Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, september 05, 2011

Mount Vernon, Alexandria en Great Falls



Kan het niet laten, een kitten foto

Alweer sta ik bijtijds op, want ik heb om half tien met S. en W. afgesproken bij het East Falls Church metrostation. Het oorspronkelijke plan was, dat ik ze hier in Vienna zou ophalen, maar gisteren hoorde ik, dat er geen treinen rijden tussen East en West Falls Church dit weekend. Op de terugweg uit de stad zagen Rick en ik waarom, alles ligt overhoop, het is te hopen, dat alles dinsdag weer rijdt!

Gelukkig wist ik in welk hotel zij logeerden, dus liet een berichtje achter, dat ik ze bij East Falls Church op zou komen halen. W. belde niet veel later terug, dat dat prima was. East Falls Church is het eerste boven de grondse station en drie stations van Vienna. Er rijden dan wel bussen tussen de stations, maar dat duurt weer zoveel langer.

Nu heb ik nog nooit naar het East Falls Church station gereden, dus ben mijn navigatie dankbaar. Eenmaal bij het station is het ook even zoeken naar de "Kiss and Ride". Gelukkig heb ik hun het signalement van mijn groene van met DRAAKJE nummerbord doorgegeven, dus zij zwaaien meteen enthousiast, als ze me aan zien komen.

S. en W. waren de derde personen, die bij mij boekten, heel wat maanden geleden. Dat het nu alweer zover is, dat ik ze rondleid, daar staan we allemaal versteld van. Toen leek het nog zo ver weg.

Ons eerste doel is Mount Vernon, het landgoed van George Washington. Via de George Washington Memorial Parkway rijden we erheen. Het is bewolkt, maar de beloofde regen laat gelukkig nog even op zich wachten.

Onderweg kletsen we over van alles en nog wat. Zij hebben al heel wat reizen in de VS gemaakt. We rijden langs het vliegveld, waar zij vrijdag aankwamen, en door Old Town Alexandria. Dit is de mooiste weg in dit gebied, dus alleen de rit naar Mount Vernon is al prachtig. Ik vind de gedachte, dat George Washington hier zelf ook reed, altijd wel mooi.

Rond tien uur komen we bij het landgoed aan. Het is er druk, maar niet zo druk, als ik had gevreesd. We kopen kaartjes en krijgen een tijd voor de rondleiding door het huis van vijf over elf. Dat is nieuw sinds ik hier in februari voor het laatst was en heel handig. Voorheen waren de wachttijden met gemak twee uur op hoogtijdagen.

We hebben nog ongeveer drie kwartier en gaan de film over het leven van George en Martha Washington kijken. Deze heb ik al een paar keer gezien, maar blijf hem boeiend vinden. Eigenlijk zou ik nog veel meer over hun leven willen weten en vele anderen ook, maar ondanks, dat hij zo'n publieke figuur was, was hun prive leven precies dat.

Na de film lopen we naar buiten richting het huis. We nemen wat foto's, want het is nog voor vijf over elf. Toch neemt de medewerker onze kaartjes aan en mogen we in de rij aansluiten. Met de eerstvolgende groep mogen we ook mee naar binnen. Het is druk, maar duidelijk een heel stuk beter georganiseerd dan andere jaren.

We krijgen een korte introductie in het verblijf van de slaven van bezoekers van Mount Vernon. Daarna lopen we door de open galerij naar het huis. De eerste kamer, die we te zien krijgen, is de grote eetkamer en balzaal. Dit is de laatste kamer, die aan het huis is gebouwd, George heeft er helaas maar weinig gebruik van kunnen maken.

Helaas mogen we in het huis niet fotograferen. Deze kamer is felgroen geverfd en heeft overal tekens van het boerenleven van de Washingtons. George was een militair, een staatsman, maar bovenal een boer. Hij was een van de eersten, die de tabak liet gaan en graan ging verbouwen. Hij had ook de grootste whiskey distilleerderij van die tijd met dat graan.

Na de eetkamer lopen we even over de veranda achter het huis. Wat hadden deze mensen een schitterend uitzicht over de Potomac. We worden snel weer het huis ingeloodst, want de ene groep van 25 volgt de volgende. Lang ergens blijven houdt iedereen op.

