Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, mei 02, 2011

Osama Bin Laden is dood



Gisteravond zaten we de Celebrity Apprentice aflevering met Donald Trump te kijken. Ik doe altijd twee dingen, dus las intussen ook mijn Facebook. CNN kwam daar met "Breaking News", Osama bin Laden zou dood zijn. Vol ongeloof vertel ik Rick dat nieuws.

Terwijl we verder zoeken op het internet komt er een mededeling van NBC, dat president Obama zich klaarmaakt voor een onverwachte televisie speech. Echt, vragen we elkaar, zou hij echt dood zijn?

Voor we weten, wie de woorden "You are fired!" deze week te horen krijgt van Donald Trump, switcht NBC naar het nieuws. We zullen een week moeten wachten voor we het Apprentice slachtoffer weten. De mastermind van "9/11" is een belangrijker slachtoffer.

De president laat op zich wachten en Rick en ik gaan in bed liggen kijken naar zijn toespraak. Een triomfantelijke president Obama vertelt ons, dat Osama bin Laden, de baas achter de 9/11 terreuraanslagen en de aanslagen in Bali, Madrid en andere delen van de wereld inderdaad dood is.

In de stad komen menigtes van vooral college studenten naar het Witte Huis met vlaggen en toeters. Ook in New York wordt er feest gevierd. Voor ik in slaap val herleef ik die dag bijna tien jaar geleden weer in mijn gedachten. Ik weet, dat het niet goed is om blij te zijn, dat iemand dood is, maar met dat gevoel ga ik toch slapen.

Vanochtend hoor ik Rick meteen aan Saskia vertellen, dat bin Laden dood is. Zij was een kleuter ten tijde van de terreuraanslagen, dus het zegt haar niet zoveel. Katja daarentegen des te meer, zij beleefde die dag heel bewust en schreef als twaaljarige een heel treffend gedicht.

Voor ik naar de sportschool ga lees ik Facebook en kijk het nieuws. Het gonst allemaal over de dood van de man, die nummer een op de FBI Most Wanted lijst stond. Een persoon citeert Mark Twain en ik kan me in dat citaat helemaal vinden: "I've never wished a man dead, but I have read some obituaries with great pleasure."

Ook bij Anytime Fitness is het het gesprek van de dag. Iedereen kent wel iemand, die een geliefde persoon is kwijtgeraakt 9 jaar geleden.

Niemand denkt, dat we hiermee veiliger zijn, maar iedereen is het erover eens, dat het een grote overwinning voor president Obama is en wat "closure" geeft aan de nabestaanden van de terreuraanslagen. Hij leek zo onverwoestbaar, maar de aanhouder won.

Hier in Vienna is er geen uitbundig gefeest en in Washington is de rust ook teruggekeerd. Wel zie ik overal vlaggen hangen en het saamhorigheidsgevoel, dat er na de aanslagen was, is er weer.

Het maakt niet uit of je atheist, christen of muslim bent vandaag. We hebben allemaal de angst gevoeld en de triomfantelijke beelden van Osama gezien vlak na het doden van 3000 onschuldige mensen en later bij de Europese en Indonesische aanslagen.

Een van mijn Facebook kennissen, wiens broer met het vliegtuig in Pennsylvania neerstortte, schrijft:
"Mixed emotions right now. Relief and nervousness. But why did it take 9 years?" Het is een emotionele dag voor Amerika. Dat is aan alles te merken.

Het is ook een warme zomerse dag, dus ik haal kipspiesjes met paprika en ui bij Whole Foods. Saskia vindt die ook lekker en ik vind het belangrijk, dat zij niet iedere avond diepvriesmaaltijden eet.

Na een lekkere wandeling met Cosmo ga ik op het deck zitten lezen. Na Something Borrowed lees ik nu Something Blue, ook een heerlijk boek. Het is genieten hier zo buiten.

Zo af en toe dwalen mijn gedachten toch af. Wat gaat deze dood van Osama bin Laden betekenen? Bij de opluchting, dat hij er niet meer is, komen ook de angsten voor nieuwe aanslagen, die ons na 11 september 2001 ook achtervolgden, weer terug. De mogelijkheid daarvan is nu misschien wel weer reeler, al was die natuurlijk nooit weg. Misschien juist wel goed, dat men nu weer meer op zijn hoede is.

