Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, mei 18, 2011

Naar de ambassade

Katja moet vanochtend alweer vroeg op Katie gaan passen. Ik blijf nog even liggen tot de telefoon niet veel later gaat. Onze pechvogel van een dochter heeft een lekke band! Gelukkig is ze wel bij haar oppasgezin aangekomen. Ik geef haar ons AAA nummer om de band te laten verwisselen. Katja kan dat zelf ook, maar niet met een kleintje erbij.

Als ik naar Anytime Fitness rijd zie ik donkere wolken zich boven ons samenpakken. Het is zulk vreemd weer deze week! Dan weer (vochtige) zon, dan weer opeens een fikse (onweers)bui. Als ik op de stairmaster sta, zie ik het inderdaad plenzen buiten. Na mijn uur cardio is het echt weer droog. Het voelt een beetje als een sauna buiten.

Het is zo leuk om Zorro hier te hebben! Hij wordt steeds brutaler naar de andere dieren toe. Ik lach me rot om hun gedrag. Op Cosmo vliegt Zorro af en slaat hem een paar keer. Cosmo denkt, dat hij wil spelen, en maakt het typische honden "ik wil spelen" gebaar. Dat verstaat Zorro echter niet en hup, zijn rugje gaat weer omhoog.

Ook bij Snickers probeert hij dichterbij te komen. Die moet er niets van hebben en blaast Zorro weg. Als Snickers op een gegeven moment kattensnoepjes uit een zakje, dat Kai heeft laten liggen, probeert te stelen, verzamelt Zorro toch nog wat moed, want die wil hij ook wel. Een vervaarlijk gegrom van Snickers verjaagt hem echter weer. Kostelijk om te zien!


Katja's goede vriend Kevin stopt hier om lunch te eten. Hij is halverwege zijn rit van Blacksburg naar zijn ouderlijk huis in New Jersey. Kevin is klaar met college, dus Katja vindt het moeilijk afscheid van hem te nemen. Het is niet zeker, wanneer en zelfs of ze elkaar weer zullen zien.

Intussen maak ik de papieren klaar om onze Nederlandse paspoorten te laten vernieuwen. Tot mijn schrik zie ik, dat er alleen met cash of een money order betaald kan worden. Gelukkig net op tijd, want ik had ons chequeboek al ingepakt. Gauw haal ik bij Suntrust de cash.

Onze Nederlandse paspoorten verlopen half juli en omdat Katja er alleen deze week is, is mijn vriendin L., die bij de ambassade werkt, zo vriendelijk om ons vanmiddag te helpen. We hebben een afspraak voor drie uur, dus halen Saskia op van school om meteen door naar Washington te kunnen rijden.

Dat valt alleen even tegen, want het is een drukte van jewelste bij de school en ik moet wachten tot alle schoolbussen zijn vertrokken! Dat zijn er nogal wat en ik zie de tijd wegtikken. Ik heb spijt, dat ik Saskia niet toch tien minuten voor de bel ging heb gehaald, zoals ik eerst van plan was.

Om zeker te zijn niet in verkeer terecht te komen neem ik de route binnendoor naar de ambassade. Dat is een mooie route, maar wel met veel stoplichten en lage snelheidslimieten. We komen langs het hoofdkantoor van de CIA en over de rivier in de stad rijden we door een prachtige, groene buurt. Net vijf minuten later, dan afgesproken, parkeer ik de auto bij de Nederlandse ambassade.


L. wacht ons al op en werkt ons een voor een af. Gelukkig zijn alle pasfoto's goedgekeurd. We moeten onze wijsvingers en duimen laten scannen en ik moet mijn bewijs van Nederlanderschap weer tonen. Alleen ben ik vergeten onze Amerikaanse paspoorten mee te nemen. Gelukkig kan ik die later geven om te copieren. Het was vandaag vooral belangrijk, dat Katja mee was om haar biometrische gegevens te geven.

