Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, september 06, 2011

Erg regenachtige eerste schooldag voor Saskia

Allereerst, hartelijk dank voor de leuke reacties! Zo heb ik toch weer een paar nieuwe mensen "ontmoet". Wat ik ook interessant vind, is, dat ik zo'n gevarieerd (in leeftijd en sekse) leesgezelschap heb.

Het is wel heel vroeg en nog heel donker, als ik Saskia net voor zessen al bezig hoor. Ze heeft gisteravond haar lunch al gemaakt, maar heeft toch nog van alles te doen. Ze moet, net als vorig jaar, om kwart voor zeven bij de schoolbusstop zijn.

Net voor zevenen belt ze echter, dat de bus nooit is komen opdagen. Rick brengt Saskia en onze buurjongen, George, voor wie het de eerste high schooldag is, gauw naar school. Bijna ieder jaar is er wel iets met de schoolbussen de eerste paar dagen. Waarom het altijd zo verandert is me een raadsel. We zullen zien of er morgen wel een komt, anders moet ik in de telefoon klimmen.

Na mijn ontbijt en flink wat koffie heb ik met Sharon afgesproken voor een uur personal training. Ik merk echt, dat ik sterker word, dus het is me het geld helemaal waard. We werken aan ons doel om een ongeassisteerde pull up te kunnen doen. Dat heeft nog wel wat oefening nodig!

Net als de schoonmaaksters aankomen, rijd ik de oprit op. Ik neem Flapjack uit Saskia's kamer naar beneden, zodat zij die kunnen schoonmaken. Het katje wordt steeds moediger en komt dicht bij Cosmo. Alleen heeft hij nu ook de onderkant van de banken ontdekt, dus daar moet ik hem regelmatig uit lokken. Hij is nog zo klein, hij past overal tussen en onder.


Kijk mij eens dicht bij die enorme hond komen!

Als de dames boven klaar zijn, zet ik Flapjack terug en ga boodschappen doen. Inmiddels zijn de overblijfselen van tropische storm Lee gearriveerd en het plenst keihard. Ook is het opeens een stuk koeler. Gisteren werd het nog dertig graden, vandaag zal het kwik niet boven de 17 graden uitkomen. Onderweg zie ik bovendien, dat sommige bladeren al beginnen te kleuren, wat deze dag een herfstachtig gevoel geeft.

We hebben vanavond weer het eerste Nederlandse vriendinnen etentje na de zomer. Ik heb aangeboden een salade mee te nemen. Daarvoor koop ik de ingredienten bij Giant. Alleen kan ik nergens kalamata olijven zonder pit vinden. Daarvoor stop ik dan maar even bij Whole Foods, waar ze een hele olijvenbar hebben.

Het is inmiddels ver na lunchtijd, want ik kon een aantal dingen niet vinden, dus de boodschappen duurden veel langer, dan ik dacht, en ik rammel van de honger. Naast de Whole Foods ligt Noodles & Company en daar is het het perfecte weer voor. Ik neem een Japanese pan noodles met garnalen en inhaleer die zo ongeveer.

Thuis maak ik de salade van watermeloen, fetakaas, olijven, ui, munt en een citrusdressing. Het recept daarvan vond ik hier. Het klinkt wel zoals een van mijn favoriete salades bij Zaytinya. Ik hoop maar, dat de anderen het straks ook lekker vinden, want het is een ongewone combinatie ingredienten.

De salade is bijna klaar, als Saskia belt. Of ik haar en Shannon op kan komen halen, want ze hebben de bus gemist. Geen succesvolle schoolbusdag, dus, maar de rest van de dag was wel leuk vinden beide meiden.

Op de eerste schooldag krijgen ze verkorte uren en ieder vak, zodat ze met alle leerkrachten kunnen kennismaken. Daarna worden de vakken verdeeld over rode en zwarte dagen, die elkaar afwisselen. Iedereen heeft een van de vakken iedere dag en voor Saskia is dat dit jaar gym. Daar is ze niet zo blij mee, maar het is niet anders.

Haar verdere vakken, behalve gym, zijn: Engels Honors, scheikunde, AP (Advanced Placement) World History, algebra 2, fotografie en Latijn. Van dat laatste baalt ze nog steeds, want ze had vorig jaar Duits en had daarmee door willen gaan. Echter, de lerares nam ontslag en men vond geen nieuwe Duitse leerkracht. Dat is ook vervelend voor college straks, want de meeste colleges willen minstens vier jaar van een taal zien of ieder twee jaar van twee talen. Dat jaar Duits is dus eigenlijk weggegooid.

Saskia is zeer tevreden met haar leerkrachten, die ze allemaal aardig vindt. Ook heeft ze bij ieder vak een paar bekenden in de klas, wat het allemaal ook wat gezelliger maakt. Ze heeft wel de eerste lunch op rode dagen, om half elf al. Maar ja, ze eet ook erg vroeg ontbijt, dus zal tegen die tijd al wel trek hebben.

