Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, juni 24, 2011

Praktijkles Italiaans

Rick was gisteravond pas laat thuis en we bleven op om bij te kletsen. Ik krijg mezelf daarom vanochtend niet uit bed gehesen voor Sharons klas. Ik sms haar om te vragen, of ze tijd heeft voor personal training, maar dat heeft ze niet. Ik besluit vandaag de sportschool eens links te laten liggen. Het lopen door de mall zal mijn "sporten" van vandaag worden.

In Canada werd Ricks debit card geblokkeerd, omdat hij plotseling in het buitenland was. Dat willen we voorkomen, dus ik bel de banken van wie we de credit cards mee zullen nemen om ze op de hoogte te stellen van onze reis naar Italie.

Bij de eerste, Chase, hoef ik niet eens met een vertegenwoordiger te spreken. Er is een optie in hun menu om aan te geven, dat je op reis gaat. De tweede, onze bank Suntrust, is veel ingewikkelder. Hier moet ik zelfs met twee personen spreken en het geheel duurt bijna een half uur. Als laatste bel ik American Express, waar ik ook gewaarschuwd word, dat iedere internationale transactie 3% extra kost.

Dat rekenen alle banken en dat kan lekker oplopen. Rick en ik overwegen nu toch om ouderwets een flink bedrag aan travelers cheques mee te nemen. Dat vind ik altijd zo'n gedoe, maar als het een flinke smak geld scheelt, is het de moeite waard.

Als al het administratieve gedoe klaar is, rijd ik naar Tysons Corner. Daar wil ik op zoek naar nog een maxirok. Een aantal van jullie suggereerde om in Italie te gaan winkelen, maar de prijzen daar zullen een stuk hoger liggen dan hier (de euro is $1,42 waard op het moment), zeker omdat het hier momenteel uitverkoop is.

Na even bij Old Navy en Esprit te hebben gekeken, besluit ik eens een heel andere winkel te bezoeken. Bij Urban Outfitters is Katja wel een keer geslaagd, maar ik nog nooit. Laten ze nu waarempel een heel leuke rok met allemaal kleine roze roosjes erop hebben, die mij als gegoten zit en ook nog eens 30% korting heeft.

Alleen...ik heb geen topje, dat er goed bijpast. Toch koop ik de rok in de hoop bij een andere zaak een topje te vinden. Het lot is mij vandaag zeer gunstig gezind, want bij Banana Republic is ook alles flink afgeprijsd en koop ik een topje met v-nek in precies de kleur roze, die bij de rok past.

Ook bij the Loft is er een grote uitverkoop. Hier score ik met een wit-zwart gestreepte bermuda, die maar $18 kost! Binnen het uur ben ik meer dan geslaagd.

Op de terugweg stop ik bij Whole Foods om de No Jet Lag homeopathische tabletjes te kopen, die we tijdens de nachtvlucht maandag zullen innemen. Misschien verbeeld ik het me, maar sinds ik die pilletjes heb genomen, heb ik veel minder last van die nacht overslaan. De pilletjes zijn al vele jaren in de handel, dus er moeten toch meer mensen zijn, die erbij zweren.

Omdat mijn uitgroei alweer een beetje te zien is en ik over twee weken niet met een grote grijze streep in mijn haren terug wil komen, heb ik een afspraak met Mona gemaakt. Zij verft alleen de uitgroei en knipt mijn pony bij en ik zie er weer helemaal tip top uit.

Net op tijd voor mijn eerste live Rosetta Stone sessie ben ik weer thuis. Kai is in de basement luid zijn basgitaar aan het spelen en het is werkelijk heerlijk weer buiten, dus ik zet mijn laptop buiten op. Maria, een Italiaanse, leidt de sessie en Dee uit New Jersey doet ook mee. Ik moet zeggen, het gaat prima!

Naar aanleiding van plaatjes en vragen houden we gesprekjes en die gaan me goed af. Het geheel duurt 50 minuten en ik geef me meteen ook voor zondagmiddag op. Op deze manier zal ik in Italie ook wel durven praten. Het is zo leuk zo! Ik krijg helemaal Kai's enthousiasme om nieuwe talen te leren. Misschien koop ik na de vakantie toch de Spaanse versie van Rosetta Stone. Zeker met deze live sessies is het een heel goed programma, eigenlijk heb ik daar te weinig gebruik van gemaakt met Italiaans.

