Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, oktober 31, 2011

Happy Halloween!

Saskia heeft vandaag Halloween spiritdag, dus vertrekt als Pikachu naar school. Het heeft vannacht wel gevroren, dus eroverheen moet een winterjas. Gelukkig ziet de rest van de week er warmer uit, want een vroege lente vind ik erg leuk, maar een vroege winter zeker niet!

Sharon wacht me al op voor een intensief uur personal training. Er liggen heel dikke touwen, die ik op en neer moet bewegen. Mijn hemel, dat lijkt makkelijk, maar ik houd het nog geen twintig seconden vol. Sharon stelt me gerust, want zelfs zij houdt het geen minuut vol. Het is een heel goede oefening voor de armen, schouders en vooral buikspieren. Die ga ik voortaan iedere dag oefenen, want ik wil het zeker een minuut kunnen volhouden.

Het is mooi zonnig weer en met de mooie herfstkleuren wil ik mijn cardio niet binnen doen. Ik ga liever lang met Cosmo lopen. Eerst bel ik Party City om te zien of ze een zilverkleurige pruik voor mijn kostuum hebben. Er blijkt er nog maar een te zijn, dus ik ga daar eerst gauw heen.

Cosmo gaat mee, want naast de Party City ligt een Petco, waar hij altijd een traktatie krijgt. Saskia wilde heel graag een Halloween kostuum voor Flapjack, dus ik kijk of ze nog wat kattenspulletjes hebben. Het is voornamelijk uitverkocht, maar een vampiercapeje lijkt me wel leuk en ook niet vervelend voor Flapjack om te dragen.

Thuis probeer ik dat meteen uit en inderdaad kan het Flapjack niets schelen. Hij rent er gewoon in rond en terroriseert Meike en Cosmo. Hij is razendsnel, maar het lukt me een paar leuke foto's te nemen. Dan doe ik de cape weer af, want ik wil niet, dat hij ergens in verstrikt raakt.

Cosmo en ik lopen een flink stuk door de buurt. De herfstkleuren en de Halloweenversieringen maken dat zo'n plezier, eigenlijk jammer, dat die laatsten na vanavond weer gaan verdwijnen (en de eersten binnenkort ook).

Het is maandag en dan gaan de basisscholen vroeg uit. Ik zie feetjes, skeletten en allerlei andere fantasiefiguren terug naar huis lopen. Duidelijk mochten zij ook verkleed naar school komen. Het woord "Halloween" wordt altijd angstvallig vermeden op de scholen, want dat is beladen, dus wordt het "dress up spirit day" o.i.d. Voordat men zo politiek correct werd, hadden onze kinderen nog Halloween parades op school.

Voor mijn kostuum heb ik dubbelzijdig plakband nodig, dat ik bij Michaels koop. De tijd vliegt weer voorbij vandaag en het is al na lunchtijd. Bij Manhattan Bagel wil ik een dunne bagel met tonijnsalade halen, maar zie, dat dat restaurant tot en met vrijdag gesloten is om "op te ruimen".

Nu heb ik echt enorme zin in tonijnsalade en Panera heeft die ook erg lekker. Leuk is, dat de medewerkers van het restaurant allemaal in kostuum zijn. Vroeger hadden we bij ons op kantoor ook ieder jaar een prijs voor het beste kostuum. Met een halve sandwich op hun tomaat-basilicum brood en een kop groentesoep ga ik huiswaarts.

Na de lunch ga ik verder met mijn kostuum. Ik heb gisteren allerlei "bumperstickers" opgezocht op het internet en afgedrukt. Nu moeten daar dus plakbandjes achter geplakt. Ik hoop maar, dat het allemaal blijft zitten straks. Dit idee kwam een paar dagen geleden tijdens een wandeling met Cosmo in me op. Het is wel leuk om helemaal creatief bezig te zijn met zo'n kostuum.

