Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, april 27, 2011

Gevaarlijk weer en kreeft

Het voelt als een sauna, als ik met mijn ontbijt en koffie naar buiten stap. Het is bewolkt, warm en vochtig. Als ik naar de sportschool rijd miezert het zelfs een beetje, een heel warme regen.

De stairmaster is bezet, dus ik begin met een half uur crosstrainer. Mijn boek nadert zijn ontknoping, dus de tijd gaat lekker snel. Als de stairmaster na dat halve uur vrijkomt, doe ik daar ook een intervaltraining van dertig minuten op.

Tijdens de cool down lees ik mijn boek ook gelijk uit. Helaas was het de laatste in een leuke serie. Mijn volgende boek is "Something Borrowed", waar binnenkort de film van uitkomt. Ik ben benieuwd.

Thuis verf ik mijn uitgroei, want ik vind zo'n grijze streep zo lelijk! Gelukkig werkt het goed en zie ik er weer keurig uit. Een bezoek aan Mona is nogal duur, dus ik ben blij, dat ik dat met dit spul een paar weken uit kan stellen.

Als ik Vienna inrijd voor een paar boodschappen komt de zon aarzelend tevoorschijn. Ik stuur een pakje naar Nederland bij het postkantoor en rijd langs Manhattan Bagel. Opeens heb ik enorme zin in een dunne bagel met tonijnsalade. Die hebben ze daar zo ontzettend lekker! Buiten peuzel ik hem met kleine hapjes, al Nederlandse tijdschriften lezend, op.

Alweer begint het licht te regenen, gelukkig duurt het maar kort. Nu zitten er wel mooie regendruppels op de bloemen, dus tijdens mijn wandeling met Cosmo neem ik een aantal foto's. Zo fijn is het weer die kleur in de natuur te hebben en zoveel mooie fotografieonderwerpen. De foto's staat hier.

Intussen maak ik me zorgen om Christine, Mallory en Chuck. Zware onweersbuien en tornado's zorgen er daar in noord Alabama voor, dat ze al de hele dag in de badkamer moeten schuilen. Via Facebook houdt Christine me op de hoogte.

Terwijl ik dit schrijf is er weer een tornado waarschuwing voor hun county. Bij een collega van Chuck niet ver bij ze vandaan is het dak van het huis gerukt door zo'n wervelwind. Tot nu toe zijn er vandaag 15 tornadoes geweest in hun buurt en vijf doden. Hopelijk komen onze vrienden hier ongedeerd doorheen!

Ook wij hebben weer een "tornado watch", wat betekent, dat de omstandigheden gunstig zijn voor het vormen van tornado's. Het zware weer zal vanavond, vannacht en morgenochtend over ons heenkomen. Als ik iets eng vind zijn het tornado's, zo onvoorspelbaar! Jaren geleden kwam er een kleintje neer hier in de buurt. De ravage, die dat zelfs veroorzaakte, was niet te geloven.

Voor het gaat stormen neem ik het er buiten nog lekker van. De Italiaanse lessen vlotten goed. Ik hoop alleen, dat ik het allemaal straks weer kan reproduceren. Het is wel een interessant programma,dat Rosetta Stone. Ik ben natuurlijk altijd gewend een taal te leren met rijtjes en regels. Die krijg je hierbij niet, alleen plaatjes en de tekst.

De maand april is alweer bijna voorbij en daarmee ook de kreeft special bij Clyde's voor $18,95. Ik ben helemaal gek op kreeft en Rick stelt voor er vanavond te gaan eten. Daar ben ik natuurlijk meteen voor te vinden!

Vlak voor we weggaan wordt er een tornado waarschuwing afgegeven voor onze county. Saskia wil niet mee uit eten, dus we wachten eerst tot we zeker zijn, dat die hier niet komt. Gelukkig gaat de tornado ten oosten van ons langs. De "tornado watch" wordt verlengd tot twee uur vannacht. Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen.

Bij Clyde's is er een rauwe oester "happy hour", dus ik bestel een zestal. Rick neemt een uiensoep. Dan krijg ik mijn kreeftenslab, die ik gehoorzaam omdoe (maar goed ook, want een stuk vliegt alle kanten op). De kreeft zelf ziet er prachtig uit en smaakt net zo lekker, als ik hoopte. Wat een tractatie is dit toch altijd. Ik zuig zelfs alle pootjes uit.


