Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, februari 23, 2011

Leuk dagje DC met Rick

Gisteren verraste Ricks manager hem door hem vandaag een vrije dag aan te bieden. Dat gebeurt niet vaak, want op zich heeft Rick heel wat vakantiedagen, maar zijn manager vond, dat hij na al die reizen een extra dag had verdiend.

Vanochtend helpt Rick Saskia naar school, zodat ik rustig door kan slapen. Daarna haalt hij ontbijt bij Starbucks en serveert mij dat op bed. Wat een luxe!

Na gezellig rustig gegeten te hebben, ga ik gauw naar de sportschool. Terwijl ik mijn halve uur op de stairmaster doe, laat Rick Cosmo uit. Het is schitterend zonnig weer, hoewel nog erg koud. Terwijl we ons klaarmaken, bedenken we waar we vandaag heen willen.

Rick wil dolgraag lunchen bij Matchbox in Chinatown. De vorige keer was daar een te lange wachttijd en ze hebben een hele lijst Belgische bieren aan tap. Daar is Rick namelijk dol op.

Gelukkig krijgen we dit keer meteen een tafeltje op de "zolder" van dit gezellige restaurant. Rick bestelt een pittige pizza met gerookte Goudse kaas. Ik kies de Salade Nicoise, die werkelijk verrukkelijk is! Ricks Chimay gaat er zo te zien ook goed in.

Hier vlakbij ligt het Museum of Crime and Punishment. Ik weet zeker, dat Rick dat heel interessant zou vinden, alleen heb ik er pas nog een paar uur doorgebracht met Kai. Ik wil heel graag naar de Shrine of the Immaculate Conception.

We besluiten "to eat our cake and have it too" (d.w.z. je zin in alles krijgen). Na kaartjes gekocht te hebben, lopen we naar boven in het Crime and Punishment museum. Ik heb Rick wel gewaarschuwd, dat er zoveel te lezen is, dat enkel die ene verdieping Kai en mij al twee uur nam om alleen al door het misdaadgeschiedenisgedeelte te lopen.

Met dat in gedachte gaan we wel wat sneller, maar natuurlijk vindt Rick ook veel interessants daar. Gelukkig is er ook voor mij nog heel wat nieuws, want het is onmogelijk in een keer alles in je op te nemen. Dit keer nemen we ook de tijd om het detectivegedeelte te bekijken. Dat vind ik persoonlijk minder, dan de geschiedenis, maar ik houd ook niet van de CSI soort tv series en Rick wel.

Na rondgekeken te hebben in de America's Most Wanted studio staan we weer buiten. Al met al heeft het bezoek toch weer iets meer dan twee uur geduurd. Zoveel tijd moet je dus minstens voor dit museum uittrekken.

De Shrine of the Immaculate Conception ligt aan de andere kant van de stad. Een van de redenen, dat ik er nog nooit ben geweest. Ik heb er iedere keer verlangend naar gekeken vanaf het Washington Monument, want het is beeldig gebouw.

Na allerlei omwegen, want de halve stad is opgebroken, zien we de basiliek eindelijk opdoemen. Er is een grote gratis parkeerplaats aan de overkant van de straat. Van dichtbij is het een nog imposantere kerk, dan van verre. Eigenlijk ziet hij er meer Orthodox, dan klassiek Katholiek uit.

Helaas heb ik alleen mijn kleine fototoestelletje mee, want ik dacht niet, dat we hierheen zouden gaan. We nemen buiten een aantal foto's en lopen dan een zijingang binnen. Daarna sluit ik mijn mond pas weer, als we weer buiten staan. De kerk is in Byzantijns-Romaanse stijl gebouwd en dat is heel bijzonder en super mooi.

In mijn leven heb ik heel wat kerken bezocht en deze staat in de top vijf van allermooiste! Overal zijn de prachtigste mozaieken te zien. Ieder kapelletje heeft zijn eigen mozaieken en er zijn nogal wat kapellen aan de zijkant van het hoofdgedeelte. Het is allemaal even mooi. Deze kerk heeft de meeste eclessiastische kunst ter wereld. Ik geloof het zo.

Het duurt een klein uur voor we het kerkgedeelte hebben gezien. Er is nog meer beneden, maar de tijd begint te dringen. Het spitsuur is begonnen en in de stad staat een grote file. Gelukkig zijn we met zijn tweeen, dus we kunnen de I-66, die HOV (High Occupancy Vehicle) is, naar huis nemen. Zulke dagen voelen altijd als mini-vakantietjes, heerlijk!