Eigenlijk zouden Saskia en ik vanmiddag samen de tweede pompoen uitsnijden, maar zij is enorm moe en gaat even slapen. Aan mij dus om de oranje vrucht in iets engs om te toveren. Ik kies een patroon met drie schedels. Dat valt nog niet mee, vooral niet, omdat Cosmo dol is op pompoen en ik moet uitkijken niet in zijn neus te zagen. Het uiteindelijke resultaat mag er, al zeg ik het zelf, zeker zijn!

Rick komt vroeg thuis en we bestellen meteen pizza. Intussen krijgt Cosmo zijn kostuum aan. Hij is een "hot dog". Het kostuum kan hem niets schelen, maar de enge geluiden, die Rick buiten voor het huis aanzet, des te meer. Daar komt gekreun en geklop en gezucht uit en Cosmo vindt het maar niets.


Saskia wordt opgehaald door haar groepje vriendinnen en de eerste trick or treaters bellen al om half zeven bij ons aan. Rick heeft de mistmachine buitengezet (die ons rookalarm af doet gaan, waardoor de alarmcentrale bijna de brandweer belt, oeps!) en geluiden maken het extra spookachtig.

Ook de andere huizen in de cul de sac zien er goed uit. Het gezucht en gekraak, de enge ramen met kattenogen (wij), spoken (twee deuren verderop) en blauwe bliksem (tegenover ons) en alle versieringen maken, dat mensen hun kinderen uit andere buurten hierheen rijden.

Met Lorraine en Wendy, mijn buurvrouwen aan weerszijden, bekijk ik, al kletsend, de langslopende stroom van kinderen. Mijn kostuum wordt goed ontvangen, dit ga ik onthouden voor latere feestjes. Ons jaarlijkse feestje bij andere buren gaat vanavond niet door, omdat het maandagavond is en iedereen morgen weer vroeg op moet.

Helaas is het sowieso een andere Halloween, dan gewoonlijk. Rick moet namelijk vanavond nog naar Richmond rijden. Hij vertrekt dus net na achten om ook nog even Kai te zien vanavond. Hij brengt een zak met snoep mee voor Kai. Dit zal de eerste keer zijn, dat Rick Kai's onderkomen van dit jaar ziet.

Nadat Rick is vertrokken houdt de stroom van trick or treaters ook magisch op. Saskia komt thuis met een enorme buit en gaat naar buiten om die met de buurtkinderen soldaat te maken. Ik ontschmink en ga lekker voor de tv hangen. Op Facebook plaatst iedereen foto's van vanavond en dat is ook genieten. Het blijft na Kerst mijn favoriete feestdag hier!

Onze Halloween foto's staan hier

20 reacties:

Bente zei

Wat is er precies beladen aan "Halloween"? Een beetje politiek correct kan ik wel hebben, maar deze snap ik niet.
Overigens is het hier gewoon Halloween hoor.

Mijn eerste Halloweens waren allemaal in het weekend. Is nu toch anders op zo'n doordeweekse dag.

Jullie hebben er nog flink werk van gemaakt. Leuk hoor!

Petra zei

@Bente - Nou, dat zou ik dus ook wel willen weten. Kennelijk is er toch iets religieus aan (Wicca?). Ik erger me enorm aan de "herfst" (ipv Halloween) en "winter" (ipv Kerst) feestjes op de scholen.

Margreet zei

Nou zeg, hier dus absoluut geen Halloween op school. Het woord mag niet genoemd worden en er mag geen pompoen ingekleurd worden. Verkleed naar school mag absoluut niet, daar werden wel 3 emails aangewijd door de diverse directrices. Afijn. De leraren gaven geen (of weinig) huiswerk.
In California waren er wel Halloweenfeestjes op school, compleet met parades. Per staat heel verschillend dus.

Hier was het vanavond ook feest en de kinderen liggen allemaal veel te laat in bed. Nou ja.

Jullie zagen er fantastisch uit!

