Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, december 30, 2011

De een na laatste dag van 2011 en een terugblik


Als we nog met carbonpapier zouden schrijven, zou ik op die manier bijna vorige vrijdag kunnen copieren voor vandaag!

Om kwart over acht verlaat ik met tegenzin mijn warme nest en maak koffie. De rest ligt nog op een oor, inclusief Rick. In gezelschap van mijn email en Facebook eet ik dus maar gauw een Nutrigrain yoghurt reep als ontbijt.

Sharons klas is niet druk vandaag en we kletsen er gezellig op los. Op mijn aanraden hebben ook een paar anderen de Fitbit cadeau gedaan aan hun mannen en moeders. Ik moet er commissie voor gaan vragen! Iedereen is er erg enthousiast over.

Op een vorig blog reageerde een bedrijf dat de Fitbit in Nederland verkoopt vandaag. Ik heb er even over nagedacht of ik dat hier zou plaatsen, maar doe het toch maar met de vermelding dat Fitbit er wel een stuk duurder is, dan hier. Wie geinteresseerd is de Fitbit in Nederland te kopen kan bij Trendhoek terecht.

Na nog een half uur op de crosstrainer zit mijn laatste lange sportsessie van 2011 erop. Of ik morgen naar de sportschool zal gaan, weet ik nog niet. Op zijn hoogst voor een half uur op de stairmaster, maar ik denk eigenlijk dat ik gewoon de crosstrainer boven ga doen.

Rick en ik moeten vandaag inkopen gaan doen voor ons Oud en Nieuw buffet. Gelukkig heb ik met de jaren een duidelijke lijst kunnen opstellen, die slechts een beetje aangepast hoeft te worden ieder jaar.

Net als vorige vrijdag begeven we ons met lijst naar Wegmans. Het is er weer heel erg druk, maar niet zo'n gekkenhuis als vorige week. We vinden dan ook meteen een parkeerplaats in hun garage.

We halen eerst lunch, want mijn ontbijt is allang verteerd. Er is hier zo'n ruime keuze dat ik van mezelf eens iets anders moet kiezen. Rick neemt een pizzapunt met groentes. Ik bestel een halve kip Caesar sandwich en een kop tomatensoep, erg lekker.

Dan verdelen we de lijst en beginnen aan de boodschappen. Geleerd van vorige week heb ik om mijn wagentje ergens te parkeren en de waren erheen te brengen. Dat gaat een stuk sneller. Ook Rick komt al heel snel verkondigen alles gevonden te hebben. Wauw, binnen het uur zijn we klaar, dat is een record hier!

Thuis helpt Kai mee de boodschappen uitladen en inruimen. Ook dat gaat dus een stuk sneller. Morgen zullen we wel de hele dag bezig zijn, maar voor vandaag is het rusttijd. Ik klets lekker bij met Christine, dat is ook weer eens nodig.

Saskia heeft haar vriendje hier, Kai moet naar zijn werk en Rick neemt Katja mee naar Bed, Bath and Beyond. Katja slaapt telkens zo slecht en wijt dat aan haar kussen. Hopelijk gaat een nieuw kussen dus helpen.

We houden het vanavond lekker rustig, want morgenavond is het grote feest. Lekker tv en films kijken en hopelijk op tijd naar bed.

Met nog een volle dag in 2011 blik ik ook even terug op het afgelopen jaar. Het is ronduit omgevlogen! Ik weet nog dat ik vorige nieuwjaarsdag een beetje verdrietig was dat 2010 voorbij was, want dat was voor ons een erg leuk jaar. Ik verwachtte niet dat 2011 dat zou kunnen evenaren.

Niets was minder waar. Het jaar begon wel verdrietig, want we moesten op een dramatische manier afscheid nemen van Katja's geliefde poes Sushi. Nog steeds missen wij en vooral Katja die echt bijzonder schattige poes.

Na de eerste paar moeilijke maanden met veel fibromyalgie pijnen kwam het jaar in maart opeens in een draaikolk terecht. Vooral qua reizen evenaarde dit jaar minstens vorig jaar! Ik ging met Katja naar Mexico, waarvan vooral de walvistocht me altijd zal blijven bijstaan.

De week daarop verkenden Kai en ik delen van Kansas, Oklahoma, Arkansas en Missouri. Niet alleen had ik daarna 49 staten bezocht op weg naar mijn doel van 50, maar die reis heeft ook de relatie tussen mij en Kai nog hechter gemaakt.

