Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, mei 22, 2011

Vertrek Katja en aankomst Grandpa

Zaterdag

Om vier uur gaat Ricks wekker en ik ben meteen klaar wakker. Het is tijd om afscheid van Katja te nemen. Na een paar grote knuffels gaan zij en Rick richting het vliegveld. Haar vlucht gaat om half zeven en ze moeten er twee uur van tevoren zijn.

Terug in bed probeer ik weer in slaap te vallen. Ik heb erover gedacht om mee te gaan naar het vliegveld, maar ik vind dat altijd een naar afscheid. Katja is er niet mee geholpen een huilende moeder als laatste te zien, dus zo is het beter.

Ongeveer een uur later is Rick weer terug. Katja heeft beloofd te bellen, als ze aan boord gaat, en dat doet ze ook. Ik wens haar slaperig een heel goede reis toe. Daarna val ik in een slaap vol dromen.

Een uurtje later gaat de telefoon weer. Het is Saskia, haar beugel is gebroken. Kennelijk verkeerd gebeten in haar slaap, want ze werd wakker van de "knap". Slaapdronken vertel ik haar, dat ze gelukkig een tweede heeft en die dan maar moet dragen. We zullen een nieuwe bestellen, maar op zaterdag gaat dat niet.

Net doezel ik weer in, als die harde rinkel me weer wekt. "Out of Area" zegt de caller id. Ik neem op en hoor de zoemtoon. Dan weer "Out of Area", zoemtoon. Argh! Ik wil slapen! De derde keer is het mijn zus en daar wil ik graag mee praten, dus ik geef mijn slaappogingen maar op.

Rick ligt nog op een oor, dus ik ga met de telefoon naar beneden en naar buiten, waar het al heerlijk warm is. Mijn zus weet, dat ik het moeilijk vond afscheid van Katja te nemen, dus het is zo goed om haar stem te horen en even al mijn gevoelens te luchten. Er is in hun leven ook van alles gaande, dus voor ik het weet is er een uur voorbij en moet zij ophangen, want mijn nichtje is klaar met haar les.

Gauw maak ik koffie en ontbijt. Rick ligt nog steeds te slapen en Saskia belt, dat ze klaar is om opgehaald te worden. Ik eet gauw een yoghurt en drink een kop koffie en haal dan Saskia en Kaylee op. De dames gaan boven sporten.

De telefoon gaat alweer en nu is het Christine. Met haar heb ik ook alweer meer dan een week niet gesproken. We kletsen lekker lang bij. Christine en Mallory komen eind juni naar Washington en ik dacht, dat we elkaar zouden missen. Ik ben dus blij verrast, als dat niet zo is, ze zullen hier net voor we naar Italie vertrekken al zijn.

Online checken we af en toe Katja's vluchten, zo handig, dat internet! Rick gaat een bankje in elkaar zetten voor voor het huis, zodat ik voortaan niet meer op de stoep hoef te zitten lezen. Ik stel dus voor de meisjes naar de mall en Kai naar de kapper te brengen.

Andy's Barber Shop ligt op weg naar de mall, dus ik zet Kai eerst af. Onderweg vertelt Kaylee over haar reis naar Nederland in de paasvakantie.

Zij woonde daar van haar tweede tot haar zesde jaar en sprak ooit vloeiend Nederlands. Helaas is ze daar het meeste weer van verleerd, zegt ze. Zes is inderdaad net te jong om een taal te onthouden, dat weet ik van mijn broers vroeger. Ik ben de enige van ons drieen, die het Frans, dat we in Senegal leerden, nooit is verleerd (ik was tien bij terugkomst in Nederland, mijn broers acht en zes).


Saskia is inmiddels 27lbs (12,25kg) afgevallen en toont hier een strak rokje, dat ze vandaag kocht. Wij zijn heel trots op haar doorzettingsvermogen!

Kai is inderdaad alweer helemaal gekortwiekt, als ik weer bij de kapper langsrijd. Rick is inmiddels klaar en er staat nu een leuk rood bankje voor ons huis. Het is schitterend en warm weer, dus we willen wel graag ergens met Cosmo gaan wandelen.