Nu staan we in het oorspronkelijke gedeelte van het huis. Hier zijn vier kamers, die voornamelijk dienden om de gasten bezig te houden. In de hal hier hangt ook, al meer dan 200 jaar, de sleutel van de Bastille, die Marquis de Lafayette aan George Washington cadeau gaf na de Franse revolutie.

We krijgen een kort verhaaltje over iedere kamer (dat heb ik in het schoolreisseizoen wel anders gezien, die arme kinderen moeten eindeloze verhalen aanhoren) en worden dan naar boven gebonjourd.

Daar zien we veel van de oorspronkelijke meubelen, waaronder een ledikant voor George Washingtons achterkleindochter. Ook de slaapkamer, waar de Marquis de Lafayette logeerde, heeft een oorspronkelijk portret van die Franse revolutionair. George en hij waren goede vrienden, de reden, dat het plein voor het Witte Huis Lafayette Square heet.

Nu lopen we door de prive vleugel van de Washingtons. Zij hadden per jaar ongeveer 600 gasten, die zeker niet maar een nacht bleven. Een prive vleugel aan het huis was dus wel nodig.

Hier staat het bed, dat speciaal voor hen werd gemaakt, omdat George zo lang was. Dit is ook het bed, waar hij na drie dagen ziekzijn aan een soort keelontsteking overleed. Na zijn overlijden betrad Martha die kamer nooit weer en sliep de laatste twee jaren van haar leven op zolder.

George Washingtons bibliotheek en kantoor is de laatste kamer in het huis. Hij leerde zichzelf lezen en nog veel meer. Hij verliet de Verenigde Staten nooit, maar had wel heel veel buitenlandse vrienden, waaronder Lafayette. Echt een interessante man was het, wat ook wel blijkt uit zijn meubilair, dat zijn tijd vooruit was.

Eenmaal weer buiten lopen we langs de verschillende slavenwerkplaatsen naar de graven van de Washingtons. Daarna weer terug de heuvel op om de slavenkwartieren en tuinen te bekijken. Het weer werkt nog steeds goed mee. Er is zelfs zo af en toe een zonnestraal.

Mijn maag begint te rommelen en het is al na twaalven. Ik stel voor om in Old Town Alexandria te lunchen. De anderen vinden dat een goed idee.

In het oude plaatsje laat ik ze een aantal van de bezienswaardigheden daar zien. Dan ga ik op zoek naar een parkeerplaats. Opeens zie ik een bordje voor $4 eindeloos parkeren. Die moeten we hebben! Het is maar iets meer dan een blok van King Street, de hoofdstraat.

We lopen naar die straat en ik stel The Fish Market voor. W. is geen grote visfan, maar er staan genoeg "landlubber" gerechten op het menu, dus dit wordt het. S. en ik bestellen de tonijnsaladesandwich en W. de gegrilde kipfilet. Het smaakt allemaal prima!

De lucht betrekt steeds meer, dus we gaan gauw terug naar de van en op weg naar Great Falls. Onderweg rijd ik langs een paar van de belangrijke bezienswaardigheden in Alexandria. Daarna rijden we de hele George Washington Parkway af naar Great Falls.

Onderweg zien zij ook de enorme huizen, want dit is een heel rijk deel van de stad. De Kennedy's hadden er ook een verblijf, ik weet niet, of dat nog zo is. In ieder geval is de route allerminst saai.

Waarschijnlijk werkt het weer in ons voordeel, want gewoonlijk zou er op Labor Day bij Great Falls een file staan. Nu kunnen we zo het park in. De rivier staat vrij laag, maar de watervallen zijn mooi. We zien ook een paar kayakers bezig. Na de komende week zal er waarschijnlijk veel meer water in de rivier staan, want we krijgen de overblijfselen van Lee over ons heen.

Bij het laatste uitkijkpunt denk ik de preschool lerares van de kinderen te herkennen, maar durf nog niets te zeggen. Later zie ik haar weer zitten en dan weet ik het zeker. Het is zeker tien jaar geleden, dat we haar zagen en toch herkent ze mij meteen.

Alweer krijg ik complimenten over hoe goed ik eruit zie (zij ook, want ze moet intussen ver over de zeventig zijn!), leuk, zo'n weekje voor ik een nieuw decennium inga. Ik beloof haar, dat de kinderen langs zullen komen en weet zeker, dat die dat ook zullen willen. Ze werkt nog steeds bij de preschool, maar niet meer als hoofdleerkracht.