Helaas komt Saskia wel met een flinke hoofdpijn uit school. Misschien toch de spanning, of ze heeft te weinig gegeten of gedronken. Hopelijk is dit maar een eenmalig iets. Ze heeft ook voor AP World History al huiswerk, dus gaat daar meteen aan.

Christine belt enthousiast. Al lang hebben we de week van 22 oktober in onze agenda's staan als de week, dat zij hier komt logeren. Nu was het nog wachten op een gunstige vliegprijs en die kwam vandaag. Vroeg op de 22e ga ik haar op BWI (Baltimore) ophalen en dan zal ze tot de 28e blijven. Ik zie er enorm naar uit zoveel ononderbroken tijd samen door te brengen.

Rick moest vandaag diep Maryland in en kwam door de regen in slecht verkeer terecht. Hij zou mij naar Karin brengen, maar gaat niet op tijd thuiskomen. Ik bestel dus maar een taxi, er helemaal niet eens bij nadenkend, dat Karin me natuurlijk ook op zou zijn komen halen.

Met mijn meloensalade en een zak met Nederlandse tijdschriften kom ik bij Karin aan. Het is leuk elkaar na de lange zomer weer te zien. Samen rijden we naar Martine's huis, waar iedereen al aanwezig is. We maken kennis met Monique, die pas een maand hier in de VS woont.

Zoals altijd wordt het een heel gezellige avond. Martine (gisteren jarig) en ik krijgen een mooi boeketje rozen, heel artistiek gerangschikt, voor onze verjaardagen, heel aardig! Het gesprek verloopt meteen weer geanimeerd. Ik vind het echt bijzonder, dat we dit maandelijkse avondje nu alweer een aantal jaren volhouden. Wel jammer, dat Katja, die het eigenlijk begon, en Sylvia er niet meer bij zijn.

Na een voorafje van blini's met creme fraiche en gerookte zalm en mini gevulde tomaatjes nemen we aan tafel plaats. Martine heeft aubergine met feta, couscous en tomatensaus gemaakt. Gewoonlijk ben ik niet zo'n aubergine fan, maar dit is werkelijk heerlijk! Ik neem zelfs nog een tweede portie.

Lia en ik namen de salades mee. Die van Lia is lekker fris met ook een Mediterranees tintje, tomaten, komkommer en olijven. Mijn meloensalade vindt gretig aftrek. Ik dacht veel te veel te hebben gemaakt, maar er blijft maar heel weinig over. Gelukkig, want ik vind het toch altijd weer een beetje eng om zo'n onbekend recept te maken.

Het dessert is door Marie Jose gemaakt en zelfs ik, die geen ijs of zoetigheid liefhebster ben, vind het heerlijk. Het is een slagroomijstaart met meringue, caramel en chocola, allemaal helemaal zelf gemaakt. Het is luchtig en erg lekker.

Zoals altijd gaat de tijd heel snel voorbij. Voor ik het weet gaat de bel en is Rick er om me op te halen. Ik ben hem dankbaar, dat hij chauffeur wil spelen, want vooral nu Saskia weer zo vroeg wakker moet worden, moet ik echt bijtijds in mijn bed liggen. Ik zou graag langer blijven, maar weet dan, dat ik dat de volgende dag met een pijndag moet bekopen. Het was in ieder geval weer een erg leuke avond!

15 reacties:

Anoniem zei

Hallo Petra,
Gefeliciteerd met de vele reacties op jouw blog van gisteren en bedankt om zelf op al die reacties te reageren.
Hilde.

Wendy zei

Wat leuk om zo regelmatig contact te hebben met een Nederlands clubje!

Ik heb ook weer genoten van je toeristisch verhaal van gisteren! Als ik dat lees krijg ik zin om me er wat meer in te verdiepen. Helaas kom ik er eigenlijk nooit aan toe omdat er zoveel dingen zijn die ik "eigenlijk" allemaal wil doen. Dus ben ik heel blij met jou verhalen!

Mocht ik er deze week niet meer aan toe komen: Heel veel plezier in Alaska!! Ik hoop dat je alles met ons wil delen en veel foto's maakt! Enne...geniet van je verjaardag en je 50 jr - 50 staten!

Sally zei

Nou dat was inderdaad geen geslaagde schoolbussen dag. Leuke foto van stoere flapkack. Hij is nog zo klein tov Cosmo. En dat toetje van Marie Jose klinkt delicious...

Sally zei

oops typefoutje; moet natuurlijk zijn Flapjack.....

Marieke zei

Dat recept voor de meloensalade klinkt heerlijk voor bij een zomerse maaltijd. Dat ga ik ook eens uitproberen!

Groetjes,

Marieke

Anoniem zei

Hoi Petra,
aardig van je dat je gisteren op ieders reactie reageerde. Maar ik ben niet Lian uit Florida die naar Alaska was.
Ik woon in 'n provinciestadje in Nederland...;-)

Nel zei

Het leek hier gister ook wel of Lee was gearriveerd. Wat een herfstdag en de wind was zo erg dat alles klapperde hier in huis. Was een dagje ziek thuis (niks ergs hoor) en mocht de hele dag genieten..... ;(

Salade heb ik ook wel eens gemaakt met een kleine aanpassing. Was erg lekker.

