Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, april 07, 2011

Eerste officiele rondleiding

Vandaag is het dan zover, mijn eerste boeking. Ik ben er al vroeg door wakker en sta dan ook maar meteen op. Dat ontlokt aan Rick de uitroep, dat ik, behalve om een vliegtuig te halen, al maanden niet zo vroeg op ben gestaan.

Het is wel lekker om even rustig te ontbijten en Cosmo ook een wandeling te geven. Het weer werkt helemaal mee. Het is nog frisjes zo vroeg, maar er wordt 22 graden voorspeld vandaag.

Om kwart voor negen stap ik op de fiets en rijd naar de metro. De basisschoolkinderen lopen ook allemaal naar school. Dat betekent, dat de politieagent, die ze helpt met oversteken, er ook weer staat.

Net als een paar weken geleden roept hij "Where is your helmet?" naar mij. Ik antwoord niet eens, want ik vind het ergerlijk. Ik fiets nota bene op de stoep en helmen zijn alleen onder de 14 jaar verplicht. Als ik een helm op had gedaan, had ik die de hele dag mee moeten dragen. Al wordt er hier weinig gestolen, hem los aan de fiets laten hangen is praktisch een uitnodiging. Als ik op langere fietstochten ga draag ik altijd wel braaf een helm.

Bij het station zet ik mijn fiets vast en loop zo de al klaarstaande trein in. Voordeel van in het spitsuur reizen is, dat de treinen in rap tempo komen. Nadeel is, dat het al hier bij het beginstation heel vol is. Om een zitplaats te krijgen moet ik achteruit reizen, wat ik altijd wat minder vind, maar vooruit.

Al lezend gaat de metrorit vlot en voor ik het weet komen we in het Smithsonian station aan. Ik heb nog ruim een half uur voor ik met G. en K. heb afgesproken. Ik bedenk me, dat ik geen idee heb, hoe zij eruit zien en ik heb gisteravond wel een foto van mezelf gestuurd, maar weet niet, of ze die bekeken hebben.

Voor de zekerheid besluit ik een papiertje met hun namen erop te maken. Alleen heb ik geen pen bij me. Gelukkig zie ik een snacktentje dichtbij, dat al open is. Daar leen ik even een pen om de namen op te schrijven.


Volgens deze groep vergaat de wereld op 21 mei, opschieten met genieten, dus!

De cirkel van vlaggen rond het Washington Monument leek een goede plek om elkaar te ontmoeten, maar ik had even niet op de enorme groepen schoolkinderen gerekend. Ik ben bang om in de menigte niet op te vallen, dus let vooral op, of ik mensen er niet Amerikaans uit vind zien.


Na een paar keer misgegokt te hebben, zie ik een vrouw zoekend rondkijken. Inderdaad blijkt het G. te zijn en K. volgt al snel. We maken kennis en ik begin met een korte geschiedenis over het ontstaan van Washington.

Na ook wat over het Washington Monument verteld te hebben, lopen we naar het Tidal Basin. Daar zijn kersenbloesems nog net mooi, maar wel op hun einde. Toch krijgen ze nog een goede indruk ervan.

Via het Jefferson Memorial en het Franklin Delano Roosevelt Memorial lopen we rond de vijver. Ik let intussen wel een beetje op de tijd, want we hebben om twaalf uur een lunchreservering. Het gaat gelukkig allemaal op schema, want hier maakte ik me het meest druk om. Het is heel moeilijk in te schatten hoe lang alles duurt zonder mensen om rond te leiden.

Het leuke van rondleiden vind ik het enthousiasme van de mensen, als ze de dingen, die ik ook zo mooi vind hier, zien. Washington krijgt kennelijk in Nederland bij de reisbureaus maar weinig aandacht, zeker in vergelijking met New York. Iedereen is altijd zo onder de indruk van de stad, als ze er eenmaal zijn en veelal is er te weinig tijd ingelast om de bezienswaardigheden te bezoeken.

We bezoeken het Lincoln Memorial, waar Martin Luther King zijn speech hield, en waar ze Obama ook op tv hebben zien staan. Het Koreaanse monument maakt indruk en de Vietnam muur ook. Net als ik vertel, dat hier nog regelmatig veteranen huilend staan, zie we een man tranen wegvegen. Dit momument kan ik zelden zonder een brok in mijn keel bezoeken.

