Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, april 24, 2011

Terugreis en Paaslunch met Katja

Zaterdag

Hoewel we vandaag niet vroeg op hoeven voor een parkbezoek zijn we toch bijtijds uit de veren. Ik hoop dit ritme thuis ook een beetje aan te kunnen houden, want nu het weer lekkerder wordt, is het fijn om vroeg klaar te zijn met sporten e.d.

Saskia doezelt nog wat en eet haar yoghurt op de kamer. Rick en ik hebben geen zin in weer een ontbijtreep, dus gaan in het restaurant van het resort eten. Ik bestel een omelet met tomaat, paprika en ui en Rick een Zuidwest omelet.

Buiten in het zonnetje vinden we een tafeltje. In ons gebied komen dan de musjes om brood bedelen, hier zijn het de witte ibissen met hun mooie lange rode snavel. Een jonge vogel pikt mijn stukjes biscuit zelfs uit mijn hand. Hij poseert ook even netjes voor een foto.


Terug in de kamer is Saskia al bepakt en bezakt. Ook Rick en ik zijn zo klaar en net voor tienen zeggen we gedag tegen de grote Welcome to Walt Disney World borden. We zijn zeer te spreken over het Caribbean Beach Resort. Voor een volgende vakantie zouden we er zo weer boeken.

Zoals ik al vreesde is vandaag de exodus voor alle noordelijke reizigers. Het wemelt van de New York, New Jersey, Pennsylvania en Virginia nummerborden. Dat gaat natuurlijk mis op de eeuwig drukke interstate 95.

Ter hoogte van Daytona Beach komen we in een flinke file terecht. Allerlei noodvoertuigen komen met gillende sirene langsrijden. Duidelijk is er een ongeluk gebeurd. Als we er eenmaal langsrijden, word ik misselijk bij het aanzicht.

Een man met bloedende hand en arm leunt tegen een boom, zijn (?) auto staat omgekeerd en helemaal aan de passagierskant gemangeld tegen een andere boom. Hulpverleners zijn bezig aan die kant, wat ons doet vermoeden, dat er nog iemand in de auto zit. Het zal een wonder zijn, als die persoon het heeft overleefd. Brrrr!!!

Het tweede ongeluk, dat we zien, is gelukkig alleen materiele schade, maar ook weer flink. Dan baal je wel, als je vakantie zo eindigt! We zijn pas bij Jacksonville, als we voor de lunch stoppen. Saskia en ik halen een broodje bij Subway, maar Rick wil liever een paar wraps van McDonalds.

Eindelijk zijn we Florida uit en rijden Georgia binnen. Bij Savannah komen we compleet stil te staan in een, zo zie ik op het internet, mijlenlange file. We stellen de GPS in voor een omweg van 15 mijl. Die leidt ons over de US 17 door mooi graslandschap en langs oude boerderijen. Savannah heeft een goede naam, want dit landschap heeft wel wat weg van een savanne.

Weer terug op de I-95 lijkt het even beter, maar niet veel later is het weer hommeles. Dit keer geeft de GPS aan, dat er geen omweg mogelijk is, dus we ondergaan het maar. Telkens in stop and go verkeer rijden is heel vermoeiend voor Rick, dus bij de grens met South Carolina neem ik het stuur van Rick over.

Gelukkig hoef ik nog maar dertig mijl op de I-95 te rijden. Daarna laat ik het drukke verkeer achter me en draai de I-26 naar het westen op. Tot Columbia kan ik 130 km/u rijden en haal zo lekker wat tijd in. Het ziet ernaar uit, dat we het vanavond tot in de buurt van Charlotte, North Carolina gaan halen.

Ook de I-77 van Columbia, SC, naar Charlotte is allerminst druk. Het is een stuk prettiger rijden, als je lekker kunt opschieten. Bij Charlotte gaan we op zoek naar een restaurant. Saskia wil weer graag bij een Ruby Tuesday eten.

Die zoeken we op de GPS op en de dichtstbijzijnde is zo'n twintig kilometer verderop, ietwat om voor ons, maar wat is die afstand op deze hele rit nou eenmaal. Onderweg zien we een heel gunstig gelegen Hilton Garden Inn, waar ik meteen maar een kamer reserveer.

Bij Ruby Tuesday staat het aantal calorieen van sommige gerechten op de menukaart, vandaar dat Saskia hier graag eet. Zij bestelt weer de kleine biefstuk en Rick de ribeye. Saskia vond een coupon voor twee gerechten voor $20 in een tijdschrift, geen geld voor steak natuurlijk.

Dit keer neem ik het seafood trio, een kreeftestaartje, drie garnalen en een crabcake met spaghetti squash en tomatensla. Rick en ik nemen ook de salad bar nog vooraf. We hebben het gevoel erg gezond en zeker lekker te hebben gegeten.

Bij de Garden Inn zijn we zo ingecheckt. We krijgen een gerieflijke kamer met twee bedden. Saskia wil liever op het opblaasbed slapen, dan bij een van ons in bed, dus we hebben ieder ons eigen bed. Ik vind de bedden van de Hilton keten hotels altijd prima, dus ga met graagte slapen.

