Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, juni 16, 2011

Fibro dagje

Een tijdje geleden schreef ik, dat ik minder reacties krijg op blogs over toeristische onderwerpen, dan op gewone alledaagse verhalen. Naderhand dacht ik me dat misschien maar te verbeeld te hebben, maar het blog van gisteren bevestigt het wel. Evenveel lezers als andere dagen, maar minder reacties. Toch grappig.

Gisteravond ben ik laat opgebleven, bezig met mijn foto's bewerken en dan voel ik mijn vermoeidheid niet. Dat moet ik vanochtend bekopen, want alles doet pijn en ik ben al doodop, als ik wakker word.

Misschien heeft het weer daar ook mee te maken, want voor het eerst in lange tijd is het niet zonnig, maar wat druilerig. Of wellicht is het een terugslag van de drukke afgelopen week, hoe leuk ook, wie zal het zeggen. Ik kom in ieder geval maar langzaam op gang vanochtend. Kai is zelfs eerder op en dat wil wat zeggen!

Mijn eerste daad is onze ziektekostenverzekering bellen, want die hebben mijn recept voor mijn ene fibromyalgiemedicatie met een cryptisch bericht teruggestuurd. Ik heb die medicatie nodig en heb bij lange niet genoeg voor onze vakantie straks. Het blijkt, dat ik het verkeerd heb ingestuurd. Stom!

Gauw vul ik het goede formulier in en rijd naar het postkantoor. Daar stuur ik alles met Express Mail, zodat het er morgenochtend al zal zijn. Ook heb ik op het formulier aangekruisd, dat ik zal betalen voor overnacht terugzenden.

Hopelijk krijg ik het op tijd, het maakt me wel nerveus, want deze dokter is heel vervelend met recepten opnieuw geven en staat er meestal op de patient eerst weer te zien volgens een bordje in haar wachtkamer. Tijd voor een nieuw bezoek zal ik voor de vakantie niet hebben.

Het postkantoor ligt praktisch naast de sportschool, dus dat is mijn volgende stop. Ik doe een half uur op de stairmaster. Eigenlijk had ik me voorgenomen het tweede half uur ook daarop te doen, maar als een ander lid vraagt, wanneer ik klaar ben, zeg ik maar al te graag "nu"! Ik besluit naar mijn lichaam te luisteren en op mijn gemak een half uur op de fiets te gaan. Het is beweging en maakt het uur vol.

Saskia heeft deze week halve dagen school, want het is "finals" week. Sinds 11 juni is zij vijftien en een half en mag ze dus haar Learner's Permit halen hier in Virginia. Daarvoor moet ze theorieexamen doen en daarna mag ze leren rijden met ons als instructeurs.

Vandaag wil ze graag dat examen gaan doen. Ik vind het best, want we zullen, als ze het haalt, nog heel lang op parkeerplaatsen oefenen. Bij het DMV is het, zoals altijd, druk, maar we zijn al vrij snel aan de beurt. Kennelijk zijn er niet veel kandidaten voor rijbewijzen vandaag.

Na Saskia's geboortebewijs en mijn rijbewijs te hebben laten zien, mag ik in de wachtkamer plaatsnemen. Saskia begint aan haar examen en tien minuten later zie ik een verslagen meisje naar buiten komen.

Ze heeft de verkeerde knop ingedrukt voor een van de makkelijkste vragen, het waarschuwingsbord voor overstekende scholieren. Een bord, dat ze nota bene dagelijks ziet en heel goed weet, wat het betekent. Ze raakte per ongeluk de knop voor het antwoord eronder aan en je moet alle borden goed hebben om te slagen.

Saskia probeerde nog te vertellen, dat ze die knop per ongeluk aanraakte, maar dat horen de dames van de DMV natuurlijk iedere dag. Ze zijn onvermurwbaar en Saskia mag het over vijftien dagen nog eens proberen. Dan zullen we in Italie zijn, dus ze zal een maand moeten wachten. Ze kan duidelijk nauwelijks haar tranen bedwingen. In ieder geval is zo'n gemiste poging gratis, dat scheelt weer.

De tranen komen in de auto naar buiten. Vooral omdat ze zich zo schaamt, want haar vriendin A. heeft het permit al wel en vond het examen super makkelijk. Saskia kan zichzelf wel slaan, dat ze niet beter oplette. Ik probeer haar te troosten, maar alleen haar vriendinnen kunnen dat. Laura had ook allang haar permit kunnen halen, maar wacht tot na hun vakantie. Nu kunnen de dames het examen misschien samen gaan doen. Half juli gaat het hopelijk helemaal goed.