Tijdens Saskia's spring break reden Rick, Saskia en ik naar Florida. We logeerden in een Disney hotel en bezochten voornamelijk Disney parken. De grote uitzondering was het Harry Potter gedeelte van Islands of Adventure, heel druk, maar zeer de moeite waard.

Voortgaand met een reis per maand reden Rick en ik voor het Memorial Day weekend naar het noorden. Voor het eerst in een paar jaar bezochten wij mijn oudste broer en zijn gezin in Ottawa. Saskia bleef thuis en dat ging gelukkig goed.

Katja ging voor haar "study abroad" in mei voor twee maanden naar Ecuador en de rest van ons bereidden ons voor op de grote reis van dit jaar naar Italie. Rick, Kai en ik leerden hard Italiaans via Rosetta Stone en tot mijn genoegen kwam die taal, die ik lang geleden studeerde, bij mij weer helemaal terug.

Intussen was ik ook begonnen met het geven van rondleidingen in en rond Washington. Het werd dit jaar een leerschool. Ten eerste had ik er geen idee van hoe lang de rondleidingen zouden duren en zette mijn prijzen om te beginnen veel te laag.

Al gauw had ik door dat ik toch wel heel veel wist te vertellen over de diverse monumenten en gebouwen en dat het heel ver en heel warm wandelen is in de stad. De prijzen, die ik nu op de site heb staan, passen veel beter.

De afgelopen maanden heb ik ontzettend veel leuke mensen ontmoet en weet dat Belgen en Nederlanders doorzetters zijn. Een groep kwam de avond tevoren aan uit Nederland, waar het 15 graden was, en de volgende dag liepen ze met mij met 40 graden hitte over de Mall! De wandeling, die vrijwel iedereen boekte, is meer dan 15 kilometer lang en dat in 35-40 graden hitte, petje af voor iedereen!

De twee weken in Italie gingen als in een droom voorbij! Ik had er graag langer doorgebracht en de anderen ook. Kai en ik proberen ons Italiaans zoveel mogelijk samen te oefenen, zodat we het niet weer kwijtraken.

In augustus gingen we op onze familievakantie naar Aruba. Het is zo speciaal tegenwoordig, als we met zijn vijven zijn, en het was weer volop genieten.

Niet lang daarna was het alweer tijd voor de oudsten om terug naar college te gaan. We verhuisden Katja van haar appartement naar een rijtjeshuis met drie andere huisgenootjes. Dat is haar zeer goed bevallen en die meisjes zijn nu haar beste vriendinnen.

Op 23 augustus ging ik met Kai naar Richmond om hem terug te verhuizen. We stopten voor een late lunch in Ashland. Opeens begon het Subway restaurant heftig te schudden. Angstig renden we naar buiten, waar ook de stoplichten heen en weer zwaaiden. Al gauw drong het tot ons door dat er een aardbeving was geweest.

Dat we maar 50 kilometer van het epicentrum zaten hoorden we later pas. Door de beving is het Washington Monument nog steeds gesloten en is er erge schade aan de National Cathedral hier. Ook buren hebben structurele schade aan hun huizen gevonden. Wij (nog) niet, hopelijk blijft dat zo. Een bizarre ervaring was het zeker!

Op 10 september werd ik vijftig. Rick verraste me door een cruise door Alaska te boeken. Op mijn verjaardag kwamen we in Anchorage aan, dus ik bereikte mijn doel van 50 staten bezocht te hebben precies op mijn vijftigste verjaardag! Nog word ik 's ochtends wakker en geniet na van die cruise, die zo bijzonder en mooi was!

De herfst hier was dit jaar schitterend. Mijn fototoestel werkte overtijd! Halloween was leuk en Thanksgiving gezellig. Het lukte ons een Sinterklaasviering met zijn vijven tussen alle drukte te passen. Saskia vierde haar "Sweet Sixteen" en de Kersttijd was ouderwets speciaal.

Katja en Kai sloten hun eerste semester af met zulke goede cijfers dat ze beiden de "Dean's List" haalden.

Ook met Saskia gaat het op school goed. Vanavond is het bovendien "officieel" geworden met Jimmy voor Saskia (het staat op Facebook, ha ha). Saskia heeft sinds februari een metamorphose ondergaan. Ze heeft heel wat gewicht verloren, sport en haar dieet drastisch omgegooid. Ze eet nu allerlei dingen, waar ze een jaar geleden van gewalgd zou hebben! Binnen het jaar is ze van klein meisje tot jonge vrouw gegroeid. Zij onderging dit afgelopen jaar de meest opvallende veranderingen.

