Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, februari 28, 2011

De beugel er eindelijk af!

"Dat was me een spektakel vannacht, he?", vraagt Rick bij het opstaan. Ik heb geen idee, waar hij het over heeft, want ik heb voor Pampus gelegen. Het blijkt flink geonweerd te hebben.

Het is een grote dag voor Saskia vandaag, want na bijna 3 jaar (op 12 maart 2008 kreeg ze hem, waar een blog al niet goed voor is!) gaat haar tweede ronde beugel eraf. Ze heeft hier heel erg naar uitgekeken, want ze heeft tenminste een derde van haar leven een beugel gedragen.

Het is heel warm buiten, minstens achttien graden, en onderweg naar de orthodontist horen we op de radio, dat er een tornado watch is. Wat een vreemd weer hebben we toch de afgelopen weken.

Terwijl Saskia in de behandelkamer ligt, ga ik buiten zitten lezen. Het is zulk lekker weer en ik vind de wachtkamer van de orthodontist naar donker. Precies als ik na een uurtje weer naar binnen ga, denkend, dat Saskia wel bijna klaar zal zijn, komt zij met een keurig recht gebit lachend aanlopen. Aan niets is te zien, dat die tand mist!


Thuis help ik Saskia met haar lunch maken en rijd haar dan naar school. Opeens wijst Saskia naar de parkeerplaats van het zwembad hier tegenover. Daar lopen drie herten met kleine geweien doodgemoedereerd midden op het asfalt. Saskia vertelt vorige week ook een vos gezien te hebben. De dieren hebben de lente ook in hun bol, kennelijk.

Bij de school loop ik met Saskia mee naar binnen om haar aanwezig te melden. Ik vind het nog steeds zo leuk om de high school binnen te gaan. Hij is zo Amerikaans!

Er hangen vlaggen met "we strive for excellence", heel getalenteerde kunst door de studenten gemaakt en overal is het schoolsymbool, de Warhawk, te zien. Vlakbij de ingang ligt het grote, ultramoderne mediacentrum van de school. Het is zo anders, dan "mijn" gymnasium vroeger met ongeveer 600 leerlingen.

Keurig op tijd voor mijn afspraak met Sharon rijd ik naar de sportschool. De zon is intussen verdwenen en de lucht ziet er dreigend uit. Inderdaad breekt halverwege het uur de zondvloed uit. De hagel klapt op het dak, maar gelukkig blijven tornado's uit. Intussen komen alle spieren ruimschoots aan bod. Ik "moet" tenslotte volgende week weer in bikini!

Vandaag doe ik er geen cardio bij, want Cosmo is nog niet uitgelaten. Alleen regent het nog steeds keihard, dus ik wacht tot het iets minder wordt, voor ik erop uit ga. Onderweg kom ik mijn buurvrouw tegen, die haar kinderen van school gaat halen. Duidelijk begrijpt zij niet, waarom ik vrijwillig buiten loop in dit weer. Tja, een hond heeft ook behoeftes en is wat dat betreft niet veel anders, dan een kind. Cosmo vindt de regen vreselijk, dus ver wandelen we al niet.

Bij Whole Foods haal ik een aantal boodschappen en multigrain sushi voor de lunch. Die peuzel ik, al kijkend naar de laatste aflevering van Boer Zoekt Vrouw op. Eerlijk gezegd vind ik de aflevering maar saai.

Wel leuk, dat Pieter en Hans ook vrouwen hebben gevonden, Gerhard leek er minder enthousiast over. Annemarie kwam opeens wat los, jammer, dat Adriaan zo'n hork was. De drie "succesvolle" boeren lijken heel blij met hun "vrouwen". Ergens had ik ook wel met Marcel te doen. Hij wilde zo graag! Vreemd genoeg kwam hij deze aflevering weinig aan bod. Ik ben benieuwd, wie er over een jaar nog samen zijn.

Rick wil Saskia's beugelloosheid vieren en zij mag kiezen, wat ze wil eten. Dat wordt Outback, hun sirloin steak vindt Saskia heerlijk. Gelukkig voor haar blijkt online, dat die ook een goede keuze is qua calorieen.