S. en W. kopen even wat water en dan lopen we terug naar de van. Het is nog steeds droog, ondanks de dreigende wolken. Ik stel het navigatiesysteem weer in op de East Falls Church Metro. Onderweg begint het opeens te plenzen. Hebben wij even geluk gehad!

Bij het station nemen we hartelijk afscheid. Ook vandaag was weer erg leuk. Eerlijk gezegd was ik wel blij, dat het dit keer eens iets anders was, dan de Mall en omgeving. Zoveel mensen boeken maar een dag of twee in de stad, wat zo jammer is, want er is zoveel te zien en doen.

Saskia heeft intussen een leuke laatste zomervakantiedag gehad. Ze heeft met Laura midget golf gespeeld en nu willen de dames hun zomer afsluiten met een maaltijd bij de Cheesecake Factory. Rick brengt hen daarheen.

Intussen klets ik bij met Christine. Zij kregen vandaag Lee over zich heen, maar gelukkig geen tornado's, dus ze hoefden hun nieuwe tornado shelter nog niet te testen, gelukkig.

Wij krijgen Lee morgen en er wordt heel wat regen verwacht. Nodig, want we hebben een droogte, maar ik vind de pijnen, die met zulke systemen meekomen niet bepaald leuk. Katia is ook nog sterker aan het worden en ik hoop zo, dat zij straks geen roet in het eten gaat gooien, als wij zaterdag moeten gaan vliegen. Ik durf nog steeds niet te geloven, dat we volgende week op een cruise in Alaska zullen zijn.

Rick en ik gaan lekker eten bij Cafe DeLuxe. We nemen een crab dip, die we allebei te weinig crab en te veel kaas vinden. We eten er dus weinig van, wat onze serveerder opvalt. Hij vraagt, of we het niet goed vonden en daar antwoorden we eerlijk op. Het wordt van de rekening gehaald, al zijn wij er heel duidelijk over, dat het waarschijnlijk aan ons ligt. Keurig! Verder is het weer een heerlijke maaltijd.

Saskia begint morgen dus weer met school en is er helemaal klaar voor. Het zal weer vreemd zijn een groot gedeelte van de dag helemaal alleen te zijn hier. Toch zijn we er dit jaar veel meer klaar voor, dan andere jaren. Misschien wel, omdat Saskia zich de afgelopen week echt verveelde. Zij mist Kais gezelschap enorm. Ik ga mijn laatste week als veertiger in, oei!

Foto's van vandaag staan hier. (Vind je dit leuk om te lezen, laat dan een reactie achter, want die vind ik weer fijn om morgenochtend te lezen. Ik had gisteren 298 lezers en drie reacties, wie leest hier mee?)

49 reacties:

Pascale zei

Ooit hoop ik nog eens in jouw omgeving te komen. Er is zo veel te zien. We zijn er voor het laatst geweest toen de kinderen nog klein waren, en hebben toen maar een kleine "dent" gemaakt in alles wat er te zien en doen was. Jouw verhalen en foto's zitten me helemaal lekker te maken!

Anita zei

Ik lees het meeste avonds je blog even. Gewoon gezellig even mijn Nederlands bijschaven.

Leuke photo's van deze dag.

Margreet zei

Weer druk met de rondleidingen dus.
Welke cruise doen jullie in Alaska? Het is echt prachtig daar, ik zou zo nog eens gaan!

Anoniem zei

Hallo Petra,
Een van je 298 lezers. Lees jouw blog zeer graag, maar doe niet de moeite om te reageren.
Al een gelukkige 50ste verjaardag gewenst en een aangename reis voor volgende week.

groetjes van Hilde

Anoniem zei

Hoi Petra,
Hier ook een stille lezer, ik lees je stukjes altijd met zeer veel plezier en hoop ook ooit naar Washington te reizen en alle door jou beschreven bezienswaardigheden te bezoeken!
Groetjes uit Monster, Nederland
Sylvia

Anoniem zei

hallo, ik ben ook 1 van dagelijkse lezers.
het is altijd weer leuk je blog te lezen.
mooi om te zien hoe verschillend het leven in nederland en amerika is.
alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

groetjes saskia

Petr@ zei

Inderdaad leuk om eens een andere rondleiding te geven. Washington is natuurlijk een mooie stad, maar zo af en toe een andere rondleiding is goed voor de afwisseling.