De keuze valt op Great Falls en daarin zijn we niet de enigen. Er staat een file om het park in te komen en het duurt iets langer, dan een half uur, voor we bij de ingang zijn. Rick laat mijn America the Beautiful pas aan de ranger zien en dan zijn we binnen. Gelukkig is er nog ruimschoots parkeerruimte.

Kai heeft het adelaarsnest nog nooit gezien, dus we lopen eerst die kant uit. Alleen hebben we er niet op gerekend, dat het de afgelopen week enorm heeft geregend. De rivier raast voorbij en komt tot vlak aan het wandelpad.

Niet veel verderop is het pad afgezet met rood lint. Daar klimmen we, rebellen, dat we zijn, overheen, denkend, dat het wel mee zal vallen. Een kleine honderd meter verderop zien we de reden van het lint, het pad staat compleet onder water. Helaas voor Kai is het adelaarsnest van hieruit niet te zien.

Dan lopen we maar terug naar de uitkijkpunten van de watervallen. Daar is het een drukte van jewelste met dagtoeristen. Er wordt veel gebarbecued en gevoetbald. Kai merkt op hoe divers de bezoekers zijn. We zien mensen uit India, Spaanstalige mensen en zelfs een paar Nederlanders.

De rivier is vandaag enorm indrukwekkend. Van de soms zo lieflijke watervallen is niets te zien. Het water komt in een kolkende massa naar beneden zetten. Wat een natuurgeweld! Foto's van vanmiddag staan hier.

Katja had al eerder gesms-t, dat ze goed was aangekomen en dat haar telefoon gelukkig werkt in Ecuador. Nu zendt ze een berichtje, dat we haar op kunnen bellen. Dat doen we dan ook meteen, nieuwsgierig als we zijn naar haar reis. Die is gelukkig prima verlopen.

Ze werd in Quito door haar gastmoeder opgehaald en heeft een mooie eigen kamer in haar appartement in de stad. Internet werkt ook, dus we kunnen via MSN, onze gewoonlijke weg, contact houden. Ook is Katja een blog begonnen, hopelijk houdt ze dat vol. Voor de geinteresseerden is dat hier te vinden.

Saskia moet vanavond oppassen en Rick, Kai en ik willen graag buiten eten. We vinden nog een tafeltje op het gezellige terras van Cafe de Luxe. Ik kan het niet laten om daar weer mijn favoriete gerecht te bestellen, tonijnbiefstuk met geroosterde tomaten.

Thuis kijken we naar Easy A, een film, die we vorig jaar in de bioscoop hebben gemist. Hij is wel leuk, maar niet zo leuk, als ik had gedacht, dus maar goed, dat we er niet het volle bioscooppond voor hebben betaald.

Zondag

Alweer een mooi zonnige ochtend, die Saskia kennelijk vroeg wakker maakt. Ik probeer het slaan van de keukenkastjes te negeren, maar dat lukt niet goed. Dan maar opstaan en van deze zomerse dag gaan genieten.

Rick is van gelijksoortige gedachten en samen gaan we naar Starbucks. We parkeren naast een heel oude Suzuki Swift, waarop boven de "SWIFT" met permanente inkt "NOT SO" staat geschreven. Het kenteken is FIX CAR en van binnen is het ook een interessant geheel.

We bestellen ons ontbijt en voor het eerst dit jaar neem ik weer ijskoffie. Eindelijk is het er weer zomers genoeg voor. Ik neem meteen de "venti" met weinig ijs, want ik heb wel zin in een flinke bak koffie. Terwijl we op onze bestelling wachten, probeer ik te bedenken wie van de vele klanten de eigenares is van de auto, waar we naast parkeerden. Het geheel ziet er te vrouwelijk uit om een eigenaar te hebben. Helaas zal ik het nooit weten, want wij vertrekken voor haar (of hem).


