zondag, juni 19, 2011

Vaderdagweekend

Zaterdag

Het belooft weer een warm dagje te worden en we ontbijten met zijn allen buiten. Daarna gaan Kai en Saskia met mij mee naar de sportschool. Ik vind het erg gezellig zo met zijn drieen, al doen we ieder ons eigen cardioprogramma. Saskia en ik beraden ons nog op ons plan voor Italie, want nergens daar zal er een sportkamer zijn.

Rick heeft intussen een stuk hardgelopen, dus ook zijn beweging gekregen. Hij geeft er de voorkeur aan buiten te sporten. Hij heeft al lunch voor ons klaar, die we buiten op het deck opeten. Dat deck wordt in de zomer altijd echt een extra kamer voor ons, heerlijk.

Met mijn gisteren gekochte MapEasy kaarten en allerlei boeken en internet plannen Rick en ik verder heel middag onze Italie reis. Die kaarten maken, dat ik mezelf al zo in de steden zien lopen. De MapEasy kaarten zijn echt heel leuk, ik raad ze iedereen aan.

We hebben vijf nachten Rome, dan twee nachten Ravenna aan het strand, dus een lekker stranddagje tussendoor. Vervolgens twee nachten Venetie, drie nachten Florence en de laatste nacht weer in Rome, natuurlijk zouden we veel langer willen blijven, maar Rick mag nu eenmaal niet meer dan twee weken achter elkaar vakantie nemen.

We zijn er nog niet uit, of we in Rome wel of niet de Villa Borghese moeten bezoeken. We willen de kinderen niet het ene museum na het andere inslepen en ook gewoon de sfeer van Rome kunnen proeven. Voor degenen, die in Rome zijn geweest, is die villa heel bijzonder en iets om niet over te slaan, of voornamelijk meer standbeelden en schilderijen?

Omdat Rick morgenavond niet thuis zal zijn, gaan we vanavond naar een van zijn favoriete restaurants hier. Dat is natuurlijk een (lokaal gebrouwen)bierrestaurant, Dogfish Head Alehouse. Kai is de BOB, zodat Rick lekker een aantal biertjes kan proberen.

We moeten even op een tafeltje wachten, dus drinken alvast wat aan de bar en delen met zijn vieren een bord met twee soorten hummus, groentes en pita's, erg lekker.

Eenmaal aan tafel bestel ik de tonijnfilet met gegrilde asperges (zoals altijd bestel ik ze zonder boter, maar goed ook, want die van Rick drijven daarin). Saskia neemt chili, Kai de heel lekker uitziende bratwursts en Rick steak. Het smaakt allemaal prima en is erg gezellig. We missen vanavond Katja wel en zijn blij, dat zij straks wel mee naar Aruba zal gaan.

Thuis kijken we "Devil", een vreemde thriller over mensen in een lift en de duivel. Ik kijk het niet af, want het is niet mijn genre film, maar Rick en Kai genieten ervan.

Zondag

De pijnen willen maar niet beter worden. Alweer word ik met pijnscheuten in mijn hele lichaam wakker. De Excedrin Migraine helpt maar minimaal. Vanavond ga ik aan Saskia vragen mijn rug helemaal met Mineral Ice in te smeren, eens kijken of dat helpt.

Rick ligt nog te slapen en heeft aangegeven ook voor vaderdag zijn favoriete Starbucks ontbijt te willen eten. Op weg erheen regent het wat. Het is vreemd weer, heel warm en zo vochtig, dat het telkens drupt.

Na het ontbijt maken Rick en ik ons klaar om naar de bioscoop te gaan. De kinderen zijn niet om te praten om mee te gaan naar Mr. Popper's Penguins, dus gaan we met zijn tweetjes naar de film van tien voor half twaalf. Rick en ik zijn dol op Jim Carrey, dus zien er helemaal naar uit.

Voor twaalven zijn de films halve prijs, vinden we uit. Tussen de gezinnen met kleine kinderen nemen we plaats in het theater. De film is helemaal uitverkocht. En terecht, want het is iets meer dan anderhalf uur lachen en genieten. Sommige stukjes zijn typisch schlapstick Jim Carrey en de dieren zijn aandoenlijk. Niet alleen de kinderen liggen regelmatig dubbel. Een heel leuke film is dit!