Als laatste voor de lunch gaan we naar het Tweede Wereldoorlog monument. Ook daar zijn een aantal veteranen aanwezig. Ze zijn makkelijk te herkennen, want ze dragen allemaal een petje met "World War II veteran" erop. Deze monumenten zijn zo belangrijk voor degenen, die in die oorlogen vochten of ermee te maken hadden. Het treft me altijd weer.

Keurig op tijd voor onze reservering komen we bij de Old Ebbitt Grill aan. Meteen zegen ik het feit, dat ik heb gereserveerd, want het is enorm druk! We kijken onze ogen uit naar iedereen, die binnenkomt, terwijl we op onze tafel wachten.

We krijgen een tafeltje helemaal achterin het restaurant tussen de palmbomen. Dit restaurant is niet voor niets zo populair. Het is de oudste saloon in Washington (al was dat in een ander gebouw), de bediening is heel vriendelijk en het eten erg goed.

Er is een speciaal Kersenbloesem gedeelte op het menu, waarvan een deel van de opbrengst naar Japan zal gaan. We delen de salade met appel en kersen met zijn drieen. Het restaurant verdeelt de porties al en van die ene salade hebben wij alle drie een goede hap! Hij is ook erg lekker fris.

Daarna neem ik de mosselen, G. zalm en K. de kip "Cherryaki". Alles is even goed bereid. Ondertussen is het gesprek ook erg geanimeerd. G. en K. zijn zes dagen geleden begonnen aan een reis van vier maanden door Amerika en Canada. Zeer benijdenswaardig, zoveel moois als zij gaan zien!

Na de lunch zetten we onze wandeling voort. Eerst gaan we naar het Witte Huis, waar president Obama duidelijk thuis is, gezien de vele Secret Service aanwezig. Later lees ik, dat hij de Colombiaanse president op bezoek had. Vandaar het (kleine) protest tegen Colombia, dat aan de overkant bezig is.

Via "America's Main Street" Pennsylvania Avenue lopen we naar het FBI gebouw. Daarna langs Ford's Theatre, waar Lincoln werd vermoord, naar Chinatown. Daar bewonderen we de mooie Chinese boog.


America's Main Street, Pennsylvania Avenue

Al lopend vertel ik over de verschillende dingen, die we zien. Al gauw zijn we weer bij het Capitool, waar we Capitol Hill oplopen. Dat is echt een heuvel en die voelen we na al dat wandelen! Gelukkig zal het hierna allemaal bergafwaarts gaan.

Bij het Capitool staat een gigantische rij, maar bij de Library of Congress kunnen we zo binnen. Ik raad iedereen, die Washington bezoekt, aan dit gebouw van binnen te bekijken. Mijn compagnons zijn sprakeloos, als ze de grote zaal binnenstappen.


Het is binnen heel erg mooi



We hebben geluk en kunnen met een groep naar boven om de grote leeszaal te zien. Dat is altijd weer indrukwekkend. G. en K. vinden het fantastisch. Dat is het leuke aan deze rondleidingen, ik zie "mijn" stad weer helemaal door andere ogen.

Onze voeten beginnen langzamerhand te protesteren, dus ik stel voor in het American Indian Museum wat te gaan drinken. Zo midden op de middag is het bij Mitsitam heel rustig.

Met hernieuwde energie beginnen we aan het laatste stuk van vandaag. K. en G. willen graag bij het Air and Space Museum naar binnen en ik laat ze de Apollo tentoonstelling daar zien.


Als laatste bezoeken we de tuin achter het Smithsonian Kasteel. Die is een oase van rust in het midden van de stad. Hier willen G. en K. nog even bij blijven komen.

Het loopt tegen vijven en dit is het einde van mijn rondleiding. Na mijn eerste salaris in ontvangst te hebben genomen (zij tracteerden ook op lunch en de drankjes, heel aardig!) neem ik afscheid. Ik hoop, dat ze me af en toe nog op de hoogte willen houden van de rest van hun reis. Die klinkt enorm interessant.

Blij, dat het allemaal zo'n succes was, loop ik terug naar de metro. Ik zal de website wel moeten aanpassen, want duidelijk is er veel meer tijd nodig voor deze rondleiding, dan daarop staat. Verder ging het super en ik denk echt, dat zij ook een fijne dag hebben gehad.

Na het hele toeristische van Washington is het altijd weer zo vreemd om na een metrorit van een half uur weer in zo'n heel andere, dagelijkse omgeving te zijn. De kop is eraf, de eerste officiele rondleiding zit erop. Het voelt nog onwerkelijk, dat ik hier nu ook voor betaald word.