De post heeft vandaag de brochures van Oklahoma en Arkansas, die ik had aangevraagd, gebracht. Een hele doos vol voor beide staten, Kai en ik hebben nog wat te lezen.

Of ik er hier al eens over heb geschreven, ben ik vergeten. Hopelijk verval ik niet in herhalingen. Inmiddels heb ik nog maar vier staten te bezoeken en dan ben ik in alle vijftig geweest. Vorig jaar opperde Rick, dat ik het mijn doel zou moeten maken die vijftig voor mijn eenenvijftigste verjaardag te bezoeken.

Dat doel vond ik wel de moeite waard en drie van die staten zijn Oklahoma, Arkansas en Kansas. Eerst zou ik alleen gaan, maar Kai's spring break is een week later, dan die van Katja, en ik vond hem wel bereid dat avontuur met mij aan te gaan. Iedereen, die hoort, dat we naar Kansas City gaan, begint te lachen, maar het zal vast een leuke reis worden.

Wij gaan dus op 15 maart naar Kansas City en van daaruit een rondrit door die drie staten maken. In Branson, Missouri, gaan we dan ook een aantal actieve dingen doen. Zo wordt het voor Kai ook leuk, want ik ben dan wel dol op cultuur, hij is dat beduidend minder. En ja, ik heb heel wat om naar uit te kijken, zo!

Na het eten brengt Rick mij naar Susans huis, waar Freya en Kelly ook komen. Het is alweer een paar maanden geleden, dat we zo'n girls' night out hadden. We hebben allemaal kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd en zij hebben alle drie in Duitsland en andere Europese landen gewoond. Dat schept een band en de conversatie is zeer interessant.

Na afloop is Rick zo galant om Freya en Kelly ook naar huis te brengen. De volgende avond zal bij mij zijn. Ik ben vastbesloten er niet weer een paar maanden overheen te laten gaan.

De foto's van vandaag staan hier.

14 reacties:

Margreet zei

Oh, wat leuk, 2 heerlijke reizen in het vooruitzicht dus. Nu nog een weekje met Saskia ook natuurlijk!
Mag ik vragen waar je die brochures kunt opvragen, ik zoek info over Washington State?

Petr@ zei

Wat een leuke dag hebben jullie samen in Washington doorgebracht. Fijn dat Rick een extra vrije dag heeft gekregen van zijn baas.

Leuk om samen met Kai op reis te gaan. Raar dat iedereen zo lacht als je zegt naar Kansas City te gaan. Gaat het ze dan om de stad of de hele staat? Het lijkt me zo dat iedere staat wel wat te bieden heeft, al zal de ene meer aantrekkelijk zijn dan de andere.

naomi zei

Hallo Petra

Wat onwijs leuke met beide kinderen een apart reisje mee te maken. Ben wel benieuwd welke staat je nu nog mist dan? Ik denk dat elke staat wat heeft. Kan je ook misschien weer wat capitools bezoeken.

Heerlijk zo'n dag met Rick op stap en weer een nieuw plekje in/ bij DC ontdekken. De kerk is echt prachtig zeer veel mozaik. Ik vond die foto's van de townhouses wel een beetje op de huizen uit de serie Full House in san Francisco lijken.

Groetjes Naomi

Marion zei

Heerlijk he, zo'n dag met zijn tweetjes? Wij proberen het ook regelmatig even te doen samen, even weg van alle drukte en de dagelijkse dingen.

De kerk ziet er enorm groot uit en doet me denken aan verschillende onderdelen van Italiaanse kerken en torens, enfin, dat zul je straks zelf ook wel hebben.

Ik ben van huis uit katholiek maar eigenlijk niet zogelovig of religieus. Maar toch (en ik vind dat ongelofelijk, begrijp het niet zo goed), iedere keer weer als ik in de St. Pieter kom ben ik helemaal overdonderd, emotioneel zelfs. Zo enorm groot, zo bijna niet te bevatten, heel overweldigend. Terwijl ik qua kerken wel wat gewend ben ook uit andere grote Europese steden.

Super ook om een weekje weg te gaan met Kai, ander kind dus andere vakantie. Wordt vast weer een week om nooit te vergeten. Ben benieuwd naar je verslagen.

Anja zei

Wat aardig van Rick's baas om hem een dagje vrij te geven. Jullie hebben de dag goed benut!
Wat een prachtige kerk!! Hij komt ook mooi uit zo tegen die strakblauwe lucht!