Na het eten doe ik gauw een half uur op onze crosstrainer boven. Daarna maken we ons klaar om Ricks vader (die ik Dad noem, dus voor het gemak hier verder ook maar zo) van Reagan National Airportte halen. Meestal is het op zondag erg rustig op de weg, dus we vertrekken een half uurtje voor zijn aankomst.

Op de I-66 zien we echter meteen borden, dat er een groot DC evenement is, waardoor wegen zijn afgesloten. We hadden even niet op BikeDC gerekend (ik bedenk me, dat ik daar volgend jaar best aan mee zou willen doen). Een gedeelte van de interstate werd daar zelfs voor gesloten. Gelukkig horen we op de radio, dat de weg naar het vliegveld inmiddels weer open is en we komen maar heel even in de file te staan.

Op de monitoren in de terminal zien we, dat Dads vlucht net is geland. Terwijl we op hem wachten belt Saskia, dat Shannons verjaarsfeest zo begint en zij is vergeten gisteren bij de mall een cadeautje te kopen. Ik bied aan even hier op het vliegveld te kijken, want er zijn erg leuke winkels. Al mijn suggesties zijn echter niet goed genoeg voor Shannon, dus Saskia gaat zonder cadeautje en zal volgende week iets kopen.

Net als ik ophang komt Dad aanlopen. Kai heeft hem al meer dan een jaar niet gezien, bedachten we ons onderweg. De rest van ons zagen elkaar in december bij de bruiloft van onze neef. De bagage komt al snel en we rijden de mooie route met uitzicht op de National Mall terug naar huis. Dad verzucht hoezeer hij deze mooie stad mist, maar hij is de drukte helemaal ontwend.


Reagan National Airport heeft een prachtige terminal, ik wil er een keer gaan fotograferen.

Voor de lunch halen we bagels van Manhattan Bagel. Dad heeft dezelfde smaak, als ik, en we bestellen beiden een cream cheese en nova lox bagel. Rick en Kai houden het bij rosbief en kaas. Buiten op het deck eten we en wisselen de laatste nieuwtjes uit.

Omdat hij vanochtend wel erg vroeg op moest, trekt Dad zich terug voor een middagdut. Rick gaat het vlees voor de barbecue van vanavond halen en ik ga door met mijn Italiaanse lessen en klets met Katja op MSN. Het Spaans spreken valt haar allerminst mee, maar ik stel haar gerust, dat dat met de tijd toch steeds beter zal worden. Nu ze er eenmaal is en we via het internet contact kunnen houden, voel ik me een stuk kalmer.

Het is gezellig om Dad hier te hebben. Rick en hij genieten van verschillende soorten bier, die Rick speciaal voor hem heeft gekocht. Rick grilt biefstuk en ik maak er maiskolven, asperges en brood in de oven bij. Het is een heerlijke avond om buiten te eten en we tafelen nog lang na.

We sluiten de avond af met een spelletje Kinect. Kai verslaat mij ruim met bowling en is ook veel beter, dan Rick, met ping pong. De heren gaan bijtijds naar bed, want morgen hebben ze een nachtvlucht voor de boeg.

20 reacties:

Petr@ zei

Leuk, dat Katja een blog bijhoudt. Het Spaans spreken zal vanzelf beter gaan. Hopelijk spreekt haar hostmom wel voornamelijk Spaans met haar. Ik las namelijk dat ze heel goed Engels spreekt, dus dan is de verleiding soms zo groot om het makkelijk te houden.

En dan is er nog maar 1 kind thuis. Gelukkig is Kai sneller terug dan Katja. Ik ben erg benieuwd hoe hij de trip door Europa gaat vinden.

Anoniem zei

Wat ziet Saskia er goed uit zeg.....heel erg knap van haar om op deze leeftijd dat zo voor elkaar te krijgen, chapeau.....fijn dat Katja goed is aangekomen en wat leuk dat Kai lekker met zn opa op pad gaat......
Ik geniet hier nog, er is echter een nieuwe aswolk in IJsland van een andere vulkaan, hopelijk gooit die woensdag geen roet in het eten voor mn trip naar Monaco...
Gr Evelyn

Anoniem zei

Complimenten voor het doorzettingsvermogen van Saskia zo veel af te vallen. Ze ziet er heel goed uit.