Rick komt helemaal blij uit zijn werk. Hij heeft nu ook vakantie. Hij stelt voor het te vieren met sushi en daar zeg ik natuurlijk nooit nee tegen. We eten het buiten op, want alle vochtigheid van de afgelopen dagen is opeens verdwenen en het kan geen lekkerder weer zijn.

Vorige week heeft Kai onze namen opgegeven voor "Your Name in Lights" in Amsterdam. Vandaag kreeg hij een email, dat onze namen om 20:06 morgenavond (zaterdag) op het Museumplein in Amsterdam te zien zullen zijn (voor 15 seconden). Als er iemand hier toevallig op die tijd in Amsterdam in de buurt van het Stedelijk Museum is, zouden we het superleuk vinden om daar een foto van te krijgen.

23 reacties:

Sophie zei

Flinke shopsessie! Wist al dat je geslaagd was bij Loft, maar leuk de rest te lezen. Urban Outfitters is een van m'n favoriete merken, maar grappig genoeg heb ik er nog nooit wat kleding gekocht. Het is toch vrij specifiek en 'raar'. Leuk dat jij toch wel geslaagd bent.

Hoop echt dat je iemand vindt die op 't museumplein is voor je!

Nou ik moet nodig m'n bed in duiken, over iets meer dan 24 uur vlieg ik al, en moet m'n koffer nog pakken!

xxx

Margreet zei

Oooh, leuk, helaas ben ik gewoon in Colorado, kan geen foto maken op het Museumplein.
Fijn, dat je zo goed geslaagd bent met shoppen.

Elke zei

Petra, accepteren ze in Italie nog Traveller Cheques? Want ik herinner me van jaren geleden dat het binnen Europa steeds moeilijker werd om ze omgewisseld te krijgen! Daar waar je ze 20 jaar geleden nog kon gebruiken om bv. de hotelrekening mee te betalen, lukte me dat 15 jaar geleden al niet meer. Ik moest naar zo'n speciaal kantoortje om ze om te kunnen wisselen. In Italie, en ook in Frankrijk...

Petra zei

Elke - Jee, daar zeg je wat, bedankt voor de waarschuwing. Morgen willen we de hotels bellen, ik zal ze dat vragen.

Petra zei

@Sophie - Super veel plezier met Larissa. Haar heb ik ontmoet, ik hoop jou echt ook snel te ontmoeten.

@Margreet - Ach, ga je niet even overvliegen voor ons, ha ha! Wat lijkt dat ver weg, he, dat Museumplein?

Ineke zei

Ben het helemaal met Elke eens, traveller cheques worden bijna niet meer gebruikt. Ook in Amerika had ik moeite om de laatste cheques, die ik nog van lang geleden had, te gebruiken als betaling bij een H.I. Express.

Petr@ zei

Fijn dat je zo goed geslaagd bent voor kleding. Kleding is hier in Europa inderdaad een stuk duurder. Ik denk dat Rome misschien nog wel duurder is dan hier.

Leuk, zo'n live sessie Italiaanse les. Door het te spreken leer je toch het beste.

Helaas zal ik niet in Amsterdam zijn. Hopelijk lukt het iemand hier wel te zijn rond die tijd. Zou erg leuk zijn.

Marion van de Sande zei

Ik zou even goed nadenken over de Travellers Cheques want die worden in Europa niet vaak meer geaccepteerd. Wat je ook nog kunt overwegen (dat gebruiken wij naar het buitenland ook nog wel eens en het is gratis) is PayPal, ik betaal er nog wel eens hotels, appartementen of huizen mee, gelinkt aan je credit card, kost niets en binnen een halve minuut krijgt de ontvangende partij ook de melding dat er betaald is.

Ik zelf kijk ook nooit bij H&M maar voor de kinderen kun je er goedkoop slagen voor shirtjes, broekjes e.d. Maar de Zara is kwalitatief veel beter. Overigens kan ik me wel vinden in je kostenargument, kleding bij jullie is absoluut goedkoper en de waarde van de USD draagt daar nog eens extra aan bij. Aan de andere kant: als je er bent is het sale en ik zie meestal toch wel wat moois in de etalage wat me even naar binnen trekt...