Op de terugweg halen we lunch bij Whole Foods. Daarna is het tijd voor Rick om in te pakken. Ik krijg altijd zo'n katergevoel, als hij op zondagmiddag op reis moet. Ik heb enorme bewondering voor mensen, wiens partners lange tijd op reis moeten. Ik vind een week altijd al heel wat.

Net na drieen nemen we afscheid. Gelukkig zorgt een baby bidsprinkhaantje op Kai's auto ervoor, dat ik geen kans krijg te treuren. Het is een schattig diertje en ik probeer hem op de foto te krijgen. Dat valt niet mee, want hij is heel erg klein en bang van mij met mijn grote camera. Toch lukt het me een paar redelijke plaatjes te schieten.

Saskia gaat studeren voor haar laatste examens morgen, daarna begint haar vakantie eindelijk ook. Kai en ik leren verder aan ons Italiaans. Ik grap met hem, dat hij nog een polyglot wordt straks. Dat is, volgens mij, ook zijn doel. Talen zijn ook fascinerend, ik ben het helemaal met hem eens.

Als avondeten bestellen we makkelijk pizza van Pizza Hut. Ik ben doodmoe van de vele pijn en het maakt me huilerig. Ik kan er goed tegen, tot de steken zo scherp worden, dat ik ze niet meer kan negeren. Het maakt me ook weer dankbaar, dat ik weet, dat het maar tijdelijk zo erg is en ik denk aan de mensen, die onafgebroken met helse pijnen leven. Daarbij vergeleken is dit niets.

De Pizza Hut dunne korst pizza vinden Kai en ik allebei lekker. We hebben de "veggie lover's" met alle groentes erop, Kai heeft op zijn helft nog pepperoni. We hebben het erover, hoe anders de pizza's zullen zijn, die we in Italie gaan eten. Al heb ik enorme zin in de reis, ik vind dit keer de voorpret minstens zo leuk. Vooral mijn Italiaanse kennis weer een beetje terugkrijgen is me veel waard. Nog ietsje meer dan een week...

Het is nu bijna donker en de vuurvliegjes zijn in zulke getalen aanwezig, dat de bomen wel Kerstbomen lijken. Zo leuk, al die lichtjes, jammer, dat dit vrijwel niet te fotograferen valt.

Voor liefhebbers van Katja's blog, zij heeft weer een stukje geschreven.

Elke zei

Petra, wat staat er in Rome allemaal op je programma qua bezienswaardigheden?
En in Firenze?
Ik vond de Villa Borghese wel mooi, ook de tuin! Dus als ze geen zin hebben in het museum, dan is het heerlijk wandelen in de tuin.
Doe je het Uffizi museum ook in Firenze?

@Elke - Voor Rome: o.a. Forum, Colisseum, Vaticaanstad (hebben we kaartjes voor), Castel St. Angelo, Spaanse trappen, inderdaad de Borghese tuinen, Piazza del Popolo, Santa Maria del Popolo (van Angels and Demons), Piazza Navona en meer. We hebben drie volle dagen en dan bij aankomst en vertrek nog wat meer daar. In Florence inderdaad de Uffizi en Accademia.

Margreet zei

Heerlijk, die voorbereidingen voor een vakantie.
Hoop voor je dat je pijnen morgen een stuk beter zijn.

Vervelend dat Rick weer weg is, ik herken je gevoel vooral nu de kinderen niet meer thuis wonen en ik alleen achterblijf.
Leuk, die vakantie voorpret!

Bente zei

Balen die pijnen. Hopelijk helpt de Mineral Ice.
Wat is het adres van Katja's blog?

José zei

Ik kan je de Firenze card aanraden http://www.firenzecard.it/?lang=en
Geldig voor 72 uur en als heel groot voordeel dat je gewoon langs de rijen kan lopen, met je kaart zwaait, vraagt waar je die kunt laten scannen en je bent binnen. Vergis je niet in de rijen voor de musea in Firenze. De Boboli tuinen in het Pitti Palace kan ik je ook aanraden.

Marion zei

Wij zijn met de kinderen al een keer of 5 naar Rome geweest maar hebben ze nog nooit meegenomen naar de Villa Borghese, wél uiteraard altijd even een uurtje wandelen door de tuin of het enorme park wat er omheen zit.
Er is zo enorm veel te zien in Rome dat ik nooit voor Borghese zou kiezen als het de eerste keer (of de tweede of de derde) was voor de kinderen.
De Sint Pieter is echt het meest indrukwekkende waar ik ooit in geweest ben, ik wéét van tevoren hoe groot hij is en toch, iedere keer weer als ik binnen ben word ik overdonderd, het raakt me echt. Terwijl ik niet zozeer een religieus iemand ben.
Het Vaticaans Museum is ook huge, niet alles willen zien want dan ben je een hele dag makkelijk kwijt, gewoon doorlopen naar het eind voor uiteraard de Sixtijnse Kapel en daar gewoon even gaan zitten en de sfeer in je opnemen. Uiteraard het standbeeld vn Keizer Augustus en ik vind nog altijd de galerij van de enorme wandtapijten indrukwekkend.

