Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, april 28, 2011

Gevaarlijk weer deel twee

Midden in de nacht word ik gewekt door de telefoon. Het is een noodberichtje van Virginia Tech, dat de studenten dekking moeten zoeken, want er is een tornado gesignaleerd bij Blacksburg. Sinds de schietpartij in 2007 krijgen wij die telefoontjes ook.

Hopend, dat Katja en Leah ernaar luisteren, val ik weer in slaap. Later hoor ik, dat het wel meeviel daar, maar niet ver ten zuiden zijn zeven mensen door een tornado gedood.

De nacht verloopt verder rustig, maar voor hij naar zijn werk vertrekt, drukt Rick me op het hart de radar in de gaten te houden. Ten westen van ons is een tornado gezien. Ik vraag hem, of hij dan wel naar zijn werk moet gaan rijden wat ook naar het westen is. Hij wil per se wel gaan, want hij heeft nu nog tijd voor de storm in deze buurt komt.

De lucht ziet er raar uit en het is heel vochtig warm. Met het nieuws, dat vrijwel alleen over het weer gaat, aan, eet ik ontbijt. De tornadowaarschuwingen zijn niet van de lucht, maar hier blijft het wonder boven wonder droog. Het valt me vaker op, dat de ergste stormen hier meestal omheen trekken. Reston, aangrenzend aan Vienna, kreeg het veel harder te verduren, zo plaatselijk zijn die stormen.

Cosmo is intussen heel nerveus. Hij voelt vast de luchtdrukverschillen, want het dondert niet. Om kwart over tien krijgen we even een gigantische plensbui, maar ook dan hoor ik geen donder. Ik besluit het ergste weer af te wachten, want ik vind het zielig om hem nu alleen te laten.

Tegen elven lijkt het voor ons althans voorbij te zijn. De zon komt zelfs aarzelend tevoorschijn. Ik ga gauw naar de sportschool en doe een half uur op de stairmaster.

Intussen komen de beelden uit Alabama telkens voorbij. Christine en Chuck hebben duidelijk geen stromen, want er is complete radiostilte van die kant. Ik ben blij, dat we gisteravond gesms't hebben, zo kan ik hun vrienden op Facebook een beetje geruststellen. Honderden doden hebben de stormen van de afgelopen dagen geeist. Ze waren het ergst in 40 jaar!

De meteoroloog van ons plaatselijke ABC kanaal zei, dat hij zich geen ochtend herinnert met zulk zwaar weer, als we hier vandaag hadden. Hier foto's van de tornado's in ons gebied.

Na de lunch is het compleet opgeklaard. Alsof de lucht schoon is gewassen. Daar kan ik me na al die jaren nog steeds over verbazen. Zo laat de natuur haar ergste furie over het land heenkomen om daarna weer lieflijk te gaan stralen. Ik hoop, dat het nu gedaan is met deze tornadoactiviteiten voor dit seizoen.

Mijn afspraak met Thu bij de nagelsalon is om half twee. Eerst tank ik even benzine bij Safeway. Ook daar is het weer het gesprek van de dag. Een oudere man vertelt, dat zijn zoon in Washington County woont, waar de zeven doden in Virginia zijn gevallen. Gelukkig zijn hij en zijn gezin ongedeerd. Een mede Toyota Sienna eigenaarster kent mensen in Tuscaloosa, die de zware tornado daar hebben gezien. Zo grappig toch, zo'n gesprekje met wildvreemden, terwijl ik de auto volgooi.

Na een uurtje zijn mijn nagels weer keurig. Ik ga naar de Safeway naast de salon en koop de kip voor vanavond. Die ga ik met pindasaus en bruine rijst serveren en de andere dames nemen de bijgerechten mee. Ik heb weer zin in een gezellig Nederlands keuvelavondje.

Aangezien het weer erg lekker is buiten met 25 graden, ga ik na mijn voorbereidingen voor vanavond nog een uurtje buiten lezen. Ik moet zeggen, ik vind Something Borrowed een heerlijk boek! Ik ben benieuwd naar de film.

6 reacties:

Brigitte en Mark zei

Wat zijn tornado's toch akelijk, je kunt je helemaal niet voorbereiden, dat is nog het ergste.. en wat als je nou nergens hebt om te schuilen.

Gelukkig viel het bij jullie mee! Al is de schade echt enorm, je kunt het je haast niet voorstellen :( Al die doden!

Ik las ook dat een politie agent gestorven was terwijl hij zijn dochter probeerde te beschermen tijdens het kamperen, dat blijft je zeker voor altijd bij. Echt rot

Brigitte en Mark zei

Oh en ik ga 11 mei naar Something borrowed in de bios! Ben benieuwd :)

Bianca (Hollandranch) zei

Gelukkig is het meegevallen bij jullie ook, dat vond ik ook de andere ochtend toen ik buiten stapte, alles ruikt zo schoon en fris weer. het is zo'n contrast dan met hoe het was. Het blijft fascinerend.

Petr@ zei

Vreselijk, hoeveel doden er zijn gevallen tijdens deze tornado's. Kan me niet herinneren dat er eerder zoveel slachtoffers zijn gevallen.
Toch fijn dat Christine per sms kon laten weten dat ze OK zijn. Ik moest gelijk aan haar denken toen ik op het nieuws las over de tornado's in Alabama.

Hebben jullie lekker gesmuld met de NL dames?

HennyB. zei

Gelukkig dat het bij jullie meevalt t.o.v. het zuiden. Het weer is aardig van slag, ik krijg het altijd een beetje benauwd van orkaanberichten. Op 24 augustus 1992 waren Ruud en ik in Florida tijdens Andrew, dat was zo angstig. Ik heb erg te doen met de inwoners van met name Alabama, wat een ellende!

naomi zei

Vreselijk al die tornado's nu hoor ik op het nieuws al over 300 doden. Gelukkig is alles aan jullie voorbij gegaan. Het komt zo dichtbij. Ongelooflijk ook dat het weer zo mooi daarna is geworden.

Ik vindt dat ook echt zo leuk dat je in de USA zomaar een gesprek aan kan gaan met iemand. In Nl ervaar ik dat veel minder en dat mensen het heel vervelend vinden.

Kip met sate en rijst is erg lekker. Gelukkig was je avond geslaagd. Fijn weekend.