Op de terugweg gaan we naar Guitar Center om Kai's verjaarscadeau te kopen. Hij krijgt een nieuwe amp voor zijn basgitaar. Intussen ziet de radar er hier ook steeds verontrustender uit, In de omgeving zijn telkens tornadowaarschuwingen, maar gelukkig (nog) niet bij ons in de buurt.

Al een paar uur heb ik niets van Christine gehoord, dus ik sms haar. Ze mochten eindelijk uit de badkamer en hebben een van de angstigste dagen van hun leven beleefd. Ze zitten nu zonder stroom, maar gelukkig is hun huis niet geraakt. De omgeving is wel flink getroffen door het natuurgeweld.


Dit was net ten zuiden van hen, doodeng!

Vanavond kijk ik naar The Voice, het programma van John de Mol is hier nu ook. Gisteren heb ik de eerste aflevering gemist, maar kennelijk was die een groot succes. Hij "won" van Dancing with the Stars en Glee, vooral dat laatste is opmerkelijk, want dat is een heel populaire serie hier.

PS: De tornado's zijn hier tot nu toe voorbij gegaan. Alabama is echter zwaar getroffen met tientallen doden. Gelukkig zijn Christine, Chuck en Mallory veilig, ik heb me vandaag serieus zorgen om hen gemaakt. Zoals een andere Nederlander hier in de VS schreef, het weer kan hier zo extreem zijn, dat waren wij in Nederland en zelfs Europa niet gewend.

8 reacties:

Bianca zei

Dat is echt erg daar in Alabama, je zult zo'n ding aan zien komen zeg pfff
Voor tornado warnings ben ik nooit zo bang, eerder voorzichtig maar hier hadden ze gisteren voor het eerst naast de warning echt bericht dat er beginnende tornado's zaten en dat heb we nog niet eerder meegemaakt. Hopelijk valt het bij jullie ook allemaal heel erg mee want zeker in het donker is zoiets maar niets hoor !

Petra zei

Ja, hier dus ook, tornado's waargenomen, dat vind ik enger, dan dat de radar "rotation" laat zien. Het flitst en dondert hier flink op het moment.

Bianca zei

Wat je zegt, vanaf dat ze ontstaan als een funnel cloud (dat was dus wat ze hier waargenomen hebben) zijn ze in no time aan de grond als het tegenzit en zo onvoorspelbaar als maar zijn kan. Hier heeft het gisteren erna nog urenlang zwaar geonweerd met vooral (wel erg mooi om te zien) een ware licht show buiten. Hopelijk blijft de rest ook voorbij jullie gaan !

Anja zei

Eng hoor die tornado's. Hopelijk valt het bij jullie mee.

Becs zei

Jeetje wat lijkt me dat eng! Gelukkig zijn jullie vrienden veilig, hopelijk blijft dat zo.

Ingrid en Michael zei

Een tornado, ik zou zeker ook ongerust zijn. Heel eng. En als je dan weet dat deze ook nog in het gebied is waar vrienden/bekenden wonen. Heel eng! Het weer lijkt wel erg van slag overal, raar. Inderdaad is het hier niet zo extreem.
Hoop voor iedereen dat ze weer snel helemaal verdwijnen!
En die kreeft, heb je zomaar mijn sterrenbeeld opgegeten! ;-)

Sandrah zei

De nieuwsberichten die wij hier horen, liegen er niet om. Hopelijk valt het bij jullie mee en blijft het ook bij jullie vrienden rustig.

Sandra

Petra zei

@Anja - Gelukkig is het hier in Vienna inderdaad wel meegevallen. Het raasde allemaal om ons heen.

@Becs - Vandaag heb ik niets van ze vernomen. Waarschijnlijk zitten ze nog zonder stroom.

@Ingrid - Die krengen richten in zeer korte tijd zoveel schade aan en verdwijnen dan ook weer zo plotseling. Ha ha, jouw sterrenbeeld, daar moest ik even smakelijk om lachen!

@Sandra - Het is heel erg geweest, ook hier in Virginia, maar gelukkig hebben wij enkel zwaar onweer gehad.