Als ik jouw verhalen zo lees dan zou ik ook niet goed weten welke rondleiding ik zou moeten kiezen. Ik zou ze allemaal wel willen doen, maar helaas heb je vaak maar een beperkte tijd om ergens te verblijven.

Dat vind ik toch een nadeel van een rondreis; de keuzes die je moet maken, je kunt nooit alles zien.
Voor onze reis naar Amerika volgend jaar (helaas niet bij jou in de buurt) ben ik ook al aan het kijken wat we echt niet willen missen en hopelijk is er nog tijd over om meer zien/doen. Tja, een luxe probleem eigenlijk, hè!

Leuk voor de preschool teacher als de kinderen haar een bezoekje brengen. Voor een leerkracht is het toch erg leuk om te weten hoe 'haar' kinderen terecht zijn gekomen. Mijn vroegere kleuterjuf is ook de kleuterjuf van mijn kinderen geweest (wel andere school en plaats). Erg grappig vind ik dat.

Floor zei

Hoi Petra,

In 2008 was ik 5 dagen in Washington DC. Hoewel ik me heel goed vermaakt heb, had ik gewild dat ik je toen al "kende" en dat je al rondleidingen gaf. Had het heel leuk gevonden om ook eens vlak buiten DC wat te zien. Gelukkig heb ik al wel wat van buiten de grote steden gezien in Amerika, maar dat Great Falls lijkt me zo mooi! Fijn hoor dat jij daar zo dicht bij woont. Best of both worlds!

Groetjes, Floor

Anoniem zei

Ha Petra, ik lees je blog elke morgen, maar dat weet je misschien al omdat ik wel vaker reageer. Nu moet ik toch even kwijt dat we bijna even oud zijn. Jij bent volgende week met je 50e verjaardag in Alaska, ik bij eind september met mijn 50e verjaardag in Venetie. Ik ga je blog over Venetie nog even nalezen voor wat tips.
Veel plezier op je cruise, deze cruise staat ook nog op mijn "bucketlist"
Groetjes Jolanda

De Gulle Aarde zei

Ook ik lees elke morgen je stukje maar ben ook wat laks in het laten weten dat ik het zeker waardeer dat je elke dag schrijft. (terwijl ik als blogger toch zou moeten weten hoe leuk reakties zijn).

Suus zei

Hoi,

Wat een leuk verhaal al weer.. Mount Vernon komt toch ook voor in de film National Treasure: Book of Secrets?

Ik vind het heerlijk om over je rondleidingen en omgeving te lezen!

Kristel Holsbeek zei

Weer een hele toffe 'werk'dag achter de rug!!
Leuk dat die juf je nog herkende!!
haha nog even aftellen;-) Welke maatschappij neem je om op cruise te gaan?

Els zei

Ik vond dit inderdaad weer interessant om te lezen. Ik lees heel graag over je uitstappen, heb dan altijd het gevoel zelf een beetje de VS te verkennen. Ook de foto's vind ik heel fijn, wat een prachtig landhuis en het uitzicht moet inderdaad fantastisch zijn!

joshua zei

Ik lees mee

Gr Joop

Anja zei

Leuke rondleiding, de Great Falls zijn prachtig!

Sally zei

soms heb ik je blog al via FB gelezen en laat ik geen reactie meer achter. Ik beloof bij deze verbetering -_-.

off topic: ik blog voorlopig via een andere site omdat Weblog.nl er nog steeds uitligt. zie link

Jurgen zei

Iedere dag lees ik even mee (in de tijd van de baas) Je hebt me heel enthousiast gemaakt over Washington en omgeving en daarom komen we volgend jaar mei zelf eens kijken

Jurgen

Nel zei

Hoi Petra

reactie nr 18 : ik geef wel eens reactie hoor, maar meestal lees ik jouw (en andere) blogs in mijn lunchpauze en dan kom ik er niet aan toe om wat te melden vanwege de tijd.
Je weet dat ik al jaren je blog volg (indertijd jij ook de mijne) en in het begin was ik een hele lange tijd thuis en dan kan je lekker overal op 't gemak wat bij zetten.
Ook zie ik je berichtjes voorbij komen op FB en probeer daar ook wel eens op te reageren.
Ik vind je blog nog steeds één van de leukste om te lezen samen met die van Petra uit Raleigh. Ga fijn door aub en ik zal mijn leven beteren door wat meer te reageren, want dat is wel zo leuk en dat weet ik uit ervaring.