Daarnaast is Piazza Navona mijn favoriet en uiteraard het Capitool omdat het in Rome toch wel uniek is. Popolo en de Spaanse Trappen moet je eigenlijk 's avonds doen.

Het Trevi-fontein daarentegen vind ik alleen leuk als we er 's ochtends vroeg kunnen zijn. Kom je na half 11 dan is het er zo ongelofelijk druk, absoluut niet leuk meer om er dan te zijn.
Uiteraard Castel Angelo (in een behoorlijk tempo doorlopen anders kost het veel tijd). Enfin je hebt de meeste dingen zelf al opgeschreven en ik heb je eerder al een lijst gemaild geloof ik. Maar neem ook vooral de tijd om te slenteren en de sfeer in je opnemen, langs de Tiber, je hebt er net als in Parijs 2 kleine eilandjes liggen. Via de eilandjes oversteken naar de andere kant en daar eens rondlopen is ook leuk. Neem een abonnement voor het openbaar vervoer, er rijden metro's (zeker handig als je bij het Vaticaan zit) maar er rijden ook overal bussen en electrische busjes. Die zijn super om dan gewoon op te springen al is het maar voor 500 meter. Je maakt namelijk toch al genoeg kilometers, die kun je dan beter gebruiken om lekker in leuke steegjes te slenteren. Die abonnementen kun je voor verschillende dagen kopen, kosten vrijwel niets en zijn te koop in tabacwinkeltjes en bij die hele kleine kraampjes op straat vaak waar je ook lotto-tickets of iets dergelijks kunt kopen.

In Florence is ook waanzinnig veel te zien dus probeer niet elk museum te halen, het is echt niet te doen in zo korte tijd en op die manier heb je redenen om terug te komen.

Ik vind de voorbereidingen voor een reis ook altijd superleuk. Je komt dan al goed in de stemming en in gedachten ben je er al. En dan na de vakantie nog nagenieten met de foto's. Heerlijk.

Het schiet voor jullie al op. Hopelijk vallen de pijnen tijdens de vakantie enigszins mee. Zeker omdat er in geen enkel hotel een sportzaaltje is.

Ik ga gelijk even Katja's update lezen.

Natasja Valentijn zei

Wat jammer dat Rick op zondag al moest vertrekken. Zo'n week alleen is niets, hè! Ik ben er inmiddels aan gewend, want John is ook best vaak weg. Hij zit nu in Nederland en is afgelopen vrijdag al vertrokken. Het weekend gevoel is dan helemaal weg.

Vervelend dat je een slechte dag had. Zo veel pijn hebben is absoluut niet fijn. Dat je schrijft dat er zo veel andere mensen zijn die dagelijks helse pijnen te verduren hebben is ook wel zo. Maar dat wil niet zeggen dat de pijn die jij ervaart minder belangrijk is. Ik bewonder je om je positiviteit en doorzettingsvermogen, Petra. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Wat heerlijk om al zo intensief met je vakantie bezig te zijn. Italië is zo'n mooi land. John heeft er een half jaar gewoond (uitzending van zijn werk) en ik ben er regelmatig geweest. De passie van de Italianen, het eten, de cultuur en de prachtige gebouwen.... Je gaat daar 2 weken volop genieten, dat is één ding wat zeker is!

Hallo

Ik zei het vannacht al maar hoop zo dat je pijnen een stuk minder zijn en je optimaal van je 2 weken Italie kan genieten.

Je hebt al een behoorlijke planning liggen. Met veel mooie dingen om te zien. Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Want ik ben er nog nooit geweest. Ik vindt 2 weken eigenlijk maar kort voor zo'n actieve vakantie. Wel jammer dat Rick niet langer dan 2 weken mag, maar hij heeft denk ik wel iets meer vakantie dan de gemiddelde amerikaan.

Ik blijf het knap vinden hoe je door gaat en toch positief blijft. Succes met de pijn. En neem je die kaartjes mee om te sporten in Italie.