Alle drie de kinderen zitten goed in hun vel, wat voor Rick en mij natuurlijk ook een rustgevend gevoel is. Rick hoopt op een beter jaar voor zijn afdeling bij Microsoft. Hij doet zijn werk met graagte en het ziet er gelukkig gunstiger uit, dan vorig jaar. Ik ben heel benieuwd van mijn tweede jaar als gids mij gaat brengen.

We genieten deze week enorm van het "gewoon" thuis zijn met zijn vijven. Even zijn we weer een volledig gezin en dat weten we nu extra te waarderen. Zo, daar is het jaar in een notendop. Ik hoop dat 2012 net zo speciaal zal worden.

Rest mij iedereen hier een heel fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2012 te wensen! Ik hoop dat jullie nog gezellig blijven reageren en een aantal van jullie in persoon te ontmoeten!

27 reacties:

marijke zei

Hier zijn we ondertussen aan de laatste dag van 2011 begonnen... Alvast een heel gelukkig 2012 gewenst, ik hoop voor jullie dat het 2011 mag evenaren of zelfs overtreffen! Ik lees hier alle dagen mee, maar laat zelden een berichtje. Dat zal ik in 2012 meer proberen te doen omdat ik weet dat jij dat leuk vindt.

jolanda zei

Ook van het Limburgse een goede jaarwisseling en een heel gelukkig, gezond en positief 2012!

Nel zei

Vanuit een grauw Zeeland wens ik jullie allemaal een heel goed, gelukkig en gezond 2012 toe.

Dat jullie als gezin het net zo fijn blijven hebben en dat het met het werk van Rick weer de juiste weg opgaat.

Natuurlijk hoop ik ook dat jij je blogs blijft schrijven want daar genieten een heleboel mensen van.

Jeanny zei

Wat een heerlijk jaar heb jij achter de rug. Mooi, omdat zo op "papier" te zetten. Ik kan zelf ook op een heel goed jaar terugkijken. Genieten, dus!
Jullie ook een goede jaarwisseling en een heel gelukkig en gezond 2012!!!
Groetjes uit Oisterwijk

Anoniem zei

Ook van ons..... Een heel fijn 2012!
We gaan straks met iedereen appelflappen maken.
Vorig jaar hebben jullie toch oliebollen gemaakt? Dit jaar niet?
Marjon xoxo

marielle zei

Voor jullie ook een heel goede jaarwisseling en een gelukkig,gezond ,en gezellig jaar. Met veel mooie reizen in het verschiet.Ik zal je blog met veel plezier blijven lezen!!!

Anoniem zei

Ik lees alles mee en toch denk ik nu: wow wat een mooi jaar hebben jullie gehad.
Ik wens jullie allemaal nogmaals zo'n prachtig jaar toe.
Groet, Bea

Suus zei

Hallo familie Engle,

Inmiddels is het hier nu al 31 december en de knallen vliegen al om je oren... (vanaf 10.00uur mag het!)...

Ik heb met heel veel plezier jullie ook dit jaar weer gevolgd..

Ik wens jullie alle vijf alle goeds voor 2012 toe.

Heel veel plezier met het feest vanavond!

Lieve groetjes uit Nederland,
Suus

Wilma R zei

Wat een fantastisch jaar hebben jullie gehad! Ook ik lees al geruime tijd mee maar reageer bijna nooit, waarom weet ik ook niet....
Vanuit Purmerend een heel fijn en gelukkig 2012 en bedankt voor jouw leuke blogs, ik geniet er elke keer weer van en hoop dat in 2012 ook te mogen blijven doen.

Groetjes van Wilma

naomi zei

Hallo
Wat een leuke vooruitzichten voor de 31e. Geniet van je feest, wordt het net zo als de andere jaren . Klinkt erg gezellig. Geniet van je dagen met zijn 5-en. Is snel weer voorbij.

Hier is al het geknal al begonnen en Stitch is erg angstig voor alle knallen en ligt nu lekker bij me. Of in de badkamer.

Wat heb jij je jaar mooi beschreven. Ik heb zelf ook terug gedacht en kan concluderen dat ik ook een mooi 2011 hebt gehad. Prive liep het allemaal goed. We hebben samen 3 mooie reizen gemaakt naar washington en jouw ontmoet, 2 weken vrijheid in Portugal en dan tot slot een geweldige Nijlcruise in Egypte. Kijk op de cruise en Dc met veel genoegen terug.