Ben heel benieuwd naar jullie cruiseplannen. Vooral omdat wij met vrienden al heel lang plannen hebben voor een Caribbean cruise in 2013. Dus dat wordt vast heel wat tips te gaan voor ons.

Fijne week verder.

Ellen zei

Hoi Petra,

Ik lees elke dag je blog met heel veel plezier. Maar inderdaad zoals zovelen laat ik eigenlijk nooit een berichtje achter.
Ik hoop dat je nog heel lang doorgaat met bloggen!!!
Ik wens je vast een hele fijne 50e verjaardag en een mooie reis samen met Rick


Liefs Ellen

Marsha zei

Altijd leuk om te lezen, ook al heb ik niet altijd wat om over te reageren! Ik kijk alvast uit naar je blog van morgen, over hoe Saskia's eerste schooldag gelopen is!
Verder wil ik nog even zeggen dat ik het wel enorm knap vind van je, zoveel rondleidingen terwijl je nog maar net bezig bent! Ik zou ook wel eens graag met jou als gids op stap gaan! Laatste keer dat ik Washington bezocht was toen ik 12 was, zucht! Toch herinner ik me er nog heel wat van!

Bas N. zei

Hoi Petra,

Bedankt voor de reminder. Ik lees elke dag met plezier je weblog. Al vanaf 2003. Ik kan en wil er niet mee stoppen, het is een gezonde verslaving geworden. ;) Maar in reageren ben ik niet zo goed, zoals je wel gemerkt hebt.

Ga vooral door met het vertellen over je rondleidingen want ik weet zeker dat ik ooi keer met je mee wil!

Larissa zei

Ik ben geen anonieme lezer, maar ik laat niet altijd een reactie achter omdat ik niet altijd de gehele blog lees; om eerlijk te zijn scan ik de verhalen over de rondleidingen alleen even door, ik lees ze niet volledig. Wel lees ik altijd de verhalen over je gezin enzo, dat vind ik erg leuk om te lezen!

Ik kan mij voorstellen dat Saskia zich verveelt, na al die maanden vakantie! Ze begin nu aan het tweede jaar van High School (van de vier), toch?

Ik vind het trouwens wel een beetje overdreven om om ID te vragen bij het bestellen van alcohol als iemand onder de 35 lijkt. Of is dat om de winkeliers en restauranteigenaren te beschermen, omdat sommige mensen er veeeel ouder uitzien dan ze werkelijk zijn en de winkeliers en restauranteigenaren dan een hoge boete kunnen krijgen?

Anoniem zei

Hoi Petra,

Ik lees ook elke dag. Je schrijft zo leuk over de kinderen, de diertjes en Rick natuurlijk. En mooie foto's erbij.
Hoop dat jullie een leuke cruise hebben in Alaska en mooie foto's. Ben al weer zeer nieuwsgierig naar de verhalen.

Groetjes Tine.

Anoniem zei

Hallo Petra,

Ik vanmorgen bijgelezen, we waren een weekje hiken in de Zwiterse alpen met onze Florida vrienden.

Ondanks het lezen van de pijnen ben je lekker druk geweest met de rondleidingen, ik hoop niet dat de heupjes roet in het eten gaan gooien.
Wat een leuke poezenfoto's.

Sterkte de laatste week als veertiger, hahaha, het leven is niet over hoor, weet ik uit ervaring!
Groet, Bea

marianne zei

Een beetje afwisseling kan zeker geen kwaad, lijkt me fijn. Maar wel leuk te bedenken dat het goed gaat en dat je in korte tijd al zo'n routine hebt opgebouwd!


PS Wat een schatje, die Flapjack!