Omdat Saskia een project voor school klaar moet maken, gaat Rick het eten ophalen. Mijn zalm met gestoomde haricots verts en een gepofte aardappel smaakt ook erg goed. Het restaurant is duidelijk ook goed in andere dingen, dan steak.

Hieronder het familierecept van de chili. Het is in het Engels en Ricks vader heeft het duidelijk uit zijn hoofd opgeschreven. Het is wel mijn favoriete chili en dan vooral, als Ricks vader het maakt, want, zoals hij al schrijft, hij doet er heel veel kruiden in.

Ingredients:
- 1 1/2 - 2 lbs lean ground beef (Rick maakte het met kalkoengehakt gisteren)
- 1 large medium green pepper, chopped
- 1 medium to large onion, chopped
- 2 or 3 garlic cloves, minced
- 1 large can or 3 small cans of dark red kidney beans, drained thoroughly
- 3 cans of Campbell's tomato soup, undiluted
- 1 large can or 2 small cans of diced tomatoes
- Chile powder to taste
- Ground pepper to taste
- Tabasco to taste

In a large frying pan , start to brown the meat. When the fat starts rendering, add the green pepper, onions and garlic. Keep cooking until the meat is done (no red showing) and the veggies are soft. Somewhere during this phase, I add a few tablespoons of chili powder (to your taste and color preference), a hefty amount of pepper, and a couple of long shakes of Tabasco (again to your taste).

In a separate large pan, put in the kidney beans, tomato soup and canned tomatoes. As soon as these are thorougly stirred and warmed through, add the meat mixture, some more chili powder, pepper and Tabasco. Stir often during the cooking process, as the beans try to stick to the bottom. The mixture should be maintained at just about simmer level - no boiling or bubbling excessively. I tend to add more of the 3 spices in the early stages of this cooking, but that's a matter of taste and probably not necessary. I tend to judge on color. If it's dark, I figure that's enough spices. You will have to work this out for yourself, but suggest you start at a much lower level of spices.
I figure the whole mess is ready after about an hour of cooking and stirring. I often let it rest for an hour or so, or even wait till the next day - it blends the tastes so much better. But it can be eaten as soon as done cooking, if you wish.

Addendum: Your and my mother used to put the chili over cooked spaghetti (al dente), mostly as a meal enlarger, but I now cannot eat it any other way. Again, your choice (Rick houdt van spaghetti met zijn chili, ik helemaal niet).

13 reacties:

Margreet zei

Mmm, ik ben gek op chili en maak het ook vaak een dag ofzo vantevoren, zo lekker!
Saskia's gebit ziet er mooi uit, dus ze is klaar nu?

Bibi zei

Weer even bijgelezen onderweg, wat fijn voor Saskia, eindelijk beugelloos en het ziet er goed uit:-)
Ja, Gerhard vond ik ook maar matig enthousiast, volgens mij blijft dat niet lang aan. Ik ben benieuwd of Annemarie en Marcel toch nog iemand vinden uit die stapel brieven.

Anja zei

Wat fijn dat Saskia eindelijk zonder beugel door het leven kan gaan!!
Ik heb nog geen tijd gehad om de laatste "Boer zoekt vrouw" te kijken maar ben wel zeer benieuwd.

Petr@ zei

Wat ziet Saskia er prachtig uit zonder beugel! Met beugel ook hoor, maar wat zal ze blij zijn er vanaf te zijn.

Heerlijk, chili met dit koude weer. Mijn schoonfamilie komt uit Indonesiƫ, dus eten de chili met rijst. Ik eet het meestal 'gewoon', maar heel soms met een beetje rijst. Met spaghetti ken ik het niet, maar dit zal vast ook prima smaken.

Gelukkig geen tornado bij jullie. Ik heb van het weekend net een programma over tornado's gezien en blijf het maar een eng iets vinden. Hoe is jullie huis bestand tegen zulke natuurstormen?

Sally zei

Lekker hoor die chili. Wijkt eerlijk gezegd niet eens zo veel van mijn 'recept' af alleen doe ik er geen soep doorheen.
En fijn zeg dat na 3 jaar die beugel eruit is. (Ook bij mij is toen een tand verwijderd en daar zie je idd niets meer van).
lekker hoor bijna in bikini!!!