Misschien is het ook leuk en leerzaam om bekende series te bekijken terwijl ze nagesynchroniseerd zijn, Italianen en Spanjaarden doen dat vaak. Op die manier heeft mijn dochter Charlotte de spreektaal Spaans zich wat sneller eigen gemaakt voor ze er een tijdje ging wonen voor modellenwerk, Desperate Housewives in het Spaans, pik je toch altijd weer andere dingen op dan bij een taalcursus.

Ik heb even nagevraagd voor vanavond want Charlotte heeft een aantal vriendinnetjes die studeren in Amsterdam. Maar dit weekend is er een belangrijk hockeytoernooi hier in Weert dus die meiden komen allemaal terug. Sorry, ik hoop nog dat het lukt!

Nina zei

Ja...ook ik ben voorbij gekomen bij Your Name In Lights, maar we hebben het niet gezien, (zijn trouwens ook niet gaan kijken) er was een storing. Later zijn onze namen alsnog vertoond, maar ook die keer zijn we niet gaan kijken. Ik ben vanavond ook niet in de buurt...(kom bijna dagelijks in Amsterdam, maar ben zo moe dat ik vanavond lekker in mijn eigen stadje blijf - bovendien is het enorm rotweer!) vind het overigens wel een grappig project. Maar wie weet woont een van je bloglezers er echt om de hoek.

Lekker dat je zo goed geslaagd bent met shoppen en dan ook nog lekker naar de kapper...voelt goed!

Ik hoop dat je straks in Italië niet bang zult zijn de taal te gebruiken: dat lijkt me ook niet nodig, want Italianen zijn bij iedere poging al enorm enthousiast en heel behulpzaam! Je hebt altijd je handen en voeten nog.

Annemiek zei

Fijn dat het Italiaans zo goed gaat. Ja, die travelerschecks waren jaren geleden in Nederland al een probleem om te gebruiken.

Vita zei

Kun je niet gewoon pinnen in Italië? Ik bedoel niet alleen geld uit de ATM halen (wat me makkelijker en goedkoper lijkt dan dollars wisselen), maar ook in winkels en restaurants. We nemen natuurlijk altijd onze creditcards mee, maar met onze bankpassen (debitcard/Maestro) konden we de afgelopen jaren binnen én buiten Europa (ook in de VS) gewoon betalen bij supermarkten etc. Zorg trouwens wel dat je je pincodes van al je kaarten weet, want handtekeningen doen ze hier veel minder aan.

En die wisselkoers, daar hebben jullie wat pech mee inderdaad. Wij zijn over anderhalve maand weer in de VS en zien uit naar een relatief (in NY zijn levensmiddelen bizar duur vind ik, maar musea en vervoer juist niet) goedkope zomer.

Heerlijk dat je Italiaans zo goed gaat, je hebt er hard genoeg voor gewerkt. Ben benieuwd naar je outfits!

Sandrah zei

Jeetje, had jij even geluk met shoppen! :-) Toch nog geslaagd voor de vakantie.
Ik zou ook niet in Europa gaan winkelen en zeker niet voor kleding met de huidige stand van de dollar. Ik probeer de aankoop van kleding juist uit te stellen tot ik in Amerika ben in september.

Ik weet niet precies wanneer jullie vertrekken, maar voordat ik te laat ben: goede vlucht en heel veel plezier!

Sandra

Kristel Holsbeek zei

Je hebt geluk gehad, leuk!!
Ik sluit me aan met de rest let op ivm traveller cheques, pin gewoon is gemakkelijker.

Monique zei

Ook voor credit cards worden hier heel vaak pincodes gevraagd tegenwoordig. Veel meer dan in de USA, daar liepen onze Amerikaanse vrienden hier ook tegenaan.

Wij pinnen ook overal met onze debet cards, dat is het goedkoopst. Ik weet niet of jullie Amerikaanse kaarten in Europa werken.

Nicole zei

Fijn dat je zo goed geslaagd bent met shoppen! Da's altijd lekker.
En die no-jetlag vond ik ook ideaal! Nu is het voor mij alweer een hele tijd geleden dat ik ze heb hoeven gebruiken, maar we hebben toen weinig tot geen last van jetlag gehad. Grappig dat jij er nu ook over schrijft, want ik dacht dat die pilletjes er al lang niet meer waren.
Heb je nog iemand gevonden die de foto voor je heeft kunnen maken?

naomi zei

Hallo

Ben weer laat met reageren maar had een drukke dag en nu eindelijk tijd.