Corry zei

Ha Petra, wat heerlijk toch zo'n "dress up", en Cosmo is toch wel een watje. Hij ziet er overigens schattig uit als hete hond!
xoxo

Petr@ zei

Jammer dat tegenwoordig alles zo politiek correct moet. Ik vraag me wel eens af wie dat soort dingen bedenkt. De meeste mensen hebben er helemaal geen problemen mee.
Gelukkig vieren ze bij ons op school wel gewoon Kerst, maar dan zonder het Christelijke aspect.

Wat zag je er geweldig uit, Petra. Wat origineel bedacht. Kan me voorstellen dat het erg leuk was om met dat kostuum bezig te zijn.

marianne zei

Inderdaad wel vreemd dat het geen Halloween meer mag heten. Sommige dingen horen gewoon bij de tradities van een land, lijkt me, wat is daar nu mis mee. Als je het wilt vieren, prima, en als je het niet wilt vieren, ook prima.

Ik dacht trouwens dat Halloween wel een religieuze achtergrond had (Allerheiligen/Allerzielen). In Mexico gaan ze dan met eten en drinken naar het kerkhof om hun doden te bezoeken.

Erg leuk kostuum overigens!

Annemiek zei

Leuke Halloween. Ik heb werkelijk niks eraan gedaan. Hier in het schooldistrict zijn er een paar basisscholen die niet meer meedoen aan Halloween. Er waren ouders die hun kinderen thuis hielden op die dag, en de school is volgens hun zeggen zo divers dat ze 'all inclusive' willen zijn. Al dat politiek correct zijn, vreselijk. Het is toch een stukje Amerikaanse kultuur, ben benieuwd of Chinees nieuwjaar of cinco de mayo ook afgeschaft worden.

Anja zei

Jullie zien er leuk uit. Wat is Halloween toch een gezellig feest!

Anoniem zei

Wat een geweldige kostuums, ook voor de beestjes....Wat een leuk feest is dat toch in USA....Ook ik begrijp niet waarom Halloween beladen is, is dat net zoiets als dat ze hier in NL de eeuwenoude zwarte pieten traditie de nek om willen draaien en alleen nog witte pieten willen gebruiken ivm discriminatie?
Gr Evelyn

Bas N. zei

Hahaha, gaaf pak Petra!!

Bibi zei

Bij jullie is Halloween (Ik blijf het gewoon zo noemen hoor), toch wel een stuk leuker dan hier bij ons. We kregen gisteren maar twee families aan de deur, wel met ontzettend leuk uitgedoste kinderen en volwassenen maar voor de rest is het zwaar knudde. Het lijkt wel of het bij jullie precies zo is als hoe je dat op tv ziet in films.

Natasja Valentijn zei

Wat zagen jullie er leuk uit met Halloween! Je hebt er veel moeite voor gedaan! Helemaal top, Petra!

Anoniem zei

Ook is was benieuwd naar de betekenis van Halloween.Dus even Googlen. Halloween is afgeleid van Hallow-e'en ofwel All Hallows Eve(Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen 1 nov.
Van oorsprong is dit een Iers-Keltisch gebruik. De oogst was binnen, 't zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag; het Keltisch nieuwjaar.Verder wordt er op ingegaan naar diverse gebruiken in diverse landen .Ik heb je even een beetje op weg geholpen, hoop ik.
Wat er nu beladen aan zou zijn lijkt me te ver gezocht. Lees de verdere uiteenzetting bij Wikipidia.
Gaaf costuum had je aan en de foto's van Saskia en haar vriendinnen zijn enig.
Groetjes Wil

Petra zei

@Margreet - Inderdaad per staat (of misschien zelfs county?) verschillend.

@Corry - Hij is zeker een watje voor zo'n grote hond, LOL!

@Petra - Ja, ik vond het een leuk kostuum om in elkaar te zetten. Hier mogen op de openbare scholen dus absoluut geen religieuze dingen en kennelijk valt Halloween daar volgens sommigen ook onder.