Karin (dh) zei

Nog steeds volg ik dagelijks je blog, en probeer regelmatig een reactie achter te laten, maar soms weet ik gewoon niet wat ik moet schrijven, of zie ik in de reacties een soorgelijke reactie als de mijne zou zijn :-).
Om eerlijk te zijn 'scan' ik je rondleidingen ook meer dan dat ik ze volledig lees(net als Larissa). Ook ik ben meer geintereseerd in de dingen van alledag, maar dat zegt meer over mij dan over de inhoud van je blogs, want je schrijft altijd zeer onderhoudend. Foto's kijken doe ik wel altijd, misschien ben ik toch meer visueel ingesteld?
Anywayz, ik kan me mijn dag bijna niet meer voorstellen zonder 'een bakkie met jouw blog erbij'!
Gezien de overgangsperikelen zit ik nu trouwens wel met een decaf :-).

O ja, regelmatig lees ik je blog ook op mijn telefoon, maar het lukt me maar niet om dan een reactie achter te laten, als ik alles heb ingetypt (reactie, naam/url en 'publiceren') kom ik weer terug bij de reacties zonder melding dat die van mij is opgeslagen. Kan dit aan de verificatie liggen? Die zie ik nl niet op mijn phone.

Anoniem zei

Dag Petra,

Al weer een paar jaar geleden ben ik op je blog terecht gekomen via het Alles Amerika forum. En sindsdien een regelmatige volger. Maar net als velen ben ook ik heel slecht in het achterlaten van een reactie. Mijn ega heeft afgelopen zaterdag haar “Sarah” feest gegeven. Als Rick deze Nederlandse traditie niet kent moet hij het filmpje van het feestje maar eens bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=lbOWsl_nIJU

Nog een prettige verjaardag gewenst.

Wim

Anoniem zei

Ook van mij een reactie. Ik lees je blog ook al meerdere jaren en vind ook dat je erg leuk schrijft.Ga er vooral mee door. Ik lees het meestal 's middags.
Mijn kleindochters ( 11jr.en 8 jr.)
zijn gisteren weer naar school gegaan.Zij vervelen zich ook de laatste weken,maar hun moeder is toch wel blij met die regelmaat van school. Leuk die herkenning van een leerkracht. Cathy overkwam het toen ze in Aruba was en haar dansdocente daar tegen kwam.Tot beider verbazing.
Die foto van Flapperjack, wat lief toch weer. Wil

Gernand zei

Ik lees al sinds 2004 (met wat gaten ertussen)iedere dag jouw blog. Met name de verhalen over jouw omgeving vind ik altijd erg leuk. Zoals vandaag met een interessant stukje geschiedenis erbij. Door jouw (gedetailleerde) manier van schrijven en de foto's, kan ik mij helemaal een voorstelling bij de verhalen maken.

Meestal weet ik ook niet wat voor een berichtje ik achter moet laten. Ik lees het meestal later op de dag en dan zijn er al vergelijkbare reacties geplaatst.

syl zei

ik lees nog steeds mee, maar vaak geen reactie, aangezien ik je blog vaak lees op mijn iphone. En hoewel ik dat ding echt de uitvinding van de eeuw vindt is het tikken van een bericht niet mijn hobby! Dan moet ik het echt van de laptop hebben!

Bedacht mij wel na het lezen van je stuk over George Washington dat ik eens op hem moet googlen voor meer info.

En bij de Starbucks denk ik regelmatig aan jullie en jullie zondagse ontbijtje. Die hebben wij hier niet hoor die ontbijtjes, het is al bijna een wonder dat we er nu 1 in de buurt hebben, op Den Haag Centraal Station.
Vraag mij wel af of de prijzen bij jullie veel lager liggen, want elke dag een koffie oid halen , zeker voor meerdere mensen, zou hier een duur grapje zijn.
Ik haalde gisteren een grande white mocca en was €4,50 kwijt.
En ik vind 'm echt lekker, maar geprijsd blijft het wel.

Staat mij bij dat toen wij 6 jaar geleden in Canada was alles de helft van hier was, maar is dat bij jullie ook?

Groetjes Sylvia

Anoniem zei

Hoi Petra, ik ben ook 1 van die
298:) , het leest lekker weg, dus ga er vooral mee door!
Ook met de leuke foto's trouwens.
Wat onderneem je en reis je trouwens veel.
Als we ooit in DC komen, willen we natuurlijk ook zo'n rondleiding!
groetjes uit Nederland,
Piet

Brin zei

Hallo Petra,

Ik lees je blog trouw elke avond met de laptop op schoot voor de TV. Ik doe graag beide dingen tegelijk ;-) Bij deze eventjes laten horen dat ik er nog steeds ben...