De finals van morgen zijn geen vakken, waar Saskia voor moet leren, dus natuurlijk wordt de vrije tijd dan in de mall doorgebracht. Ik haal Shannon en Delaney op en zet de meiden bij Tysons Corner af. Shannons ouders zullen ophalen.

Het weer is inmiddels stukken beter, dan voorspeld, dus ik ga buiten mijn Italiaanse lessen voortzetten. Kai doet hetzelfde en grappig genoeg helpt het mij om zijn eerdere lessen weer te horen. Het gaat voor mijn gevoel erg goed, ik zal zeker heel veel kunnen verstaan. De vraag is, hoeveel ik zelf zal kunnen produceren. Hier thuis gaat dat goed, maar in een echte situatie met een Italiaan(se)?

Katja vindt het heel fijn bij haar nieuwe familie, maar heeft wel last van heimwee. Duidelijk is dit een heel goede ervaring voor haar. Ver weg van huis in een derde wereld land is toch moeilijker, dan ze zich had voorgesteld, denk ik.

Gelukkig is er internet en zijn Rick of ik zo vrij makkelijk te bereiken. Ik ben benieuwd of dit haar toekomstplannen om bij het Peace Corps te gaan zal beinvloeden. Ik denk het eigenlijk niet, want Katja is een taaie dame.

Vanavond hangen we maar voor de tv. Ik heb vervelend veel pijn, dus ga straks naar bed. Hopelijk is morgen een betere dag. Het is ongewoon, dat ik met warm weer zo'n fibromyalgieaanval heb.

Als ik dit blog teruglees klinkt het nogal down, sorry, maar ik post het toch maar, want zo was het vandaag nu eenmaal. Gelukkig weet ik, dat dit niet meer weken achtereen zal duren, zoals vroeger.

23 reacties:

Natasja Valentijn zei

Wat sneu voor Saskia! Ik kan me voorstellen dat ze teleurgesteld is. Ze wist het immers wel. Volgende keer komt het helemaal goed!

Margreet zei

Wat jammer voor Saskia, kan me voorstellen dat ze teleurgesteld is. volgende keer beter.
Voor jou hopenlijk ook een betere dag, morgen.

Bente zei

Ik hoop dat je je morgen weer wat beter voelt.

Blijkbaar werken de DMVs in de verschillende staten anders. Toen ik mijn theorie deed vertelden ze me dat ik bij falen de volgende dag terug kon komen.

Gelukkig niet nodig gehad, en dat terwijl ik compleet onvoorbereid (dacht dat je een afspraak moest maken) examen deed.

Anja zei

Jammer voor Saskia, hopelijk heeft ze de volgende keer meer geluk.
Vervelend die pijnen, ik weet er helaas alles van. Hopelijk krijg je de medicijnen op tijd! Ik heb tegenwoordig pleisters die de pijn verlichten, ze zijn verkrijgbaar op recept.

José zei

Vind het niet down klinken hoor!
Het is jouw leven dus jouw blog! Het leven is niet altijd 100% leuk!

Jammer van Saskia! Volgende keer beter!
En Katja wil bij het peace corp? Lijkt me heel idealistisch, wat houd het precies in?

Ik reageer niet bij de toeristische stukjes omdat ik na afloop je foto's bekijk en dan vetgeet hier weer te reageren.

Corry zei

Wat een prachtige foto's Petra. Volgend jaar ook maar naar die gevangenis. Gaat Wijbe fotografisch gezien ook uit zijn dak!!!!

Veel sterkte met de fibro. Hoop dat het vandaag wat beter is.

XX
C

Corry zei

Te snel gepost. Balen voor Saskia. Is ook helemaal niets als je door zo'n foutje het niet haalt.

Petr@ zei

Je bent natuurlijk best druk geweest de afgelopen dagen en hebt toch wat uurtjes in de auto doorgebracht. Misschien was gisteren een teken van je lichaam om een dagje rustig aan te doen. In elk geval niet fijn voor je dus ik hoop dat het vandaag een stuk beter gaat.

Arme Saskia, ik kan me voorstellen dat ze zich hier rot over voelt. Heeft het winkelen met vriendinnen haar een beetje opgevrolijkt?

marianne zei

Prachtige foto's weer (ben net pas bijgelezen), vooral die van de gevangenis. En die kersen trouwens ook, zien er echt uit om op te eten!

Fijn dat Katja nu zo'n leuk gezin getroffen heeft. Dat stelt een moederhart gerust :).

