Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, februari 09, 2011

Orchideeen en vlinders

Het is de derde vroege ochtend en Saskia en ik hebben allebei moeite met opstaan. Het is ook zo lekker warm in ons bed en een stuk kouder erbuiten. Het vriest dan ook maar liefst tien graden.

Gelukkig loopt Saskia nu naar de busstop vlak tegenover en niet meer naar de verdere stop, waar haar vriendinnen opstappen. Zo kan ze ook tien minuten later opstaan.

Na mijn ontbijt haast ik me naar de sportschool. Daar doe ik een half uur op de stairmaster. Thuis maak ik me gauw klaar en laat Cosmo uit.

Om half elf komt Yolanda (die ook de mooie foto's van Saskia en Laura maakte) langs om naar Washington te gaan. Gisteren heb ik aan Claudia gevraagd, of ik op haar oprit mocht parkeren, en kreeg een bevestigend mailtje terug.

Er staat echter voor de tweede keer al een andere auto. Claudia is overdag weg, dus ik ga haar eens vragen, of ze wel weet, wie dat is. Het zou zomaar een brutaal persoon kunnen zijn, die daar parkeert om de metro te nemen.

Yolanda en ik moeten dus de frisse (het vriest nog flink en waait) wandeling van een kilometer naar de metro maken. Al kletsend zijn we er natuurlijk zo. Ook de trein komt snel, zodat we niet lang op het perron hoeven te wachten.

Bij Federal Triangle stappen we uit. Het loopt tegen twaalven, dus we besluiten eerst een hapje te gaan eten. Van de drie restaurants in de directe omgeving kiezen we (ok, Yolanda laat zich door mij leiden) Ten Penh.

Dit is een van mijn favoriete restaurants en vooral, omdat ze gefrituurde spinazie serveren. Die is onvoorstelbaar lekker, licht en het smelt op de tong. Ook de rest van het menu is voortreffelijk en het is moeilijk kiezen. We bestellen dat dus en ieder een voorafje van gewokte calamarisalade. Die is heel lekker en pittig en meer dan genoeg voor een lunch.

Vanaf het restaurant is het een korte wandeling naar het Natural History Museum. Iedere winter is er een orchideeententoonstelling in Washington. Het ene jaar bij de Botanic Gardens
en het volgende bij het Natural History Museum. Dit jaar is het museum aan de beurt.

Na door de vriendelijke veiligheidscontrole te zijn gegaan, lopen we naar de orchideeen. Die zijn in verschillende kamers met uitleg over het Chinese leven. Wij zijn er voornamelijk voor het fotograferen, dus ik lees de bordjes maar half. Helaas is de verlichting nogal slecht, dus heel veel foto's zijn niet gelukt, want een statief is niet toegestaan.

Na een half uurtje zijn we uitgekeken. Ik geef wel voorkeur aan de Botanic Gardens tentoonstelling. De verlichting daar was veel beter en de planten stonden dichterbij, waardoor het makkelijker was close ups te maken.

We lopen naar boven naar de vlindertuin. Daar moeten we $6 toegang betalen en kunnen meteen naar binnen. Volgens de vrijwilligster vliegen er zo'n driehonderd vlinders rond, maar naar mijn gevoel zijn er minder dan andere keren, ook minder verschillende soorten. Het is wel heerlijk in deze kleurige en warme omgeving rond te lopen.

Bij fotografie is het juiste licht heel belangrijk. Was het bij de bloemen te donker, hier is het weer te licht op de meeste plekken. Daardoor ziet de vlinder er wel mooi uit, maar de achtergrond wordt overbelicht. Gelukkig zijn er wel een aantal redelijke foto's, maar heel tevreden ben ik niet.

Na een uurtje hebben we het verschrikkelijk warm en genoeg vlinders gezien. We lopen door de insektenzoo en zien een enorme tarantula, Fang (leuke naam), wat Madagascar kakkerlakken en een heel bijzonder insektje, dat eruit ziet als een orchidee.

Ook zien we een nieuwe tentoonstelling (althans voor mij) over het (Coloniale) leven langs de Chesapeake Bay. Heel interessant en aansluitend aan ons bezoek aan Jamestown voor mij. Treffend vind ik het skelet van een baby, die stierf, omdat hij of zij zo ingebakerd werd, dat er geen zonlicht op de huid kwam. Door gebrek aan vitamine D overleed het kindje.

Hierna hebben we het museum wel gezien (al is er nog veel meer) en lopen de vrieskou weer in. We besluiten ergens iets te gaan drinken. Het dichtstbijzijnde cafe is dat van het Smithsonian Castle. Hier ligt degene, die al deze musea mogelijk heeft gemaakt, James Smithson ook.