Veel plezier in Alaska! Ik heb een vriendin die in Florida woont die enkele weken geleden ook deze cruise gemaakt heeft. Ze hebben enorm genoten, vooral de walvissen en de beren die ze gezien hebben.

Anoniem zei

Ik lees je al járen maar ben meer 'n lezer dan 'n schrijver ;-)
Ik blijf het leuk en interessant vinden om zo meer te weten te komen over 'de' Amerikaanse manier van leven.

Anoniem zei

De vorige reactie was van Lian.

Cathelijne zei

Hoi Petra,

Ik ben een van je 'trouwe' lezers. Ik ben een 19 jarig meisje dat er van droomt om ooit eens naar Amerika te gaan. Ik hou van lezen en schrijven en ben geïnteresseerd in het leven van mensen. Jouw (of moet ik u zeggen ;)) blogs lezen echt geweldig. Ik voel me erg geinspireerd en heb soms bijna het gevoel alsof ik jullie ken. Zelf ben ik ook chronisch ziek (ik heb ME/CVS) en herken veel van de verhalen over pijn etc. Ik ben benieuwd hoe Saskia's eerste schooldag was :) Mijn 2de jaar aan de Hogeschool is ook weer begonnen...

Groetjes,
van een stille lezer die elke dag uitkijkt naar een nieuwe blog :)

Gerda zei

Ik lees elke dag, maar laat inderdaad maar weinig reacties achter. Maar ik geniet er steeds weer van hoor! Ik wens je vast eeb hele fijne verjaardag en hoop dat je een geweldige cruise zal beleven!
Groetjes uit Harderwijk!

Anoniem zei

Ik begin mijn dag altijd met je blog, heerlijk om zo wakker te worden!

groetjes,
Katja

Christa Goes zei

Hoi,
Erg leuk om dit alles te lezen. Besef me wel dat ik dacht een hoop gezien te hebben in 2004 in dit gebied. Nu heb ik dat ook, maar ook nog zoveel niet. Moet nodig weer eens terug.

Groetjes,
Christa

Petra zei

@Pascale - Lijkt me leuk om je dan te ontmoeten!

@Anita - Grappig, dat we beiden in het buitenland met dit blog ons Nederlands bijhouden.

@Margreet - Wij gaan met Holland America, de Zaandam. Ik durf het nog steeds niet te geloven!

@Hilde - Dank je voor de felicitatie!

@Sylvia - Dan hoop ik jou ook te ontmoeten.

@Saskia - Dank je wel!

@Petra - Waar gaan jullie volgend jaar heen? Dat is helemaal toevallig van die juf, ook nog in een andere plaats!

@Floor - Inderdaad, dat is wat ik aan dit gebied zo fijn vind, zowel stad, als natuur vlakbij.

@Jolanda - Jij ook alvast gefeliciteerd met je vijftigste. Ik vond Venetie geweldig, had er eigenlijk wel langer willen blijven.

@Hanneke - Dank je voor je berichtje!

Petra zei

@Suus - Ja, ik geloof inderdaad dat Mount Vernon daarin voorkomt, maar weet het niet zeker.

@Kristel - We gaan met de Zaandam van Holland America.

@Els - Die Washingtons hadden een prima locatie, dat is zeker!

@Joop - Leuk, dat je een berichtje achterliet.

@Anja - Die watervallen vervelen inderdaad nooit.

@Sally - Ik ga hem gauw in mijn RSS reader zetten.

@Jurgen - Hee, wat leuk, dat je deze kant opkomt!

@Nel - Oh, heerlijk, een Caribische cruise! Veel plezier met plannen.

@Ellen - Dank je voor je berichtje en de felicitatie!

@Marsha - Het lijkt me super jullie hier de omgeving te laten zien. Ik zal zo uitgebreid mogelijk schrijven over Saskia's schooldag.

Petra zei

@Bas - Hopelijk gaat dat er dan een keer van komen!

@Larissa - Ik kan me wel voorstellen, dat je soms scant. Ik vind het al moeilijk om varierend te vertellen over praktisch dezelfde rondleidingen ;). Saskia zit nu inderdaad in het tweede jaar van high school, de tenth grade. Restaurants en winkels, die betrapt worden aan mensen onder de 21 alcohol te verkopen, krijgen enorme boetes. Vandaar dat men heel voorzichtig is.