Christine belt. Ze gaan morgen naar huis. Zij hebben weer stroom, maar geen telefoon of internet. De scholen zullen woensdag weer beginnen en men wil zelfs doorgaan met de AP examens op woensdag. Dat vindt zij terecht echt belachelijk. Heel veel mensen zijn hun huis kwijt en dan hebben de kinderen geen oren naar een examen! De tornado, die zo vlak langs hen kwam, bleek een EF5, de zwaarste op de schaal, te zijn. Zij zijn werkelijk door het oog van de naald gekropen!

Rick grilt de spiesjes en ik kook de "corn on the cob" (maiskolven), daarbij hebben we brood en een paprikasalade. We eten buiten en het smaakt heerlijk. We leven nu in een wereld zonder Osama bin Laden. Ik kan het niet beter beschrijven, dan dat dat een gevoel van bevrijding geeft.

13 reacties:

Ymkje zei

Inderdaad het geeft een gevoel van; opluchting, bevrijding, maar ook vervult het enigszins met angst voor wat zijn 'aanhangers' zullen doen.

Monique zei

Wat heb je de gevoelens van veel Amerikanen (en ook mensen buiten Amerika) perfect vermoord Petra. Gerechtigheid, eindelijk, maar ook nieuwe angst. Erg mooi geschreven!

Monique zei

Jee, over domme typefouten gesproken ... vermoord moet natuurlijk verwoord zijn. Sorry!!

Petr@ zei

De wereld is verlost van één van de meest vreselijke mensen! Ik snap heel goed het euforie gevoel van (voornamelijk) de Amerikanen.

Helaas zal hij zo vervangen zijn en zal een wraakactie niet uitblijven, ben ik bang. Aan de andere kant is de kans op een nieuwe terroristische aanslag altijd reëel gebleven. Er verandert dus wellicht niet zoveel, behalve dat iedereen nu meer op zijn hoede is.

Fijn dat Christine weer terug kan naar huis. Maar belachelijk dat de kinderen examen moeten doen. Kan me niet voorstellen dat ze erg veel hebben kunnen leren de afgelopen tijd.

Sally zei

Ik kan mij die gevoelens van veel Amerikanen absoluut voorstellen. Geeft toch een beetje 'closure'.

Anoniem zei

Hier in NL zijn veel mensen redelijk sceptisch, weinig geloven dat die echt dood is en vele geloven weer in een nieuw USA complot.........en dat dit allemaal alleen is om USA en Obama in een goed daglicht te stellen...
Ik daarentegen geloof graag dat die dood is, had wel graag foto's willen zien, maar wellicht komen die nog begrijp ik uit de pers. Hopen dat er geen wraakacties komen want de moslim wereld was zeker niet blij met al die feestende Amerikanen.....
Gr, Evelyn

Bibi zei

Het is een hele opluchting. Al was het maar 1 man en moeten we nu extra op scherp staan ivm wraak acties, dit geeft ons hoop.

naomi zei

Ik heb weer met kippenvel je verhaal over 9/11 gelezen. Het idee dat Rick daar eigenlijk moest wezen. Zeker nu ik het gebouw hebt gezien en het memorial.

Ik kwam om 16 uur uit mijn werk en liep de trap op naar huis. Toen de buurman zei dat er iets in New York was met een vliegtuig. Ik bij ons naar binnen. Lag mijn moeder te rusten op de bank en tv uit. ik doe de tv aan en vertel over iets met een vliegtuig in New York. Ze verklaarde me voor gek en toen zagen we de beelden van 1 van de instorttende torens. Ongeloof en wilde niet bij de tv weg.

Gister zag ik weer beelden terug van die dag en had ik weer kippenvel. Wat ik ook een zeer indrukwekkend beeld vond, was vanuit Orlando. Hoe disney besloot om de parken te sluiten en hoeveel mensen er door Main Street naar de uitgang liepen. Wel rustig en kalm. En binnen 15 minuten alles leeg. Toen had ik wel zo iets van shit dit is echt serieus. Als disney zijn deuren sluit.

