Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, februari 02, 2011

Groundhog Day

Goddank is de erge storm, die zoveel staten in de VS gisteren en vandaag teisterde, vrijwel helemaal aan ons voorbij gegaan. We hebben niet eens zoveel regen gehad, want er ligt nog bijna net zoveel sneeuw, als gisteren. Dat is wel een beetje jammer, want ik had speciaal de van buiten gezet in de hoop, dat er wat van het zout afgespoeld zou worden. In ieder geval vertrekt Rick met droog weer naar Atlanta en Saskia voor het eerst in een week weer naar school.

Het slechte weer mag hier dan nauwelijks geweest zijn, de lage luchtdruk zorgt er wel voor, dat vooral mijn nek en schouders in de knoop zitten. Met een zware hoofdpijn word ik wakker, dus ik blijf nog een paar uur liggen in de hoop, dat de Excedrin Migraine wat gaat werken. Dat is op het moment de enige pijnstiller, die ik af en toe neem, die een beetje werkt.

Na het heel rustig aan gedaan te hebben, vertrek ik later, dan ik van plan was, naar de sportschool. Mijn oorspronkelijke plan was een uur stairmaster, maar de crosstrainer is beter voor het een beetje losmaken van mijn schouderspieren. Na een half uur stairmaster doe ik dus een half uur op de crosstrainer. Het helpt gelukkig wel.

Met Cosmo loop ik stuk door de buurt. Ik erger me, zoals altijd na een sneeuwval, aan de vele mensen, die hun stoep nu nog steeds niet hebben schoongemaakt. Er wonen in onze buurt een heel aantal ouden van dagen, die ik iedere dag een wandeling zie maken. Met die besneeuwde stoepen zijn zij dus aan huis gebonden. Hopelijk smelt de sneeuw nu allemaal snel weg, want er is niets moois meer aan. Het is alleen maar hinderlijk.

Vandaag is het Groundhog Day hier in de VS en Canada. Deze traditie stamt af van de Europese weersfolklore, dat een das of een beer het weer zou kunnen voorspellen.

In Pennsylvania vooral worden deze groundhogvoorspellingen gehouden. Het Pennsylvania "Dutch" is dan de enige taal, die gesproken mag worden. De meest bekende groundhog is Punxsutawney Phil. Als Phil zijn schaduw ziet en zijn hol weer ingaat, voorspelt hij nog zes weken winter. Ziet hij echter zijn schaduw niet, dan komt er een vroege lente.

Meestal ziet Phil zijn schaduw en voorspelt meer winter, maar dit jaar, terwijl er een zware sneeuwstorm over zijn kopje trok, was er geen schaduw te bekennen. Niet alleen Phil zag zijn schaduw niet, ook de groundhog van het Virginia Living Museum bleef gezellig buiten zijn hol. Als twee groundhogs een vroege lente voorspellen, moet het wel waar zijn. Toch?


Groundhog bij het W&OD pad een paar jaar geleden

De voorspelde zon en al helemaal de beloofde 13 graden blijven maar uit. Het is een grijze dag, hoewel minder koud. Ik trakteer mezelf op een warme dunne bagel met eiwit, kaas, champignons en asperges van Manhattan Bagel.

Vanavond is ons maandelijkse Nederlandse vriendinnen etentje en ik heb beloofd dessert mee te nemen. Nu hebben wij in Vienna het geluk een heel aantal banketbakkerijen te hebben. Een daarvan is Silva's Patisserie en daar heb ik veel goeds over gehoord, maar ben er nog nooit geweest.

Misschien is dat maar goed ook, want er is me toch van alles lekkers te krijgen! Verschillende verse broden (dat ga ik in gedachte houden), allerlei taarten, koekjes, maar er is ook een hele vitrine met allemaal verschillende mini-desserts. Die lijken me leuk voor vanavond, dus ik kies er met veel moeite twaalf (drie van vier soorten). Hopelijk zijn ze zo lekker, als ze eruit zien!

Rick is op reis en ik ga ergens anders eten, dus ik rijd nog even langs de Safeway om avondeten voor Saskia te kopen. Zij is dol op quesadilla's met salsa en die kan ze ook makkelijk zelf maken.

De rest van de middag houd ik me zo rustig mogelijk, zodat ik niet te moe ben voor vanavond. De pijn is nog volop aanwezig, maar zoals Rick altijd zegt, je kunt of thuis pijn zitten hebben of tijdens een gezellig avondje met vriendinnen. Zo meteen komt Karin mij dus ophalen en Rick zal me op de terugweg van het vliegveld weer naar huis brengen. Ik heb er zin in!