Leuk dat je de URL van Katja's blog meldt. Ik ga haar avonturen zeker lezen.

Groetjes,

Marieke

HennyB. zei

Fijn dat de reis van Katja goed is verlopen en dat je contact met haar hebt. Voor je het weet zijn de 8 weken om! Leuke foto van Saskia en wat goed van haar, ruim 12 kilo is niet niks zeg...
Nu de reis van Kai, wat fijn dat hij dit kan doen met Opa.

Anja zei

Wat fijn dat je toch via telefoon en internet contact kunt houden met Katja. Dan lijkt de afstand toch wat minder ver hè!

Heel knap van Saskia om zo door te zetten. Ze ziet er echt geweldig uit!!

Fijne reis voor Kai en opa. Hopelijk hebben ze een geweldige reis door Europa! Wat leuk ook dat Ricks vader dat met zijn kleinkinderen doet. Dat zijn onvergetelijke ervaringen!

Annemiek zei

Katja zal vast een leuke tijd hebben, leuk dat ze een blog gaat bijhouden.
Goede reis voor Kai en zijn opa.

marianne zei

Twaalf pond afallen, da's niet niks, knap van Saskia!

Leuke blog van Katja. Stoer om zo in je eentje 2 maanden in een ander land te gaan wonen. Gelukkig klinkt ze erg positief. En dat Spaans zal best gaan lukken, scheelt enorm als je het de hele dag om je heen hoort.

Jammer dat Kai nu ook alweer vertrekt. Maar wel bijzonder dat z'n grootvader hem mee op reis neemt.

Wilma zei

Wouw....mijn mond viel open van verbazing, bij het zien van de foto van Saskia.Wat ziet ze er gewéldig uit.
En zo knap voor een tiener om het maar vol te houden.


Heerlijk voor Kai dat zijn reis met opa nu door kan gaan.
Ik hoop dat ze een hele fijne tijd gaan hebben.

En heel veel succes voor Katja,
ik ga haar blog uiteraard lezen.
toch fijn dat je op alle mogelijke manieren contact kunt houden met de digitale snelweg.

Groetjes Wilma

MDG zei

Wat knap van Saskia! En hartstikke bijzonder dat Kai met zijn grootvader nu toch deze reis gaat maken!
Ik zal Katja's blog zeker volgen, ik ga namelijk zelf komend semester ook naar het buitenland; toevallig naar Washington DC! Zou ik je misschien mogen emailen of evt toevoegen aan Facebook om wat vragen over de omgeving ed te stellen? Inside tips zijn natuurlijk het best :) en het lijkt me leuk je na al die jaren bloglezen te ontmoeten voor een rondleiding of wat dan ook!

Nina zei

Fijn dat Katja goed is aangekomen en dat jullie vrij makkelijk contact kunnen houden. Het zal vast allemaal wel loslopen daar in Quito.

En wat gezellig dat Dad (grappig dat je hem zo noemt) even op bezoek is voor zijn Europatrip met Kai. Fijn voor beiden trouwens dat dat allemaal toch weer gelukt is. Zal wel weer stil zijn voor Saskia straks.

Ik moet erg lachen om de favoriete zithouding van Zorro. En dat hij apporteert, hmmm...wat moet ik daarvan denken! Lief dat je zusje 's ochtends even belde, fijn dat jullie elkaar nu ook weer even hebben gesproken.

Petra zei

@Petra - Volgens Katja ging de host mom vanaf gisteren alleen Spaans met haar spreken.

@Evelyn - Ja, we hoorden van de aswolk, hopelijk valt dat allemaal mee! Veel plezier in Monaco.

@Marieke - Ik vind het ook heel knap van Sas en ik hoop, dat Katja haar blog volhoudt.

@Henny - Inderdaad, heel leuk, dat Ricks vader dit met de kinderen doet.

@Anja - Het internet is ideaal! Ook zo'n blog, dat kan ze zelf later ook teruglezen.