Saskia is blij mij weer te zien, zij heeft een groot project, waar ze mijn hulp bij wil. Katja voelt zich gelukkig weer beter en Kai komt morgen voor het weekend thuis.

Rick en ik eten een simpele pastamaaltijd. Ik moet zeggen, dat ik mijn voeten ook best voel! Hoog tijd, dat ik goede, maar ook leuke, wandelschoenen vind. Ik denk, dat mijn klanten vannacht vast goed zullen slapen na alle indrukken, die ze hebben opgedaan!

28 reacties:

Margreet zei

Fijn, dat je eerste rondleiding een succes was!

Anja zei

De kop is eraf, inderdaad fijn dat je 1e rondleiding een succes was! Fijn dat Katja weer opgeknapt is.

Bente zei

Klinkt erg geslaagd die rondleiding! Leuk voor je.

Jan Ottenbourg zei

Proficiat!

Brin zei

Proficiat met je eerste rondleiding. Klinkt heel leuk. Als we nog eens in Washington zijn boeken we zeker een rondleiding bij jou!

Nog een vraagje, hoe zit het met de sluiting van de regering? Heeft dit gevolgen voor het vliegverkeer en de luchthavens, douane enzo? Wij vertrekken zaterdag naar Florida...

naomi zei

Hallo

Klinkt zeer geslaagd je eerste rondleiding. Wel heel veel op 1 dag ben blij dat ik dat gesplitst hebt over verschillende dagen. Grappig dat je zo moest zoeken naar de mensen en deze niet echt kende van een foto.

Heb wel genoten van je verslag en het idee dat ik zondag jouw stad mag gaan ontdekken. Het gaat vast goed komen. Ik hoop dat ze het eens worden over de bezuinigingen voor me zelf maar ook voor alle ambtenaren.

Verlopig is dit nu mijn laatste reactie en tot over een week dan gaan we elkaar ontmoeten.

Groetjes Naomi

Anoniem zei

Het klinkt als een hele leuke rondleiding. Vooral omdat je zo betrokken bent bij alles.
Fijn weekend,
Bea

marianne zei

Fijn dat het zo goed ging! Zo'n eerste keer is toch nog weer spannender, lijkt me.

Anoniem zei

Leuk dat je eerste rondleiding een succes was. Als ik nog eens naar Washington kom, wil ik ook graag een toer van je. M'n eerste bezoek in 2005 was, ondanks dat we drie hele dagen te besteden hadden, te kort.

Groetjes,

Marieke

Sophie zei

jee Petra, de eerste rondleiding zit er op, en wat een succes klinkt het! Ga inderdaad maar op zoek naar goede wandelschoenen, zodat je de volgende rondleiding weer net zo goed kan doen! Hopelijk doe ik 'm volgend jaar een keer, hoop er met de cherry blossoms een keer te zijn!

groetjes,

Sophie

Nicole zei

Super dat je eerste rondleiding zo geslaagd was! Maar als je vertelt zoals je schrijft, kan dat haast niet anders. Ik hoop echt dat ik nog eens in de gelegenheid ben om Washington te bezoeken. Je hebt me helemaal enthousiast gemaakt.

Petr@ zei

Je eerste rondleiding is achter de rug. Die is altijd het engst.
En zo te horen was het een succes.

Je hebt wel gelijk dat de meeste Nederlanders die we op het reisbureau troffen, ging voor de meest populaire bestemmingen, zoals New York, Florida en het zuidwesten. We boekten ook wel eens Washington en Boston enzo, maar dan vaak in een groepsreis.

Anoniem zei

Het water loopt me in de mond bij het lezing van jou rondleidingsverslag, heerlijke stad DC. Blij dat Katja ook weer beter voelt. Wens jou en je gezin een heerlijk weekend.
Groet, Evelyn

Anja zei

Fijn dat alles goed verlopen is vandaag. De rondleiding klinkt erg interessant en zo te lezen was het heel geslaagd!!

Veel succes met de volgende rondleiding maar dat komt vast helemaal goed!

Yvette zei

Uiteraard was je 1e rondleiding een suc6.
Normaal dat je zenuwachtig was, maar helemaal nergens voor nodig.
Het is duidelijk te lezen hoe ontzettend veel je van jouw hoofdstad afweet.

Een kleine tip:
Misschien is het een idee om een simpel maar toch doeltreffend logo te bedenken (eventueel gewoon jouw visitekaartjes die je hebt laten drukken) en print die op een t-shirt, trui windjack. Dat kost niet heel erg veel maar op die amnier ben je goed herkenbaar voor de mensen die je gaat rondleiden.