Groetjes Naomi

Sally zei

Ik ben nog nooit in rome geweest dus kan je niet adviseren. Lees graag straks van jou wat een aanradera zijn ;-}
Jammer dat de pijnen niet minder worden.
Ook ik zou graag het adres van Katja's blog hebben.

Karin (dh) zei

Petra, tijdens onze laatste reis naar Florida was de mineral ice bij de 1e supermarkt waar we kwamen na aankomst uitverkocht, we hebben toen 'Bengay' (met een soort massage applicator, handig!) en 'IcyHot' meegenomen. Bengay bevalt Mario ook goed, icyhot ook wel, maar dat is heel heftig (zijn huid wordt hier erg rood van). Misschien heb je er iets aan.
Veel sterkte met je pijn, echt bewonderingswaardig dat je er zo positief in staat, een virtuele hug uit een koud Den Haag!

@Margreet - Dank je.

@Anja - Ja, Marcel is ook regelmatig op pad, inderdaad.

@Bente - Hokieinecuador.blogspot.com

@Jose - We hebben kaartjes voor de Accademia en Uffizi, meer musea zullen we daar niet bezoeken. Bedankt voor de tip over de tuinen!

@Marion - Bedankt weer voor alle informatie. Jij hebt me ervan overtuigd de Villa Borghese niet te doen, misschien de tuinen wel. Ik wil inderdaad ook gewoon het "leven" in Rome meemaken, niet alleen in musea lopen. Ons hotel de laatste nacht is vlakbij de Trevi Fontein, dus dan hoop ik er een avondfoto van te maken.

@Petra - Ik hoop ook, dat de pijnen gauw minder worden. Misschien komt het door de vele weerssystemen die langskomen op het moment.

@Natasja - Dank je, wat een lieve reactie. Ik denk, dat we in Italie overweldigd zullen worden door alle indrukken.

@Naomi - Inderdaad krijgt Rick heel wat meer vakantie, dan de "gemiddelde" Amerikaan.

@Sally - Het is Hokieinecuador.blogspot.com

@Karin - Ja, die beide produkten heb ik ook weleens gebruikt. Ik vind Mineral Ice het fijnst, omdat het niet zo plakkerig is en sterk genoeg, maar niet zo sterk als Icyhot, wat inderdaad wel heel erg is.

Bianca zei

kan me voorstellen dat je zo'n katerig gevoel krijgt als Rick moet vertrekken, ik vind het al lang als Hans een hele dag weg is, ben er zo aan gewend dat we altijd met zijn 2-en hier zijn en werken.

Hopelijk gaat het beter met je pijnen en heb je er op vakantie een stuk minder last van.

p.s. we ruiken de bosbranden hier af en toe en ik vind dat maar niets vooral met deze droogte en erg harde wind (onze kant op dus) Morgen 40% kans op regen en ik geloof niet dat ik ooit zo heb gehoopt dat het gaat regenen.

Kristel Holsbeek zei

Wat sneu voor Saskia met het examen maar dat komt volgende keer zeker in orde!! Een maand is niks!!!

Hebben je pijnen niks te maken met de hoge vochtigheidsgraad? Ik vind niet dat je je pijnen zomaar mag op de achtergrond zetten hoor!! Die van jou zijn even pijnlijk en belangrijk!!! Verzorg je maar goed!! Maar beter nu dan in Rome hé!! Rome here she comes!!

Ik vind je toeristische blogs heel leerrijk om te lezen maar ga erna naar de fotos en dan vergeet ik meestal een reactie te plaatsen!!

Pfff wel spijtig dat Cosmo altijd zoveel schrik heeft van onweer, hopelijk werkt diene tshirt!!

Goh Rick ik hoop dat de belgische biertjes je gesmaakt hebben;-) Ik ga er binnenkort ook een paar drinken;-))

Hmm dat eten ziet er heel lekker uit!! Kleine hapjes jammie die tonijn!!

Veel plezier in Rome!!! heel actieve reis;-))

Nicole zei

Jammer dat jullie vaderdagweekend werd ingekort door Ricks reis. En vreselijk balen voor jou dat je zo'n last van je pijnen hebt. En ga je nu vooral niet verontschuldigen dat je erover schrijft! Ik vind jou altijd zo positief in het leven staan, ook hoe je met je pijnen omgaat. Echt een hele dikke pluim hiervoor van mij.