Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, september 08, 2011

Wat een water!

Gisteren schreef ik al over de problemen met de overstromingen, die de familie van Dijk in New York heeft. Ik weet, dat hier een aantal mensen meelezen, die Petra's blog ook lezen. Er is een Paypal account en een bankrekening opgezet voor degenen, die de familie financieel willen helpen. De informatie daarvoor staat op dit blog: http://helpdevandijkjes.blogspot.com

Intussen houdt het hier ook behoorlijk huis en zegen ik weer eens het feit, dat we op een heuvel wonen. Onze overburen zijn hard aan het pompen, want het water stroomt net zo hard hun basement in, als zij het eruit krijgen. Het komt dan ook werkelijk met bakken van centimeters per uur naar beneden!

De afgelopen twee dagen hebben we vijftien centimeter regen gehad en "Lee" gaat nog vrolijk door. In een stortbui rijd ik naar de sportschool, waar ik maar in de garage ga staan en naar binnen hol. Deze garage is een verdieping onder de grond en later hoor ik, dat hij vandaag is overstroomd. Gelukkig niet, toen mijn van er stond!

Sharon wacht me al op en we doen een intensief uur mix gewichten en cardio. Na afloop voelen mijn spieren als pap, dus ik vind het wel genoeg sport voor de dag. Het regent eventjes iets minder, dus ik neem de gelegenheid waar om Cosmo gauw zijn wandeling te geven. Ondanks mijn regenkleding word ik toch doorweekt, vooral mijn voeten, want veel stoepen zijn snelstromende beekjes geworden.

Katja belt, dat ze onderweg is. Gelukkig is het in dat deel van het land droog, dus hopelijk kan ze lekker opschieten. Het is moeilijk voor te stellen, dat het ergens mooi weer is, zo gaat het hier te keer! Arme Cosmo is weer helemaal nerveus.

Als ik naar de Whole Foods rijd, gaat het ene weeralarm na het andere af op de radio. Flash flood warnings vliegen ons om de oren en allerlei grotere wegen, zelfs sommige plekken op de interstates, zijn onbegaanbaar door het hoogstaande water. Dat zal wat worden met het spitsuur straks, want er wordt nog veel meer verwacht. Ik maak me wel zorgen om Rick, want veel van die wegen liggen op zijn weg terug naar huis.

Er dreigen nog een aantal stormen uit het Caribisch gebied en de Golf van Mexico te komen. Maria en Nate zijn al sterk genoeg om een naam te dragen. Mijn benzinetank is bijna leeg en ik besluit hem toch maar te vullen, nu zijn de prijzen goed en ik krijg bij de Shell maar liefst 40% korting met onze Giant kaart. Voor $3,29 per gallon gooi ik de tank vol. We hebben het nog niet gehad dit jaar, maar benzine kan door die stormen opeens schaars worden.

Als laatste stop ik bij de bank en moet letterlijk drie meter door de regen lopen. Het lijkt werkelijk wel of er een harde douche op me staat, ik ben meteen doorweekt! Helaas is de atm geen drive thru, anders had ik daar zeker gebruik van gemaakt.

Na de lunch belt Christine en we kletsen gezellig bij. Intussen raap ik alvast wat dingen bij elkaar om in te pakken. Ik vind het moeilijk, want er moet nette kleding mee voor 's avonds, regenkleding en zowel warme, als koelere kleding voor overdag. Dat zal morgen nog even puzzelen worden met de bagage.

Intussen houd ik ook de gesloten wegen in de gaten en breng Rick daarvan op de hoogte. Inderdaad zijn de wegen, die hij gewoonlijk neemt, onbegaanbaar. Gelukkig is er nog de tolweg, die wat hoger ligt, die kan hij naar Tysons Corner nemen. Een omweg, maar beter, dan gered moeten worden uit diep, snelstromend water, zoals het lot van een aantal mensen in de omgeving was.

Een persoon zag er toch de humor wel van in en ging met zijn tube over Lee Highway, de hoofdweg langs onze buurt, "surfen". Echt een gek, want er zijn daar vier banen en veel verkeer. Hier het filmpje:


Omdat ik geen hint van grijs haar op mijn hoofd wil hebben op mijn vijftigste verjaardag, heb ik een afspraak met Mona om mijn uitgroei te kleuren. Heel schappelijk rekent ze me daar niets voor. Het is mijn verjaarscadeau, zegt ze, erg aardig.

Saskia wil naar de mall om een cadeautje voor mij uit te zoeken. Ik breng haar erheen en Rick zal haar op zijn terugweg ophalen. Zelfs op de hogergelegen wegen stroomt het water als een rivier, gelukkig niet zo diep, dat we er niet kunnen rijden. De meeste tuinen lijken meer op een meer, het gras niet te zien. Zo'n erge regen een paar dagen achter elkaar heb ik nog nooit meegemaakt!

Gelukkig lukt het Rick zonder veel problemen naar de mall te komen. Het duurt wel lang voor ze thuis zijn, want overal staat het verkeer muurvast. Op Facebook zie ik een foto van waar Rick gewoonlijk rijdt en dat is een rivier in plaats van een weg! Great Falls is gesloten en Alexandria heeft flinke overstromingen. Ik ben blij, dat ik deze week geen rondleidingen heb geboekt!

Het regent maar en dondert constant. Zo'n onophoudelijk onweer is ook zo onwerkelijk. Het onweert al bijna ononderbroken sinds gisterochtend! Op het moment, dat ik dit schrijf, is er vandaag 8,5 centimeter regen gevallen. Dat maakt dus bijna een kwart meter de afgelopen drie dagen en we zijn nog niet klaar! Onze droogte is in ieder geval ruim weggewerkt! Hopelijk wordt het morgen iets beter.