Nel zei

Leuk dat je eerste rondleiding zo'n succes was.
Ik heb het toevallig vandaag nog over je gehad toen ik hier in Kyiv iemand uit Washington DC ontmoette en we het over de kersenbloesems hadden. Al dat moois weet ik van jouw blog dus bedankt daarvoor :-)

Natasja Valentijn zei

Zie je wel...ik wist wel dat je het goed zou doen! Kan ook niet anders, als je zo veel passie hebt voor de stad! Je mag trots op jezelf zijn en ik hoop voor je dat er nog vele rondleidingen zullen volgen!

Ineke zei

Gefeliciteerd met je eerste rondleiding en wat leuk dat het zo'n succes was.

Bibi zei

Wat goed zeg, je eerste officiele rondleiding klinkt zeer geslaagd!
Ik had ook niet anders verwacht, jij weet zoveel over de stad.

Elke zei

Ik wou voorstellen om een oranje vlaggetje of zo als herkenning mee te nemen. Maar het voorstel van Yvette is nog veel beter! Zo maak je nog reclame voor jezelf, en wie weet wordt je onderweg dan nog aangesproken voor volgende rondleidingen!

Jasmino zei

Gefeliciteerd, Petra! Fijn dat je 1e rondleiding zo'n succes was.

Sandrah zei

Wat leuk dat het zo'n succes was! Zo'n eerste rondleiding is toch wel heel spannend.

Ik heb net een boek gelezen waar het Library of Congress veelvuldig in voorkwam. Grappig om dan ineens jouw foto's te zien. Het komt meteen meer tot leven en we zetten het meteen op de lijst om te bezichtigen.

Sandra

Trudy zei

Leuk dat de rondleiding een groot succes was! Je weet inderdaad zoveel van Washington! Moet wel lukken.
Wij zijn er 2 x geweest nu en willen graag weer terug. Een hele mooi stad.

groetjes

Karin (dh) zei

Goed hoor, dat je eerste officiele rondleiding zo'n succes was; het klinkt allemaal erg aanlokkelijk zo'n persoonlijke tour, en volgens mij weet jij echt veel meer van Washington dan de meeste washingtonians zelf ;-).
groetjes vanuit een zonnig Palm Coast FL (mocht je denken welke bloglezer daar nu weer zit, maar het is gewoon me, tijdelijk in disguise)

Suus zei

Wat fijn dat je rondleiding zo'n succes was. Ik denk dat je een heleboel kunt vertellen over de stad Washington.

Zelf is mijn wens om ook een keer te gaan. En ik wil het dan het liefst combineren met NY. Als hier alles in een rustiger vaarwater is, gaan we dan ook zeker doen.... Ik wens je een fijn weekend!

Ik ga morgen ook een beetje Amerika(ans) opsnuiven.. Jeff Dunham komt namelijk hier, (nou ja, hij was 6 april in NL en hij is morgen in Belgiƫ, en we gaan met onze Belgische vrienden, dus combineren het!)

Petra zei

@Allemaal - Bedankt voor de superleuke reacties! Het doet me goed te weten, dat ik zoveel potentiele klanten heb :).

@Brin - Geen zorgen, die afdelingen blijven als gewoonlijk functioneren.

@Naomi - Hopelijk heb ik je wat alternatieve ideeen gegeven op Facebook. Schroom niet me om raad te bellen.

@Petra - Toch jammer, Washington heeft minstens zoveel te bieden, als New York.

@Yvette - Wat een goed idee, ik ga eens kijken, waar ik dat kan laten doen. Ik dacht er al aan om een Nederlands vlagje te dragen of zo.

@Elke - Dat vlaggetje stelde Rick ook al voor. Zo'n t-shirt is echter ook wel een goed idee.

@Sandra - Nu ben ik benieuwd welk boek dat was.

@Karin - Veel plezier in Florida!

@Suus - Jeff Dunham is een van mijn favoriete comedians, veel plezier!

Sally zei

Fijn hoor dat de eerste rondleiding zo voorspoedig verliep. Natuurlijk waren je klanten tevreden. Well done!

Kristel Holsbeek zei

Wow dat is fantastisch die wandeling die je gedaan hebt!! Een hele dikke proficiat!!
Bij ons staat dat ook nog op onze verlanglijst...maar met twee kids zullen we denk ik nog eventjes moeten wachten...
Ik heb Merrell wandelschoenen gekocht voor in NZ en die zitten ongelofelijk goed;-)