@Annemiek - Ja, allemaal avonturen voor die twee oudsten!

@Marianne - Dat Spaans komt inderdaad volgens mij wel, ze heeft het tenslotte al vele jaren op school gehad.

@Wilma - Knap, he? Grappig is, dat Katja rond die leeftijd ook zo gedisciplineerd af ging vallen. Het internet brengt de wereld inderdaad wel een stuk dichter bij elkaar.

@MDG - Oh, wat leuk, dat je hierheen komt! Je mag me zo op Facebook bevrienden, hoor. Wanneer is je reis?

@Nina - Katja gaat het zeker redden, het is in ieder geval een stuk luxueuzer, dan haar tentje op St. Eustatius vorig jaar. Zorro is een kostelijke kat!

brin zei

Wauw voor Saskia! Ze is een hele mooie jonge vrouw geworden. Fantastisch dat ze zo veel kilo's kwijtgeraakt is!

Leuk voor Kai zo'n trip met zijn grootvader, moet speciaal zijn zo twee verschillende generaties samen op pad. Het zal iets zijn waar hij later nog met plezier zal aan terugdenken...

Ik zal zeker de blog van Katja volgen, zeker als ze zo trouw elke dag haar blog bijhoudt zoals haar mam :-)

Marion2 zei

Jee, het is bij jullie wel afscheid nemen aan de lopende band. Maar gelukkig voor allemaal heel leuke dingen. Zo lijkt het al echt zomervakantie.

Hier is het trouwens Vancouver geworden. De eerste keuze kon door het financiële aspect op het laatst niet doorgaan.

Saskia ziet er geweldig uit! Maar ik vind het lijnen op deze leeftijd wel een beetje eng (denk dat je wel begrijpt hoe ik daarbij kom).

Becs zei

Leuk die blog van Katja! heb gelijk even gespiekt!

Wat ziet Saskia er fantastisch uit!

Sandrah zei

Jeetje! Wat knap van Saskia. Ze ziet er onwijs goed uit.

Leuk dat Katja een blog bij houdt. Ze schrijft erg grappig. :-)

En een fijne reis toegewenst voor Kai en zijn opa. Zo leuk dat je schoonvader dat doet met zijn kleinkinderen.

Sandra

Petra zei

@Brin - Inderdaad heel bijzonder die reizen met hun grootvader.

@Marion - Ja, hoor, ik snap je helemaal. Ik let er erg goed op, maar zie gelukkig nog geen dwangmatig gedrag en ze eet gezond en genoeg.

@Becs - Ik hoop, dat ze de blog volhoudt, is ook voor ons hier leuk om te lezen.

@Sandra - Ja, heel leuk van Ricks vader, ik hoop, dat hij het met Saskia ook nog kan.

Kristel Holsbeek zei

Oh jeetje jullie zitten ook geen seconde stil hé;-)
Super tof voor Katja dat alles al goed verlopen is, dat ze een blog houdt en dat ze toch wel goed contact met jullie kan houden via internet!!

Saskia je ziet er heel goed uit maar nu wel stoppen met vermageren hé....dit is heel goed zo..houden zo

Wow kai geniet maar van het feit dat je nog met je grootvader op reis kunt!!! Super gewoon!!

Rick, hopelijk zaten er enkele belgische biertjes tussen;-))

naomi zei

Hallo

Ik vindt katja haar blog erg leuk om te lezen. Meteen training om Engels te lezen. Kan ik haar ook antwoorden/ reactie geven? En dan in het engels of NL?

Saskia ziet er super uit en dan het moeilijkste misschien wel het zo houden.

Erg bijzonder dat Kai met zijn opa op reis gaat. Hoop alleen dat de aswolk geen roet in de reis gooit.

Groetjes Naomi

Anoniem zei

Jouw jongste ziet er super strak uit! Heel knap dat ze zo veel is afgevallen! De blog van Katja heb ik gebookmark-ed, daar ga ik regelmatig lezen! Marie

Lisa zei

Hoe zag Saskia er eerst uit?
Ik zie deze blog voor het eerst namelijk :P