Als we aan de terugweg beginnen loopt het bij vieren en om vier uur wordt de I-66 HOV2 (high occupancy vehicle met minstens twee personen erin). Ik besluit dus dit keer wel de snelweg te nemen. In Washington zelf is het nog erg druk, maar we rijden alweer door een mooi gedeelte en de kinderen zien de stad zo ook weer eens. Eenmaal op de I-66 schieten we lekker op en zijn binnen de twintig minuten thuis.

Rick belt, dat hij wel geland is, maar geen gate heeft. Er is net noodweer geweest, waardoor er een grondstop was. Een uurtje later is hij pas uit het vliegtuig. Terwijl Rick in zijn stoel moest blijven zitten, mocht hij wel zijn telefoon gebruiken. Hij benutte zijn tijd met bedenken, waar we met zijn vijven zouden kunnen gaan eten, en zette onze naam op de lijst bij Artie's.

Als Saskia klaar is met sporten en Rick zich even heeft verkleed, gaan we naar het restaurant. Onze tafel staat al klaar. Het wordt een gezellige maaltijd. Zelfs Saskia kan haar maaltijd zo aanpassen, dat hij in haar dieet past.

Na al deze jaren vind ik het nog steeds fantastisch, hoe restaurants (en de bediening) hier heel flexibel zijn met het aanpassen van gerechten. Geen saus op je vlees? Geen probleem. De groente zonder boter, natuurlijk kunnen we dat doen. Ik vraag mijn tonijn vanavond rauw en zo wordt die ook geserveerd. Het wordt allemaal rustig genoteerd, zonder enig gezucht of protest of enige toon van ergernis. Dat heb ik in Europa wel anders meegemaakt.

Als we klaar zijn merken we, dat het flink onweert. Rick offert zich op om de van te halen en we rennen allemaal naar binnen. Spectaculaire bliksemschichten begeleiden ons naar huis, waar we wel een heel zenuwachtige hond aantreffen. Arme Cosmo is doodsbang van onweer.

We gaan nog even heel hard genieten van de komende twee dagen met zijn vijven. De tijd gaat me weer veel te snel!

16 reacties:

Cisca zei

Geniet er nog maar even lekker van, zo met het hele gezin compleet!

Anja zei

Fijn dat jullie nu compleet zijn, geniet ervan!!

Margreet zei

Inderdaad, genieten maar, zulke dagen zijn kostbaar!

HennyB. zei

Wat een drukke dagen heb je toch gehad. Nu maar even goed genieten van elkaar ook al is het maar voor 2 dagen!

naomi zei

Hallo

Zo ook weer nieuwe paspoorten wel fijn dat jullie zo dicht bij de ambassade wonen anders moet je het hele land doorreizen.

Ik ken het angstige hond en onweer geen goede combinatie. De onze kruipt dan in de computerkast (waar normaal je systeemkast in past) of in de badkamer.

Ja ook hier blijft het weer raar wordt weer 25 graden van het weekend. Nu nog maar 15 graden en wat regen.

Fijn dat Rick er weer is. Geniet van jullie dagen samen en doe lekker leuke dingen.

Groetjes Naomi

Larissa zei

Grappig, voordat ik de tekst had gelezen scrolde ik vast even snel naar beneden om de foto's te kijken, en dacht toen: 'dat gebouw ziet er Nederlands uit!' Later bleek dat het om de Nederlandse ambassade ging, hihi.

Het moet inderdaad ontzettend grappig zijn om al die beestjes met elkaar om te zien gaan! Ik lig alleen al in een deuk om mijn kat zelf, kun je nagaan als er nog andere dieren bij zijn, haha.
.

Tink zei

Heb je al eens een Thunder shirt geprobeert voor Cosmo? Vrienden op m'n Border Collie lijst hebben er veel succes mee. http://www.thundershirt.com/

Anoniem zei

Knap van Katja dat ze zelf een band kan verwisselen. Daar waag ik me niet aan. (En zeker niet met de kinderen.)
Marjon
(Ik stuur je even een mailtje...)

Petr@ zei

Paspoorten zijn weer geregeld. Grappig trouwens, dat jullie vingerafdrukken werden genomen. Dat is hier in NL namelijk onlangs weer afgeschaft.