@Tine - Dank je. Ik ben van plan wat internetminuten te kopen aan boord.

@Bea - Gelukkig gaat het met de heupen een stuk beter. En fijn te weten, dat na zaterdag het leven gewoon verder zal gaan ;).

@Marianne - Dat is hij echt, en wat een karaktertje in zo'n klein beestje!

@Karin - Dat kan dan inderdaad wel aan de verificatie liggen. Ik zou het eigenlijk niet weten. Soms vind ik Blogger niet het beste programma, maar ik gebruik het nu al zo lang, dat ik er maar bij blijf.

Petra zei

@Wim - Wat ontzettend leuk gedaan! Die ga ik aan Rick doorsturen (hoewel wij dus geen feest houden).

@Wil - Dat is helemaal toevallig om iemand in het buitenland tegen te komen!

@Gernand - Dank je voor je berichtje. Wat een eer, dat je al zo lang meeleest!

@Syl - Ik ben ook niet zo'n fan van op mijn phone tikken. Starbucks is hier zeker goedkoper, dan!

@Piet - Ik zit inderdaad niet graag thuis, hi hi, hoe leuk het hier ook is!

@Lian - Komend uit Florida was Alaska zeker wel koud, of niet?

@Cathelijne - Je mag zeker "je" zeggen, hoor! Na zoveel jaren "you" ben ik het "u" zeggen zelf ook wat verleerd heb ik al gemerkt.

@Gerda - Dank je wel voor de felicitatie!

@Katja - Wat een eer om het begin van jouw dag te zijn :).

@Christa - Leuk, dat ik je enthousiast heb gemaakt om eens terug te komen.

Anoniem zei

Hoi Petra, ik lees mee in NYC!

Emma

Sandrah zei

Wat ik zo knap vind, is dat je iedere keer weer een ander verhaal kunt neerzetten. Ook van je rondleidingen op de mall.

Ik reageer wat minder de komende weken, omdat ik lekker op vakantie ben. :-)

Sandra

Anoniem zei

Hoi Petra,

Ik lees ook nog trouw je blog. Vaak even tussen de werkzaamheden door. Vandaar dat ik niet altijd een reactie achter laat.

Maar, ik lees je blog nog steeds met veel plezier. En ik hoop volgend jr ook Washington te kunnen bezoeken. Lijkt me een geweldige stad!

Groetjes uit Amsterdam!

Julia

Manja zei

Ik ben een tijdje geleden zomaar per ongeluk op je blog terecht gekomen, en blijf maar lezen!!

Petr@ zei

Inderdaad grappig van die kleuterjuf. Moet er wel bijzeggen dat er zo'n 7 km tussen beide dorpen ligt, dus we komen haar niet ineens tegen aan de andere kant van het land!

Wij gaan volgend jaar naar het Zuidwesten. In 2005 hebben we alleen California en Nevada gedaan en nu willen we eindelijk ook eens o.a. de Grand Canyon, Bryce Canyon en Zion NP bezoeken.

Monique zei

Hoi Petra,

ik lees ook regelmatig je blog, heel herkenbaar omdat wij ook met dezelfde leeftijd en situatie met de kinderen zitten (15, 17 en 19 jaar, 1 op de universiteit, 1 op de HBO). En ook zo anders omdat wij in Nederland toch heel anders leven. (ik ben bv pas 48 jaar haha) En na onze vakantie afgelopen zomer in het noordoosten ook de verhalen over Washington heel herkenbaar. Helaas is het me al een paar keer niet gelukt om een reactie te plaatsen, maar doe nu opnieuw een poging. Ga zo door, leuke verhalen!
groetjes Monique (Gondelier forum)

Petra zei

@Emma - Leuk!!

@Sandra - Heel veel plezier op vakantie!

@Julia - Leuk, dat je volgend jaar hierheen gaat komen!

@Manja - Welkom en dank je voor je reactie.

@Petra - Ook zo'n mooie reis, die hebben wij in 2003 gemaakt. Veel plezier met plannen.

@Monique - Ja, wrijf het er maar in met die 48 ;). Ik vind het ook altijd leuk te lezen over gezinnen met kinderen van soortgelijke leeftijden, als de onze.