Vond het erg leuk dat je op alle reacties ook weer een reactie gaf. Weer een reden om toch meer te reageren.

Nu lekker aftellen naar je verjaardag en de cruise. Ben heel benieuwd naar je reisverslag en de foto's.

Els zei

Interessant om te lezen hoe het in elkaar zit met de vakken op school bij Saskia. Blijkbaar hebben zij veel minder verschillende vakken dan bij ons. Inderdaad jammer dat Duits is weggevallen, want één jaar is echt wel te weinig om een taal te leren kennen; maar langs de andere kant heb ik altijd met veel plezier Latijn gestudeerd en is een goede basis als je later andere talen wil gaan studeren, zoals Frans of Italiaans. Ben benieuwd wat Saskia ervan gaat vinden.

Anoniem zei

Hoi Petra,

Ook ik ben een stille doch zeer trouwe lezeres. Even tussendoor een pauze tijdens het werken of 's avonds voor het slapengaan, maar bijna dagelijks.... Ik geniet van alles en hoop in de komende maanden of jaren eens jouw richting uit te komen.
Groetjes en alvast een schitterende verjaardag.

Els uit Boutersem ( België)

Anja zei

Hopelijk gaat het de komende dagen goed met de schoolbus. Leuk zo’n Hollands avondje!

Annemiek zei

Dat zijn heel wat reacties op je vorige blog! Zo'n eerste schooldag is voor veel weer even wennen, ook met de bussen. Misschien een nieuwe chauffeur. Jammer dat Duits wegvalt. Ik geloof dat er hier ook sprake van geweest is om het weg te doen, maar het is er nog zover ik weet. Op alles moet bezuinigd worden. Zo is op Cornell het Nederlands taalprogramma wegbezuinigd. Als zoiets eenmaal weg is krijg je het ook nooit meer terug.

Petr@ zei

Ik heb je recept gelijk opgeslagen, want het klinkt erg lekker. Ik hou wel van die aparte combi's.
Helaas is alleen het watermeloen seizoen hier een beetje voorbij. Het lijkt er op dat de herft hier zijn intrede heeft gedaan..bah!

Echt jammer dat Saskia dit jaar geen Duits meer kan volgen. Inderdaad een 'verloren' jaar vorig jaar. Pikken jouw kinderen het Duits nou makkerlijker op omdat ze ook Nederlands kunnen?

Het eten van de Nederlandse avond klonk overheerlijk!

Ineke zei

Watermeloen met o.a. fetakaas, apart zo'n combinatie. Fijn dat het zo'n succes was.
Als ik het goed onthouden heb vertrek je over 2 dagen naar Alaska, wat lijkt me dat schitterend. Ben benieuwd of je daar mooi weer zult hebben. Alvast heel veel plezier!

Petra zei

@Hilde - Heel leuk inderdaad, al die reacties! Ik vind het ook leuk om dan terug te communiceren.

@Wendy - Inderdaad, voor dit clubje kende ik eigenlijk nauwelijks Nederlanders. Dank je wel voor de gelukwensen!

@Sally - Dat toetje was echt "to die for". Maar goed, dat ik niet goed ben in dat soort dingen, het zou funest zijn voor onze lijn.

@Marieke - Doen, hoor, het was echt zalig.

@Lian - Oh, ha ha, dat heb ik dan verkeerd verwoord, ik bedoelde die vriendin :).

@Nel - Toen het hier gisteren zo slecht was, ben ik meteen naar het Nederlandse weer gaan kijken, want dat is meestal mooi, als het hier slecht is. Ik gun jullie zo een mooie nazomer! Wie weet komt die nog.

@Els - Ze doen de vakken hier anders. In plaats van ieder jaar biologie, scheikunde en natuurkunde bijvoorbeeld, krijgen ze een jaar biologie, het volgende jaar scheikunde en het derde jaar biologie.

@Els - (Grappig, twee "Els"en onder elkaar), dank je voor je reactie en de gelukwensen!

@Anja - Vandaag toch ook weer mis met de bus, hopelijk is de derde keer raak.

@Annemiek - Dat Duits was al nieuw, Kai deed het het eerste jaar, dat de school het had, dus het is er maar drie jaar geweest. Wel vreemd, want die lerares was echt "gung ho" over die taal.

@Petra - Hier nog volop watermeloenen, kennelijk duurt het seizoen langer. Ja, dat Duits makkelijker voor ze is was een van de redenen, dat ze die taal kozen.

@Ineke - We vertrekken zaterdagochtend, ik ben er helemaal zenuwachtig van! Ik mis jouw blog trouwens wel en de andere web-log blogs ook!

Veerle zei

Dag Petra,
Ja, ik ben ook zo'n stille lezer. Ik volg je avonturen al heel lang mee, meestal tijdens mijn middagpauze, maar ben zo geen reageerder. Ik vind het vooral ook leuk om zo van binnenuit het Amerikaanse (gezins)leven te leren kennen.

Ik wens je nog een heel erg gelukkige verjaardag (ikzelf zal Sara een ietske later zien, op 25 september) en een fantastische reis