@Marianne - Halloween heeft een heidense achtergrond, Iers/Keltisch. Het was het feest van Samhain en de godsdienst, die ermee geassocieerd wordt is Wicca (heksen). Aangezien niets religieus mag in de openbare scholen hier, mocht Halloween ook niet meer.

@Annemiek - Precies, hier hetzelfde. Zo zijn het ook "holiday parties" en geen Christmas parties. Het is wel consequent ;).

@Anja - Dat is het zeker, ik vind het jammer, dat het weer voorbij is.

@Evelyn - Zoiets ja. Het vieren van religieuze feesten mag dus niet op de openbare scholen hier en daar hoort Halloween kennelijk ook bij, heeft men in deze county een jaar of tien geleden besloten.

@Bas - Dank je!

@B. - Inderdaad hier is het net als op tv met grote groepen kinderen, die langs de deuren gaan en veel mensen met versierde tuinen en "spookhuizen".

@Natasja - Dank je, ik vond het erg leuk om in elkaar te zetten.

@Wil - Dank je, ik kende die geschiedenis al, want heb altijd een interesse in die eeuwenoude gebruiken gehad. Ik vind het fascinerend, dat zoveel Christelijke feesten precies rond die hoogtijdagen plaatsvinden (Kerst ook vlak na de winterzonnewende.

Bente zei

Sorry, ik snap er geen snars van. Er mag geen enkel religieus ding op school, doen ze dan ook geen "plegde"? Daar zit dit in: "one nation under God"... zeer religieus.

Ik wou dat ze daar eens wat "politiek correcter in zouden zijn en niet bij alles "God bless America" roepen. Daar erger ik me nu aan.

naomi zei

Hallo

Nou ja ook ik snap niets van het niet gebruiken van het wordt Halloween. Dus wordt er straks ook niet meer gesproken over kerst of pasen is ook beladen.

Ik vindt je versieringen aan de voordeur helemaal geweldig met die katten ogen en dan de mooie pompoenen.

Ook jullie kostuums waren weer geweldig. Erg leuk bedacht een soort reclame pitspoes. Jullie dieren waren ook gewelidg. Schattige hotdog en een lief vampiertje (lijkt een beetje op de kat uit shrek).

Het is wel balen dat het nu op maandag valt en je toch moet werken/ school en de volgende dag ook weer vroeg. Hier is het in de wijk dus daarom al zaterdagavond gevierd.

De fun en plezier straalt weer uit je verslag, bedankt hiervoor. We; jammer dat Rick ook al weer op pad moest, maar wel leuk dat hij Kai nog even ziet.

Groetjes Naomi

Ineke zei

Wat creatief van je om zo'n pak te maken en wat zagen Cosmo en Flapjack er 'cute' uit.

Sandrah zei

Hihi.. die bumperstickers zijn wel heel grappig! Goed gevonden!

Zo te zien was het een leuke Halloween! En ja, ik blijf het ook gewoon zeggen. :-)

Sandra

Petra zei

@Bente - Yep.

@Naomi - Er wordt wel over gesproken, natuurlijk, maar niet op school gevierd. Nu wonen we hier ook in een heel divers gebied, waar behalve Kerst ook Hanukkah en Kwanzaa worden gevierd, bijvoorbeeld.

@Ineke - Dank je

@Sandra - Je mag het wel zeggen, misschien heb ik dat verkeerd omschreven. Het mag alleen op school niet als zodanig gevierd worden. Buiten school noemt iedereen gewoon de beestjes bij de naam ;).

Kristel Holsbeek zei

Wow de week mer Christine zit er inmiddels al weer op...ik hoop dat jullie elkaar weer snel zullen zien!!
Jeetje sneeuw...dat is vroeg...zoals je al zei Moeder Natuur ligt een beetje in de knoop;-)
Super feest hebben jullie daar gehad en prachtige kostuums, weer leuk gedaan!!