We bezoeken zijn graf en halen dan thee en een Diet Coke bij het cafe. We kletsen nog verder aan een van de tafeltjes. Het valt mij op, dat er een zwerver door het museum loopt. Misschien is dit ook een goede plek voor hen om even op te warmen en hebben de veiligheidsmensen medelijden.

Net voor het (dure) spitsuur om drie uur begint, stappen we bij het Smithsonian Station de metro weer in. We krijgen meteen zitplaatsen en stappen al gauw weer in Vienna uit. Het was een leuk uitstapje! Natasja zou eerst ook meegaan, maar voelde zich niet goed. We hebben je gemist, Natas, we zullen snel weer iets afspreken.

Zondag hoorde ik, dat mijn buurvrouw Lorraine en haar dochter Patricia, die het goed met Saskia kan vinden, deze week ook met zijn tweetjes zijn. We spraken af om vanavond samen te eten.

Om half zes komen ze hier en Patricia en Saskia spelen Nintendo DS, terwijl Lorraine en ik blijkletsen. Lorraine is een van de liefste mensen, die ik ken. Haar achtergrond is Mexicaans en volgens mij is dat synoniem met "zorgend". Ze heeft haar neven en nichten opgevangen en staat altijd voor iedereen klaar.

We bestellen van Uno's en smullen allemaal. Daarna kijken we naar een special op TLC over Michael Jacksons kinderen. Wat een droevenis daar, al worden ze door hun tachtigjarige grootmoeder kennelijk goed opgevangen.

Als Lorraine en Patricia om acht uur weer huiswaarts gaan, zijn Saskia en ik flink moe. Terwijl ik dit blog schrijf, kijk ik met een half oog tv (als jullie type- of spelfouten zien is dat de boosdoener). Modern Family is altijd een favoriet en heeft een leuke Valentijnsaflevering.

Buiten ligt een miniem laagje sneeuw opeens. Er wordt ons beloofd, dat het daar bij zal blijven, dus dat zullen we maar geloven. Vannacht weer zware vorst, maar de voorspellingen zien er een stuk warmer uit!

De foto's van vandaag staan hier
.

11 reacties:

Anja zei

Misschien ben jij niet helemaal tevreden maar ik vind je foto's prachtig. Zo te zien op je webcam is het tot nu toe bij een miniem laagje sneeuw gebleven.

Corry zei

Mooie foto's hoor Petra. Prachtig die bloemen. Vervelend nog steeds die kou. Hier is het nu al + 5.5 graden en is het 7 uur 's ochtends. Ga fietsen naar het museum, zo lekker weer. Volgende keer eten wij ook bij Ten Penh!!! ;)

Anoniem zei

Ik ben geen "vriend" bij facebook dus ik kon daar helaas niets onderzetten maar wat een mooie foto's zitten er weer bij.
Ik zie inderdaad een laagje sneeuw, het lijkt niet op te houden bij jullie.
Groet, Bea

Nina zei

Goed idee om de warmte en de vlinders op te zoeken!

Petr@ zei

Wat een leuke dag, Petra! Eerst gezellig met een vriendin fotograferen en dan 's avonds mensen te eten.

Marjon zei

Wat een mooie foto's weer Petra.

Wij kijken ook altijd naar Modern Family, een ontzettend grappige serie.

Ineke zei

Brr, ziet er koud uit bij jullie. Slim van jullie om met die kou buiten, binnen in een warme kas foto's te gaan nemen.

Sally zei

En nog van Claudia vernomen van wie die andere auto was?
Enne de foto's zijn gewoon weer mooi hoor.

Anoniem zei

Mooie foto's hoor! Waren er ook kolibrietjes? Dat vind ik echt de leukste vogeltjes ooit. Als ik aan Amerika denk, dan staan de 'drinkflesjes met rode dop' aan veranda's zeker in de top 5.
Marjon

naomi zei

Grappig dat jij de verlichting slecht vindt en ik denk wow wat een mooie foto's. Zeker de orchideeen.

Tot wanneer zijn de orchideeen te zien en is dat ook gratis te bezoeken?

Gezellige dag weer. Wel balen van die auto voor de 2e keer op de oprit.

Groetjes Naomi

Wilma zei

Wat vervelend dat de parkeerplaats op de oprit weer bezet was.
Ben benieuwd of Claudia daar van op de hoogte is.

Maar aan de foto's te zien heeft dat de pret niet mogen drukken.

Ik betreur het dat het bij jullie nog zo koud is, we hebben hier al 2heerlijke lentedagen gehad.Voelt gelijk zó anders.

Groetjes Wilma