Zondag

Eerste Paasdag is het vandaag in Nederland en hier gewoon Paasdag. Net als vorig jaar worden we in een hotel wakker. Toch is de Paashaas wel geweest voor Saskia en ook voor mij, zo blijkt.

Voor Saskia, die natuurlijk geen snoep wilde, zijn er een pluche Minnie en Mickey in een paasei en ik vind dezelfde Minnie in haar ei naast mijn kussen. Erg leuk van de Rickhaas (of Rick Bunny, zoals hij zichzelf noemt, ha ha)!

We maken ons snel klaar en laden de auto in. Saskia wil eigenlijk naar een benzinestation om een proteine reep als ontbijt te halen, maar ik haal haar over yoghurt, cereal en vers fruit van het buffet in het hotel te eten. Voor mij is het geen Pasen zonder een ei bij het ontbijt, dus ik bestel een paar gepocheerde eieren. Voor $9,95 per persoon heeft het hotel een uitgebreid en lekker buffet.

Met de GPS ingesteld op Blacksburg gaan we de I-77 weer op. Een paar uitritten verderop vindt Rick een Starbucks en haalt een hazelnoot latte voor hem en een caramel misto voor mij. Het is nog 150 mijl naar Katja's appartement.

Een uurtje later rijden we Virginia binnen. Iedere keer weer kan ik er niet over uit, hoe ver we nu nog moeten in onze eigen staat. Een volle derde van onze rit is in Virginia! Nog 328 mijl te gaan voor we in het noorden van de staat zijn.

Om half twaalf rijden we Blacksburg binnen. Het is altijd zo'n vrolijk stadje met zijn gekleurde Hokievogel standbeelden en alles donkerrood met oranje. Het is ook schitterend weer en alles staat in bloei, prachtig!

Gisteren sms-te Katja mij, dat ze nog steeds ziek was op vrijdag en nu aan de antibiotica, steroiden en codeine is. Toch was ze vannacht bezig met het rescue squad, want ze was de enig aanwezige vrouwelijke EMT, toen een bevallende vrouw een ambulance nodig had. Zucht!

Gelukkig heeft ze intussen wel wat kunnen slapen en staat onder de douche, als wij aankomen. Zorro komt meteen als een hondje op ons afrennen om ons te begroeten. Zijn motortje slaat aan en al spinnend geeft hij ieder van ons kopjes. Hij is alweer flink gegroeid en wordt, getuige zijn dikke pootjes, straks een flinke kater!

Na wat bijgekletst te hebben bepraten we waar we willen gaan lunchen. Dat wordt Cabo Fish Taco, want daar kunnen we buiten eten. We moeten even op een tafeltje wachten, dus Rick blijft in het restaurant, terwijl de meisjes en ik naar de Virginia Tech winkel gaan.

Mijn VT "pijama" (korte broek met t-shirt) is versleten, dus ik koop een nieuwe. Hij is zo comfortabel! Saskia kiest een t-shirt en Katja een korte broek om in hard te lopen. Als we bij het restaurant terugkomen, zit Rick al te genieten van het zonnetje aan tafel. Het is zo'n 28 graden, dus erg lekker hier buiten.

Zoals zo vaak bestellen Katja en ik hetzelfde, de garnalen taco's met een Nopalito salade (allerlei bonen en stukjes cactus). Rick neemt een quesadilla en Saskia een Southwest kip wrap. Het is zo gezellig met zijn viertjes en er is zoveel te bespreken, dat er zo een uur voorbij is. Onze avontuurlijke oudste heeft weer van alles gaande in haar leven.

Op de terugweg stoppen we nog even bij de Kroger voor wat spullen voor Katja. Dat scheelt weer voor haar in haar zakgeld. Ook troggelt ze mij mijn verzamelde kwartjes af voor de wasmachine en droger in hun appartement. Terwijl Rick haar nog even helpt met een computerprobleem, spelen Saskia en ik met Zorro. Wat een leuk katje is dat!


Om klokslag drie uur nemen we weer afscheid van Katja. Gelukkig dit keer maar voor een week of drie, dan zit haar derde jaar er alweer op. Door de mooie, bloeiende Shenandoah Vallei rijden we naar het noorden.

De I-81 is bij tijd en wijlen flink druk en we komen een paar keer in langzaamrijdend verkeer terecht. Ook regent het heel eventjes, maar het zware onweer, dat ik op de radar bij Washington zie, missen we gelukkig. De I-66 is rustig en na vier uur rijden we Vienna weer binnen.

Rick en Saskia gaan meteen door naar de supermarkt om lunch voor Saskia te kopen. Ik heb veel pijn in mijn nek en schouders door de lange autorit, dus installeer me met een wijntje op het deck. Heerlijk is het om weer thuis te zijn en te genieten van de mooi bloeiende tuin!