Wat sneu voor Saskia, zakken door zo'n onhandigheidje. Ik zou trouwens wel willen dat dat hier ook kon, zelf rijles geven.

Veel sterkte voor jezelf, hopelijk gaat het gauw weer beter!

Anoniem zei

Balen voor jou met jouw helse pijnen en voor Saskia van het zakken........ Komt beide wel weer goed, ik hoop dat het goed warm word voor je dit weekend.... ik ga mn kaplaarzen afstoffen geloof ik.......Goed weekend, Evelyn

Anoniem zei

Hopelijk heeft je "rustige" dagje je goed gedaan en heb je vandaag minder pijn. We zullen vast gaan duimen voor Saskia voor de volgende keer. Suzanne is nog steeds jaloers dat je bij jullie al zo lekker jong mag rijden, maar in september gaat zij beginnen met lessen.
Groetjes, Jacqueline

Ineke zei

Ah, wat een pech voor Saskia! En fijn Katja nu een beter gastgezin gevonden heeft (jammer dat ze niet meer op haar blog schrijft).
Ik duim dat he je vandaag weer wat beter voelt, sterkte!

Sandrah zei

Wat vervelend dat je weer zoveel pijn had. Hopelijk ging het vandaag weer iets beter.

Oh, ik kan me zo goed voorstellen wat een teleurstelling het was voor Saskia.

En als ik de verhalen zo lees over Katja en hoe begaan zij is met anderen, dan kan ik me haar plannen om bij het Peace Corps te gaan goed voorstellen.

Sandra

Sally zei

Ik lees je blogjes trouw maar weet eerlijk gezegd niet altijd wat te zeggen, zeker als het wat meer 'toeristisch' is. Dat neemt niet weg dat ik het wel intersessant vind hoor. Alleen is op een 'persoonlijk' verhaal makkelijker reageren.

Sneu voor Saskia, hopelijk slaagt ze de volgende keer wel.

Jij beterschap gewenst. Ik hoop dat je pijn snel weer dragelijk is en snel wegtrekt

Anoniem zei

Even bijgelezen van de afgelopen dagen.
Leuke uitjes hebben jullie gemaakt bij Pat.

Fijn dat Katja een beter gezin heeft. En natuurlijk heeft ze heimwee, het is zo anders, zulke ervaringen neem je mee in je leven.

Je pijnen van vandaag, ik vind niet dat je een somber blog hebt geschreven. Het is nu eenmaal een dagboek en de ene dag is beter dan de andere.

En dan nog Saskia, hahah dit bracht het theorie examen van onze dochter, die is de eerste keer ook gezakt. Ohhh wat was ze kwaad. Maar net wat je zegt, eerst lekker op vakantie en daarna overdoen.

Nou ik hoop dat het vandaag beter gaat.
En alvast een fijn weekend, Bea

Anja zei

Wat vervelend dat je vandaag zoveel last van pijnen had. Hopelijk blijft het bij vandaag en gaat het morgen weer beter.

Sneu voor Saskia zeg, kan me goed voorstellen dat ze ervan baalt dat het fout ging. Maar ze wist het wel, dus volgende keer gaat het vast helemaal goed!

Jullie Italie reis komt volgens mij al aardig dichtbij he? Heerlijk vooruitzicht!

Petra zei

@Natasja - Ja, dat denk ik ook, maar voor een tiener is een maand heel lang.

@Margreet - Dank je. Inderdaad volgende keer beter voor Sas.

@Bente - Dit is natuurlijk wel een beginnende chauffeur en tiener, de regels zijn wellicht scherper daarvoor (mag ik hopen).

@Anja - Zo vermoeiend, he, die pijn? Helpen die pleisters?

@Jose - Dat is ook zo, niet iedere dag is super, gelukkig de meesten wel :). Peace Corps (http://www.peacecorps.gov/) betekent een jaar (of twee) in een derde wereld land werken. Misschien gaat iedereen inderdaad wel naar de foto's kijken met de toeristische stukjes.

@Corry - Ja, echt doen, die gevangenis! En dank je!

@Petra - Het is inderdaad mijn lichaams manier om me rust te doen nemen, niet altijd even makkelijk. Shoppen heeft Saskia zeker geholpen.

@Marianne - Echt? Ik heb liever, dat ze eerst professioneel les krijgen en daarna wil ik het wel overnemen. Hier is het precies omgekeerd. Toch gebeuren er eigenlijk vrijwel nooit ongelukken tijdens het lesgeven door ouders.

@Evelyn - Hopelijk valt het allemaal mee met die regen. Hier wordt het inderdaad lekker warm, gelukkig.