14 reacties:

Margreet zei

Gezellig, probeer er inderdaad maar van te genieten!

Bianca zei

Dat zou fijn zijn een vroege lente !
dat ziet er zeker heerlijk uit bij die Patisserie, vooral dat verse brood klinkt erg lekker

Sally zei

Laten we hopen op een vroege lente ;-}
Gezellig dat Dutch-avondje. Klinkt erg lekker.
Wdb heb jij altijd genoeg te doen, Vervelen doe jij je absoluut niet.

Anoniem zei

Wat is dat leuk dat jullie zo' n vriendinnen avondje in stand houden. Ik merk dat hier door drukte van gezin en werk vriendschappen aan het verwateren zijn.
Vers brood..... Heerlijk!
Groundhog Day ken ik van die (gelijknamige)film met Bill Murray, zo leuk!
Marjon

Anoniem zei

Haha die groundhog heeft zelfs het nieuws hier gehaald.
Hopelijk wordt het snel beter zodat je minder pijn hebt.
Sterkte, Bea

HneeyB. zei

Blijft altijd spannend: Groundhog Day!Hopelijk heb je kunnen genieten van de vriendinnenavond...

Petr@ zei

Vreselijk, als mensen hun stoepen niet schoonmaken. Ik vind het altijd zo zielig voor de oude mensen. Die komen soms weken hun huis niet uit.

Zijn de desserts in de smaak gevallen?

Ingrid en Michael zei

Ik hoop dat die groundhog gelijk krijgt, heerlijk een vroege lente!!
Wat een heerlijke brooden en taarten. Fijn is het om dit soort winkels in de buurt te hebben (hoewel....;-)).
Zo knap hoe jij altijd met je pijnen omgaat, en de opmerking van Rick ter harte neemt! Goede steun heb je van hem.
Groet, Ingrid

Sandrah zei

Knap dat je ondanks de pijn toch altijd weer doorgaat. Daar heb ik echt respect voor.

Laten we hopen dat de lente snel komt. Het grijze weer is wel weer genoeg geweest. :-)

Sandra

naomi zei

Ja ook hier heb ik de groundhog op het nieuws gezien. En zou fijn zijn een vroege lente.Als het nou maar niet te vroeg is anders zie ik dadelijk de kersenbloesem niet meer.

Balen van de pijn maar knap zoals je ermee om gaat. Leuk avondje lijkt mij onder elkaar.

Is er bij jullie ook veel op het nieuws over Egypte?

Groetjes Naomi

Petra zei

@Margreet - Het was echt gezellig!

@Bianca - Dat ga ik binnenkort ook eens proberen.

@Sally - Nee, ik verveel me nooit ;).

@Marjon - Dat is jammer, dat je vriendschappen verwateren. Zo'n vast avondje is een goede manier om ze te onderhouden.

@Bea - Grappig toch, dat zulke dingen ook het Nederlandse nieuws halen. En dank je.

@Henny - LOL, ik moest even twee keer kijken of jij het was ;). Het was erg gezellig!

@Petra - Inderdaad, heel asociaal! Ze waren eigenlijk te lekker, ik heb veel te veel gegeten!

@Ingrid - Ja, inderdaad, hoewel ;). Ik ga er lang niet altijd zo goed mee om, hoor, ik had vandaag erge zelf medelijden :).

@Sandra - Ja, lekker weer kleur in de natuur, heerlijk! Ik moet mezelf trouwens echt dwingen om door te gaan, hoor. Het liefst zou ik gewoon mijn bed induiken en er niet meer uitkomen ;).

@Naomi - Ja, Egypte is bijna het enige nieuws, dat we op het moment horen. Katja en haar grootvader waren daar vorige januari, ik ben blij, dat het toen rustig was!

Cisca zei

Ik hoop dat Phil gelijk krijgt.
En ik ben benieuwd naar de vergalen van het etentje. Zo leuk dat jullie dat elke maand doen!

Anja zei

En nu maar hopen dat de groundhog gelijk krijgt.
Het is hier erg koud, ik heb het helemaal gehad met de winter!
Vervelend die nek en schouderpijnen, ik heb er ook regelmatig last van.

Petra zei

@Cisca - Het voorafje was heerlijk: pepertjes met ham en kaas, die wil ik ook eens maken. Het hoofdgerecht was kip met aardappelen en salade. Desserts waren dus mijn mini-desserts en Marie Jose had een heerlijke taart gebakken.

@Anja - Iedere keer denk ik weer, dat de winter toch wel leuk is, maar hoe ouder ik word, hoe minder ik dat denk.