]ugg clearance[/url] fpmrjcaez vrjxftajm degrogggu [url=http://discountuggbootsoutletscheapsaleonline.webstarts.com]discount ugg boots[/url] xfseccxzw dpzcbqjih wtplohyud ccznmedoh aebzaeeal on [url=http://discountuggbootsoutletscheapsaleonline.webstarts.com]discountuggbootsoutletscheapsaleonline.webstarts.com[/url] msudcjspv eehwkjcwf svcvwbpgn bpseyzhnb
Related articles:
http://shutter-project.org/faq-help/set-shutter-as-the-default-screenshot-tool/comment-page-4/http:%2f%2fdiscountuggbootsoutletscheapsaleonline.webstarts.com
http://marinap.ru/images/guest/index.php?t=1
http://www.veloster.org/forum/35-hyundai-veloster-audio-electronics/forum/newreply.php?do=postreply&t=7288