@Jacqueline - Ik vind 15,5 wel erg jong, hoor, maar we hebben natuurlijk in de hand, hoe snel ze ook werkelijk op de weg zal rijden.

@Ineke - Inderdaad, jammer, dat Katja haar blog niet meer bijhoudt, vinden wij ook. Kennelijk heeft zij mijn schrijfneigingen niet ;).

@Sandra - Inderdaad zou het Peace Corps echt iets voor Katja zijn. Stiekem hoop ik, heel egoistisch, dat ze niet zal worden aangenomen daar. Het schijnt nogal moeilijk te zijn.

@Sally - Dat snap ik wel, hoor, iets persoonlijks is makkelijker te schrijven. Ik vind het al fantastisch, dat je zo vaak een reactie plaatst, want je zit nu wel in een heel drukke fase!

@Bea - Inderdaad, Saskia was vooral kwaad op zichzelf. Zo'n simpele fout! Ik weet, dat dit een dagboek is, maar ik wil toch graag het leuke in een dag zien en dat vond ik gisteren even moeilijk.

@Anja - Ja, nog iets meer dan een week. Ik zie er erg naar uit, maar aan de andere kant is de voorpret in dit geval ook wel heel erg leuk en zal ik die straks missen.

Bianca zei

wat balen is dat voor Saskia, ik had hier ook zo'n domme fout gemaakt met mijn theorie toen. maar hier kun je een dag later alweer terecht en zou me niet verbazen als het dezelfde dag al kan weer.
Wat grappig van het aantal reacties, ik heb alleen geen tijd gehad om te lezen (of om zelf te bloggen) het is nog nooit zo druk geweest maar dat is wel goed.
Wat vervelend van die pijnen weer, zou het ook met luchtvochtigheid te maken kunnen hebben ?

naomi zei

Hallo Petra

Echt balen voor Saskia dat het door zo iets stoms misluktte. Maarja volgende keer beter. Is je theorie ook beperkt houdbaar? Hier is het maar een jaar en heb dus 2x theorie examen moeten doen wel beide in 1x gehaald. Want mijn jaar was om.

Ik vindt het niet negatief of down jouw dag je hebt genoeg gedaan en zoals altijd leuk om te lezen. En je kan maar beter nu zo'n dag hebben gehad dan volgende week in Rome/Italie.

Fijn weekend en ik reageer eigenlijk altijd wel. En geniet onwijs van je toeristische stukken.

Groetjes Naomi

Bibi zei

joh zonde van Saskia's test! Ik hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt. Ik vind je blog ook helemaal niet down klinken.

Marion2 zei

Ongelooflijk dat Saskia al mag beginnen met autorijden. De tijd gaat snel! En gezakt? Ach, tegenvallers horen er ook bij. En dit is eigenlijk helemaal niet belangrijk, toch? Wel herkenbaar dat de mening van vriendinnen zo ontzettend belangrijk is.

Ik vind het het leukst om over het leven van alledag in Amerika te lezen. Toeristische dingen spreken me, eerlijk gezegd, pas aan als ik er geweest ben, er heen ga of als ik er graag heen zou willen gaan.

Het stukje van gisteren heb ik niet gelezen, want niet interessant op dit moment (schaam). Maar ... ik moet zeggen dat ik je toeristische blogs wel als naslagwerk gebruik. Als ik ergens naar toe ga, en jij bent er dan eigenlijk altijd al geweest, zoek ik het op in je oude blogs. Reageren is dan al te laat, natuurlijk. Dus door mij wordt het zeker wel gewaardeerd.

Beterschap met je pijnen. Erg naar dat je daar zo ontzettend veel last van hebt.

marianne zei

Ja, maar dan voor mezelf, haha!

Sophie zei

Ik wil nog even hier op reageren (ik ga er vanuit dat je een email krijgt van een reactie, dus dat je weet dat ik hier nog op gereageerd heb).

Ik vind juist de toeristische posts leuker. Vooral wanneer het over Amerika gaat. Daar leer ik zo veel van, en kan ik zo van genieten. Je weet het altijd erg goed te omschrijven, en op die manier ben ik er dan toch een beetje bij.

Maar ook je dagelijkse posts kan ik erg waarderen uiteraard.

Wat vervelend dat je je zo rot voelt door de fibromyalgie. Ik hoop dat je er in Italie niet al te veel last van zult hebben!

Wat jammer van Saskia's theorie, maar helaas niets aan te doen. 'Gelukkig' weet ze de stof wel, en wie weet is het leuk om samen met Laura er voor te oefenen. Alvast succes aan haar gewenst!