14 reacties:

Cisca zei

Heerlijk he, eindelijk is het lente hier!
Ik heb trouwens genoten van je vakantieverslag! Ik wil heel graag, maar de melkboer is geen pretparkfan, en dan druk ik het nog beschaafd uit. Maar hopelijk krijg ik hem ooit zover! Jouw verslag lezen wakkert mijn zin alleen maar aan.

Petra zei

Met de kinderen is het helemaal magisch. Overtuig hem maar, hij mag zijn kinderen Disney niet ontzeggen :D.

Margreet zei

Een heerlijke vakantie gehad dus. Leuk om je verslag te lezen. En zo lekker, die zon. Hier veel regen deze week, maar dat is goed, 't is veel te droog hier.

Sally zei

Fijn weer veilig thuis. Geniet van je wijntje zo op het deck.

naomi zei

Gelukkig hebben jullie een goede rit gehad. En weer lekker veilig thuis. bah wat een ongelukken. De lunch was ook geslaagd en kan Katja haar eindspurt inzetten.

Heerlijk met een wijntje in de zon. ja ik ken ook de magie van disney je bent er echt helemaal uit.

Succes met je ritme weer terug vinden.

Groetjes Naomi

Anja zei

Thuis komen na een heerlijke vakantie is altijd fijn.
Tjee, wat is Zorro gegroeid!

Jasmino zei

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie achter de rug! Lekker actief, veel gedaan. En ik kan me voorstellen dat je ook genoten hebt van een paar uurtjes gezelligheid met Katja!

Petr@ zei

Vervelend, die ellenlange files. Gelukkig hebben jullie er een paar kunnen omzeilen.

Leuk om nog even bij Katja langs te gaan. Ach, en nog even aftellen en dan is ze weer een hele poos thuis. Het derde jaar college alweer bijna voorbij, wat gaat dan snel. Hierna nog 1 jaar?

Als jij bedragen noemt in je blog, is dit dan zonder salestax? Ik vroeg me dat zo ineens af.

Geniet weer lekker van je eigen huis en omgeving. Volgens mij is de temperatuur bij jullie ook beter dan voor vertrek?

Ingrid en Michael zei

Fijn dat de lange rit er op zit. Ik vind het zo knap van Saskia dat ze alle verleidingen op snoep en eetgebied wil weerstaan, wat is ze vastbesloten! En even langs bij katja, jullie familieband is super. En wat weet je toch weer beeldend te omschrijven hoe Blacksburg er uit ziet. Je zou reisgidsen moeten schrijven, echt!
En nu hopelijk ook lekker lente bij jullie thuis. Geniet er van.

Anoniem zei

Wat een leuke trip hebben jullie gemaakt. Wel jammer van al die files op de terugreis.
Gezellig dat jullie ook nog bij Katja langs zijn geweest.
Ik heb alle respect voor je, ondanks al je spierpijnen toch zulke lange dagen in de parken.
Fijne week. Bea

Ineke zei

Fijn dat jullie weer goed thuis gekomen zijn. Wat een heerlijke dagen hebben jullie in Florida gehad. Gelukkig is de temperatuur thuis nu ook zomers!

HennyB. zei

Welkom thuis na een leuke vakantie in FLA. Jullie hebben veel gedaan en volop genoten. Leuk om af te sluiten met een 'bezoekje' aan Katja!

Anja zei

Wat een heerlijke week in Orlando hebben jullie gehad!
Gezellig dat de terugreis onderbroken kon worden met een bezoekje aan Katja!
Het derde jaar al bijna om, wat gaat het snel....

Petra zei

@Margreet - Hier hebben we meer dan genoeg regen gehad deze lente, van mij mag het nu een tijdje droog blijven.

@Sally - Weer buiten kunnen zitten is zo lekker!

@Naomi - Gelukkig is het hier ook zomers en met drie mensen is er heel wat minder was, dan met vijf ;).

@Anja - Ja, he? En volgens mij wordt hij nog een stuk groter!

@Jacqueline - Het was heel fijn Katja weer te zien, veel te kort natuurlijk, dat wel.

@Petra - Hierna moet Katja inderdaad nog een jaar. Ze zal trouwens niet veel thuis zijn deze zomer, want ze vertrekt 22 mei naar Ecuador voor twee maanden. De bedragen, die ik noem, zijn inderdaad zonder sales tax (of fooi).

@Ingrid - Saskia was heel bang om aan te komen, maar gelukkig is ze afgevallen (had ik al verwacht), dus hopelijk kan ze de volgende vakantie (in Italie) wat meer genieten van eten, wetend, dat ze niet aankomt als ze goed oplet. Bedankt voor je compliment over mijn schrijven!

@Bea - Met zulk weer, als we vorige week in Florida hadden, voel ik me ook een stuk beter. Iedere middag even rusten was ook heel goed om het vol te kunnen houden.

@Ineke - Inderdaad, een prachtige dag vandaag!

@Henny - Ja, dat bezoekje was een leuk einde van een heel fijne week.

@Anja - Na de basisschool vliegen de schooljaren gewoon om! Vooral de college jaren, die zijn toch al iets korter, dan de high school jaren.

@