Kan je niet gewoon cash euro's uit de muur halen en dan gewoon contant betalen in winkels en restaurants. Doen wij in de USA ook altijd gebruik mijn CC alleen voor borg van hotel/ auto en om online mijn vlucht en zo te betalen. En verder alles cash en dan gewoon geld pinnen.Of heb je geen gewone bankpas die dat kan?

Verder super ervaring om op deze manier het Italiaans weer te spreken. Gaat vast goed komen in Italie. En je bent super geslaagd.

Leuk idee van kai om jullie op te geven voor je naam in licht. Wist niet dat dit er was. Ben benieuwd of iemand het heeft gezien.

Succes met de voorbereiding voor je reis. Groetjes Naomi

Petra zei

@Nicole - Nee, onvoorstelbaar, maar niemand maakte (tot nu niet gekregen althans) een foto. We hebben wel online gekeken en screenshots gemaakt.

Petra zei

@Ineke - Bedankt voor de "heads up", ik wist inderdaad dat traveler's checks hier niet meer worden aangenomen

@Petra - Inderdaad, de kosten tellen toch en hier in Amerika is het een stuk goedkoper.

@Marion - Paypal is een supergoed idee, een ATM kost 8% namelijk :(. Ik weet eigenlijk niet, waar ik nagesynchroniseerde Italiaanse tv hier zou moeten vinden. Bedankt, dat je Charlotte vroeg over Amsterdam.

@Nina - Het zien was vooral voor Kai, maar toch leuk om onze namen voorbij te zien komen. Ik denk niet, dat iemand een foto heeft genomen, helaas.

@Annemiek - Inderdaad vijf jaar geleden hadden we er in Nederland al moeite mee. toch maar geen traveler's checks.

@Vita - Pinnen bij een ATM (Bancomat in Italie) kost ons 8% toeslag, dat is nogal wat, dus. Alvast veel plezier gewenst in New York, ik kijk alweer uit naar je leuke blogs!

@Sandra - We vertrekken maandagavond en dank je wel!

@Kristel - Pinnen is alleen een stuk duurder, al heeft Rick hopelijk een kaart, die niet zo duur is.

@Monique - Vorig jaar in Ierland, Monaco, Frankrijk en Italie werkten ze prima, dus ik denk niet, dat we ons daar zorgen om hoeven te maken. Pinnen kost 8% van het gepinde bedrag, dus te duur, maar als het moet, moet het.

@Naomi - Dat lijkt dus zo simpel om het uit de muur te halen en hier denken we daar niets van. Maar in Europa kost ons dat dus 8% extra! Dat is nogal wat op enkele honderden euro's. Het zal zich wel uitwijzen.

Anja zei

Fijn dat je geslaagd bent tijdens het shoppen.
Goede reis en veel plezier in Italie!!

syl zei

zo dat is een duur grapje om te betalen of geld op te nemen in Europa.... dat is hier gelukkig beter geregeld. Tot een paar jaar terug was het hier ook prijzig om op te nemen in andere landen. Credit Cards worden hier veel minder gebruikt en in de meeste landen vragen ze hier je pincode ipv je handtekening.
Traveller cheques zijn hier amper meer in te wisselen, dus ik zou de gok niet nemen.

Wilma zei

Ik wens jullie morgen een hele goede reis,
en een fijne vakantie.
Ben reuze benieuwd hoe de Italiaanse taal in de praktijk gaat,
heel veel succes daarmee.

groetjes Wilma

HennyB, zei

Ik wens jullie een hele goede reis toe en veel plezier in Italie, maar dat gaat lukken natuurlijk! Grappig dat je nu Italiaans kunt spreken, altijd handig en de Italianen stellen dat erg op prijs. Nogmaals veel plezier!.

Petra zei

@Anja - Dank je wel.

@Syl - Het is idioot hoeveel de banken rekenen, volgens mij is dat omgekeerd niet zo, als Europeanen hier in Amerika pinnen.

@Wilma - Daar ben ik ook zo benieuwd naar! Eigenlijk is dat een van de redenen, dat ik zo naar deze reis uitkijk, eens kijken, of ik de taal ook echt een beetje beheers.

@Henny - Dank je wel, ik heb inderdaad aan de Rosetta Stone Italianen al gezien, dat ze het super vinden, dat ik hun taal een beetje heb geleerd.