Ik ben ergens blij/opgelucht dat ze Osama hebben, maar ergens vraagt een stem zich ook af van binnen. Is dit echt zo of toch niet.

Het viel me wel gister op dat veel mensen spraak fouten maakt door Osama en Obama verkeerd om te noemen.

Ik vond het feesten voor het Witte Huis wel extreem, maar ook wel zo iets van he daar ben ik geweest. Heb ik ook gestaan. Zeer mooi. Ik ben ook blij dat jij beschreef hoe je het nieuws hoorde daar was ik wel erg benieuwd naar. Dus ook via breaking News uitzendingen. hier ging het in het ontbijt journaal mee.

Groetjes Naomi

Nina zei

Ik zat keurig nietsvermoedend maandagochtend om 09:00 aan mijn scriptie te werken in de medische bibliotheek van het AMC, toen mijn 'afstudeerbuddy' binnenkwam en meldde dat Osama bin Laden dood was. Tja, de ochtendkranten waren in NL natuurlijk te laat met dat nieuws en de tv zet ik 's ochtends vrijwel nooit aan... Toen ben ik maar even op internet het hele 'verhaal' gaan lezen. Ik heb overigens helemaal geen behoefte aan foto's van de dode Osama, ik vind dat toch eigenlijk niet kunnen: foto's van dode mensen, wat voor mensen dat ook zijn.

En op 9/11 zat ik net in de tweede klas. Ik weet nog dat ik het zag op CNN en dat ik bang was dat er oorlog zou uitbreken, ook in NL. Maar verder geen directe connecties, zoals dat bij jullie natuurlijk wel is.

Je hebt mooi beschreven dat het in jullie omgeving zo leeft en wat er wordt gedacht. De scepsis die Evelyn in NL ervaart, ervaar ikzelf eigenlijk niet. Wel heel erg dat 'het leven gewoon doorgaat'.

Sandrah zei

Inderdaad, goed verwoord. Wij zaten in San Fransisco op 9/11 (onze 1e vakantiedag) en ik kan me nog zo goed de paniek herinneren. Dus ook hier een gevoel van opluchting, maar aan de andere kant ook wel vrees voor wat nu gaat komen.

Mooi en treffend gedicht van Katja en dat geschreven toen zij nog zo jong was.

Sandra

marianne zei

Inderdaad erg mooi beschreven. Kan me voorstellen dat het voor veel mensen een bevrijdende gedachte is dat hij niet meer leeft. Hopelijk een kleine troost voor alles wat hij heeft aangericht.

Petra zei

@Ymkje - Eigenlijk was dit misschien wel goed om iedereen er weer van bewust te laten zijn, dat we toch altijd op moeten blijven letten.

@Monique - Ha ha, ik vond het wel een goede typefout. Het is moeilijk gevoelens te verwoorden, dus dank je voor het compliment.

@Petra - Hopelijk valt het met een wraakactie wel mee. Er gebeurt achter de schermen heel wat qua terreurbestrijding. Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder ging met Mallory en haar examen. Ze zijn nu weer terug in AL en hebben geen internet of telefoon daar.

@Sally - Inderdaad, closure is het goede woord, kan daar geen goede Nederlandse vertaling voor bedenken.

@Evelyn - Als hij het niet was zal er vast binnenkort een video met een hard lachende Bin Laden verschijnen. Ik denk, dat Obama nooit kenbaar had gemaakt, dat hij dood is, als het niet voor de volle honderd procent zeker was.

@B. - Inderdaad en misschien maar goed, dat er weer beter wordt opgelet nu.

@Naomi - Ja, die namen, die een letter verschillen, noodlot? Ik denk wel dat het echt is, de VS kunnen zich niet veroorloven om zo'n leugen de wereld in te sturen.

@Nina - Hier net zo, geen behoefte aan foto's van een dode Bin Laden, bah!

@Sandra - Voor mij geeft dat gedicht aan, hoezeer ook de jongere kinderen erdoor getroffen werden.

@Marianne - Dat hoop ik ook, er is niet voor niets een gezegde: "wraak is zoet", duidelijk.

Anja zei

Inderdaad een gevoel van opluchting maar toch ook wel van nieuwe angst.