Late toevoeging, door alle overstromingen heeft Saskia morgen geen school. We hebben vandaag een historische regendag meegemaakt, die nog niet voorbij is. Zoiets heb ik hier nog nooit ervaren, in ieder geval, zelfs niet met Isabel in 2003.  De scholen zijn ook nog nooit zo vroeg al gesloten geweest door het weer.

De Beltway, de ringweg rond Washington, is zelfs gesloten. En een 12-jarig kind is hier in Vienna verdronken, omdat hij werd meegetrokken door een uit zijn voegen gestroomde beek. Echt ongekende overstromingen hier en in de rest van het noordoosten!

Foto's van hier.

12 reacties:

Pascale zei

Ongelooflijk, wat een toestand zeg, met al die regen. Een vriendin van me op FB zei al "Grab two of every animal". Blij dat jullie huis tot nu toe OK is, maar zo beroerd voor Peet & gezin, en voor jullie overburen ook niet fijn.

Margreet zei

Tjee, ik ben echt sprakeloos. Heb ook even bij Petra gekeken, ongelooflijk. Blij dat jullie nog geen schade hebben en fijn voor Saskia, zo begint ze lekker rustig aan haar eerste week. Hoop dat alles goed komt.

Anita zei

Ongelooflijk. Wij zitten in de ergste droogte sinds het bij houden. 100 dagen over 100 graden en sinds vorige jaar October less then 3" regen. Hier gaan koeien en paarden dood door de hitten en geen water omdat zoveel wells ook droogvallen. We zaten al dagen in de rook door de wildfires. En bij jullie overstromingen.... vreemde wereld in 1 land. Konden we maar wat delen.

Kristel Holsbeek zei

Hier zijn geen woorden voor....alleen de natuur weet het niet meer...
En natuurrampen daar kan de mens niet tegenop;-(((
Hopelijk stopt het hier dan ook hé! Ongelofelijk!

Anja zei

Tjee, wat een ellende allemaal. Eerst een aardbeving dan een hurricane en nu weer overstromingen. Hopelijk houden jullie het droog binnen, erg triest voor de van Dijkjes.

Anoniem zei

Wow, wat een toestand, en wij hier maar klagen over de non stop regen.
Sterkte.
En voor jullie trip, heel veel plezier.
Groetjes, Bea

Anja L. zei

En ik gisteren klagen dat ik drijfnat werd tijdens een regenbui van een uur! Dan is het bij jullie toch wel wat erger.
Ik ben blij dat wij volgende week naar het westen van Canada en Amerika gaan. Daar is het (nu in ieder geval) droog.
Heel veel plezier in Alaska en een hele fijne verjaardag.

Groetjes Anja L.

Anoniem zei

Wat een gedoe zeg met die regen, niet normaal. Hoop dat het weekend wat mee gaat vallen. Hier wordt het morgen ook weer lekker en dan nog een weekje werken en lekker naar de zon!
Heel fijn weekend en fijne verjaardag alvast, have fun!
Gr, Evelyn

Nel zei

Wat een onnatuurlijk Washington weer. Ik heb je nog nooit zoveel slecht weer zien bloggen in al die jaren.

Ben misschien wat vroeg, maar ik wens je alvast een heel fijne verjaardag morgen. Wanneer gaan jullie de cruise doen ? Meteen na je verjaardag ? In ieder geval een heel fijne dag met Rick en de kids.

Petr@ zei

Vreselijk wat een weer! Dan hebben wij voor de verandering eens niets te klagen in NL.
Wat ontzettend triest dat er een kind is verdronken.

Fijn dat Katja niet door dit weer hoeft te rijden.

Anoniem zei

De laatste dagen is er hier ook veel regen gevallen maar zoals bij jullie, nee dat heb ik nog niet meegemaakt.
Alvast hartelijk gefeliciteerd met je 50ste verjaardag. Deze verjaardag zal je vast nooit vergeten. Geniet van deze onvergetelijke cruise ( ik spreek uit ervaring, dat weet je) Ik kijk met belangstelling uit naar je blog, en de foto's natuurlijk. Dat zijn geweldige herinneringen. Goeie vlucht en goeie vaart. Hartelijke groeten
Wil

Petra zei

@Pascale - Ja, die "ark" berichtjes vlogen hier ook regelmatig voorbij.

@Margreet - Het is ongelooflijk. Dat wij geen schade hebben is enorm veel geluk, want om ons heen is het kommer en kwel.

@Anita - Ja, het is niet goed verdeeld, dat is zeker!

@Kristel - Het is niet te bevatten en wel het ergste, als mensen overlijden door deze rampen :(.

@Anja - Wij lijken aan alles ontsnapt te zijn, maar er kunnen nog altijd aardbeving problemen komen, zoals we bij onze buren zien.

@Bea - Ja, dit is echt onvoorstelbaar! En dank je wel!

@Anja - Zo onophoudelijk regenen is ongekend hier. Het was bijna onwerkelijk! Dank je, ik ga zeker genieten en jullie ook een fijne vakantie!

@Evelyn - Het weekend schijnt een stuk mooier te worden. Ik wens je vast een fijne vakantie, want ik weet niet hoeveel internet ik volgende week heb.

@Nel - Inderdaad, dit was hoogst ongewoon, ik heb het in 28 jaar niet eerder meegemaakt! We vertrekken morgen op mijn verjaardag! Dank je voor de gelukwensen.

@Petra - De verdrinking van die jongen was het gesprek van de dag en de hele tijd in mijn gedachten. Hoe een leven zomaar opeens voorbij kan zijn, verschrikkelijk!

@Wil - Dank je wel! Jouw ervaringen vond ik heel leuk om te lezen. Ik ga proberen iedereen op de hoogte te houden. Het zal van de internetverbinding aan boord afhangen.