Fijn dat Rick weer thuis is.

Sally zei

In elk geval zijn epaspoorten geregeld (althnas de aanvraag ervan). Hoeft Katja er niet te zijn om deze persoonlijk op te halen?
fijn dat Rick weer thuis is.

syl zei

krijg je de paspoorten dan opgestuurd, of hoeft Katja die van haar niet zelf op te halen? Of laat je 'm gewoon heel lang door liggen, dat kan ook ;-)

Gisterenavond keek ik naar de televisie en moest ik er gelijk aan denken dat jij dat programma misschien ook wel leuk zou vinden.
Nick en Simon The American dream.

N&S zijn hier in NL de laatste jaren echt een hit, komen uit Volendam, zijn 2 leuke gasten, droge humor en kunnen ook echt goed zingen.
En ze zijn 8 dagen naar Amerika geweest om eens te kijken hoe dat was. En vooral de eerste aflevering is bizar hoe ze zoveel voor elkaar krijgen.
Ze spreken wel dialect uit Volendams, dus zuiver Hollands is het niet, maar je kunt het wel verstaan, en anders heb je nog ondertiteling.

MAar moest dus aan jou denken omdat het echt een combi van beide landen is. Het komt elke woensdagavond op Ned 3, dus terug te kijken met uitzendinggemist.

Ineke zei

Gelukkig dat de pasfoto's goedgekeurd werden. Veel plezier van die laatste 2 dagen met elkaar.

Bianca zei

Jammer is dat toch he dat je zo af en toe niet even de tijd wat langzamer kan laten gaan.
Arme Cosmo, Marley hier is ook zo bang voor onweer, en dat met 3 honden die er niets om geven maar het leert hem niet af om van elke donderklap hevig te schrikken.

Ha ha, die Zorro, ze zijn zo leuk die mormeltjes

Petra zei

@Cisca - Ja, dat is nu bijzonder, vroeger had ik dat nooit zo door.

@Anja - Doe ik zeker!

@Margreet - Inderdaad, dat weten we nu, ik wou wel, dat ik vroeger meer bewust was geweest van de vanzelfsprekendheid toen.

@Henny - Ja, heel druk, maar ook zo gezellig.

@Naomi - Nog steeds raar weer hier ook. En weer onweer, waardoor Cosmo bang was. Het is fijn, dat de ambassade zo dichtbij is, want anderen moeten inderdaad flink reizen.

@Larissa - De ambassade ziet er inderdaad heel erg Nederlands uit. Grappig, dat jij dat opmerkte. Hij zou zo in het midden van Nederland kunnen staan.

@Tink - Dat ziet er zeker interessant uit, ik ga erop af.

@Marjon - Dank voor je mailtje, ook balen voor jullie!

@Petra - Echt? Jullie hoeven geen vingerafdrukken meer te laten maken? Wel heel raar, dat dat hier dan anders is. Vooral omdat veel mensen idioot ver moeten reizen daardoor.

@Sally - Volgens mij hoeft ze er niet in persoon te zijn om het op te halen, alleen om het aan te vragen.

@Syl - Bedankt voor de tip! Lijkt me leuk om te kijken. Als ik weer tijd heb ga ik het op uitzendinggemist opzoeken.

@Ineke - Dank je, nog maar een dag over :(

@Bianca - Niets leuker, dan dieren! Als we niet zoveel reisden zou ik er nog meer hebben.

ilse zei

Gelukkig is jullie ambassade dichtbij. Wij moeten naar Bern voor de Belgisch ambassade en dat is toch drie uur rijden. Er is een consulaat in Lugano maar sinds de invoering van de biometrische paspoorten doen die eigenlijk niets meer.

Chuck and Anneke's RV travels zei

Ik heb mijn paspoort in Miami, Fl vernieuwd voordat er vingerafdrukken nodig waren.Ik moest zelf wel een postzegel van $16 op het postkantoor gaan halen en opsturen of even brengen. LOL. Fijne dagen met de hele familie. Wij vertrekken na 5 maanden Fl en de baby. Zal niet meevallen.