Larissa zei

Wat fijn voor Saskia dat de beugel er eindelijk uit is! Haar gebit ziet er prachtig uit!

Ik heb mijn hele jeugd (tot en met 2 jaar geleden, ik ben nu 24) naast het bos gewoond, maar ik zag zelden herten, terwijl die er toch echt wel waren in het bos. Ze bleven altijd dieper in het bos. We speelden vroeger elke zaterdag standaard de hele dag in het bos, maar nooit een hert gespot. Wel liepen er altijd wilde zwijnen door de tuinen te banjeren (ze spitten de grasvelden om, erg fijn), maar gelukkig was dat alleen 's nachts als er niemand buiten was, haha. Wel heb ik ze een paar keer 's avonds laat langs de weg zien lopen, echt kolossale beesten zijn dat!

naomi zei

Wat heerlijk is dat als je beugel eruit is. Vondt ik ook op mijn 18e na 10 jaar beugel vrij. Gebit ziet er super mooi uit. Heeft ze ook een ijzer draadje achter haar tanden?

Heerlijk maart al en nu ga je bijna naar Mexico en dan al weer op reis. Laat de zon/lente maar komen.

Groetjes Naomi

Nina zei

Geweldig dat recept!! Hahaha.

Superfijn voor Saskia dat haar beugel eruit is.

Ik vond BZV ook heel saai, zo voorspelbaar...

En nu ga ik je blogs van het weekend lezen!

Ineke zei

Wat een mooie meid is Saskia toch en wat een schitterend gebit heeft ze nu.

Petra zei

@Margreet - Nu moet ze drie maanden lang een plastic retainer dragen en daarna alleen 's nachts.

@B. - Er is geloof ik en Wikipedia, die bijhoudt, wat er met de boeren gebeurt, qua romances.

@Anja - Ik herinner me haar bijna niet zonder beugel!

@Petra - Rijst met chili, ook interessant. Ons huis is van baksteen, maar als er een zware tornado zou komen, zouden het dak en de ramen er niet tegen kunnen. Gelukkig hebben we hier wel soms tornado's, maar meestal niet de heel zware van het midden westen. Tegen overstromingen door regen e.d. zijn we helemaal beschermd, want we wonen op een heuvel en onze basement is boven de grond.

@Sally - Inderdaad, die soep is speciaal aan dit recept.

@Larissa - Hier net zo, we woonden vlakbij het bos in NL en ik ging er zelfs soms rond zonsopgang heen in de hoop op reeen, maar nooit een gezien. Ze waren er wel, want soms zag iemand er een.

@Naomi - Tien jaar beugel? Wauw! Nee, geen ijzeren draadje, maar een plastic beugel, die na 3 maanden alleen 's nachts aan hoeft.

@Nina - Leuk, he, echt een familierecept ;).

@Ineke - Bedankt!

naomi zei

Ja ik was 8 toen iik mijn beugel kreeg. Eerst 4 jaar een losse boven beugel om ruimte te maken. Met een schroef erin om hem elke week ruimer te zetten. En daarna 6 jaar slotjes en een losse beugel. En 2x een kaakoperatie om een tand uit mijn gehemelte te krijgen. En zat er een haak aan die losse beugel om die tand naar beneden te krijgen.

Op mijn 18e was alles boven en onder eruit. En heb ik nog 6 jaar een ijzerdraadje achter mijn boven tanden gehad. Maar ben nu wel tevreden na alles.

Groetjes Naomi

Nicole zei

Lekker dat Chili recept van Ricks vader. Ik ga het even knippen en plakken in een mail, dan kan ik het gemakkelijker terugvinden. Wij hebben hier alleen geen campbell's soup. Even kijken waar ik dat door ga vervangen. Denk dat wij dit weekend eens chili eten ;-)

En wat ziet Saskia's gebit er mooi uit! Dat daar een tand mist, zou je zo niet zeggen. Wat zal ze blij zijn dat ze van die beugel af is!

zidovudine in pregnancy zei

Your teeth are strong and healthy, so it won't hurt. Your orthodontist will remove the excess gums on your teeth. You will be molded or scanned with a new straight tooth for a maintainer.