Heerlijk, die reisjes met de kinderen in het vooruitzicht!! Gaan jullie in Saskia's springbreak ook nog weg?

Annemiek zei

Je hebt nog wat reisjes in het vooruitzicht! Wij ook alleen wat dichterbij. Wanneer is Kai's springbreak?

Sandrah zei

Wat een heerlijk dagje hadden jullie!

En wat lekker vooruitzicht, die reisjes met Katja en Kai. Ga je ook nog met Saskia weg of blijft zij liever bij haar vrienden en vriendinnen?

Sandra

Elke zei

Rome is prachtig! Ik ben er nu twee keer een paar dagen geweest, en zou zo terugkeren!
Vergeet zeker niet naar San Lorenzo fuori le Mura te gaan kijken. Het is een Byzantijnse kerk zoals er wel meerdere zijn in Roma, maar deze vind ik mooi.
http://www.sacred-destinations.com/italy/rome-san-lorenzo
Moest je nog tijd hebben, ga dan zeker tot in Ravenna! Daar heb ik de mooiste Byzentijnse gebouwen gezien:
http://www.sacred-destinations.com/italy/ravenna-galla-placidia
Naast dit sobere mausoleum ligt de San Vitale kerk, waar ik echt elke keer stil van werd:
http://www.sacred-destinations.com/italy/ravenna-san-vitale

San Lorenzo fuori le Mura

Marion2 zei

Hoi Petra, ik kwam nog een column tegen over BzV:

http://www.reismetgijs.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=105

Zo grappig!

Natasja Valentijn zei

Wat attent van de baas van Rick om hem een vrije dag te geven. Jullie hebben vast genoten. Je foto's vond ik weer schitterend, vooral die van de kerk. Als ik terug uit Nederland ben, spreken we gauw wat af.

Petra zei

@Margreet - Iedere staat heeft volgens mij een officiele website en daar hadden die twee staten ook een link om brochures te bestellen. Mooi, Washington State! Ik heb er ook reisverslagen over, zie de rechterkant van mijn blog.

@Petra - Kansas staat volgens mij bij de Amerikanen bekend als de saaiste staat, vandaar het lachen. Wie gaat daar nu op vakantie, zoiets. Maar inderdaad, iedere staat heeft wel wat te bieden en ik weet zeker, dat Kai en ik een leuk reisje zullen hebben.

@Naomi - Alaska mist nog, ik hoop van Rick daar een cruise heen te krijgen voor mijn vijftigste. Dit keer gaan we niet naar hoofdsteden, want ik denk, dat Kai dat saai zou vinden. Helaas, want ik had wel graag aan mijn Capitool "verzameling" bijgedragen. Maar ik moet hem ook in gedachten houden. Die townhouses zijn heel typisch voor de buurten in DC.

@Marion - Inderdaad, die kerk is Romaans-Byzantijns en deed mij meer orthodox aan, eigenlijk. Ik ben zeer benieuwd naar St. Pieter!

@Anja - Met Saskia's spring break gaan we waarschijnlijk naar Orlando, dat wil zij graag (en Rick, als Disneyfan, zegt daar nooit nee tegen).

@Annemiek - Waar gaan jullie heen? Kai's spring break is de week van 14 maart.

@Sandra - Saskia's beste vriendin gaat met haar ouders naar Orlando, zoals het er nu uitziet, en daar wil zij dus ook graag heen.

@Elke - Dank je wel voor de links! Ik heb ze opgeslagen.

@Marion - Hi hi, die is ook heel erg leuk! Ik ben zo benieuwd naar de aflevering van zondag!

@Natasja - Zeker een keer gaan naar die shrine! Ik had geen idee, dat het zo mooi zou zijn. Veel plezier in Nederland en daarna spreken we weer eens af.

Nicole zei

Dat was even een leuke verrassing, die vrije dag van Rick. En wat een leuk uitje hebben jullie gehad. Je hebt weer prachtige foto's gemaakt, met name van die kerk. Ik ben helemaal niet gelovig of into kerken, maar deze is wel heel mooi.
En leuk dat reisje met Kai in het vooruitzicht en een ideale manier om weer drie staten aan je 'verzameling' toe te voegen ;-)

ilse zei

Leuk dat je toch nog nieuwe dingen kan ontdekken in een stad die je zo vertrouwd is.
Spannend al die reizen in het vooruitzicht

elaquist zei

I love this blog because it is user friendly with appreciative information.