Ik hoop in 2012 weer een mooie reis te maken en het liefst naar iets in Amerika, we gaan het 20 jarig bestaan in disney Paris vieren en ik hoop jouw ook weer te ontmoeten.

Tot slot een fijne dag, fijne jaarwisseling en geniet van je feest.

Liefs Naomi en oh ja blijf schrijven geniet erg van je blogs.

Els zei

Is een heel mooi gezegde op jullie wenskaart!!
Fijn hoe je met veel dankbaarheid schrijft over al het leuke dat jullie in 2011 te beurt is gevallen.
Een heel prettig eindejaar gewenst en mijn allerbeste wensen voor 2012!!!
En nu moet ik gauw de soep voor vanavond gaan maken, iedereen van de familie maakt een gerecht klaar en dit jaar is de soep voor mij ; ik kijk al uit naar het feestje vanavond.

Anoniem zei

De allerbeste wensen voor 2012 !
Lian

Annemiek zei

Een heel gelukkig nieuw jaar!

Marieke zei

Wat een mooi jaar heb je achter de rug Petra! Ik wens jou en je familie een heel mooi 2012 met veel geluk en gezondheid en ga vooral door met bloggen! Ik geniet elke keer weer van je verhalen.

Anoniem zei

Hoi Petra,

Ik wens je vanuit nederland alvast een goed uiteinde en alvast de beste wensen voor 2012.

Ik hoop dat je volgend jaar weer mooie reizen gaat maken.

Groetjes,
Susan

Marie zei

Wat een mooie terugblik, prachtig geschreven (en het jaar heel mooi beleefd natuurlijk) Alle goede wensen voor jou en je familie Petra, groeten uit Zug

Tineke zei

Even een berichtje van onze oude jaarstradities; er wordt gescrabbeld door mijn nichtje, kleindochter, zus en dochter. De heren buigen zicht over autoblaadjes, zijn net van het internet af; autosites. We hebben oliebollen en appelflappen en nichtje kwam met een zelfgebakken hartjestaart; erg lekker. De hapjes staan klaar voor bij de borrel en de champagnoise en kinderchampagne staan klaar voor 12.00 uur. De kleinkinderen van 3 en 6 slapen al boven en om 12.00 uur gaan we naar het nieuwjaarswensen, bescheiden wat vuurwerk afsteken en kijken naar het vast weer indrukwekkende schouwspel van door andere afgestoken vuurwerk. Een gezond en liefdevol 2012 toegewenst

Margreet zei

Leuk, zo'n jaaroverzicht. Jullie hebben een heel leuk jaar achter de rug. Hopenlijk wordt 2012 net zo leuk, of leuker.
Happy 2012!

Anoniem zei

Een heel mooi nieuw jaar vol met reizen en andere leuke dingen wensen wij jullie.

Groetjes,
Jacqueline

Wilma Loeffen zei

Ik wens jullie een geweldig 2012!!

groetjes Wilma

tineke zei

Lees al heel lang mee maar reageer bijna nooit. Goed voornemen voor 2012: af en toe reageren op jouw blog.
Vanuit Sint Pancras (NH) een geweldig 2012 gewenst.
Tineke

Ellen zei

Hoi Petra,

Lees echt dagelijks even al je belevenissen.
Vanaf deze plek.....wil ik jou en je gezien het allerbestse wensen voor 2012 met veel geluk liefde en gezondheid.
En vooral doorgaan met je blogs

Liefs Ellen

Nicole zei

Wat een fijn jaar hebben jullie weer achter de rug. Ik hoop dat 2012 jullie minstens hetzelfde zal brengen als 2011 deed (minus het verdriet dat het verlies van Sushi bracht).

Ik ga weer regelmatiger meelezen (én reageren) op je blog. Want het blijft erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.

Petra zei

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de leuke reacties het afgelopen jaar! Een heel fijne 2012 voor jullie allemaal gewenst en ik hoop dit komende jaar weer leuke (blog)contacten op te doen!

Anja zei

Wij wensen jullie een geweldig 2012!!

Bibi zei

Leuk zo'n terugblik:-).
Ik ben zelf trouwens ook een groot fan van mijn karretje ergens te parkeren, is soms toch handiger.
Ik wens je een nog beter 2012!

clindamycin hcl side effects zei

Thank you for always going above and beyond to ensure the success of a project.